MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE STORY OF
THE THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D. Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D. Campbell
Traducere si adaptare
Mihaela A.R.
*
Capitolul 17
“Black Or White”
Michael Jackson
If you’re thinkin’
‘bout my baby Dacă te
referi la iubita mea,
It doesn’t matter if you’re black or white nu contează dacă eşti negru sau alb
Noul contract încheiat de Michael cu Sony l-a eclipsat pe cel al
surorii sale cu milioane şi milioane. Rapoartele au declarat că potenţialul de
câştig al lui Michael se ridica la un miliard de dolari. A fost pentru prima
dată când s-a semnat un contract de o asemenea anvergură cu un star din
domeniul muzical, în care erau prevăzute proiecte de înregistrări, apariţii tv
şi producţie de film. Contractul încheiat pe 15 ani îi furniza lui Michael
posibilitatea de a-şi înfinţa propria companie de înregistrări, care avea să
furnizeze şase albume sub egida Epic, să apară în filme, în programele de
televiziune şi să producă o serie de scurt-metraje de pe viitorul album.
Michael deţinea 70% din toate drepturile video. Sub noul său contract, a primit
un avans cuprins între 5 şi 10 milioane de dolari pentru fiecare album şi 25% din
cota alocată drepturilor de publicare bazată pe vânzările acestora. Compania
sa, National Records, a semnat noile documente iar el a primit un salariu anual
de 1 milion de dolari ca director executiv. A fost programat să înceapă munca
la primul său proiect de film cu Columbia Pictures, Midknight, la sfârşitul anului 1991. Noul contract i-a adus lui
Michael o altă intrare în Cartea Recordurilor. Ediţia din 1992, a inclus
contractul său cu Sony, ca cel mai mare contact încheiat vreodată, estimat de
conservatori la circa 890 milioane de dolari.
După anunţul conform căruia afacerea lui Michael a surclasat-o pe
cea a lui Janet, managementul acesteia a observat că de fapt, pe partea de
înregistrări, Janet a fost cea care l-a surclasat pe Michael. Cu toate acestea
este destul de dificil să spui cu exactitate valoarea segmentului de
înregistrări din contract, pentru că profitul lui Michael depindea în mare
parte de vânzări. The Wall Street Journal
a estimat că acest segment din contractul lui Michael se ridica la circa 60
milioane de dolari.
Înainte să se anunţe că primul film al lui Michael Jackson ar
putea fi unul muzical şi de aventură, intitulat Midknight, au înflorit speculaţiile asupra a ce fel de film ar
putea fi prima lui peliculă. Atât Michael cât şi Eddie Murphy şi-au exprimat
interesul în a-l portretiza pe Little Richard într-un film despre viaţa
legendarului rocker. Little Richard a declarat că i-ar place mai mult să-l vadă
pe Michael în rolul lui. Proiectul filmului acceptat de Michael a fost scris de
Caroline Thompson, care a semnat şi scenariul pentru Edward Scissorhands (Edward, Mâini de foarfece) şi de Larry Wilson,
autorul filmului Beetlejuice (Viaţă de
stafie). Dacă speculaţiile creşteau în ceea ce privea rolul pe care avea
să-l interpreteze Michael, s-a luat în considerare şi cine va juca rolul lui
Michael. Inutil însă, pentru că filmul respectiv nu s-a materializat niciodată.
În acest timp, când încă mai lucra la viitorul şi mereu amânatul său
album, Michael a luat cina împreună cu Madonna la Restaurantul Ivy din Los Angeles.
Dar au plecat în maşini separate. Madonna a fost îmbrăcată toată în negru, iar Michael
a purtat o jachetă roşie satinată.
Pe 25 martie 1991, Michael a însoţit-o pe Madonna la cea de a 63-a
ediţie a decernării Premiilor Oscar. Michael a fost văzut în audienţă stând
lângă Madonna în primul rând al insulei. Ea a purtat o rochie albă strălucitoare
aducând foarte bine cu Marilyn Monroe. Coordonându-se cu ţinuta însoţitoarei
sale, Michael a purtat cămaşă albă, sacou alb strălucitor ornat cu perle şi
“două” mănuşi negre. Madona a susţinut piesa Sooner Or Later nominalizată pentru Cel mai bun cântec din filmul Dick Tracy, care de altfel, a câştigat Oscar-ul.
După ceremonia decernării premiilor, cei doi s-au îndreptat spre
Restaurantul Spago pentru petrecerea de după eveniment. Stând la masă cu
Michael şi Diandra Douglas şi cu Anjelica Houston şi Robert Graham, Madonna şi
Michael păreau că atrag cea mai mare atenţie. Ceilalţi au fost surprinşi cât de
mult a stat Michael la petrecere, de obicei el fiind intimidat de astfel de petreceri.
Au stat destul după miezul nopţii. Michael s-a întreţinut cu văduva lui Henry
Fonda, Shirlee şi cu Diana Ross, cât timp Madonna s-a întreţinut cu fosta ei
jucărie sexuală, Warren Beatty. Apoi, Michael şi Madonna au plecat împreună.
Au fost văzuţi din nou, două săptămâni mai
târziu luând cina la un alt restaurant din Los Angeles. Se zvonea că ar lucra
împreună la un duet pentru viitorul album al lui Michael şi posibil şi la alte
proiecte. Ulterior, devenind un pic mai social, Michael a luat cina cu Brooke
Shields la Hanul Seventh Ray din Topanga Canyon / California, la doar o
săptămână înainte de lansarea noului său album.
La începutul lui 1991,
MTV a realizat clasamentul Celor mai bune 100 video-clipuri din istorie.
Michael a avut cinci piese de succes. The
Way You Make Me Feel s-a clasat pe locul 94, Man In The Mirror pe locul 44, Billie
Jean pe 28, Beat It pe locul 16
şi pe locul 1 cel mai mare hit video al tuturor timpurilor, conform MTV a fost Thriller.
În luna mai, a fost
lansată biografia neautorizată intitulată Michael
Jackson: The Magic and The Madness (Michael Jackson: Magie şi nebunie)
semnată de J. Randy Taraborrelli. Biografia nu a fost cenzurată de Michael, aşa
cum susţin unii, fără ca măcar să fi citit cartea. Totuşi scoate la iveală
destule fapte surprinzătoare în privinţa lui Joseph Jackson şi a fraţilor Jackson
în ceea ce priveşte infidelităţile lor conjugale şi problemele financiare.
Taraborrelli susţine că Michael ar fi înşelat publicul cu declaraţiile sale
privind relaţiile sale romantice cu Diana Ross, Brooke Shields şi Tatum O’Neal.
El a declarat mai departe că este convins că Michael Jackson este încă virgin.
Concluzia lui se baza pe faptul că nu a putut găsi pe nimeni, căruia să-i dea
crezare că s-ar fi culcat cu Michael.
Deşi Michael s-a referit
frecvent la Diana Ross ca la o mamă-iubită-prietenă, a spus că Tatum O’Neal a
fost prima lui dragoste, după Diana şi a dezvăluit în Moonwalk că el şi Brooke Shields sunt „serios implicaţi romantic”,
niciodată nu a susţinut că s-ar fi culcat cu vreuna dintre ele. Acest „implicat
serios” poate însemna orice, iar Michael, fără discuţie, a păstrat în mod
deliberat misterul în privinţa relaţiilor amoroase din viaţa lui. Ceea ce
susţine Taraborrelli, că declaraţiile lui Michael au fost înşelătoare, se datorează
propriei sale interpretări a felului cum defineşte el noţiunea de „serios
implicat romantic”.
Ca răspuns la
declaraţiile sale că Motown i-a înşelat pe Jackson Five şi pe alţi artişti în
privinţa drepturilor de publicare care le reveneau acestora, Berry Gordy l-a
dat în judecată cerându-i despăgubiri în valoare de 100 de milioane de dolari.
Taraborrelli l-a dat şi el în judecată pe Gordy. Când cartea a fost republicată
în primăvara lui 1992, declaraţiile potrivit cărora Motown a umflat
cheltuielile aşa încât artiştii să fie nevoiţi să plătească pentru a se asigura
că rămân în proprietatea companiei şi nu invers, au fost extrase din text.
Taraborrelli este şi
autorul unei biografii neautorizate a Dianei Ross, Call Her Miss Ross (Numiţi-o Domnişoara Ross). Biografia a infuriat
fanii în asemnea măsură încât autorul a fost nevoit să realizeze un talk-show televizat special pentru
Detroit şi transmis prin satelit de la New York, din pricină că a fost
ameninţat cu moartea dacă mai pune piciorul în acel oraş.
În iunie, David Ruffin
de la Temptations a murit din pricina unei supradoze de droguri. Când s-a
dezvăluit publicului că fostul artist Motown era falit, Michael Jackson a
contactat, compania de pompe funebre Swanson Funeral Home din Detroit şi a
plătit costurile funeraliilor idolului său. De asemenea a trimis un aranjament
floral în formă de inimă realizat din garoafe albe, la Biserica baptistă din
Detroit însoţit de o notă: Cu dragoste,
Michael Jackson. Nu a participat la ceremonia de înhumare de teamă că
prezenţa sa ar fi putut transforma ceremonia într-un circ.
Tot în iunie a fost
organizat un dineu în cadrul căruia Stevie Wonder a fost premiat cu Premiul
Nelson Mandella. Dineul a fost găzduit de Bill Cosby, iar Michael a avut rolul
de co-preşedinte al evenimentului alături de Quincy Jones, Harry Belafonte,
Eddie Murphy, Lionel Richie, Denzel Washington şi Oprah Winfrey.
Consiliul Artelor de la
Hollywood şi-a anunţat în iulie intenţiile de a realiza o pictură murală a lui
Michael Jackson la Cinematograful El Capitan din Hollywood. Se spunea că
pictura va avea o extensie 3D a braţului lui Michael, pe care se vor aplica lumini
stroboscopice pentru a crea iluzia unei mişcări. După ce proiectul a fost în
sfârşit aprobat, Consilierul oraşului Los Angeles, Michael Woo a spus: Dorim să încurajăm un adevărat mediu stradal
care să trezească interesul acelora care îşi poartă cu grijă genţile diplomat, dar
şi pe cel al copiilor cu casetofoanele lor uriaşe. Pentru mine este greu să-mi
imaginez o persoană care să reprezinte un interes mai mare ca cel generat de Michael
Jackson.
În august, a fost
organizată o petrecere la Restaurantul Spago din Los Angeles, pentru ziua de
naştere a lui Joe Jackson. Copiii s-au alăturat părinţilor lor, inclusiv Janet
şi Michael.
Ediţia din august a
revistei Ebony a inserat o serie de
articole despre Cum a schimbat America,
creativitatea de culoare. Michael s-a aflat printre cele câteva fotografii
de pe coperta revistei. Unul dintre articolele seriei, intitulat Cele mai mari vedete frate şi soră în
istoria show-business-ului, s-a focusat pe impactul pe care îl aveau
Michael şi Janet Jackson. Nici un artist
sau trupă nu au avut asupra lumii de divertisment, impactul pe care îl au
Michael şi Janet Jackson, care au semnat contracte de milioane de dolari în
lunile ce tocmai au trecut.... Deşi domeniul divertismentului se află într-o
schimbare continuă şi alertă, este cel mai sigur pariu că Michael şi Janet
Jackson vor continua să-şi exercite influenţa considerabilă şi în viitor.
La Premiile MTV Music
Video 1991, s-a anunţat că Premiul Promotorul Video din acel an, va avea un nou
destinar, deci va primi un nou nume. Premiul anual era cunoscut până acum ca The Michael Jackson Video Vanguard Award.
Cel dintâi destinatar al premiului redenumit a fost Bon Jovi. Janet Jackson a
avut şi ea două nominalizări pentru premiile video şi a câştigat unul, la
categoria Cel mai bun video al unei artiste pentru piesa Love Will Never Do Without You.
Premiera primului episod din sezonul de toamnă al
seriei The Simpsons, intitulat Stark Raving Dad (Un tată de pomină), a
avut loc în septembrie şi a abordat cazul unui pacient supra-ponderal care era
convins că e Michael Jackson! Michael a fost vocea personajului, dar în
distribuţie a fost listat sub pseudonimul John Jay Smith. În episodul respectiv, Homer este internat la
ospiciu pentru că a purtat o cămaşă portocalie la serviciu. Colegul său de
camera este Leon Kompowsky, care se crede Michael Jackson şi a fost internat
din pricina supărării că albumul său Off
The Wall a primit doar o singură
amărâtă de nominalizare la Grammy. Michael a interpretat o nouă versiune a
piesei Ben, în care numele Ben este
înlocuit cu Homer. Apoi, merge acasă cu Homer şi îl ajută pe Bart să compună un
cântec pentru ziua de naştere a surorii sale, Lisa. Piesa Happy Birthday Lisa a fost compusă de Michael, dar cântată în
episodul respectiv de Kipp Lennon.
În toamnă, Geffen Records
a lansat albumul The Simpsons Sing the
Blues. Albumul conţine duete ale membrilor familiei Simpson cu Rod Stewart
şi Jeff Healy. Producătorul executiv al seriei, James L. Brooks i-a cerut lui
Michael Jackson să contribuie cu o piesă la acest album, dar Michael nu a putut
din pricina agendei sale. Drept urmare, l-a rugat pe Bryan Loran să compună
piesa care a devenit Do The Bartman. Piesa
conţine multe referiri la Michael - If
you can do the Bartman, You’re bad like Michael Jackson (dacă poţi face ca
Bartman, eşti rău ca Michael Jackson), I’m bad, I’m bad şi Eat your heart out, Michael! (Îţi mănânc
inima, Michael!) - şi a fost primul extras pe single de pe acest album.
În septembrie a venit
din nou vremea ca revista Forbes
să-şi publice lista anuală cu cei mai bine plătiţi entertaineri. Michael a fost
listat pe locul 5; combinând ultimii doi ani, veniturile lui se ridicau la 60
de milioane de dolari. Pe locul 4 se situa Madonna cu ultimii doi ani estimaţi
la 63 de milioane de dolari. O atenţie specială a acordat media faptului că
Madonna se situa mai sus ca Michael Jackson. Ceea ce era evident absent din
foarte multele comentarii, era faptul că în realitate Madonna câştiga mai puţin
ca Michael. Iar creşterea veniturilor sale se datora faptului că a jucat în
filmul Dick Tracy, acompaniat de
lansarea unui album soundtrack şi a unui album cu cele mai bune hituri – The Immaculate Collection – a unei
casete video şi a alteia specială pentru Justify
My Love. De asemenea, a mai lansat şi un film documantar, Truth or Dare, despre turneul său Blond
Ambition. Ultimele proiecte ale lui Michael, lansate în aceeaşi perioadă nu au
fost luate deloc în considerare.
În octombrie 1991, un
fan Michael Jackson a vizitat Muzeul Motown din Detroit, a forţat caseta în
care se afla mănuşa albă donată de Michael şi a furat-o. Oficialii muzeului au
cerut ca mănuşa să fie returnată şi atât. Au încercat să-l contacteze pe
Michael pentru a primi un înlocuitor al obiectului furat. Între timp, raper-ul
M.C. Hammer a oferit o recompensă de 50.000$, aceluia care îi va returna mănuşa
lui, adăugând: Nimeni nu poate fura ceea
ce va fi al meu!
Mănuşa a fost găsită
două zile mai târziu. Apelanţii anonimi au spus pliţiştilor unde locuia fanul
cu pricina. Poliţia a venit în Flint, la reşedinţa lui Bruce Hayes, care i-a
condus la locuinţa prietenului său din Grand Blanc unde era ţinută mănuşa, în
cutia unei casete video. A fost returnată muzeului şi aşezată la loc în
februarie 1992 şi protejată de un nou sistem de securitate. Hayes a fost acuzat
de furt şi condamnat la doi ani de corecţie şi 24 de ore de serviciu în folosul
comunităţii. La acea vreme şi eu am locuit în Flint / Michigan şi am fost
asaltată de oameni care mă întrebau dacă eu am fost cea care a luat mănuşa! Nu
l-am cunoscut pe domnul Hayes şi din păcate nu am avut niciodată ocazia de a
vedea mănuşa în altă parte decât la muzeu, în spatele geamului de sticlă.
O mănuşă similară a fost
licitată în preajma sărbătorilor de Craciun. A fost achiziţionată de Robert Earl
de la Hard Rock Café la preţul de 27.000$. S-a spus că mănuşa va fi expusă la
Dublin. Acesta a fost cel mai mare preţ plătit vreodată pentru un obiect de
colecţie. Recordul a avut oricum zile puţine. Şase luni mai târziu jacheta de
piele a lui John Lennon s-a vândut la preţul de 43.100$, la o altă licitaţie
organizată la Londra. Ulterior, licitaţiile pentru piesele de colecţie Jackson
au dărâmat şi aceste recorduri.
Gestul lui M.C. Hammer
de care am amintit mai devreme, venea la pachet cu lansarea single-ului şi
video-clipului 2 Legit 2 Quit, în
care îşi manifesta fantezia că ar concura cu Michael Jackson şi că era
câştigătorul unicei mănuşi ca simbol al victoriei sale. Apoi, intenţiona să-i
ofere trofeul lui James Brown. Hammer a mers chiar mai departe provocându-l
public pe Michael la dans, provocare pe Michael a ignorat-o. Evident, Hammer a
fost de părere că Michael nu i-ar fi dat niciodată credit lui James Brown
pentru faptul că a avut o influenţă majoră în cariera lui. Desigur dacă ar fi
fost cât de puţin mai atent, ar fi descoperit exact contrariul. În numeroase
ocazii Michael l-a citat pe Brown ca unul dintre primele lui influenţe, idolul
copilăriei sale, din momentul în care a început să-i studieze mişcările şi
adesea să le imite, chiar şi în audiţia pe care a dat-o Jackson Five pentru
Motown. Michael menţionează admiraţia sa pentru Brown şi influenţa lui în
cariera sa chiar şi în Moonwalk. De
asemenea, i-a oferit Părintelui Soul, tributul său prin prestaţia la premiile
Grammy din 1988.
Luând o pauză de la
finalizarea noului album, Michael a fost gazda celei de-a opta căsătorii a lui
Elizabeth Taylor. Michael a condus mireasa la altar unde era aşteptată de Larry
Fortensky, pe 5 octombrie 1991, la ranch-ul său din Neverland Valley. În
următoarea ediţie a revistei People a
fost inserată o fotografie a noului cuplu şi a gazdei lui. Partenera lui Michael
la acest eveniment a fost din nou Brooke Shields. Ulterior, Michael a fost unul
din organizatorii petrecerii de aniversare a celor 60 de ani ai lui Taylor.
Parcul Disneyland a fost închis toată seara pentru a găzdui petrecerea. Lui
Michael îi plăcea să-i cumpere lui Elizabeth bijuterii, pe care i le dăruia de
ziua ei. La rândul ei, odată, Taylor i-a făcut cadou de ziua lui un elefant
african. (Eu obişnuiam să-i trimit câte o felicitare, deşi m-am gândit de multe
ori să-i trimit un ceas!)
În prima săptămână din
noiembrie 1991, cu doi ani întârziere, primul extras pe single de pe noul album
a început să fie difuzat pe posturile de radio din New York şi Los Angeles. Black Or White a fost lansat oficial o
săptămână mai târziu. Noul single a stabilit un nou record din prima zi de
lansare, intrând în 96% din cele 237 de topuri 40 naţionale ale posturilor de
radio. Recordul anterior de 94% a fost deţinut de Madonna şi al său Like A Prayer. Ca şi în cazul
înregistrării piesei Billie Jean,
Michael s-a ocupat de întreaga linie vocală a piesei Black Or White.
Piesa a debutat în
clasamentul Top pop singles Billboard
pe locul 35. Revista a estimat că ar fi debutat mult mai sus, dacă ar fi intrat
în noul sistem automat de cotare, Soundscan, care a devenit funcţional în
săptămâna imediat următoare. În cea de a doua săptămână a urcat pe locul 3. În
săptămâna 7 decembrie 1991, a treia de la lansare, single-ul numărul unu în
toată ţara era Black Or White al lui
Michael Jackson. A fost extrasul pe single care a cunoscut cea mai rapidă ascensiune
în top de la piesa Let It Be a Beatles-ilor,
care a ajuns pe locul 2 în doar două săptămâni în 1970. De asemenea, a fost
primul single care a ajuns pe locul 1 în doar trei săptămâni de la lansare, de
la piesa Get Back, tot a
Beatles-ilor, din 1969. La finele anului era number one şi a stat acolo,
totalizând şapte săptămâni pe locul 1, ceea ce l-a transformat pe Michael
Jackson în primul artist care a deţinut locul 1 al hit-urilor pop în anii ’70,
’80 şi ’90. De asemenea, a fost şi hit-ul number one în clasamentele black,
numite acum R&B. Black Or White a
atins locul 1 în Statele Unite, Marea Britanie, Australia, Italia, Spania,
Israel, Noua Zeelandă şi Clasamentul European Hot 100. Single-ul a primit
platina în Statele Unite, depăşind 1 milion de exemplare vândute.
Imediat după lansarea single-lui
Black Or White, trupa Genesis a
lansat un clip video pentru extrasul lor pe single I Can’t Dance, în care Phil Collins execută o scurtă parodie
dansantă după Michael Jackson. Şi mai devreme, în vară, Rod Stewart a lansat
piesa The Motown Song. Clipul video
ataşat, include imagini animate cu el însuşi, cu amicul său Elton John, Madonna
şi Michael Jackson, care executând pasul moonwalk, cade într-o gură de canal
deschisă.
Michael a făcut o
înţelegere cu reţeaua de televiziune Fox, oferindu-i exclusivitatea de a difuza
în premieră fiecare clip video sau scurt metraj cum îi place lui să le
numească, de pe albumul Dangerous. Pe
14 noiembrie 1991, clipul video Black Or
White a avut premiera simultan pe Fox, BET şi MTV. Extrasul pe single a
fost lansat o dată cu debutul tv al video clipului, motiv pentru care numărul
din săptămâna 2 noimebrie al ghidului tv a inclus o imagine cu Michael pe
coperta sa. De asemenea, o dată cu lansarea albumului, revista Rolling Stone a avut şi ea inserată pe
coperta ediţiei din 9 ianuarie 1992 o imagine cu Michael iar ediţia respectivă a
apărut la standuri încă din luna decembrie 1991. Fox a tăiat din episodul
Simpson-ilor pentru a difuza video-clipul puternic promovat. BET, a difuzat un
program special intitulat, Armed and
Dangerous (Înarmat şi Periculos), incluzând premiera clipului video. MTV a
declarat „Săptămâna Michael Jackson” şi a difuzat scurt metrajele şi programele
speciale cu Jackson întreaga săptămână conducând video-clipul la un debut de
nivel planetar, pe care l-au difuzat şi de câte două ori în continuu. Sfârşitul
de săptămână a adus „Weekend-ul Michael Jackson” la MTV.
Reţeaua de televiziune a
început să se refere pentru prima dată la Michael Jackson ca la „Regele Muzicii Pop”, folosind expresia
tot mai des în reclamele lor pentru premiera video. Evident, gurile rele au
presupus imediat că acest lucru s-a datorat cererii lui Michael şi
amendamentelor – chipurile impuse – pentru a li se permite să-i difuzeze clipul
video. Elizabeth Taylor a fost adesea citată ca cea care l-a încoronat, deşi Bob
Jones a susţinut că el a fost cel care a venit cu această titulatură, grăbind-o
pe Taylor să o folosească în remarcile sale. Referinţele la faptul că el s-ar
fi „auto-proclamat” Regele Muzicii Pop au devenit deranjante. Deşi i-a făcut
plăcere titlul şi a încurajat folosirea lui, întotdeauna a menţionat că nu el
s-a auto-intitulat astfel. Dincolo de toate acestea, titlul este mai mult decât
potrivit. În ceea ce priveşte angajamentele mele cu Jackson, am fost încurajată
să folosesc această titulatură în cea de a doua carte a mea. Folosirea ei în
cea dintâi (n.t. -Michael Jackson: The
King Of Pop) a fost pur şi simplu alegerea mea. La publicarea celui de-al
doilea volum, am fost încurajată de Bob Jones să folosesc apelativul în titlul
său: Michael Jackson: His Darkest Hour
a devenit Michael Jackson: The King Of
Pop’s Darkest Hour. Nu am fost forţată în nici un fel să folosesc acest
titlu iar ajutorul primit pentru cartea respectivă nu a fost determinat de
utilizarea acestui titlu. Chiar şi această carte conţine titulatura respectivă
pentru că Michael Jackson va rămâne veşnic cunoscut ca Regele Muzicii Pop.
Revenind la Black Or White, scurt metrajul a fost
vizionat în 27 de ţări, de către un public estimat la 500 de milioane de oameni,
cea mai mare audienţă înregistrată vreodată la lansarea unui scurt metraj
muzical. Circa 14 milioane de oameni l-au urmărit în Statele Unite. A fost
primul clip video prezentat pe posturile de ştiri naţionale germane. A spune că
scurt metrajul a provocat mare agitaţie, ar fi o neînţelegere. Michael cântă şi
dansează alături de diverse rase din jurul lumii, inclusiv cu indieni şi ruşi;
utilizând un proces de metamorfozare a chipurilor oamenilor de diferite rase şi
alternând între sexe. Utilizând acelaşi proces, o panteră neagră se transformă
în Michael, care începe apoi să danseze fără acompaniament muzical, dând interpretării
sale comportamentul animalic al animalului respectiv. Michael face ţăndări
geamurile unei maşini parcate şi aruncă volanul prin fereastra unui magazin.
Dansând pe capota ei, nu face altceva decât să-şi mângâie zona pelviană.
Fermoarul pantalonilor se desface în timpul transei sale, determinând bordul de
lumini din studioul Fox să se aprindă ca un copac de Crăciun. Din pricina
numeroaselor plângeri asupra celei de a doua jumătăţi a scurt metrajului
considerată cu prea multă încărcătură violentă şi sexuală, Michael a decis să
taie ultimele patru minute ale scurt metrajului pentru a fi difuzat mai departe
şi a făcut următarea declaraţie:
Mă supără să cred că ‚Black or White’ ar putea influenţa orice copil sau
adult la un comportament distructiv, chiar sexual sau violent. Am încercat
întotdeauna să fiu un model bun şi ca urmare am făcut aceste schimbări pentru a
evita orice posibilitate de influenţă adversă a oricărui comportament
individual. Regret profund orice durere sau rană pe care ar fi putut-o cauza
ultimul segment din ‚Black or White’ asupra copiilor, a părinţilor sau altor
privitori.
S-a editat versiunea Black Or White, difuzată pe MTV şi Fox
începând din duminica următoare, în emisiunea specială Michael Jackson Dangerous. Programul de 13 minute a
inclus secvenţe de pe parcursul carierei lui Michael, foarte puţine care să nu fi
fost prezentate cu ocaziile precedente. Programul s-a încheiat cu noua versiune
editată a scurt metrajului, în care apar George Wendt alias Norm Peterson din serialul
Cheers şi Tess Harper ca părinţii lui
Macauley Culkin. În scurt metraj sunt folosite două pantere, Sasha şi Ivory. În
segmentul rap al scurt metrajului, Michael este înconjurat de un grup de copii,
conduşi de Culkin, printre care Dave Shelton şi Mark Pugh, membri ai trupei
Another Bad Creation[1].
Fetiţa de pe scări este Brandi Jackson, din nou la lucru cu Unchiul Mike.
Michael a devenit bun
prieten cu vedeta filmului Home Alone (Singur
acasă), Macaulay Culkin, iar în timpul excursiei din iunie în Bermuda, au
vizitat împreună Disney World. Michael a mers în Bermuda căutând o locaţie de
filmare, o casă şi un teren pe care să construiască studiourile. Când şoferul
unui taxi i-a spus că insula adăposteşte 58.000 de oameni, el a început să râdă
spunând că a avut de-a face cu mulţimi mult mai numeroase la concertele sale.
Unul din obiectivele de atracţie din Bermuda pentru oamenii faimoşi este acela
că locuitorii insulei au tendinţa de a-i lăsa în pace. Acesta însă, nu a fost
şi cazul lui Michael Jackson. În timpul şederii sale acolo, insula şi-a pierdut
calmul şi s-a făcut mare tam-tam pe tema prezenţei lui. Cât a stat în Hamilton,
capitala ţării, Michael a făcut o croazieră cu vaporul pilotat de H. Ross
Perot.
Culkin şi-a petrecut
aniversarea celor 11 ani la Neverland, unde Michael, un mare fan al bătăliilor
cu apă – de pe vremea când era pe drumuri cu Jackson Five – a construit un
fort. Fortul este prevăzut cu şanţuri, turnuri de apă şi lansatoare de baloane
cu apă pe o rază de circa 18 m. Şi desigur, nici o bătălie cu apă nu este
completă fără o selecţie atentă a armelor. Michael l-a vizitat pe Culkin pe
platoul de filmare de la Home Alone 2,
filmări care au demarat la începutul anului 1992 în Illianos.
În ciuda potenţialului
uriaş de vânzare dar datorită controversei iscată pe scară largă, oficialii de la
Epic au decis să nu lanseze versiunea needitată a scurt metrajului Black Or White, ca single video. Controversa
însă, a acaparat fiecare ziar, program de ştiri şi emisiune radio pentru
următoarele câteva zile. Cota speculaţiilor era în creştere şi oscila între,
dacă Michael şi-a pierdut complet minţile sau dacă totul a fost atent
orchestrat. Cu sigurnaţă, controversele nu păreau să influenţeze negativ
promovarea albumului. Oamenii, care în alte circumstanţe nu ar fi aflat de noul
album şi video clip al lui Michael Jackson, nu-şi mai puteau lua ochii de la
el. Nu exista cineva care să nu ştie că noul album al lui Michael Jackson avea
să intre curând în magazine, iar Michael sau Sony nu ar fi putut face o reclamă
mai mare sau la aşa o scară. Această acoperire a depăşit cele 30 de secunde de
reclamă publicitară făcută albumului şi semnată de regizorul David Lynch, care
au început să fie difuzate în noiembrie. Nimic din toate acestea nu a
influenţat negativ nici măcar vânzarea extrasului pe single. Extrasul pe single
a debutat pe locul 10 în clasamentul Top 40 Radio Monitor, cel mai înalt debut
înregistrat în acest clasament care monitorizează eşantionul naţional al 125 de
Topuri 40 ale staţiilor de radio, 24 ore pe zi. Scurt metrajul s-a bucurat de
cele mai multe difuzări dintre toate clipurile video de la acea dată pe MTV. Şi
ca urmare a răspunsului copleşitor pe care l-a avut scurt metrajul, la finalul
anului 1991, Black Or White a fost
ales de ghidul tv unul dintre cele 12 Cele mai fascinante momente TV din
ultimele 12 luni.
Pe lângă obişnuita
casetă şi CD-ul single, au fost lansate şi o serie de selecţii speciale ale
mixajelor realizate pe piesa Black Or
White; cinci versiuni ale piesei re-mixată de Robert Clivilles şi David
Cole, cel mai bine cunoscuţi ca C&C sau C&C Music Factory.
În ceea ce priveşte promovarea albumului Dangerous, aceasta a fost o mare explozie de publicitate.
(va urma)
[1]
Another Bad Creation
prescurtat ABC – trupa R&B americană, Atlanta / Georgia
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu