MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE
STORY OF THE THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D.
Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D.
Campbell
Traducere si
adaptare Mihaela A.R.
*
Capitolul 15
“Leave Me Alone”
Michael Jackson
Ain’t no mountain
That I can’t climb, baby
All is goin’ my way
|
Nu există nici un munte
pe care să nu-l pot urca, iubito
calea îmi este deschisă
|
Premiera
celui de-al şaptelea scurt metraj de pe albumul Bad, a avut loc la MTV pe 2 ianuarie 1989. Leave Me Alone, un amalgam unic de acţiune live şi animaţie, pus în scenă
într-un mic parc de distracţii pregătit pentru croaziera lui Michael. Un
precursor al pieselor Tabloid Junkie
şi Privacy, în care Michael se
confruntă cu presa şi poveştile ridicole pe care aceasta le-a publicat despre
el, printre efecte speciale şi umor. Ziarele aterizează în faţa uşii de la
intrare, toate având pe prima pagină titluri pe cât de scandaloase pe atât de
hilare:
MICHAEL
ŞI DIETA EREI SPAŢIALE
CIMPANZEUL
BUBBLES DEZVĂLUIE TOTUL DESPRE MICHAEL
MICHAEL
O CERE ÎN CĂSĂTORIE PE LIZ
MICHAEL
SE CĂSĂTOREŞTE CU BROOKE
MICHAEL
ÎŞI FACE OPERAŢIE ESTETICĂ LA NAS
MICHAEL
ŞI DIANA SUNT ACEEAŞI PERSOANĂ
CEL
DE-AL TREILEA OCHI AL LUI MICHAEL - MOFTUL OCHELARILOR DE SOARE
MICHAEL
SE CĂSĂTOREŞTE CU O EXTRATERESTRĂ
Michael cântă din
pozele inserate în ziare, ale căror titluri nu mai contenesc cu ştirile,
MICHAEL ÎNGHEŢAT TIMP DE 50 DE ANI, MICHAEL SE CONFESEAZĂ CIMPANZEULUI SĂU sau
MICHAEL DOARME ÎN CAMERA HIPERBARICĂ. Versurile piesei vizează clar media, lasă-mă în pace, nu mă mai urmări, în
timp ce vehiculul său trece pe lângă „altarul” lui Elizabeth Taylor, pe lângă
camera hiperbarică în care stă întins şi apoi pe lângă o scenă pe care dansează
alături de scheletul omulului elefant. La finalul piesei, Michael se eliberează
de legăturile care-l ţintuiesc, în timp ce în jurul său se construia un parc de
distracţii. Se ridică, asemeni lui Guliver, distugând parcul şi tot ceea ce
conţinea el.
Scurt metrajul
asociat piesei Leave Me Alone a avut
un mare impact la MTV şi VH-1 iar piesa a fost difuzată foarte bine pe
posturile de radio. Nu a fost însă niciodată lansată ca extras pe single în
Statele Unite, dar a fost lansată în Anglia. Şi deşi nu este inclusă pe albumul
Bad, ea apare ca bonus numai în
formatele audio CD.
Pe 8 ianuarie,
weekend-ul următor debutului scurt metrajului Leave Me Alone, la MTV a fost
Duminica Michael Jackson. Toată ziua au fost difuzate toate scurt
metrajele sale, secvenţe din concerte şi secvenţe filmate în spatele scenei
turneului Bad.
Scurt metrajul Leave Me Alone a fost inclus în filmul
muzical Moonwalker. După întârzierile
obişnuite suportate înainte de lansarea oricărui produs Michael Jackson, video
caseta a ieşit în sfârşit pe piaţa din Statele Unite pe 10 ianuarie, ratând
vânzările de Crăciun. Moonwalker a
fost lansat în cinematografele din Europa mai devreme. A deschis săptămâna
Crăciunului în Franţa şi a avut cel mai mare succes de casă. În Japonia a fost
lansat devreme în decembrie şi s-a vândut odată cu ultimele concerte ale turneului
Bad de aici.
În Japonia,
filmele muzicale sunt considerate de foarte mare succes dacă depăşesc 20.000 de
exemplare vândute. Moonwalker a fost
exportat în 120.000 de exemplare şi se aştepta ca vânzările să depăşească
200.000. În Statele Unite, au fost livrate la început 300.000 de exemplare,
ceea ce, la acea vreme, a constituit cea mai mare cantitate din categoria
filmelor pentru acasă distribuite vreodată. Acest lucru a făcut din Moonwalker, cel de-al doilea cel mai de
succes film home video, după Making
Michael Jackson’s Thriller, care încă mai deţinea supremaţia. Deocamdată.
Moonwalker debutează cu una din reclamele comerciale făcute de
Michael pentru Pepsi, versiunea în concert. Criticii l-au atacat imediat pentru
că a inclus un advertorial pe casetă, motivând că distrage atenţia de la
conţinutul acesteia. De fapt, nu distrage cu absolut nimic atenţia - deşi
intenţia era de a vinde Pepsi, mai era vorba şi de o altă prestaţie excelentă a
lui Michael, care merita să fie văzută de fiecare dată. Din perspectiva lui,
era una dintre cele mai de succes performanţe ale sale, care i-a adus premii şi
recunoaşterea internaţională şi chiar stabilirea unui nou record. Aceşti
factori au jucat fără doar şi poate rolul cheie în decizia lui de a include
reclama pe caseta respectivă.
Pentru prezentarea
piesei Man In The Mirror, din
deschiderea filmului, au fost combinate cel puţin două înregistrări live
diferite, din timpul turneului Bad. Energia lui Michael umple versurile
cântecului cu trăiri emoţionale adânci, care demonstrează încă o dată cât de
profund este mesajul transmis de această piesă. Ca şi piesa She’s
Out Of My Life, Man In The Mirror
pare să-i atingă coarda sensibilă la fiecare performanţă.
Retrospectiva
carierei sale este una dintre cele mai interesante şi este dezvăluită prin
segmente video. Parcurgând un scrin pe care s-au aşezat mulţi ani de amintiri,
este interesant de observat ce obiecte au fost alese pentru a fi expuse. Aş
pune pariu că fiecare obiect a fost ales sau aprobat de Michael. Printre numeroase
premii – Grammy, AMA şi MTV – au fost incluse o trusă de machiaj, ochelari,
fotografii înrămate cu Jackson 5, Michael şi Diana Ross, Quincy Jones, George
Lucas şi Francis Ford Coppola. Trei mănuşi strălucitoare, una roşie, una
albastră şi una albă aranjate împreună cu pantofii pe care îi poartă în scurt
metrajul Smooth Criminal. Pălăria
fedora albă purtată în acelaşi scurt metraj şi încă una neagră îmbrăcată în
paiete sunt aranjate cu grijă. Câteva mici figurine cu Louie, lama şi Uncle
Tookie din linia sa de jucării şi două statuete mai mari, una a lui Mickey
Mouse şi cealaltă a lui Pinocchio. În spatele mesei atârnă câteva dintre
jachetele sale militare dar şi cea neagră strălucitoare purtată la emisiunea
specială Motown 25. Singurele obiecte
care nu au nici o legătură cu cariera lui sunt cele două statuete ale lui
Mickey Mouse şi Pinocchio, dar care reflectă interesul său pentru desenele
animate.
La capătul
scrinului se află un aparat tv pe care rulează secvenţe din reprezentaţiile
trupei Jackson Five, inclusiv noua versiune animată a piesei ABC. Apoi apar secvenţe din scurt
metrajele pieselor Beat It şi Billie Jean şi a celor mai recente, The Way You Make Me Feel şi Dirty Diana.
Începe un scurt
clip al piesei Bad, cu o panoramare a
camerei de la cizmele cu catarame ale lui Michael la chipul său. Doar că atunci
când camera ajunge pe faţa lui, descoperim versiunea sa miniaturală
portretizată de Brandon Adams pentru piesa Badder,
o versiune umoristică a piesei Bad,
în care interpreţi sunt copiii. Buzele lui Adams se sincronizează cu vocea lui
Michael şi face o treabă excelentă recreând mişcările lui. Russel şi Michael
Higgins au realizat coregrafia pentru acest remake după Bad. Unul dintre tinerii dansatori din Badder este Jermaine Jackson Jr. Pe afişul cu „Cel căutat” (WANTED)
lipit pe peretele staţiei de metrou este imaginea lui Michael, iar sub aceasta
se poate citi „Căutat pentru interogare”. Acest aspect îl face pe Michael fără
dubiu cel dintâi artist care se auto-parodiază în propirul său video-clip.
Versiunea video
pentru piesa Speed Demon este o
mixare amuzantă de personaje şi acţiune live cu multe referiri la Michael şi
care se finalizează cu o competiţie de dans între Michael şi Spike, personajul
în care s-a deghizat pentru a scăpa de presă. Competiţia este oprită de
poliţistul care îi scrie o citaţie pentru că a performat paşi de dans
interzişi.
Coregrafia pentru Speed Demon a fost realizată de Vincent
Patterson, care a mai lucrat cu Michael pentru scurt metrajul The Way You Make Me Feel. Figurinele
care asigură animaţia scurt-metrajului au fost realizate de Will Vinton,
devenit cunoscut prima dată pentru aportul său la dansul „Stafidelor
Californiene”.
Următorul video
clip prezentat este Leave Me Alone.
Acesta este urmat de versiunea de 42 de minute a piesei Smooth Criminal. Aceasta a fost regizată de Colin Chilvers (n.t.
efecte speciale), care a semnat şi regia filmului Superman şi a fost produsă de Jerry Kramer. Kramer a mai lucrat cu
Michael, la Making Michael Jackson’s
Thriller. În acest mini film, Michael şi tinerii săi prieteni, descoperă
accidental un plan diabolic de a-i face pe toţi copiii dependenţi de droguri,
pentru a se prelua controlul asupra lumii. Acest plan era pus la cale de
diabolicul Frankie Lideo, nume ce face referire la Frank Dileo. Echipa lui
Michael, formată din Zeke, interpretat de Brandon Adams, Sean, interpretat de
Sean Lennon şi Katie, interpretată de Kellie Parker, vor da peste cap planul
lui Lideo. Rick Baker, care l-a transformat pe Michael în vârcolacul din Thriller, acum îl transformă într-un
robot. Michael îl distruge pe Lideo, cunoscut şi sub numele de Mr. Big şi
salvează lumea.
Rolul lui Mr. Big
este interpretat de Joe Pesci, deşi iniţial a fost scris pentru un prieten a
lui Michael, Marlon Brando. De atunci, Pesci a devenit cunoscut pentru rolul
său din filmul Armă Mortală 2 şi 3,
cu Mel Gibson şi Danny Glover şi pentru cel al hoţului din filmul Singur Acasă. Ulterior el a câştigat un
Oscar, pentru rolul său din filmul Băieţi
Buni.
Smooth Criminal îl conduce pe
Michael spre interpretarea piesei de succes a Beatles-ilor, Come Together. Trupa sa din turneul Bad
i se alătură pe scenă pentru una din cea mai bune reprezentaţii ce poate
concura foarte bine cu cele de la Motown
25 şi Grammy 1988. Michael poartă pantaloni negri lucioşi, o centură uriaşă
cu ornamente aurite, cămaşă galbenă peste un tricou alb şi bandă adezivă pe
degete. În timpul performanţei, filmată în mod evident de mai multe ori,
tricoul său trece prin mai multe etape, ajungând sfâşiat până pe la mijlocul
taliei, ca apoi să fie din nou întreg şi neatins. Interpretarea versurilor are
loc într-un registru vocal mai grav ca de obicei, aproape la calitate brută,
iar prestaţia sa este una genială, sexy şi prea surtă.
Cele 94 de minute,
se finalizează cu grupul coral masculin Ladysmith Black Mombazo interpretând
piesa The Moon Is Walking. Piesa a
fost scrisă special pentru Michael, după ce grupul l-a întâlnit pe platoul de
filmare de la Smooth Criminal. Lui
Michael i-a plăcut cântecul atât de mult, încât l-a inclus în filmul Moonwalker.
Pe parcursul
derulării listei de credit, avem ocazia să aruncăm o scurtă privire la
repetiţiile pentru Smooth Criminal.
Versiunea scurtă a clipului-video Smooth
Criminal este prezentată tot pe parcursul listei de credit. La final, sunt
aduse mulţumiri unui singur om, Quincy Jones: Un mulţumesc special lui Quincy Jones pentru 10 ani de colaborare şi
inspiraţie.
Un singur segment
nu a reuşit Michael să-l includă în Moonwalker,
iar dezamăgirea i-a fost enormă. Nu i s-a dat permisiunea şă includă o secvenţă
cu Fred Astaire din unul din filmele acestuia. Michael a vrut să suprapună o
prestaţie a sa peste pelicula respectivă, aşa încât să creeze o scenă de dans
Astaire – Jackson. Din păcate acest lucru nu s-a putut concretiza, altfel ar fi
fost un uriaş tribut adus lui Fred Astaire şi o adevărată provocare pentru
Michael. Văduva lui Astaire nu a fost de acord pentru a folosi segmentul
respectiv.
Povestea Smooth Criminal a fost creaţia lui
Michael. Scenariul a fost scris de David Newman. Acesta vorbeşte despre
experienţa pe care a avut-o lucrând cu Michael:
O mulţime din ceea ce înseamnă a fi cu Michael, a munci
cu Michael, este o cădere în spirala în care se află el şi în care el face
lucrurile cu o rigurozitate incredibilă şi o înţelegere atentă a felului în
care acestea vor afecta publicul. Toate aceste lucruri nu sunt despre Michael,
ci despre a face un lucru de calitate, dintr-o bucată.
Michael a explicat
dansatorilor săi ce doreşte în acest clip video:
[…].... două bătăi ar trebui să fie de natură internă,
trebuie să aveţi mai multă mişcare. Ar trebui să fie mai curând ca ceva care
intră în voi. De aceea îl construim la înălţime şi apoi îl coborâm. Trebuie să
aveţi acel sentiment.
Vreau ca muzica să reprezinte felul în care simţiţi.
Trebuie să ne dicteze trăirile, mişcările. Să exprimăm felul în care simte
fiecare. Este ca o rebeliune, înţelegeţi ce spun? Lăsăm să iasă ceea ce am vrut
întotdeauna să spunem lumii. Pasiune, înflăcărare!
(Moonwalker / dublat in limba italiană)
După primele două
săptămâni de la lansare s-a anunţat că Moonwalker
l-a depăşit pe fostul deţinător al supremaţiei în vânzări, The Making of Michael Jackson’s Thriller. Aşadar, Michael ocupa
locurile 1 şi 2 pentru cele mai bine vândute filme video muzicale.
Moonwalker a debutat în clasamentul video music Billboard - unde în altă parte - pe
poziţia 1. A stat acolo timp de 22 de săptămâni, când a fost detronat de
singurul care putea face acest lucru – Michael Jackson cu ultimul său lansat, Michael Jackson: The Legend Continues (Capitolul 12 - Man In The Mirror).
În topul
vânzărilor Billboard – toate genurile
- Moonwalker a preluat supremaţia în
trei săptămâni, depăşind albumul E.T.:
The Extra Terrestrial. Ulterior a fost depăşit de Rattle and Hum al celor de la U2. A revenit rapid pe poziţia 1 în
topul vânzărilor şi a rămas acolo până ce Michael s-a auto-înlocuit din nou. În
săptămâna 17 iunie 1989, Moonwalker a
coborât pe locul 2 în topul vânzărilor, detronat de Michael
Jackson: The Legend Continues.
Într-un număr
special dedicat apariţiilor şi evoluţiilor pe piaţă a casetelor video, revista Billboard a clasat Moonwalker pe locul 5 al celor mai bine vândute casete ale anului. The Legend Continues s-a plasat pe locul
4. Aceste poziţii sunt semnificative luând în considerare faptul că aceste
clasamente reflectă vânzările de casete video de toate categoriile, nu numai
cele de muzică sau cele lansate pe parcursul unei perioade de 12 luni şi
intrate în recenzii. Moonwalker a
fost lansat în ianuarie, deci de circa şase luni din cele 12 luate în calcul de
clasamentele de specialitate, pentru care anul calendaristic se calculează din
luna august a anului precedent până în luna
iulie a anului curent. Pe 3
mai, Michael Jackson: The Legend
Continues a fost lansat în format video, de
doar patru luni din cele 12 cotate în top.
The Legend Continues este o
retrospectivă a carierei lui Michael Jackson, difuzată în martie 1989 în
reţeaua Showtime. Caseta a fost lansată mai devreme în Anglia, pe 8 iunie 1988,
unde a devenit cea mai bine vândută. The
Legend Continues s-a vândut în peste 400.000 de exemplare în Marea Britanie
iar în Statele Unite se aştepta să atingă cel puţin cota britanică, clasându-l
pe Michael în Topul 3 mondial al celor mai bine vândute casete video în
lume.
Moonwalker a fost cotat de Asociaţia Video Software
Dealer ca Muzicalul Favorit şi a primit nominalizarea la premiile Asociaţiei
Naţionale a Retailer-ilor.
Compania americană
de publicitate Doubleday a publicat trei articole sub marca Moonwalker. Calendarul Moonwalker a fost
publicat devreme în toamnă şi cuprinde imagini din film şi din turneul Bad.
Celelalte două articole au fost orientate spre copii. O carte de colorat şi o
poveste despre Smooth Criminal,
intitulată Moonwalker, The Storybook.
Pe 13 septembrie
1989, la Los Angeles s-a ţinut o conferinţă de presă unde compania LA Gear a
anunţat că tocmai a semnat un nou contract de multimiloane de dolari cu Michael
Jackson. Michael a semnat un angajament pe doi ani pentru a reprezenta şi a
promova o linie de pantofi şi una de vestimentaţie sport, produse de compania
respectivă. Pentru acest angajament, Michael a lucrat cu Randy Philips. La
conferinţa de presă, a purtat pantaloni negri, jachetă, cămaşă violet şi
ochelari de soare. În loc de mocasinii săi obişnuiţi, a purtat o pereche de
pantofi sport LA Gear. Ca de obicei a fost foarte scurt în comentarii: Sunt foarte bucuros să fac parte din magia
LA Gear şi sper să avem o colaborare plină de succes şi satisfacţii. Vă
mulţumesc. S-a spus că suma din acest contract era dublă faţă de ceea ce
i-a plătit Pepsi, fiind cea mai mare asociere corporatistă făcută vreodată.
Compania a avut un răspuns puternic pe piaţă, sporindu-şi punctele la 4 în
următoarele doar trei zile care au urmat anunţului.
(1989 LA Gear Conferinta de presa)
Linia de pantofi şi îmbrăcăminte sport a fost programată
să iasă pe piaţă în vara anului 1990. Advertorialul a început să ruleze în
primăvară. Acesta utiliza piesa Wanna Be
Startin’ Somethin’, dar Michael nu apărea în el. Cel realizat de Michael a început să fie difuzat în cinematografe
în iulie 1990 şi din luna următoare pe micile ecrane. Michael dansează în
noapte, pe o stradă pustie, lampadarul care s-a aprins în spatele lui,
explodează şi în timp ce el se fereşte de cioburile răzleţe, aude aplauzele
unei fetiţe care îl urmărea de la o fereastră.
(1989 LA Gear Ad)
Tânăra este Brandi
Jackson, fetiţa lui Jackie. Brandi apare şi în afişele concepute pentru aceşti
pantofi, alături de Unchiul Mike. Pentru unul din afişe, Michael a pozat
printre câţiva copii îmbrăcaţi toţi după moda LA Gear. Pe lângă vestimentaţia
alb cu negru marca MJ - LA Gear, în ţinută sport, Michael arată chiar un pic
diferit, purtând o jachetă neagră de piele şi jeans albaştri zdrenţuiţi în
genunchi şi pe coapse.
Linia de
încălţăminte MJ poartă logo-ul Moonwalker pe limbă şi tălpi şi o mică insignă
aurită prinsă pe părţile laterale. Trei reclame comerciale au fost programate
până în decembrie 1991. Bonusul a constat în faptul că Michael chiar a purtat
îmbrăcămintea şi pantofii companiei în reclame, spre deosebire de cele pentru
Pepsi, pentru care a refuzat să bea sau să ţină în mână produsul respectiv.
Noile produse LA
Gear au fost programate să apară în magazine odată cu lansarea noului album.
Cum noul album nu a apărut, vânzările la pantofi au eşuat şi nu au atins
aşteptările scontate. În ciuda rapoartelor conform cărora linia de pantofi a explodat,
oficialii LA Gear au lăsat ca numai profiturile din vânzările în Japonia să le
recupereze investiţia în Jackson.
La trei ani după
semnarea contractului, LA Gear a intentat un proces de 10 milioane de dolari
împotriva lui Michael acuzându-l de fraudă şi de încălcarea contractului. LA
Gear a susţinut că, conform contractului, Michael trebuia să furnizeze
companiei secvenţe filmate cu el purtându-le pantofii. Cum nu a fost furnizată
nici o astfel de filmare şi nici nu s-a lansat vreun album, motivele s-au
conturat imediat pentru o acţiune legală. În noiembrie 1992, Michael a
contra-atacat cu un proces de 44 milioane de dolari împotriva LA Gear.
Anunţul celor 20
de milioane de dolari, valoarea la care se ridica contractul iniţial, a fost
făcut public cu puţin înainte ca revista Forbes
să-şi întocmească lista anuală a celor mai bine plătiţi entertaineri din lume.
Încă o dată, Michael Jackson s-a clasat pe locul 1 cu venitul pe doi ani
estimat la 125 milioane de dolari. Revista mai estima că venitul pe 1988 al lui
Michael a fost în jur de 60 de milioane de dolari, ceea ce înseamnă că pentru
1989 rămâneau 65 de milioane de dolari. Bill Cosby se plasa pe locul 2 pentru
cel de-al doilea an consecutiv.
Dacă Michael se
bucura de succesul său fenomenal generat de albumul, turneul şi noile filme,
unul dintre mentorii săi dragi trecea prin ceva dificultăţi în acea vreme.
Părintele muzicii soul, James Brown, a fost arestat şi condamnat la şase ani de
închisoare pentru consum de doguri şi sustragere de la ancheta poliţiei.
Michael Jackson s-a numărat printre entertainerii şi admiratorii care i-au
telefonat lui Brown pentru a-l susţine moral.
Un alt idol al lui
Michael, Sammy Davis Jr. se lupta atunci cu un cancer la gât. În noiembrie
1989, Michael s-a alăturat câtorva vedete la L.A. Shrine Auditorium pentru a
celebra cei 60 de ani de carieră pe care îi împlinise Sammy Davis Jr.. Jessie
Jackson a apărut şi el în program şi a vorbit pe scurt despre felul cum Davis a
contribuit la slăbirea tensiunilor şi la distrugerea barierelor rasiale. Apoi a
avut loc prestaţia lui Michael. Fără nici o introducere, Michael a ieşit din
lumina orbitoare a câtorva spoturi şi a interpretat piesa You Were There, pe care a compus-o împreună cu Buz Kohan, special
pentru această ocazie. Michael a fost singurul dintre artiştii care au
performat în cadrul acestui tribut, printre care s-au aflat Frank Sinatra, Bob
Hope şi Ella Fitzgerald, care nu a fost anunţat. Însă versurile piesei l-au
atins până la lacrimi pe Sammy Davis Jr.:
Thanks to you,
there’s no door
we all can’t
walk through
I’m here because
you were there
|
Mulţumită ţie,
nu mai există
nici o uşă pe care
noi să nu o
putem deschide
Iar eu mă aflu
aici pentru că tu ai fost acolo
|
Cu
certitudine, a fost una din cele mai statice performanţe a lui Michael pe care
ne-a oferit-o vreodată. Cu excepţia câtorva mişcări tipice ale sale, în rest, a
stat aproape nemişcat în spatele microfonului, interpretând cântecul la doar
câţiva metri de Davis. Şi-a finalizat piesa cu o singură mână ridicată în aer
şi cu cealaltă între picioare. Apoi, Michael s-a îndreptat către Sammy şi l-a
îmbrăţişat cu căldură. Performanţa sa a fost compensată cu nominalizarea la
premiile Emmy.
Mai târziu, în spectacol, Michael şi Eddie Murphy au condus-o pe
Ella Fitzgerald pe scenă. Programul a fost difuzat de ABC pe 4 februarie 1990,
bucurându-se de încasări în valoare de 250.000$, sumă ce a fost donată
Fundaţiei United Negro College. Pe 16 mai 1990, Sammy Davis Jr. a murit din
pricina cancerului. La funeralii, Frank Sinatra, Dean Martin, Bill Cosby şi
Michael Jackson au fost aleşi să însoţească sicriul. Duminică, 3 iunie,
programul dedicat celor 60 de ani de carieră ai lui Sammy Davis Jr. a fost
redifuzat şi a primit premiul Emmy pentru Cel mai notabil program muzical special.
(1989 Sammy Davis 60th Anniversary)
Cu
numai o lună înainte de dispariţia lui Davis, Ryan White se afla şi el pe patul
de moarte în spitalul din Indiana. Printre miile de apelanţi care i-au urat
cele bune, s-a aflat şi Michael. La apelul lui, a fost adusă o boxă lângă patul
lui Ryan. Michael i-a spus că îl iubeşte şi că Dumnezeu era alături de el: Rezistă prietene şi va fi mai bine.
După
vizita în Washington DC, pentru a primi premiul pentru Entertainerul decadei,
Michael a plănuit o vizită lui Ryan, la spital. Ryan însă, a murit înainte de
sosirea lui. Duminică, 8 aprilie 1990, după cinci ani, Ryan a pierdut lupta cu
SIDA. Michael a sosit la locuinţa lui Ryan în dimineaţa următoare împreună cu
Donald Trump. Mama lui Ryan, Jeanne, l-a întâmpinat la uşa casei sale şi s-a
prăbuşit hohotind: Vroia atât de mult să
te vadă. Ştiu, a spus Michael. A rămas acolo până miercuri, în ziua
înmormântării şi a susţinut-o pe Jeanne pe parcursul serviciului funeral la
care au aprticipat şi alte celebrităţi printre care Barbara Bush, Phil Donahue,
Judith Light, care a portretizat-o pe Jeanne White în filmul de televiziune The Ryan White Story şi Elton John, care
a petrecut multe ore la căpătâiul lui Ryan.
După
ceremonie, Michael şi Elton John i s-au alăturat lui Jeanne White pentru a-şi
lua rămas bun pentru ultima dată de la trupul neînsufleţit, înainte ca sicriul
să fie închis. Ryan a fost înmormântat în jeans-i şi jachetă de blugi, iar la
mână purta ceasul dăruit de Michael.
Inscripţia
de pe piatra funerară, a fost scrisă de prietenii lui Ryan, Elton John şi
Michael Jackson:
Turn me loose from your
hands. Let me fly to
distant lands. Fly away Sky
Line Pigeon fly.
From all things you left so
very far behind.
Love,
Elton John
(Ţine-mă să nu-ţi dau
drumul. Lasă-mă să zbor
în depărtări. Zboară
porumbel al orizontului zboară.
Departe de tot ce laşi în
urmă.
Cu dragoste,
Elton John)
Gonna make a difference
Gonna make it right
Forever Friends,
Michael Jackson
(Va fi altfel, dar va fi
bine
Prieteni pentru totdeauna,
Michael Jackson)
Ulterior,
Michael a plătit 1.000$ pentru montarea unei plăci de bronz în interiorul
Monumentului Luptătorilor din Indiana, în onoarea lui Ryan White. Pe ea a scris
următoarea inscripţie:
În onoarea lui Ryan White,
Spiritul său trăieşte în
noi toţi.
Ne lipseşti,
Michael Jackson
La
începutul anului, Michael a avut două nominalizări la premiile AMA, a cărei
ceremonie de decernare a avut loc pe 30 ianuarie 1990. El a fost nominalizat
pentru Artistul pop/rock favorit alături de George Michael şi Steve Winwood.
Cea de a doua nominalizare, pentru Artistul Soul/R&B favorit, l-a pus în
situaţia de a concura cu fostul membru al trupei New Edition, Bobby Brown şi
din nou, cu George Michael. George Michael a câştigat la ambele categorii. Au
urmat criticile şi totodată surpriza după acordarea lui George Michael a unui
premiu specific categoriei de culoare - R&B. Mulţi au fost de părere că
acesta ar fi trebuit să meargă la un entertainer de culoare. Dacă mulţi s-au
simţit ofensaţi din pricina acestei alegeri, primul care l-a felicitat pe
George Michael în culise pentru premiul obţinut, a fost Michael Jackson.
Oricum,
Michael nu a plecat acasă cu mâinile goale. El a fost premiat pentru palmaresul
său în care a doborât recordurile artistice şi tehnice în domeniul video, dar
şi cele în materie de turnee. Revista Cashbox
l-a premiat pe Michael cu Premiul Pionierul Video-Clipurilor ca recunoaştere a
excelenţei sale în materie de scurt metraje, pentru piesele Triumph – scurt metrajul asociat piesei Can You Feel It – Thriller şi Moonwalker. Pe inscripţia premiului se putea citi:
Pentru pionieratul său în
domeniul video muzical rezumat la ‘The Triumph’, ca pre-descoperitor al
conceptului şi efectelor speciale ale anilor 1980, pentru ‘Thriller’, a
combinaţiei inovative între dramă, muzică şi dans. Premiul Pionierul Video se
acordă lui Michael Jackson cu ocazia noului său film de lung metraj
‘Moonwalker’, devenit cel mai bine vândut film home video al tuturor
timpurilor.
A
fost prezentat un scurt tribut adus lui Michael şi succesului său fără
precedent, care a inclus secvenţe din scurt metrajele menţionate.
Cel
de-al doilea premiu special primit de Michael a fost cel pentru realizările
sale recente. Pe inscripţia acestuia se putea citi:
Pentru
că albumul său ‘Bad’ este cel dintâi care a generat cinci piese single number
one, pentru că a dărâmat recordurile de vânzări în 25 de ţări din lume şi
pentru că a fost cel mai bine vândut în ultimii doi ani, Michael Jackson este
premiat cu American Music Award Achievement; 30 ianuarie 1989.
La cererea lui
Michael, ambele premii speciale i-au fost oferite de Eddie Murphy. Deşi Michael
era subiectul multor glume ale lui Murphy, cei doi au devenit buni prieteni. În
filmele sale - Trading Places, Beverly
Hills Cop, Raw şi scurta sa apariţie în Saturday
Night Live – Murphy a făcut menţiuni sau glume despre Michael Jackson.
Înainte de a-l
prezenta pe Michael, Murphy a susţinut povestea tributului de 40 de minute
prezentând o recapitulare a turneului mondial şi al celor cinci single-uri
number one extrase de pe albumul Bad.
Înaintând timid spre centrul scenei pentru a-şi primi premiile, Michael a fost
întâmpinat de audienţă cu aplauze asurzitoare şi ovaţii în picioare. A adoptat
o ţinută în negru şi roşu, cu multe catarame şi fără ochelari de soare.
Pe măsură ce
aplauzele au început să se diminueze, Michael a început să vorbească, cu vocea
sa moale încât abia putea fi auzit la microfonul coborât mult prea jos.
Ţinându-şi premiile, i-a cerut lui Eddie să ajusteze poziţia microfonului: Poţi să-l ridici, te rog? Eddie a
încercat, dar nu a reuşit să-l clintească. Fă-o
tu!, a spus el. Michael a replicat: Nu
pot, am nevoie de ajutorul tău. (Conversaţia lor abia putea fi auzită.)
Totul s-a transformat în glumă, când Eddie a povestit audienţei ce s-a întâmplat.
A spus ‚Trage-l în sus Eddie’, de parcă
aş lucra pentru el! Şi o fac! Da Michael! Aşa că Michael s-a aplecat şi a
vorbit scurt ca de obicei:
Aş vrea să-i mulţumesc lui Dumnezeu, care a făcut ca
toate aceste lucruri să fie posibile. Aş vrea să le mulţumesc mamei şi tatălui
meu, Katherine şi Joseph Jackson. Aş vrea să-i mulţumesc lui Berry Gordy, care
m-a ajutat în primul meu start în show business, familiei Epic, lui Walter
Yetnikoff, Larry Stessel, Glen Brundman, Frank Dileo, Quincy Jones şi Bruce Swedien.
Vă iubesc. Şi publicului. Vă iubesc.
Deşi era foarte timid,
Michael părea să se bucure şi părea să se simtă cu adevărat onorat de premiile
oferite, de tribut şi de răspunsul copleşitor din partea audienţei.
(1989 American Music Award)
Ediţia din 21
ianuarie a ghidului tv, avea pe copertă o compilaţie de fotografii cu Elvis
Presley, Bruce Springsteen, Madonna şi Michael Jackson. În articolul care
însoţea imaginea, autorii au căutat cele mai mari performanţe live tv. Scurt
metrajele au fost eliminate, deoarece s-a considerat că acestea nu surprind un
adevărat performer, atâta timp cât pot fi re-filmate, utilizează efecte
speciale şi totul iese perfect:
Nimic nu validează această decizie mai mult ca în cazul
lui Michael Jackson, care a alocat atâta timp şi a turnat atâţia bani în scurt
metraje. Jackson este responsabil pentru cel mai elaborat gen şi cea mai
intensă muncă în acest domeniu – spre exemplificare, să luăm micro-operele sale
epice ‚Thriller’ şi ‚Bad’. Filmul său ‚Moonwalker’, lansat săptămâna trecută,
este cel mai ambiţios şi mai grandios proiect video muzical de până acum.
Cu toate acestea, rămâne de neuitat momentul său unic de
pe micul ecran, în care pe parcursul a numai trei minute nu a avut nevoie de
nici o altă recuzită cu excepţia unei pălării şi a unei singure mănuşi. A fost
desigur, prestaţia sa pe piesa ‚Billie Jean’ difuzată în 1983 de NBC în cadrul
emisiunii speciale ‚Motown 25: Yesterday, Today, Forever’.
După un potpuriu alcătuit din cele mai de succes piese
ale trupei Jackson Five, alături de fraţii săi, Michael a dominat scena singur,
purtând doar o singură mănuşă argintie şi o fedora de modă veche. Pe măsură ce
în boxe pulsa ritmul piesei ’Billie Jean’, el a dezvăluit acel stil de dans
inimitabil, care de atunci a devenit marca sa consacrată. Scena a fost a lui
Michael în acea seară şi a marcat trecerea lui de la statutul de adultul-copil
minune la cel de superstar.
Probabil că aceasta a fost cea mai senzaţională prestatie
din istoria televiziunii. Care este cea mai însufleţită? Din nou vorbim despre
Jackson. Anul trecut la ceremonia decernării premiilor Grammy, şi-a presărat
prestaţia cu influenţe gospel, prezentând piesa ‚Man In The Mirror’ precum un
om posedat. Acea prestaţie, care l-a aruncat în genunchi de câteva ori, poate
fi catalogată cea mai pasionată apariţie televizată de până acum.
În luna februarie,
la gala decernării premiilor World Music ţinută la Monte Carlo, Michael a fost
numit Artistul anilor ’80. Nu a fost prezent la ceremonie, iar premiul său a
fost preluat de Barry White.
Tot în acea
perioadă, ediţia din martie a revistei Playboy,
venea cu ştiri calde. Numărul respectiv găzduia un pictorial cu LaToya
Jackson. Decizia ei de a poza goală pentru revista cu pricina a şocat,
dezamăgit şi înfuriat toată familia.
Printre
argumentele pe care le-a dat LaToya faţă de acest gest s-a numărat şi dorinţa
ei fierbinte de a-şi afirma independenţa. Ea a vrut să dovedească, în special
părinţilor săi, că nu mai era deloc un copil şi putea să ia propriile ei decizii.
A pozat pentru şedinţa foto la scurt timp după ce a devenit cel din urmă
Jackson care şi-a concediat tatăl din funcţia de manager. A părăsit şi casa din
Encino şi s-a mutat la New York. Banii au fost cu siguranţă un alt motiv al
deciziei sale de a poza nud. Cu toate că nu a dezvăluit exact câţi bani a
primit, a lăsat să se afle că a fost modelul cel mai bine plătit de Playboy.
Interesante
sunt declaraţiile pe care le-a dat LaToya, pentru a-şi declara independenţa
precum şi motivul pentru care a realizat acel pictorial. Spre deosebire de
Janet, se pare că LaToya nu a fost niciodată în stare să iasă din umbra
faimosului ei frate. Deşi şi-a dorit foarte tare să aibă succes fără ajutorul
familiei, se pare că niciodată nu a realizat prea multe fără cel puţin o
sugestie din partea lui Michael. Pe coperta 4 a unui album mai vechi, Heart Don’t Lie, s-a folosit o imagine a
ei purtând vesta galbenă pe care a purtat-o şi Michael, cândva la o şedinţă
foto. Piesa You Blew de pe albumul LaToya are următoarele versuri:
I’ll
teach you your ABC
I’ll
be there,
just
like your brother used to say,
I
want you back
|
Te
voi învăţa ABC-ul
Voi
fi acolo,
exact
cum obişnuia să spună fratele tău
Te
vreau înapoi
|
În
reprezentaţiile sale scenice, materialul trupei Jackson Five şi cel al lui
Michael - Wanna Be Startin’ Somethin’
- făceau parte din actul respectiv. Chiar şi pictorialul său din Playboy, făcea referiri la Michael. Pe
coperta revistei era inserat titlul LaToya Jackson, Michael’s Sister in a Thrilling Pictorial. În
interiorul revistei peste poza ei, se putea citi: Nu-i spuneţi ..... lui Michael. În două dintre imagini ea nu poartă
decât o singură mănuşă şi o fedora neagră. Vă aminteşte de cineva? Pe spatele
unui scaun dintr-o altă fotografie, se află o tunică neagră. În alta, ea
pozează cu un şarpe, unul din animalele favorite ale lui Michael. Dacă aceste
imagini îi consolidează un pic individualitatea, cu siguranţă au pus capăt
speculaţiilor conform cărora ea şi Michael ar fi aceeaşi persoană!
Cu toate că LaToya
a explicat într-unul din interviurile sale ulterioare reacţiei familiei, unii
dintre membri acesteia au făcut declaraţii cu totul diferite. În interviul
acordat publicaţiei USA Today, LaToya
a povestit despre reacţia familiei sale, spunând că părinţii ei au fost foarte
supăraţi şi dezamăgiţi. În schimb, pe fraţii şi surorile sale, conform celor
spuse de ea, nu i-a deranjat deloc şi au fost de părere că ar trebui să facă ce
doreşte, având susţinerea lor. LaToya a mai pretins că Michael, care ar fi
obţinut copii ale fotografiilor înainte de publicare, a fost de acord cu ele şi
chiar i-au plăcut:
Am stat de vorbă cu Michael patru ore înainte ca el să
spună ceva despre asta. Am pălăvrăgit şi până la urmă trebuia să aduc subiectul
în discuţie, aşa că am spus ‚Sunt sigură că ştii despre Playboy’. El a spus,
‚Nu am vrut să te simţi jenată. De obicei, ţipai, dacă vreunul dintre noi îţi
vedea spatele. Dar am văzut pozele şi mi-au plăcut.’
Câteva zile mai
târziu, într-un interviu televizat, Tito şi Jermaine au declarat că sunt foarte
dezamăgiţi de decizia LaToyei de a poza nud şi că Michael se simţea la fel. În
vreme ce circulau aceste variante foarte diferite despre ce a crezut Michael
despre pictorial, Michael însuşi, ca de obicei, nu a vorbit. Deşi s-a mers mai
departe cu dezvăluirie, conform cărora, Michael ar fi fost de acord cu decizia
ei, în numele şi pentru cariera ei, în realitate nu i-au plăcut deloc pozele şi
s-a supărat pe LaToya că i-a pus pe buze cuvinte pe care nu le-a rostit.
Dar să o lăsăm pe
LaToya şi să revenim la fratele ei. Odată ce lungul turneu s-a finalizat părea
că Michael ar fi mulţumit să stea acasă, la noul său ranch, aventurându-se
dincolo de porţile lui, numai pentru a-şi mai ridica vreun premiu. Dar, şi-a
făcut una din rarele sale apariţii publice, pe 7 februarie 1989, la Cleveland
Elementary School din Stockton / California. Cu câteva săptămâni mai devreme,
terenul de sport al şcolii a fost scena unui masacru. Un bărbat a tras câteva focuri
de armă în curtea şcolii omorând cinci copii şi rănind alţi câţiva înainte de a
se sinucide. Michael a vizitat doi dintre copiii spitalizaţi şi s-a întâlnit cu
ceilalţi la biserica din apropiere.
Fanii adunaţi la
porţile spitalului, bisericii şi şcolii nu l-au văzut deloc pe Michael. El a
folosit intrarea din spate însoţit de bodyguards-i. A purtat pantaloni negri cu
multe fermoare şi catarame şi o haină militară negru cu roşu. A împărţit daruri
fiecărui copil, poze cu autorgraf, tricouri ale turneului Bad şi casete cu
albumul Bad. Vizita lui Michael
Jackson la şcoala respectivă, se pare că a fost de bun augur pentru copiii
traumatizaţi de tragedia extraordinară. Unii au spus că vizita lui, i-a făcut
să se simtă din nou în siguranţă.
Apoi, a venit
vremea pentru şi mai multe premii. Ediţia din 1989 a Premiilor Industriei
Fonografice Britanice (BRIT) l-a onorat din nou la categoria Cel mai bun artist
internaţional. Categoria a fost împărţită în acest an în cea masculină şi cea
feminină. Michael a fost ales în defavoarea lui Alexander O’Neal, Prince,
Terence Trent D’Arby şi Luther Vandross. Premiul a fost prezentat de fostul
Motowner, membru al trupei Four Tops.
Au fost proiectate
secvenţe filmate din turneul Bad, alături de scene cu Michael primind Premiul
Excalibur în Londra, la o ceremonie foarte elaborată. Michael se afla pe un
podium împreună cu Bill Bray, Frank Dileo şi Jimmy Safechuck. În timpul
intonării marşului, un cavaler călare pe un cal alb a smuls o sabie din piatră,
pe care i-a oferit-o apoi lui Michael. Michael a salutat cavalerul şi trupa de
instrumentişti, care a schimbat uşor ritmul. Dacă până la acest moment, Michael
a fost foarte serios, a zâmbit larg şi a sfârşit râzând de-a binelea,
recunoscând acordurile pieseie sale Billie
Jean.
Michael nu a
participat la decernarea premiilor BRIT, dar a fost prezentat via satelit din
California pentru a accepta premiul pentru Cel mai bun artist (masculin)
internaţional. A purtat o cămaşă roşie cu cravată neagră şi fără ochelari. Ca
de obicei a vorbit scurt: Mulţumesc
foarte mult tuturor fanilor din Marea Britanie. Mă aştept să vă revăd cât mai
curând. Turneul a fost o experienţă frumoasă. Vă iubesc pe toţi şi vă
mulţumesc.
Michael a primit
şi cel de-al doilea BRIT, pentru a doua nominalizare a sa la categoria Cel mai
bun scurt metraj. Smooth Criminal a
fost ales Cel mai bun la această categorie, peste Nathan Jones al trupei Bananarama, Harvest For The World al celor de la The Christians, Fab al lui George Harrison şi Temptations al celor de la Wet Wet Wet.
Premiul a fost acceptat cu mulţumiri în numele tuturor.
Imediat
după aceste decernări, pe 14 februarie 1989, publicistul lui Michael, Lee
Solters, a făcut un anunţ şocant şi neaşteptat. Michael Jackson şi Frank Dileo
plecau mai departe pe drumuri separate. Cu toate că ruptura dintre cei doi a
fost descrisă ca o despărţire amiabilă, cei mai mulţi au fost luaţi prin
surprindere. Frank Dileo şi Michael Jackson au avut o relaţie personală la fel
de bună ca şi cea profesională. Adesea Dileo era descris de media şi de
apropiaţii lui Jackson, ca singurul confident al lui Michael şi ca cel de-al
doilea tată al său. În declaraţia citită de Solters, Michael a spus doar atât: Îi mulţumesc lui Frank pentru rolul pe care
l-a avut în reprezentarea intereselor mele pe parcursul ultimilor ani.
Media
nu putea decât să speculeze motivele acestei rupturi abrupte. Printre
posibilele cauze se spunea că Michael ar fi fost dezamăgit că vânzările
albumului Bad nu ar fi fost pe măsura
Thriller-ului, fără a mai menţiona obiectivul
său personal de 100 de milioane de exemplare vândute. Acest lucru părea greu de
crezut a fi raţional. Bad se vânduse
în 20 de milioane de exemplare, devenind cel de-al doilea cel mai bine vândut
album al anilor ’80, clasându-se în spatele Thriller-ului.
Ulterior, vânzările albumului Bad au
crescut la 25 de milioane, clasându-l pe Michael pe primele două locuri ale
celor mai bine vândute albume din lume. Iar de acest lucru părea destul de greu
ca cineva să fie dezamăgit.
Profilul
pe care i l-a creat media lui Frank Dileo, a fost considerat o altă cauză
posibilă. Deşi Michael cunoştea stilul lui Dileo înainte de a-l angaja, l-ar fi
înfuriat rău faptul că Dileo a continuat să hrănească media cu poveşti
nefondate despre el. După ce a oferit tabloidelor poveştile despre camera
hiperbarică şi despre oasele omului elefant, Dileo a continuat să născocească
altele noi, spre supărarea lui Michael. Acestea, în loc să-l facă să rămână în
mintea publicului aşa cum s-a intenţionat, au întărit concepţia că Michael este
un ciudat, hrănind imaginea sa de “Wacko Jacko”.
Speculaţiile
despre concedierea lui Dileo au inclus şi varianta că Michael a fost nemulţumit
de felul cum a fost promovat lung metrajul Moonwalker.
Lansarea filmului în ianuarie a ratat fără doar şi poate vânzările din perioada
Crăciunului. De asemenea, Michael a vrut ca Moonwalker
să aibă o lansare în cinematografele din Statele Unite, aşa cum a avut în
Europa, înainte de lansarea pe piaţă a casetei video. Vina pentru toate aceste
gafe a căzut evident, pe umerii lui Frank Dileo. În opinia altora, demiterea
lui Frank Dileo s-a datorat creditului excesiv pe care îl căpătase managerul de
pe urma succesului clientului său.
Oricare
a fost motivul despărţirii lor, era trist să vezi sfârşitul unei lungi prietenii.
La vremea acelor ştiri, Frank Dileo tocmai adăugase o cameră noii sale case din
Ojai / California, special pentru vizitele lui Michael. Prietenia lor de cinci
ani, s-a terminat definitv cu un telefon rece din partea avocatului lui
Michael. Frank a ameninţat că îl va acţiona în judecată pe Michael pentru
încălcarea contractului. Până la urmă, au încheiat o înţelegere fără să mai
treacă pe la tribunal, pentru o sumă estimată la valoarea de 5 milioane de
dolari. După asta au sfârşit prin a se împăca şi au rămas amici de-a lungul
timpului, iar Dileo s-a re-alăturat echipei MJ mulţi ani după aceea.
În
relaţiile profesionale şi personale, Michael s-a dezis în mod abrupt faţă de
oricine din viaţa lui, care îl dezamăgea. Bob Jones, John Branca şi Frank Dileo
au simţit-o pe pielea lor. S-a spus că prieteniile lui cu Diana Ross şi actorul
Corey Feldman şi chiar cu Elizabeth Taylor la acea vreme, în compania cărora a
fost văzut de câteva ori, ar fi fost rezultatul stării sale de anxietate.
Curând
după ce l-a concediat pe Frank, Michael l-a angajat pe Mike Ovitz, preşedintele
Agenţiei Creative Artists, pentru a-i căuta un scenariu de film care să i se
potrivească. Printre clienţii lui Ovitz se numărau Roberd Redford, Dustin
Hoffman şi Barbra Streisand. Între cei doi nu a intervenit nici un angajament
de management, nici măcar unul formal. Încă o dată, ca de fiecare dată când se
afla “între” manageri, afacerile de zi cu zi ale lui Michael au fost
administrate de John Branca şi Bill Bray. Oricum, Frank Dileo, a fost primul
care a pus mâna pe un rol într-un film. El a semnat pentru rolul unui şef
mafiot în filmul Băieţi Buni. Cunoscându-l
pe regizor, a fost un mare avantaj pentru a obţine rolul, ca şi faptul că era
prieten cu starul filmului, Joe Pesci. Filmul a fost regizat de Martin Sorseze,
care a fost ales tot de Dileo pentru a regiza scurt metrajul piesei Bad. Cel de-al doilea rol de film a fost
unul foarte mic în Wayne’s World (Lumea
lui Wayne) şi a portretizat un producător muzical. Mai târziu, Dileo a fost
numit co-preşedinte la Savage Records în New York, în timp ce a continuat să
managerieze şi alţi artişti, printre care Laura Branigan, Al B. Sure!, Richie
Sambora şi Cher. (n.t. Dileo a murit pe 24 august 2011, la vârsta de 63 de ani,
în urma unor complicaţii apărute după o intervenţie chirurgicală pe cord.
Dincolo de statutul său de director executiv în industria muzicală şi actor, a
rămas cunoscut ca managerul lui Michael Jackson.)
La
cea de a 31-a ediţie a decernării premiilor Grammy, singura nominalizare a lui Michael a fost la categoria Înregistrarea Anului
pentru piesa Man In The Mirror.
Celelalte piese nominalizate la această categorie au fost: Fast Car aparţinând lui Tracy Chapman, Don’t Worry Be Happy aparţinând lui Bobby McFerrin, Roll With You al lui Steve Winwood şi Giving You The Best That I Got
aparţinând Anitei Baker. Având în vedere toate single-urile pe care le-a lansat
în decursul anului, părea că Michael este trecut cu vederea de Grammy. Dar,
datorită regulilor complicate care guvernează premiile Grammy, Înregistrarea
Anului a fost singura categorie la care Michael era eligibil. Acest premiu
ajunge la performerul şi producătorul piesei respective. Dacă Man In The Mirror era aleasă
Înregistrarea anului, Grammy-ul ar fi ajuns la Quincy Jones şi Michael Jackson.
Jones a participat la ceremonie, Michael nu. Sau mai bine zis într-un fel a
făcut-o. A urmărit înregistrarea ceremoniei la televizorul din limuzina sa,
parcată în spatele Shrine Auditorium din Los Angeles. Dacă Man In The Mirror câştiga, Michael plănuia să intre şi să accepte
premiul. Cum premiul a ajuns la Bobby McFerrin pentru piesa Don’t Worry, Be Happy, Michael nu şi-a
părăsit maşina. Ceremonia premiilor Grammy din 1989 a fost cea mai
dezamăgitoare ediţie şi cel mai slab program de televiziune din istoria
recentă. Nominalizările şi premiile au fost dominate de artişti care au avut un
singur extras pe single lansat pe parcursul întregului an. Singurul moment
strălucitor a fost cel în care premiul pentru Cel mai bun concept pentru o
înregistrare a ajuns la Weird Al Yankovic pentru piesa Fat. Iar acesta a fost decernat printre primele premii ale serii,
înainte de transmisia televizată.
La
începutul anului, a văzut lumina tiparului un ziar pentru copiii de şcoală
intitulat Young American. Pe prima
pagină a celei dintâi ediţii distribuită la nivel naţional, Young American conţinea o recenzie a
filmului Moonwalker însoţită de o
fotografie mare a lui Spike, iepurele din segmentul Speed Demon şi o poză mică cu Michael din video clipul Leave Me Alone.
Pe
la mijlocul lunii martie, s-a desfăşurat decernarea premiilor People’s Choice.
Michael a fost nominalizat la categoria Performerul muzical favorit alături de
George Michael şi cântăreţul de country Randy Travis. Surprinzător, cel care a
câştigat a fost Travis. Smooth Criminal
a fost ales Scurt metrajul muzical favorit. Michael nu a participat nici la
această ceremonie.
Cea
de a treia ediţie a decernării premiilor Soul Train Music a fost prezentată pe
12 aprilie 1989. Ca şi la premiile AMA, Michael a fost onorat din nou cu două
premii speciale. El a fost cel de-al treilea destinatar al Premiului Heritage
pentru întreaga sa carieră. Primele două au ajuns la Gladys Knight şi Stevie
Wonder. Michael a mai primit şi cel dintâi Premiu Sammy Davis Jr. pentru Cea mai
notabilă performanţă scenică. Noul premiu a fost creat pentru a fi prezentat în
fiecare an artistului a cărei performanţă live înregistrează cel mai mare
impact asupra audienţei în decursul anului respectiv. Davis nu a fost prezent
dar i-a trimis lui Michael un mesaj înregistrat:
Încă din copilărie am auzit
numai cuvinte la superlativ care mi-au descris abilitatea scenică. Dar
standardele pe care le-am stabilit noi în trecut au fost cumva redefinite de un
tânăr pe nume Michael Jackson. Wow! Personal, sunt încântat că a fost selectat
pentru a fi cel dintâi destinatar al acestui premiu.
Aşa cum ştiţi, el tocmai a
terminat probabil cel mai electrizant şi cel mai de succes turneu din istoria
muzicii moderne. Pentru mine, Michael Jackson este pur şi simplu unul dintre
cei mai uluitori entertaineri pe care i-am văzut vreodată în viaţa mea. Iar în
60 de ani de carieră, am văzut destui. Sunt unul dintre cei mai mari fani ai
lui şi îl iubesc enorm ca prieten. Şi Michael, aş vrea să-ţi spun ceva
personal. Regret că nu pot fi alături de tine cu această ocazie dar aşa cum
ştii, în acest moment mă aflu la Oslo / Norvegia. Dar mă simt onorat să accepţi
acest premiu şi cu siguranţă te voi strânge în braţe imediat ce mă voi
întoarce. Oricum, în absenţa mea, am invitat un prieten comun şi un talent
strălucitor în domeniul său care va oficia prezentarea celui dintâi Premiu
Sammy Davis. Doamnelor şi domnilor, domnul Eddie Murphy.
Eddie
Murphy a intrat în scenă. Lui i s-a alăturat imediat Elizabeth Taylor. Ea a
prezentat un tribut alcătuit din secvenţe extrase din scurt metrajele şi
filmările din timpul concertelor lui Michael, apoi, i-a făcut introducerea:
Mulţumesc Eddie. Aş dori să
spun câteva cuvinte despre o persoană minunată, care este şi unul dintre cei
mai dragi prieteni ai mei. L-aş adora pe Michael Jackson chiar şi dacă nu ar fi
cel mai mare star din lume. Dar se întâmplă ca el să fie şi pe lângă asta,
poate şi unul dintre cei mai talentaţi muzicieni pe care i-a cunoscut lumea
vreodată. Ceea ce îl face pe Michael unic poate fi faptul că toate realizările
sale şi toate recompensele nu i-au alterat sensibilitatea şi grija pentru
bunăstarea celorlalţi şi nici dragostea intensă pentru familia, prietenii şi
fanii lui. Şi în mod special pentru toţi copiii acestei lumi. Michael este
într-adevăr favoritul internaţional al tuturor vârstelor. O forţă incredibilă
şi o energie incredibilă. Artist, un lider al producţiilor de calitate, un
promotor al înaltelor standarde ale divertismentului. Ce este un geniu? Ce
înseamnă o legendă vie? Ce înseamnă un mega-star? Michael Jackson. Toate
acestea. Iar atunci când crezi că îl cunoşti, te surprinde şi mai mult.
Doamnelor şi domnilor,
destinatarul Premiului Heritage 1989 şi al Premiului Sammy Davis Jr., şi după
părerea mea, adevăratul Rege al Muzicii Pop, Rock şi Soul, Domnul Michael
Jackson.
În
sfârşit, îmbrăcat în roşu şi negru şi cu multe catarame, Michael a intrat în
scenă. Nu purta ochelari de soare, dar nu a renunţat la ultimele sale două
“semnături”: benzile adezive de pe degete şi banderola de pe braţul drept. În
timp ce aştepta pe podium ca audienţa să se liniştească, Eddie Murphy i-a
ajustat microfonul, reamintind de necazul pe care l-a avut cu standul
microfonului la ceremonia decernării premiilor AMA. Murphy a continuat să
glumească, periind nişte scame imaginare de pe umărul lui Michael şi făcând
semn audienţei să îi permită să vorbească. Gazda, Amad Rashad a glumit ceva mai
devreme, ajustând personal microfonul pentru Michael. Mulţimea şi Michael au
găsit foarte amuzante gesturile lui Murphy. Apoi, Michael a spus: Mulţumesc. Mulţumesc foarte mult Elizabeth
Taylor. S-a aplecat şi a sărutat-o pe obraz. Mulţumesc Eddie Murphy. Apoi, Michael a rostit acelaşi discurs pe
care l-a oferit şi la AMA, făcând o pauză pentru a-l găsi pe Quincy Jones în
mulţime şi exceptând o singură persoană din lista celor cărora le mulţumea,
Frank Dileo:
Mai întâi aş dori să-i
mulţumesc lui Dumnezeu pentru că a făcut toate aceste lucruri posibile. Aş dori
să le mulţumesc mamei şi tatălui meu, pe care îi iubesc foarte mult, Joseph şi
Katherine Jackson. Îi mulţumesc lui Quincy Jones, care se află în audienţă. Nu
îl văd, este pe undeva, era chiar acolo. Îţi mulţumesc Quincy. Le mulţumesc lui
Bill Bray, John Branca, familiei Epic, lui Walter Yetnikoff, Larry Stessel,
Glen Brundman. Vă iubesc. Vă mulţumesc foarte mult.
Pe
lângă aceste două premii speciale, Michael a mai avut trei nominalizări. Aici
s-a descurcat mult mai bine faţă de AMA sau de Grammy, finalizând două din cele
trei. A urmat premiul pentru categoria Cel mai bun single masculin R&B
Urban contemporan. Man In The Mirror
a fost nominalizată alături de My
Prerogative al lui Bobby Brown, Just
Got Paid al lui Johnny Kemp şi Make
It Last Forever al lui Keith Sweat şi Jacci McGhee. Premiul pentru Cel mai
bun single R&B a ajuns la Man In The
Mirror. Michael se afla încă în culise atunci când a fost anunţat
câştigător. Stătea cu un grup mic de oameni, printre care şi Bill Bray. Michael
a acceptat premiul spunând: Spun din nou
mulţumesc. Îi mulţumesc lui Dumnezeu. Le mulţumesc lui Quincy Jones, lui Bruce
Swedien şi Siedah Garrett şi tuturor celor care au lucrat la acest proiect. Vă
iubesc. Vă mulţumesc.
Următoarea
categorie a fost pentru Piesa anului R&B. Man In The Mirror a fost nominalizată alături de Giving You The Best That I Got al Anitei
Baker, Don’t Be Cruel al lui Bobby
Brown şi I Want Her al lui Keith
Sweat. Premiul pentru Piesa anului a mers la Anita Baker.
Cea
de a treia nominalizare a lui Michael a fost la categoria Cel mai bun scurt
metraj muzical R&B Urban contemporan. Video clipul Man In The Mirror a concurat cu Parents
Just Don’t Understand al lui D.J.Jazzy Jeff şi The Fresh Prince, Wild Wild West al lui Kool Moe Dee şi cu
Skeletons al lui Stevie Wonder. Man In The Mirror a fost ales cel mai
bun scurt metraj al anului. Quincy Jones şi Anita Pointer au fost cei care au
prezentat premiul. Ei l-au anunţat pe Michael şi au coborât de pe podium,
făcându-i loc învingătorului. Dar Michael l-a vrut pe Quincy lângă el: Quincy, vino sus aici., i-a făcut semn
acestuia să i se alăture. Sunt bucuros,
sunt atât de fericit să-l revăd pe Quincy, l-am căutat mai devreme şi nu era
acolo. Michael arăta mulţumit de cele patru premii ale sale din acea seară,
de faptul că l-a revăzut pe Quincy şi că a recunoscut chipuri familiare în
public. Buna Rashida, a salutat-o el
pe fiica lui Quincy. Michael şi-a amintit şi de copiii de la Şcoala din
Cleveland pe care o vizitase cu câteva săptămâni mai devreme:
Vă mulţumesc din nou. Aş
dori să mulţumesc întregului public. Aş dori să mulţumesc fiecăruia dintre cei
care au muncit la aceste proiecte frumoase. Aş dori să mulţumesc tuturor
copiilor de la Şcoala Cleveland din Stockton / California. Îi iubesc foarte
mult. Şi publicului, vă mulţumesc foarte mult. Vă iubesc.
(1989 Soul Train Music
Awards)
Michael
a mai primit o nominalizare la Premiile Internaţionale Rock. Turneul său
internaţional din 1988 s-a aflat printre nominalizatele la categoria Turneele
Anului, alături de cel susţinut de Bruce
Springsteen, Sting, Peter Gabriel şi Tracy Chapman în numele Organizaţiei
Amnesty International şi de cele susţinute de George Michael, Pink Floyd şi
Prince. Cel în numele Organizaţiei Amnesty International a fost ales Turneul
Anului. Michael nu a participat la ceremonie.
De
asemenea, a fost onorat în acea primăvară pentru eforturile sale umanitare. În
cadrul unei ceremonii desfăşurate la Amfiteatrul Universal din Universal City /
California, Michael a primit Premiul Black Radio Exclusive Humanitarian (BRE).
Una din prezentatoare a fost Tatiana Thumbtzen, partenera lui din scurt
metrajul The Way You Make Me Feel.
Un
alt premiu oferit lui Michael a fost cel în numele programului “Spune DA
Viitorului Tinerilor”. Pentru implicarea sa în acest program, Michael a primit
Premiul anului oferit de National Urban Coalition Artist/Humanitarian.
Programul încurajează copiii să studieze ştiinţele exacte.
Dacă
începutul anului 1989 i-a adus lui Michael multe premii şi stabilirea unor noi
recorduri, sondajul efectuat printre cititorii anului 1988 ai revistei Rolling Stone a oferit rezultate
diferite şi dezamăgitoare. Desigur, cei 20 de milioane de oameni care au
cumpărat albumul Bad şi cei care au
dărâmat recordul de audienţă cu un număr de 4 milioane de persoane prezente la
concertele sale şi care au cheltuit 125 de milioane de dolari pe articolele
promovate în acest turneu, nu au citit revista Rolling Stone. Aceştia, cu siguranţă nu au răspuns sondajului
respectiv. Acesta s-a bazat pe răspunsurile a 25.289 de cititori, care l-au
clasat pe Michael Jackson pe locul 1 între cei mai slabi artişti, cu cea mai
nedorită revenire şi cel mai prost îmbrăcat. Albumul Bad s-a clasat pe locul 4 între cele mai proaste albume iar grafica
coperţii a ocupat acelaşi loc între cele mai slabe. Două dintre scurt metrajele
lui Michael s-au înscris pe lista celor mai slabe - Bad a ocupat locul 3, iar Smooth
Criminal, locul 5. Turneul Bad a fost votat ca cel de-al doilea cel mai
prost turneu al anului.
Sondajul
efectuat de revista Us printre
cititorii săi a avut aceleaşi rezultate dezastruoase. Michael a fost votat
pentru cea mai nedorită revenire, Bad
a fost votat cel mai prost album, iar piesa Bad
a fost votată cel mai slab al doilea extras pe single.
Ediţia
din mai 1989 a revistei Ebony a
inclus şi ea rezultatele unui astfel de sondaj printre cititori, intitulat Cine este cel mai tare şi cine nu în 1989.
Bazat tot pe un număr relativ de respondenţi, sondajul a oferit rezultate mai
favorabile pentru Michael. Thriller a
fost votat ca scurt metrajul cel mai preferat al cititorilor, cu 37% din
voturi. Pe locul secund, cu 23% din voturi s-a clasat Janet Jackson şi scurt
metrajul ei, Control.
În
primăvara lui 1989, MTV a alcătuit un Top 50 al celor mai solicitate video
clipuri de până atunci. Artistul cu cele mai multe prezenţe în Top 50, şase la
număr, a fost Michael Jackson. Bad a
primit cea mai slabă cotă, situându-se deasupra liniei de demarcaţie, pe locul
50, Thriller s-a plasat pe locul 40, Dirty Diana pe locul 33, Smooth Criminal pe locul 26, Beat It pe locul 15 şi cel de-al şaselea
cel mai solicitat video clip a fost Billie
Jean.
Între
pauzele dintre acordarea premiilor, Michael a stat în noua lui casă. Deşi o
cumpărase cu un an înainte, a petrecut puţin timp acolo din pricina turneului.
Pentru a-şi cunoaşte vecinii, a participat la spectacolul Circului Vargas din
Santa Barbara, luând cu el 200 de copii cu dizabilităţi. Copiii proveneau de la
Casa de copii St. Vincent şi erau incluşi în programul Big Brothers şi Big
Sisters.
În
aprilie, Michael era la lucru în Los Angeles, filmând cel de-al optulea video
clip de pe albumul Bad, Liberian Girl. Pentru acesta s-a apelat
la modelul Beverly Johnson pentru a o întruchipa pe fata liberiană şi la alte
40 de alte celebrităţi, inclusiv la Bubbles care a participat pentru a doua
oară alături de maestrul său. Pentru prima dată, Michael şi-a încercat mâna din
scaunul de regizor, semnând co-regia acestui scurt metraj. Extrasul pe single
al piesei şi acompaniamentul video au fost lansate numai în Anglia, dar a fost
inclus pe diverse colecţii de DVD-uri. MTV l-a difuzat şi în Statele Unite ca
parte din programele speciale Michael Jackson oferite în week-end-uri. Michael
are doar o scurtă apariţie la finalul scurt metrajului în care spune: Ok, toată lumea, filmările s-au încheiat!
În
perioada în care Michael s-a aflat la Los Angeles pentru filmarea acestui scurt
metraj, a fost surprins la cumpărărturi într-un centru comercial din Simi
Valley. Michael şi Jimmy Safechuck au vizitat un magazin de cadouri şi pe cel
de bijuterii, Zales. Pentru a nu fi recunoscut, Michael s-a deghizat. A purtat
aceeaşi perucă, dinţii falşi şi mustaţa pe care le-a folosit şi la Grădina
Zoologică din Berlin. Nu se poate spune cu exactitate dacă a fost sau nu
recunoscut, dar cu siguranţă a atras atenţia asupra lui. Mustaţa, care se vedea
clar că era falsă, a atras suspiciunea angajaţilor magazinului de bijuterii,
care au chemat poliţia. Ofiţerii de poliţie l-au chestionat cerându-i să
justifice motivul deghizării şi i-au cerut actele de identificare. Unul dintre
ofiţeri a crezut că este vreun nebun care se crede Michael Jackson şi până ce
Michael nu şi-a dat jos peruca, ofiţerul nu l-a
recunoscut.
BET,
reţeaua televiziunii de divertisment a celor de culoare, a lansat un adevărat
trend Jackson, difuzând tot mai mult video-clipurile sale. Pe 1 iunie, cele
două ore de program Video Soul au fost dedicate familiei Jackson. În program au
fost incluse toate video clipurile Jackson-ilor şi ale fiecărui Jackson
individual; cele ale lui Jackie, Jermaine, Marlon şi LaToya au ocupat mare
parte din program alături de cele ale lui Michael şi Janet.
Pe
23 iunie 1989 a fost lansat un nou album al trupei Jacksons, 2300 Jackson St., vechea lor adresă din
Gary / Indiana. Piesele de pe noul album îi include doar pe patru dintre fraţii
Jackson, pe Jackie, Tito, Jermaine şi Randy. Marlon şi în special Michael au
fost total absenţi, cu excepţia piesei care dă titlul albumului. 2300 Jackson Street îi reuneşte pe toţi
fraţii Jackson, inclusiv pe Rebbie şi Janet şi chiar câţiva nepoţi şi
nepoate. Piesa este un tribut adus
părinţilor şi rădăcinilor lor, fiind una dintre cele mai bune piese de pe
album.
Dacă
noul single 2300 Jackson Street îi
reuneşte – aparent - pe fraţii Jackson pentru prima dată după cinci ani şi
marchează momentul în care surorile se alătură şi ele fraţilor lor, tot pentru
prima dată, mare parte din partiturile vocale individuale au fost înregistrate
separat în câteva studiouri diferite. Janet şi-a înregistrat cele câteva linii
în studioul lui Marlon, iar Michael şi le-a înregistrat pe ale lui în studioul
din Encino. În fine, dacă înregistrarea acestei piese nu a reuşit să reunească
familia cu adevărat, filmarea scurt metrajului a făcut-o. Video-clipul a fost
filmat de Ziua Familiei, o zi
specială când se adună întreaga familie. Fiecăruia îi vine rândul să găzduiască
acest eveniment. De data aceasta a fost rândul lui Tito. Joseph şi Katherine au
apariţii scurte în acest video clip alături de câţiva dintre nepoţii lor. Toţi
copiii Jackson au fost prezenţă cu excepţia LaToyei, care se afla la Moscova şi
a lui Marlon, care se afla în New Orleans.
În
scurt metrajul respectiv, au fost incluse şi secvenţe cu Jackson-ii jucând
fotbal sau adunaţi în jurul unei mese de biliard, un cadru al întregului clan
avându-i în centru pe Katherine şi Joseph, fiecare ţinând câte un nepot în
braţe, Janet ţinând şi ea un nepot, iar fiica lui Jackie, Brandi, stând pe
genunchii Unchiului Michael.
(2300 Jackson Street)
Albumul
2300 Jackson St. reprezintă cu
certitudine un efort mult mai puternic al fraţilor faţă de precedentul lor Victory, dar nu la adevărata lor
valoare. În absenţa fostului lor lider vocal, Jermaine a preluat conducerea
celor mai multe dintre piese, oferind albumului un sentiment mult mai
consistent decât Victory. Piesa care
dă titlul albumului, Nothin’ (That
Compares 2 U) şi Maria se
numără printre cele mai bune piese ale
albumului. În piesa Harley, există
referiri evidente la Michael. Cântecul reprezintă personificarea unei
motociclete şi include următoarele versuri: She’s
bad, She’s bad (e rea, e rea) repetitiv. Albumul a atins locul 59 în Top
Hot 100 albume, iar piesa 2300 Jackson
St. a ajuns hit în Top 10 R&B, atingând locul 9 în top black singles.
Se
impunea organizarea unui turneu pentru promovarea albumului, care să-i includă
pe “toţi” fraţii plus Janet. Dar acest lucru părea incert. Janet tocmai îşi
lansase albumul Janet Jackson’s Rhythm
Nation 1814 şi îşi planifica primul său turneu solo. Michael tocmai
terminase un turneu care îl ţinuse pe drumuri 16 luni. Avea nevoie imperios de
odihnă, mai ales că se spunea că slăbise enorm, ajungând la 48kg. Şi apoi,
luând în considerare problemele, frustrările şi aspectele jenante ale ultimului turneu al Jackson-ilor, pariul că
Michael nu va mai merge în turneu cu fraţii lui niciodată, era sigur câştigat.
Iar pe de altă aprte, nu mai puteau înregistra împreună. Odată cu albumul 2300 Jackson St., contractul
Jackson-ilor cu Epic Records a expirat. Şi nu a mai fost reînnoit.
În
fine, în altă ordine de idei, nici un turneu cu cei care au mai rămas în trupa
Jacksons nu mai era probabil. Fără Michael, cererea de bilete n-ar mai fi
însemnat nimic. Pe de altă parte, toţi erau angrenaţi în proiecte solo, iar
timpul alocat pentru a pune la punct un turneu, aproape că nu exista. Randy îşi
formase de curând propria lui trupă, Randy and the Gypsies şi semnase cu
A&M Records, compania la care activa Janet. Primul lor single, Love You Honey, a fost lansat în martie
1990. Jermaine a lansat şi el un nou album solo, Don’t Take It Personal. Nu cred că mai este nevoie să spun, că
turneul nu s-a materializat niciodată.
Într-un
interviu acordat revistei Rolling Stone,
după lansarea albumului Rhythm Nation, Janet
a spus că cea mai mare inspiraţie a sa a fost fratele ei Michael şi albumul lui
de succes Thriller. Ea l-a descris pe
Michael ca pe idolul şi modelul ei adăugând că erau cei mai apropiaţi fraţi
dintre copiii Jackson. Michael i-a dat lui Janet, a cărei poreclă era Dunk, o
cheie agăţată de un inel, care de atunci a devenit marca ei. Cheia era de la
una din cuştile animalelor pe care le aveau pe proprietatea din Encino. Tot
cheia este şi logo-ul companiei ei, JDJ Entertainment.
Janet
a mai declarat în acel interviu că i-ar place să surclaseze câteva dintre
înregistrările lui Michael. Atunci când a fost întrebată ce-ar spune Michael
despre asta, ea a răspuns că pe de o parte ar fi foarte fericit pentru ea, dar
pe de alta, va spune: Eu voi surclasa
această piesă.
Pe
6 septembrie 1989, au fost decernate premiile MTV Music Video (VMA). Cine
domina nominalizările, în număr de nou? Numeni altul decât Michael Jackson. Leave Me Alone a fost nominalizată la categoriile Cel mai bun
videoclip, Cele mai bune efecte speciale, Cea mai bună regie artistică, Cea mai
bună editare video, Cea mai bună tehnică video şi Piesa favorită a publicului telespectator.
Smooth Criminal a fost nominalizată
pentru Cel mai bun dans, Cea mai bună coregrafie şi Cea mai bună
cinematografie. Rezultatul a fost dezamăgitor; un singur premiu a ajuns la Jim
Blashfield pentru Cele mai bune efecte speciale pentru Leave Me Alone. Michael nu a participat la ceremonie.
Cam tot prin acea perioadă, la decernarea premiilor WMA – World
Music Video Awards, Michael a primit Premiul pentru contribuţia adusă pe
parcursul întregii sale cariere (Lifetime Achievement Award for Video). Premiul
i-a fost prezentat acasă, de către Whitney Houston. După acceptarea premiului,
Michael i-a oferit lui Whitney şi echipei sale, un tur călare al ranch-ului
său.
(1989_Lifetime Achievement Award for Video)
Pe
10 octombrie 1989, Michael a făcut o vizită la Şcoala Elementară Gardner din
Los Angeles, unde a urmat cursurile clasei a VI-a, pentru un timp relativ
scurt. Amfiteatrul şcolii fusese de curând renovat şi botezat Michael Jackson
Auditorium. Fosta lui profesoară Doamna Gerstin împreună cu Doamna Rose Fine,
tutorele lui din perioada turneelor cu Jackson Five, au participat amândouă la
ceremonie. Reprezentantul oficial de la Epic, Larry Stessel, Bob Jones (n.t.
publicistul lui Michael ) şi Bill Bray au fost cei care l-au însoţit.
După
câteva discursuri ale directorului şcolii şi ale reprezentanţilor asociaţiei de
părinţi şi profesori, doamna Gerstin i-a oferit lui Michael o plachetă rostind
următoarele cuvinte: Este o onoare pentru
mine, să-ţi ofer această plachetă în numele părinţilor şi al Şcolii Gardner ca
simbol al respectului şi aprecierii noastre, nu numai ca performer dar şi ca
om. Îmbrăcat în pantaloni negri plini de catarame, cămaşă roşie şi mănuşi
lungi negre cu un singur deget, Michael a acceptat placheta şi a vorbit puţin,
ca de obicei:
În primul rând aş dori să-i
mulţumesc profesoarei mele, Doamnei Gerstin şi Doamnei Rose Fine, cealaltă
profesoară a mea, care se află aici şi îmi face plăcere să-i mulţumesc. Sunt
adânc mişcat şi onorat că Asociaţia de părinţi, membri instituţiei şi elevii
sunt atât de buni încât să-mi ofere o astfel de dedicaţie. Nu trebuie să uităm
niciodată că toţi copiii reprezintă viitorul nostru şi fără ei societatea
noastră ar dispărea. Vă mulţumesc doamnă Gerstin, vă iubesc. Vă mulţumesc
doamnă Rose Fine, vă iubesc. Mulţumesc Asociaţiilor Şcolii Gardner şi tuturor
copiilor. Vă iubesc. Vă mulţumesc.
După
prezentarea plachetei, un elev foarte fericit i-a oferit lui Michael cheia
şcolii. Apoi, Michael s-a alăturat corului de copii al şcolii şi au cântat
împreună We Are The World. Grupul s-a
mutat apoi afară, pentru ca Michael să dezvelească noua placă de pe
frontispiciul clădirii, pe care scria Michael Jackson Auditorium.
După
dezvelire, Michael a făcut un tur al fostei sale şcoli. A vizitat vechea sală
de curs şi s-a semnat pe unul din pereţi, Michael
Jackson iubeşte copiii!
(Gardner
St. School for Auditorium Dedication)
În
timp ce speculaţiile continuau în privinţa posibilităţii ca Michael să se mai
alăture fraţilor lui într-un turneu sau dacă va avea loc vreun turneu până la
urmă, Michael avea în lucru câteva proiecte noi. Un album dublu , Greatest
Hits, era programat să fie lansat în noiembrie 1989 (evident că a întârziat),
se afla încă în căutarea unui rol într-un film şi a dat o mână de ajutor la
crearea unui joc video.
Pe
măsură ce anul 1989 se apropia de sfârşit, mass-media pregătea o retrospectivă
nu numai a anului care se încheia, dar şi a întregii decade. Deloc
surprinzător, Michael Jackson a fost figura proeminentă a ambelor
retrospective.
(va urma)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu