MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE STORY OF
THE THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D. Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D. Campbell
Traducere si adaptare
Mihaela A.R.
*
Capitolul 12
“Man In The Mirror”
Siedah Garret, Glen Ballard
If you wanna make the
world Dacă vrei să faci lumea
a better place un
loc mai bun
Take a look at yourself priveşte-te
pe tine însuţi
Then make a change apoi
fă schimbarea
You gotta get it right, Fă-o cum trebuie,
while you’ve got the
time ori de câte ori ai ocazia
‘Cause when you close
your heart căci dacă îţi vei închide sufletul
Then you close your mind îţi vei închide şi mintea
Odată cu succesul înregistrat de albumul Bad a venit şi vremea
premierii turneului Bad. În ianuarie 1988, Michael a fost nominalizat la două
premii AMA. A pierdut însă nominalizarea la categoria Cel mai bun artist vocal
pop/rock în favoarea lui Paul Simon. În schimb, a câştigat la cea de a doua, Bad fiind ales Cel mai bun single
soul/R&B. Janet a fost nominalizată şi ea la trei categorii. When I Think Of You a fost ales Cel mai
bun video clip pop/rock. A pierdut
însă în favoarea lui Whitney Houston, titlul de Cea mai bună artistă vocală
pop/rock, precum şi cursa pentru titlul de Cea mai bună artistă vocală soul/R&B,
în favoarea Anitei Baker. Nici Michael şi nici Janet nu au participat la
ceremonia decernării premiilor.
În schimb, la premiile Grammy, Michael a primit 4 nominalizări şi
a fost programat să susţină o reprezentaţie pe parcursul ceremoniei. Bad a fost nominalizat pentru Albumul
anului, Michael Jackson şi Quincy Jones au fost nominalizaţi pentru titlul de
Producătorul anului, iar Michael a fost nominalizat pentru Cel mai bun artist
vocal pop şi Cel mai bun artist vocal R&B. Bruce Swedien a fost nominalizat
la categoria Cel mai bun inginer de sunet pentru albumului Bad. Epic Records l-a felicitat pe Michael pentru nominalizările la
Grammy cu o altă pagină întreagă în revista Billboard:
NU ESTE PREA DE TOT, CEEA CE SE
ÎNTÂMPLĂ?
ALBUMUL ANULUI “BAD”
CEA MAI BUNĂ PERFORMANŢĂ VOCALĂ,
CEL MAI “RĂU” ALBUM MASCULIN
CEA MAI BUNĂ PERFORMANŢĂ R&B
CEL MAI “RĂU” SINGLE MASCULIN
PRODUCĂTORUL ANULUI - QUINCY
JONES ŞI MICHAEL JACKSON
CEL MAI BUN INGINER DE SUNET -
BRUCE SWEDIEN
PENTRU ALBUMUL “BAD”
5 NOMINALIZĂRI LA GRAMMY … NU E
RĂU DELOC!
FELICITĂRI MICHAEL
DIN PARTEA EPIC RECORDS
Cuvintele erau însoţite de o fotografie a lui Michael de la talie
în jos. Dar mocasinii şi şosetele strălucitoare, pantalonii scurtaţi deasupra
gleznelor şi banda adezivă de pe vârfurile degetelor, nu lăsau nici un dubiu
cui aparţinea fotografia!
În rapoartele lor despre premiile Grammy, cele mai importante publicaţii
îl indicau pe Michael câştigând la cel puţin 3 din cele 4 categorii. The Los Angeles Times şi USA Today estimau că Michael va câştiga
premiile pentru Cel mai bun artist vocal R&B, Cel mai bun artist vocal pop
şi va împărţi premiul cu Quincy Jones pentru Producătorul anului. Ambele ziare
preziceau că albumul The Joshua Tree
al celor de la U2, va câştiga titlul de Albumul anului, dar la distanţă foarte
strânsă. The Los Angeles Time a prezis că ar fi posibil ca albumul Bad să genereze mari supărări şi că ar
fi posibil ca Michael să plece acasă cu toate cele 4 Grammy-uri la care a fost
nominalizat.
Prestaţia lui Michael la cea de a 30-a ediţie a decernării
premiilor Grammy a fost prima lui performanţă live televizată de la specialul Motown 25 din urmă cu 5 ani. TV Guide, a declarat în articolul de
prezentare a ceremoniei: La ceremonia
decernării Grammy-urilor merită să te uiţi în fiecare an, dar în special în
acest an: seara Grammy-urilor va fi transmisă de la Radio City Music Hall şi
are în program performanţa live a lui Michael Jackson, prima de la cea din
1983, ‘Motown 25 … Yesterday, Today, Forever’. Când producătorul
spectacolului, Pierre Cossette a fost întrebat când va avea loc marele moment
al serii, acesta a replica: Ar fi foarte
dificil de spus orice altceva decât Michael Jackson.
Programul de transmisie al Grammy-urilor a fost găzduit de Billy
Crystal, care a citit regulamentul imitindu-l pe Sylverster Stallone. Apoi, i-a
prezentat pe doi reprezentanţi ai companiei de audit şi consultanţă Deloitte,
care se ocupau cu buletinele de vot – Haskins şi Sells. Pe la jumătatea
spectacolului, brusc, intensitatea luminilor s-a redus considerabil şi pe scenă
a apărut o siluetă în spatele unui ecran. Audienţa a început să freamăte,
recunoscând figura familiară. Michael stătea încremenit cu pălăria acoperindu-i
ochii. Aluneca încet dintr-o poziţie în alta, în timp ce ecranul se ridica,
dezvăluindu-l publicului. Îmbrăcat cu pantaloni negri, cămaşă albastră şi
tricou alb pe dedesubt, avea o eşarfă albă legată în jurul taliei şi una în
jurul încheieturii mâinii drepte şi păşea ştrengăreşte, de parcă venea de pe
platoul de filmare al scurt metrajului The
Way You Make Me Feel.
A coborât câteva trepte cântând foarte rar linia de deschidere a
piesei şi stingând cu vârful pantofului o ţigară imaginară aruncată pe jos.
Pentru câteva momente şi-a făcut apariţia şi Tatiana, care a traversat scena
prin faţa lui. În momentul în care muzica a atacat tempo-ul real al piesei,
Michael şi-a aruncat pălăria, şi-a tras cămaşa din pantaloni şi s-a alăturat
celor patru dansatori în rutina scurt metrajul cunoscut şi prezentând o nouă
variaţie a moonwalk-ului, alunecând într-un cerc strâns în jurul lui. După scurta
prestaţie pe acordurile piesei The Way
You Make Me Feel, dansatorii i-au cedat scena. A urmat o rundă de aplauze
şi a început Man In The Mirror. Pe
scenă i s-a alăturat Corul New Hope al Bisericii Baptiste, toţi interpreţii
fiind îmbrăcaţi în albastru. Michael a fost acompaniat vocal de Siedah Garrett
şi Andre Crouch, care la un moment dat s-a îndreptat spre el pentru a-l ajuta
să se ridice din genunchi şi pentru a-i şterge fruntea, gest moştenit de la
James Brown. A fost o prestaţie notabilă, oferită din suflet în fiecare gest şi
în fiecare mişcare. Michael a căzut în genunchi de câteva ori şi a adus emoţia
la cel mai înalt prag al său prin felul în care a interpretat piesa.
Michael a primit ovaţii în picioare pentru performanţa sa, dar
nici un Grammy. Spre cea mai mare surpriză-şoc şi dezamăgire a serii, Michael a
fost eliminat la toate cele 4 categorii la care a fost nominalizat. Imediat
după prestaţia sa, a fost prezentat premiul pentru Albumul anului. Pentru
suporterii lui Jackson, prezenţa Dianei Ross pentru oferirea acestui premiu,
părea un semn de bun augur, cu atât mai mult cu cât Michael abia părăsise scena
şi se afla în culise. Părea că nu are cum să piardă. Şi totuşi a pierdut în
favoarea albumului The Joshua Tree al
celor de la U2.
La categoria Cel mai bun producător, la care foarte mulţi
prezicători au spus că echipa Jackson – Jones era imbatabilă, a câştigat Narada
Michael Walden, pentru albumul Whitney
al lui Whitney Houston. Sting a fost numit Cel mai bun artist vocal pop peste
Michael Jackson şi Bruce Springsteen. O altă surpriză a venit mai târziu când
Smokey Robinson a câştigat trofeul pentru Cel mai bun artist vocal R&B în
detrimentul lui Michael Jackson şi aparent, cea mai populară a doua alegere
care era Stevie Wonder. Totuşi, albumul Bad
a câştigat Grammy-ul pentru Cel mai bun inginer de sunet, care i-a revenit lui
Bruce Swedien. După performanţa sa, Michael a stat lângă Quincy Jones în primul
rând de la Radio City Music Hall. S-a schimbat în pantalonii negri pe care i-a
purtat în scurt metrajul Bad, o
cămaşă kaki cu cravată neagră şi haină roşie cu catarame pe umăr.
O undă mică de consolare a venit din partea publicaţiilor care au
întocmit rezumatul ceremoniei decernării premiilor Grammy, în ziua următoare. USA Today avea următorul titlu: U2 marele câştigător, dar Jackson face
spectacolul. În articol se spunea că: În
ciuda eliminării sale, Jackson a dominat audienţa cu o prestaţie care aminteşte
de cea din 1983 din specialul Motown. În emisiunea sa de ştiri, MTV a
prezentat câştigătorii Grammy-urilor, dar a oferit o prezentare considerabilă
lui Michael Jackson:
Seara celor dintâi şi a celor din
urmă a aparţinut unui singur om, Michael Jackson. Prestaţia sa cu ‘Man In The
Mirror’ însoţită de un cor întreg de muzică gospel a însemnat un triumf uluitor
de provocator. Dar la finalul serii când s-a tras linia finală, Jackson, care a
primit 4 nominalizări la Grammy, nu a câştigat nici unul. Iar albumul său ‘Bad’
nu a acumulat decât un singur premiu pentru ingineria de sunet. Însă numărul restrâns
de voturi în competiţia pentru faimoasa statueta n-au diminuat cu nimic talentele
incontestabile ale lui Jackson.
Alte revizii spuneau: În
seara în care rock-ul îşi etalează eleganţa ostentativă, cel care a dominat-o,
fără nici un dubiu, a fost Michael Jackson. Prestaţia sa excepţională a oprit
intervievatorii în sala presei. ‘Să mergem să-l vedem pe Michael…’, a spus
prezentatorul Herbie Hancock, în timp ce lua un interviu, ‘….. putem vorbi mai
târziu.’ Revista Jet scria: Deşi nu a câştigat nici un premiu,
literalmente, Michael Jackson a furat spectacolul cu prestaţia sa. Artistul,
care nu a mai apărut pe micul ecran de trei ani, [sic!] a fascinat audienţa şi
telespectatorii cu ‘The Way You Make Me Feel’ şi şi-a pus sufletul în cântecul
‘The Man In The Mirror’.
Prestaţia sa chiar a câştigat inimile telespectatorilor. Acest
lucru s-a văzut în creşterea vânzărilor albumului său, care au urmat emisiunii
televizate. Vânzările albumului Bad
au depăşit cu mult albumul The Joshua
Tree al celor de la U2, în ciuda faptului că acesta a fost considerat
Albumul anului.
Un alt aspect al transmisiei decernării Grammy-urilor a fost
debutul noilor spoturi comerciale Pepsi. Dar pentru această poveste, să începem
cu începutul. În primăvara anului 1986, Roger Enrico, preşedintele Pepsi, a primit
următorul mesaj: Michael Jackson doreşte
să facă mai multe spoturi comerciale pentru Pepsi! Mesajul venea din partea
lui Frank Dileo şi John Branca. În cartea Succesul
în vreme de inflaţie: Cum a câştigat Pepsi războiul cu Coca Cola, Enrico
îşi aminteşte că a zburat în California, direct la reşedinţa din Encino a lui
Michael, pentru a discuta ideile pentru reclame:
[…] Apoi, i-am expus ideea
noastră despre reclamele din 1987. Strălucea ascultându-mă. […] Era o viziune
extrem de dificil de pus în practică. Era nevoie de Michael Jackson – şi de un
regizor de primă clasă – pentru a avea şansa să reuşim. Nimeni nu mai făcuse
aşa ceva vreodată şi dacă noi o puteam aduce la realitate, avea să fie ceva de
un impact fenomenal. Care a fost reacţia lui Michael? ‘Roger’, a spus el, ‘de
data asta vom arunca lumea în aer!’ Vă asigur că literal vorbind, nu a făcut-o!
Una dintre reclame este compusă din patru părţi şi urmăreşte
eforturile lui Michael de a scăpa de hoarda de paparazzi veşnic pe urmele lui.
Prima parte se intitulează The Chase
(Urmărirea) şi îl prezintă pe Michael ieşind din scenă şi căutându-şi
scăparea pe acoperişul unei clădiri. De aici se prinde de talpa unui elicopter
şi se realizează trecerea la cea de a doua parte a reclamei, intitulată The Chopper (Elicopterul). Urmează o
serie de aventuri în care se desprinde de aparat, cade în gol, alunecă pe un
scripete, conduce un Ferrari negru Testarossa şi în final se caţără pe un
trailer Pepsi. Cum mulţimea de paparazzi este tot pe urmele lui, aventura
continua în cea de a treia parte - The
Museum (Muzeul). Aici se contopeşte cu una din picturile expuse, apoi se
ascunde în spatele micului ecran tv dintr-un club. Coboară pe schiuri o
trambulină, plonjează în aer şi se paraşutează la sol în Actul Final – The Finale. Evident, se trezeşte pe scenă sub
spoturile de lumină şi în faţa unei audienţe numeroase. Cum aici este locul în
care se simte în siguranţă, nu-i rămâne decât să facă ce ştia cel mai bine,
să-şi încânte publicul.
În cea de a doua reclamă apare un tânăr fan al lui Michael Jackson
care intră în cabina idolului său, căutându-l – Domnule Jackson? Camera este goală. Priveşte în jur, văzându-i
jachetele, o sticlă de Pepsi plină pe jumătate şi ochelarii pe o măsuţă. În
acest timp, Michael se află pe scenă performând Bad pe noile versuri adaptate reclamei Pepsi. Tânărul admirator
încearcă ochelarii, îmbracă una din jachete şi îşi pune pălăria pe cap. Face o
piruetă ca idolul său şi îşi lasă pălăria peste ochi, aşa cum făcea şi Michael şi
aude o voce în spatele său: Mă cauţi pe
mine? Priveşte speriat şi îl zăreşte pe Michael în uşă, apoi începe să
râdă.
Partenerul lui Michael pentru această reclamă a fost Jimmy
Safechuck. Jimmy este un mare fan Michael Jackson şi a fost foarte entuziast
atunci când a fost ales pentru acest spot comercial. Atunci când Jimmy a venit
pe platou pentru filmări, i s-a spus că Michael nu va fi acolo şi că va trebui
doar să mimeze prezenţa lui în cadrul uşii. Când a filmat scena în cauză, după
linia finală în care s-a aplecat pentru a ridica pălăria de jos, a auzit: Pe mine mă cauţi? Când s-a întors, în
cadrul uşii era chiar Michael. Drept urmare, surpriza de pe chipul lui Jimmy a
fost una cât se poate de naturală.
De atunci, Michael şi Jimmy au devenit prieteni. Jimmy l-a însoţit
pe Michael la Londra cu turneul Bad, unde i s-a alăturat pe scenă împreună cu
alţi copii, la finalul fiecărui concert. Michael i-a comandat lui Jimmy
vestimentaţia şi accesoriile pe care le-a purtat el în scurt metrajul Bad, pantaloni negri cu catarame,
jacheta “Bad” şi pălăria neagră fedora. Peste câţiva ani, când Safechuck s-a
căsătorit, ceremonia a fost organizată la Ranch-ul Neverland Valley.
Pentru aceste reclame, piesa Bad
a fost adaptată cu noile versuri “Pepsi”:
Gonna tell you right Îţi voi spune drept
Gonna show your stuff şi-ţi voi arăta de ce
eşti în stare
Don’t ever stop Nu te lăsa
niciodată
‘Til you get enough până nu obţii totul
The feelin’s good Sentimentul
este grozav
Comin’ off the day când vine ziua
You’re reachin’ up în care descoperi
The choice is made ce alegere să faci
The say the sky’s the limit Ei spun că cerul este limita
There’s nothin’ stoppin’ you Dar nu există nimic care să te
oprească
You’re a brand new generation Eşti noua generaţie
And Pepsi comin’ through Iar Pepsi vine odată cu tine
You know I’m bad Ştii că sunt rău
I’m bad, come on Sunt rău, aşa e
And Pepsi’s cool Iar Pepsi este
grozav
It’s cool, you know it E grozav şi tu o ştii
You know I’m bad, I’m bad Ştii că sunt rău, sunt rău
You know it, you know O ştii, aşa e
And the whole world Şi întreaga lume
trebuie
has to answer right now să răspundă chiar acum
to tell you the Pepsi way să-ţi spună că gustul Pepsi
It’s cool este
cel mai grozav.
Ca orice altceva din ceea ce face Michael şi aceste reclame
comerciale au atras critici şi au generat controverse. Paul McGuinness,
managerul trupei U2, l-a criticat pe Michael pentru promovarea Pepsi. Ce rost are să treci prin toate necazurile
pentru a fi Michael Jackson, să ai atâtea realizări în domeniul muzical şi al
creaţiei, dacă după aceea, întreaga credibilitate, o pui la dispoziţia unui
producător de băuturi răcoritoare în schimbul unei taxe?
Michael a intrat şi sub tirul lui Neil Young. Young a realizat un
video clip, pe care MTV a refuzat să-l difuzeze, pentru că ataca vedetele rock
pentru faptul că promovau diverse produse. This
Note’s For You (Această nota este pentru voi) este o piesă cu atac direct
la toate vedetele pop/rock care au realizat reclame comerciale, dar în special
îi viza pe Michael Jackson pentru Pepsi şi pe Whitney Houston pentru Coka
dietetică:
Ain’t singin’ for Pepsi Nu cânt pentru Pepsi
Ain’t singin’ for Coke Nu cânt pentru Coka
I don’t sing for nobody Nu cânt pentru nimeni
It makes me look like a joke Şi asta mă face să fiu o glumă
În video clipul său au fost folosiţi impersonatori pentru Michael
Jackson şi Whitney Houston. Părul lui Michael ia foc, iar Whitney i-l stinge cu
o Coka dietetică. Parodia lipsită de orice clasă şi bun simţ, a trasformat un
accident aproape fatal într-un subiect de amuzament.
Iar Michael nu şi-a lăsat credibilitatea de muzician pe mâna celor
de la Pepsi, întrezărind probabil o altă frontieră de cucerit. Şi aşa s-a şi
întâmplat. Ca în tot ceea ce a făcut, a supravegheat întregul proiect şi i-a
impus standardele sale de excelenţă. La fel ca şi în reclamele precedente
realizate de Jackson-i, Michael a participat la adaptarea versurilor, a editării
filmului şi încă o dată, a refuzat să fie filmat bând sau ţinând în mână vreo
sticlă de Pepsi. Pentru acest al doilea set comercial, Michael a primit cea mai
mare sumă plătită vreodată pentru publicitate. În funcţie de diverse rapoarte,
valoarea acesteia a oscilat între 10 şi 15 milioane de dolari. La conferinţa de
presă în care s-a făcut public contractul cu Pepsi, Michael a primit un premiu
de recunoştere a recordului său în acest domeniu. Michael a acceptat premiul,
spunând exact 16 cuvinte: Aceasta este o
mare onoare. Le mulţumesc domnului Enrico, asociaţilor Pepsi, doamnelor şi
domnilor. Vă mulţumesc. Ca parte a înţelegerii, Pepsi a sponsorizat
turneul mondial Bad, inserându-şi logo-ul pe toate materialele de promovare ale
turneului. Michael a primit un cec frumuşel şi în final, dar nu cel din urmă,
reclamele au contribuit la vânzări uriaşe în favoarea companiei Pepsi. Oricât de mult a investit Pepsi
în Michael, rezultatul a avut un efect înzecit. În vreme ce turneul Bad se afla
în desfăşurare în Japonia, vânzările Pepsi s-au ridicat cu 200%. Când Michael a
ajuns în Australia, vânzările Pepsi au mai crescut cu încă 60%, iar în timpul
turneului Bad din Statele Unite, vânzările Pepsi s-au triplat.
Apoi, reclamele Pepsi realizate de Michael, au fost pentru prima
dată difuzate pe posturile de televiziune din Uniunea Sovietică. Un purtător de
cuvânt din partea Pepsi a declarat că oficialii sovietici au înaintat o cerere
oficială pentru reclamele lui Michael Jackson. Spoturile respective au fost
urmărite de circa 150 milioane de oameni din Uniunea Sovietică.
Americanii s-au numărat şi ei printre aceia care s-au bucurat de
aceste reclame. Studiul efectuat printre adepţii programele tv au arătat că
oamenii nu se atingeau de telecomandă în timpul emisiunilor preferate. Două
dintre cele mai populare emisiuni clasificate de studiul respectiv ca “programe
la care nu se poate renunţa” erau serialul tv L.A. Law şi reclamele comerciale Pepsi.
Spoturile realizate de Michael în postură solo, erau cele mai
dorite, mai aşteptate şi mai populare de la cele realizate de Jackson-i în
1984. Video Storyboard Tests, o
companie de advertising new-york-eză, se ocupă cu monitorizarea trimestrială
pentru alcătuirea unui Top 10 al celor mai notabile campanii de promovare prin
intermediul televiziunii. În cel de-al patrulea trimestru al anului 1988,
primele locuri au fost ocupate de campaniile comerciale la Pepsi dietetic a lui
Michael J. Fox şi The Chase a lui
Michael Jackson.
Şi chiar dacă Neil Young
a dezaprobat advertorialele, o mulţime de alţi oameni s-au arătat pro. Au fost
cele mai urmărite reclame comerciale, care au expus muzica lui Michael unei
audienţe şi mai largi. În plus, se pare că Michael a creat un precedent pentru
ceilalţi artişti pop care l-au urmat. Din nou! Madonna a fost următoarea vedetă
care a semnat un contract de publicitate cu Pepsi. Reclamele sale au fost
programate să coincidă cu lansarea noului său album, exact ca şi în cazul lui
Michael. Coca-Cola dietetică a contracarat în războiul cu Pepsi prin numirea
lui George Michael ca purtătorul lor de cuvânt. Reclama lui George Michael la
Coka dietetică a avut premiera în timpul decernării premiilor AMA. Coka a
difuzat şi ea spotul respectiv sub titlul Coka-Cola
dietetică prezintă – 30 ianuarie ....... O idee mai puţin decât originală.
O zonă în care nu au reuşit să concureze cu Michael a fost cea financiară.
Madonna s-a apropiat cel mai mult, primind un cec de 9 milioane de dolari.
George Michael a fost plătit cu 3 milioane de dolari. În timp ce această posibilitate
de a face reclame pentru băuturi răcoritoare a continuat să fie extrem de
respinsă de unii, pentru alţii a căpătat valoare de simbol. Era o mare onoare
să fie întrebaţi dacă vor să facă spoturi publicitare pentru Pepsi şi Coka. În
fine, trebuie subliniat că aceste spoturi comerciale au schimbat cu totul scena
promovării produselor de către celebrităţi.
Ceva mai târziu, Michael
a apărut într-un alt advertorial tv, mă rog, un fel de.... Noul spot comercial
Californian Raisins (Stafidele Californiene) care iniţial a fost difuzat în
cinematografe din iulie 1989 şi apoi în reţelele de televiziune din septembrie,
foloseşte o figurină (de argilă) Michael Jackson. Aceasta visează să fie
Stafida Michael şi interpretează piesa Heard
It Through The Grapevine (S-a auzit prin vie). Pe linia interpretativă a
reclamei nu este folosită vocea lui Michael, ci doar pe cea vorbită. Când
Michael, cel din argilă, se trezeşte, pune visul ciudat pe care l-a avut pe
seama faptului că „pesemne e din pricina
a ceea ce am mâncat”. Ca urmare a contractului exclusiv cu Pepsi, Michael nu
avea voie să cânte în alte reclame. Totuşi a contribuit la realizarea reclamei,
ca model pentru crearea figurinei de argilă şi a celorlalte „stafide” care îi
asigurau backgound-ul vocal. S-a folosit un filmuleţ de 30 de minute în care
Michael performa, pentru a se crea mişcările ce urmau să fie implementate
„stafidei” cântăreţe. Pentru acest lucru, Michael a primit 25.000$, pe care i-a
donat în scopuri caritabile.
Week-end-ul care a urmat
premiilor Grammy şi debutului reclamelor Pepsi, a fost dedicat de către MTV lui
Michael Jackson. Reţeaua a difuzat pe tot parcursul week-end-ului scurt
metrajele sale, reportaje şi emisiuni speciale. Prestaţiile sale live din
concertul susţinut în Kansas City au inclus piesele Heartbreak Hotel, Rock With You, Another Part Of Me şi Dirty
Diana. From Motown To Yout Town a
fost redifuzat împreună cu The Making Of
Michael Jackson’s Thriller. Printre alte emisiuni speciale din acel
week-end, au mai fost incluse şi versiunile lungi ale pieselor Bad şi Thriller, acum foarte rar difuzate. Interviuri cu Frank Dileo şi
membrii trupei, Jennifer Batten, Greg Phillinganes, dansatorul Dominic Lucero
şi interpreta din trupa de background vocal, Sheryl Crow, toate au arătat cât
de mult controla Michael propriul spectacol. Sheryl Crow a spus reporterului
MTV: Am învăţat atât de multe de la el,
doar privindu-l. Este un adevărat perfecţionist. Şi îmi place acest lucru. Îmi
place faptul că este perfect conştient de cum decurg lucrurile atunci când
facem ceea ce facem. Greg Phillinganes, regizorul muzical şi keyboard-istul
turneului Bad, a spus: Ştie perfect ce
face şi ce vrea şi cunoaşte elementele pe care doreşte să le asambleze pentru a
face cel mai bun spectacol pe care îl poate da. Chitarista Jennifer Batten
a adăugat: Este foarte conştient de
absolut fiecare amănunt, ceea ce este un lucru incredibil pentru că are în
spatele lui 17 oameni pe scenă, inclusiv pe el însuşi.
Pe măsura admiraţiei
faţă de responsabilitatea lui Michael pentru fiecare detaliu al spectacolului,
membri trupei au şi o mulţime de cuvinte de laudă la adresa talentului său.
Sheryl Crow a povestit cum s-a auto-surprins urmărindu-l şi s-a întrebat: Cum reuşeşte să facă asta? Apoi, a
adăugat: Are o rezonanţă care merge la
nesfârşit. Şi sună atât de clar şi de deschis. Iar faptul că mai şi dansează
atunci când cântă, pentru mine asta este uimitor. Greg Phillinganes a
comentat şi el despre vocea lui Michael: Este
un cântăreţ şi un performer foarte puternic. Cred că are coarde vocale din
plutoniu. Cea mai mare laudă vine din partea lui Frank Dileo. Managerul său
îl descrie ca fiind extrem de creativ, probabil că este cel mai
mare entertainer al zilelor noastre. Am fost norocos să-i văd pe Beatles-i, pe
Elvis, pe Frank Sinatra şi pe Sammy Davis, dar departe de aceştia, Michael este
probabil cel mai bun entertainer al tuturor.
Cea de a doua oprire în
Statele Unite a turneului Bad a fost la New York. Michael a performat la
Madison Square Garden pe 3, 4 şi 5 martie, primul programat fiind un concert de
binefacere pentru Fundaţia United Negro College (UNCF). Pe 1 martie, Michael
şi-a făcut apariţia la o conferinţă de presă găzduită la discoteca new-york-eză
1018, pentru a urmări cea de a patra parte
a reclamei sale Pepsi şi pentru a prezenta un cec în valoare de 600.000$,
preşedintelui Fundaţiei United Negro College, Christopher Edley. Această sumă
reprezenta încasările primului său concert la MSG. Michael a purtat un sacou
roşu cu monogramă şi a spus doar atât: Vă mulţumesc foarte mult. Sunt foarte onorat. Şi vă sunt recunoscător.
Vă iubesc pe toţi. Vă mulţumesc. Trei copii s-au alăturat lui Michael
pentru fotografii. Ei erau câştigătorii concursului BAD - Be Against Drugs (Fii împotriva drogurilor), concurs de
articole scrise, anti-drog. Ei şi-au citit lucrările premiate, l-au întâlnit pe
Michael şi au câştigat bilete la concertul lui.
Concertul său de
binefacere de la MSG combinat cu donaţiile sale către UNCF, l-au transformat în
cel mai mare contributor al UNCF. Donaţiile lui Michael au fost folosite pentru
stabilirea Fondului de burse şcolare Michael Jackson. În schimbul donaţiei sale
generoase, pe 10 martie, Michael a fost onorat de UNCF, cu ocazia celei de a
44-a aniversări, marcată printr-o seară festivă la Centrul Sheraton din New
York. UNCF i-a prezentat lui Michael cel mai mare premiu al său, Premiul
Frederick D. Patterson. Michael a mai primit şi titlul onorific de doctor în
umanitarism din partea Universităţii Fisk, o şcoală privată de artă din Nashville.
Diploma i-a fost oferită de Henry Ponder, preşedintele Universitărţii Fisk, în
timpul serii festive, în faţa a circa 2000 de oameni, mulţi dintre ei fiind
oaspeţii lui Michael: Frank Dileo, John Branca, Walter Yetnikoff, Elizabeth
Taylor, Liza Minnelli, Yoko Ono, Christy Brikley şi părinţii lui. La
prezentarea premiului, Whitney Houston a cântat Lift Ev’ry Voice and Sing (Ridicaţi fiecare voce să cântâm) şi America The Beautiful (America, Frumoas-o).
A fost invitată şi Diana Ross, dar nu a participat. Quincy Jones, prezent şi el
printre oaspeţi, a ţinut următorul discurs în cinstea prietenului său:
Aş dori să spun că tributul din această seară este dedicat dezvoltării ca
om, compozitor, cântăreţ, dansator, coregraf, producător, om de afaceri .... şi
cel mai important dintre toate, unei persoane devotate umanităţii.
Michael a fost felicitat
şi de Preşedintele Ronald Reagan al cărui mesaj a fost transmis prin
intermediul unei înregistrări:
Michael, îmi pare rău că eu şi Nancy nu am putut fi alături de tine în
această zi specială, dar vreau să te felicit pentru premiile pe care le-ai
primit din partea Fundaţiei United Negro College şi pentru titlul onorific
acordat de Universitatea Fisk. Dă-mi voie să fiu primul care îţi spune Doctor
J.
În acea seară Michael a
ţinut un discurs neobişnuit de lung... în sfârşit nu chiar atât de lung, dar
mai lung decât obişnuitul Mulţumesc, Sunt
onorat, Vă iubesc pe toţi.
Nu-mi vine să cred cât sunt de nervos. Într-adevăr, sunt foarte emoţionat.
Apreciez prezenţa tuturor ... În primul rând, vreau să-i mulţumesc lui
Dumnezeu, care a făcut ca toate acestea să fie posibile. Apoi, mamei şi tatălui
meu care se află în audienţă, vă mulţumesc pentru tot ceea ce aţi făcut pentru
mine. Apreciez cu adevărat acest lucru şi din tot sufletul.
Pentru Fundaţia United Negro College aş dori să spun că educaţia este cea
care deschide mintea unei persoane către întreaga lume şi nu este nimic mai
important decât să ne asigurăm că toată lumea are şansa la educaţie. Să vrei să
înveţi, să ai capacitatea de a învăţa şi să nu poţi să o faci, este o tragedie.
Mă simt onorat să mă aflu aici, la acest eveniment care ne asigură că acest
lucru nu se va mai întâmpla niciodată. Vă mulţumesc. Vă iubesc pe toţi.
La două zile după ce a
primit aceste onoruri din partea UNCF, pe 12 martie 1988 canalul Showtime a
difuzat emisiunea specială, Motown on
Showtime: Michael Jackson: The Legend Continues... . Suzanne dePasse de la
Motown, a fost producătorul executiv al acestei emisiuni, alături de Michael
Jackson. Motown i-a expediat înregistrările din anii de început ai trupei
Jackson Five, în timp ce el se afla în turneu, pentru a le previzualiza şi
aproba pentru a fi incluse în program. Programul a acoperit întreaga lui
carieră, concentrându-se pe primii ani cu Motown.
Iniţial, programul
trebuia să fie găzduit de Diana Ross. Aceasta însă, s-a retras din proiect, acest
lucru fiind pus pe seama faptului că Michael ar fi refuzat să participe la
botezul celui de-al doilea fiu al său, Evan cu noul ei soţ, Arne Naess. Drept
urmare, James Earl Jones a fost rugat să susţină naraţiunea programului. Acesta
debutează cu următoarele cuvinte: Numele
lui a devenit sinonim cu statutul de superstar. A redefinit termenul de
‚entertainer profesionist’. Este simplu, Michael Jackson.
În program au fost incluşi
şi trei dintre fanii MJ, câştigători ai concursului „Întreabă-l pe Michael” sponsorizat de canalele Showtime şi MTV. În
cadrul concursului, fanii au expediat primele trei întrebări pe care vroiau să
i le adreseze lui Michael Jackson, iar premiul câştigat a constat în ocazia de
a apărea în acest program special, de a face un tur al casei lui Michael şi de
a-l întâlni într-unul din concertele sale din Australia.
Programul cuprinde secvenţe
cu Jackson Five la prima lor apariţie în emisiunea lui Ed Sullivan Show, când au performat I Want You Back şi Who’s
Lovin’ You alături de multe alte apariţii TV ale trupei pe parcursul
carierei sale: The Love You Save din
emisiunea specială din 1971, Diana!, a
Dianei Ross, apariţia lor din 1970 la
American Bandstand în care au
performat ABC şi cea din 1970 la The Jim Nabors Hour în care au performat
cel de-al patrulea lor single number one, I’ll
Be There. De asemenea, au fost incluse prestaţia trupei la The Flip Wilson Show, cu piesa Never Can Say Goodbye, retrăită în
spectacolul propriu al Jackson-ilor, Goin’
Back To Indiana împreună cu secvenţe din concertul live. Repetiţiile trupei
Jackson Five conduse de Suzanne dePasse ne prezintă trupa în timp ce învăţa
rutina de dans şi o scurtă secvenţă cu Randy, extrem de tânăr pe atunci, care
se juca cu Janet.
Îl revedem pe Michael
interpretând piesa Ben la American Bandstand în 1972 şi din nou Jackson
Five interpretând Dancing Machine în
emisiunea Cher din 1976, în timpul
căreia Michael execută un dans numit „al robotului”, devenit mai târziu o mare
nebunie populară. Într-o apariţie din 1976 la American Bandstand, trupa The Jacksons interpretează piesa Shake Your Body. O ediţie ulterioară a emisiunii
American Bandstand furnizează
versiunea editată a scurt metrajului The
Triumph, pe care Michael l-a conceput şi produs pentru piesa Can You Feel It. Sunt incluse şi
secvenţe din proiectele solo de mai târziu ale lui Michael, inclusiv clipurile-video
Rock With You şi Don’t Stop ’Til You Get Enough.
Câteva dintre cele mai
plăcute momente ale programului ni-l arată pe Michael distrându-se dincolo de
scenă: alunecând pe un tobogan cu apă, jucându-se cu copiii care apar în scurt
metrajul Smooth Criminal, într-un
montagne-russe cu câţiva prieteni, inclusiv cu Bill Bray şi John Landis şi
plimbându-se cu balonul împreună cu Emmanuel Lewis şi Bill Bray. (Bill Bray l-a
însoţit pretutindeni!)
Lovitura lui Michael de
la Premiile Grammy din 1984 este marcată de câteva secvenţe de la ceremonie în
timp ce prezentatorii anunţau câştigătorii: Beat
It – Michael Jackson, Thriller –
Michael Jackson, Michael Jackson şi
Quincy Jones şi Michael Jackson.
Este reluată aproape
întreaga prestaţie de la Motown 25 pe
care Martin Scorsese a numit-o Una dintre
cele mai bune performanţe pe care am văzut-o vreodată. Hermes Pan, unul din
coregrafii care au lucrat cu Fred Astaire, a adăugat că „a murit” să ştie cum a
făcut pasul acela!
Marlon îşi aminteşte că
atunci când era copil, stătea în culise împreună cu Michael urmărind alţi
performeri şi în special pe Părintele muzicii Soul, James Brown. Sunt
prezentate şi secvenţe cu James Brown alternând cu momente din timpul
înregistrării audiţiei trupei Jackson
Five pentru Motown din 1968. Abilitatea lui Michael de a se mişca asemeni lui
James Brown la o vârstă atât de tânără (avea 9 ani), este într-adevăr
remarcabilă.
Programul special se
încheie cu câteva fragmente de pe parcursul turneului Bad. Până şi în timpul
rulării creditului au fost incluse câteva secvenţe irezistibile cu Michael şi
Quincy Jones cu braţele pline de Grammy-uri; o secvenţă cu Michael arătându-i
paşii de dans lui Jimmy Safechuck; Michael invitat pe scenă de James Brown
într-unul din concertele acestuia sau exersându-şi figurile de arte marţiale pe
Frank Dileo. În ultimele secvenţe, Michael performează The Way You Make Me Feel, în concert.
Motown on Showtime, Michael Jackson: The Legend Continues şi From Motown to Your Town au fost ambele
nominalizate la premiile ACE (n.t. Award for Cable Excellence) pentru Cele mai
notabile emisiuni documentare muzicale. Premiile ACE sunt dedicate în mod
special emisiunilor şi spectacolelor difuzate în reţelele de televiziune.
Premiul pentru Cel mai notabil documentar muzical a mers la Billy Joel. Michael Jackson: The Legend Continues a
fost premiat pentru Cea mai notabilă editare a unui documentar muzical. Ted
Levy şi Glenn A. Morgan au fost cei care au primit premiul.
(The Legend Continues... - part 1
The Legend Continues... - part 2
The Legend Continues... - part 3
The Legend Continues... - part 4
La începutul anului
1988, avocatul lui Michael, John Branca s-a căsătorit cu Julie McArthur.
Michael a participat împreună cu Bubbles la ceremonia care s-a ţinut la
reşedinţa lui Branca din Beverly Hills. În timpul petrecerii Bubbles şi-a făcut
un prieten, pe vedeta serialului Miami
Vice, Don Johnson. Darul de nuntă oferit de Michael cuplului a fost câte un
ceas de mână marca Patek Philippe.
Tot în primăvara lui
1988, Michael a părăsit în cele din urmă casa din Encino pe care a împărţit-o
cu părinţii săi. Janet plecase deja iar LaToya tocmai se mutase la New York.
Michael a cumpărat un ranch de 2800 acri (1133 hectare) de la magnatul
terenurilor de golf, William Bone. Ranch-ul Neverland Valley este situat pe
Figueroa Mountain Road la numărul 5225, în Santa Ynez, California, la circa 160
km N-V de Los Angeles. Preţul de achiziţie a noii sale reşedinţe s-a ridicat la
28 milioane de dolari, deşi alte surse au spus că preţul se apropia de 17 milioane
de dolari. Pe terenul ranch-ului se află casa principală, o casă de oaspeţi, un
teren de tenis, lacuri amenajate, fântâni arteziene, mii de stejari şi padocuri
pentru animale. Noii vecini ai lui Michael erau Bo şi John Derek şi Steven
Segal şi soţia lui Kelly LeBrock. Pentru a săbători noua sa achiziţie, Michael
a dat o petrecere la care a avut câţiva invitaţi. Părinţii lui nu s-au numărat printre
aceştia. De fapt, tatăl său a aflat de
noua locuinţă a fiului său din programele de ştiri.
Apoi, a mai cheltuit
încă 35 de milioane de dolari pentru a trasforma proprietatea în propriul său
parc Disneyland. Au fost amenajate un parc de amuzament, o pistă miniaturală de
carturi, o cale ferată cu tot cu staţia pentru tren, o grădină zoologică şi peste
tot au fost elaborate grădini de flori. Gara se numea Staţia Katherine iar unul
din dealurile situate în interiorul proprietăţii a fost numit Muntele
Katherine, în respect pentru mama lui. La Neverland mai este şi un cinematograf
cu 50 de locuri şi două eliporturi. În vremurile când
avea un stăpân, staf-ul Neverland-ului era format din 150 de angajaţi şi
solicita 10 milioane de dolari pe an pentru întreţinere.
Înainte ca Michael să-şi
cumpere noua locuinţă, proprietatea din Encino a fost gazda unei licitaţii de
obiecte de artă. Încasările acestei licitaţii au depăşit 2 milioane de dolari
şi au ajuns la Consiliul bisericilor sud-africane pentru a fi folosite la
construcţia de locuinţe, achiziţia de haine şi medicamente. Amfitrioana
evenimentului a fost Whoopi Goldberg. Michael nu era acasă la vremea aceea.
O altă licitaţie a avut
loc în iunie, la care au fost expuse diverse obiecte aparţinând vedetelor din
industria muzicală şi ale cărei încasări au fost trimise la Fundaţia T.J.Martell
pentru cercetări în domeniul leucemiei, cancerului şi sida. Michael a donat o
pălărie neagră fedora, care a fost adjudecată la preţul de 4125$.
Luna martie s-a încheiat
cu două premii Soul Train Music din
trei nominalizări. Albumul Bad a
câştigat titlul pentru Cel mai bun album masculin, iar piesa Bad a câştigat titulatura de Cel mai bun
single masculin. The Way You Make Me Feel
a fost nominalizată pentru Cel mai bun video clip, dar a fost înfrântă de Control a lui Janet Jackson. Nici
Michael şi nici Janet nu au participat la ceremonia decernării premiilor.
În luna următoare,
„Weird Al” Yankovic a lansat cea de a doua parodie a sa, inspirându-se după
succesul lui Michael Jackson. Următoarea după Eat It a fost Fat, o
parodie a piesei Bad. Aceasta este
inclusă în albumul lui Yankovic, Even
Worse (Şi mai rău), a cărui copertă este aproape duplicatul celei a
albumului Bad. Yankovic este îmbrăcat
tot în negru, iar pe cataramele lui scrie cu roşu „Şi mai rău”.
Pentru a parodia piesa
sau video clipul unui artist, trebuie să primeşti acceptul artistului în cauză.
Michael avea un simţ al umorului excelent şi nu numai că i-a dat acordul lui
Yankovic de a-i parodia piesa, dar i-a înlesnit şi accesul pe platoul de
filmare lui şi echipei sale pentru a filma video clipul Fat. Lui Michael i-a plăcut acest video clip atât de mult, încât a
comandat 12 copii pentru a le oferi prietenilor. Yankovic a declarat unui
reporter: Nu era necesar să mă lase să
fac toate chestiile astea. Nu are nevoie de alte drepturi de publicare. Motivul
pentru care mi-a permis acest lucru este că are simţul umorului. Este
încurajator să găseşti pe cineva atât de popular, talentat şi puternic, capabil
cu adevărat să guste o glumă. Ulterior, Weird Al a fost unul dintre multele
celebrităţi care şi-au făcut apariţia în scurt metrajul piesei Liberian Girl.
Single-ul Fat şi acompaniamentul său vizual este
de-a dreptul hilar. „Weird” Al a prelucrat versurile lui Michael cam aşa:
Your butt is
wide... Fundul tău e uriaş ...
well mine is
too ei
bine, şi al meu e la fel
Just watch
your mouth... Ai grijă ce vorbeşti...
or I’ll sit
on you sau
mă aşez pe tine
The word is
out... Ţi-a scăpat o vorbă...
better treat
me right mai bine
m-ai trata cum se cuvine
’Cause I’m
the king... Pentru
că sunt regele...
of cellulite celulitei
Ham on, ham
on, Şuncă hai, hai şuncă,
ham on whole
wheat... şuncă în
loc de cereale ...
all
right. aşa e bine.
În acest video clip, „Weird” Al este îmbrăcat într-un
costum similar cu cel purtat de Michael în scurt metrajul Bad, doar că cel al lui „Weird” este cu vreo 42 de măsuri mai mare!
„Weird” Al a fost bine căptuşit pentru a arăta enorm în acest clip. El şi
dansatorii săi uriaşi, interpretează Fat
tot într-o staţie de metrou şi execută cu stângăcie aceeaşi rutină ca în Bad. Fat
nu s-a bucurat de succesul pe care l-a avut Eat
It în clasamentele muzicale, dar video clipul a beneficiat de o mare
difuzare pe MTV.
Pe 20 aprilie 1988, după
patru ani de muncă, a fost finalizată şi lansată autobiografia Michael Jackson.
Moonwalk a fost publicată de
Doubleday şi editată de Jacqueline Onassis. Magazinele de cărţi au expus ediţia
însoţită de o notă scrisă de mâna lui Michael:
Unul dintre motivele pentru care nu am dat interviuri atâţia ani se
datorează faptului că am vrut să păstrez ceea ce trebuia să spun, pentru
această carte. Cu drag, Michael.
În ziua în care s-a
lansat Moonwalk în librării, Michael
îşi continua prima parte a turneului său în Statele Unite, în Chicago la
Rosemont Horizon unde performa cel de-al doilea spectacol din cele trei cu casa
închisă.
Moonwalk abordează un stil obişnuit, relaxat, oferind cititorului sentimentul că
este scrisă pentru o singură persoană, pentru el. Michael îşi povesteşte
copilăria şi startul său cu Jackson Five, cum au câştigat concursurile de
talente din Gary şi perioada Motown. Descrie cât de fericit şi de mândru s-a
simţit atunci când Thriller a devenit
cel mai vândut album din istorie şi când a dărâmat recordul cu cele opt
Grammy-uri câştigate. Recunoaşte că şi-a făcut operaţii plastice, două la nas
şi una pentru a-şi aplica gropiţa în bărbie. Toate celelalte lucruri care se
referă la „operaţii plastice extinse”,
spune el, sunt neadevărate. De asemenea, neagă acuzaţiile conform cărora şi-ar
fi albit pielea, prin oricare din metodele vehiculate. Michael se auto-descrie
ca fiind cel mai singur om din lume. Este nesigur în privinţa fericirii care
i-o conferă popularitatea, dar altă cale nu cunoaşte.
Cele mai pregnante
pasaje din Moonwalk rămân cele care
se referă la relaţia rece cu tatăl său. El povesteşte că era bătut dacă făcea
greşeli în timpul repetiţiilor şi chiar şi în anii care au urmat, şi-au vorbit
foarte rar.
Într-o ediţie specială
televizată a revistei People Magazine,
Joe Jackson a încercat să răspundă la declaraţiile pe care le-a făcut Michael
despre el, în această carte. El a negat bătăile despre care a spus Michael că
le-ar fi primit în copilărie şi s-a referit la ele ca la nişte „mici
pălmuieli”. Marlon, care a participat şi el la emisiune, a întărit declaraţiile
lui Michael, spunând că erau cu toţii loviţi şi de multe ori. Marlon a mai
adăugat: Tata este o persoană care
iubeşte să-ţi controleze destinul. Pentru el, faptul că era tatăl tău, îi dădea
acest drept.
Faţă de succesul
neegalat al lui Michael, Joe Jackson a fost de părere că fiul său a greşit
alegând o carieră solo. Părerea lui era că, dacă familia ar fi performat
împreună, spectacolele ar fi fost şi mai puternice decât cu un singur membru al
ei implicat. Considera că fiii lui au fost pregătiţi să performeze ca trupă şi
că ar fi trebuit să continue în acest fel.
În ciuda criticilor pe
care le-a primit Moonwalk, de altfel
extrem de puţine la adresa lui Michael, autobiografia, în adevărata ei formă
Jackson, a intrat pe lista Los Angeles
Times a celor mai bine vândute publicaţii, iar în cea aparţinând London
Times a ocupat locul 1. Moonwalk a
debutat pe locul 2 în lista New York
Times, ajungând pe locul 1 în cea de a doua săptămână în top. Pe parcursul
câtorva luni, Moonwalk s-a vândut în
peste 450.000 de exemplare în 14 ţări. MTV a organizat un concurs în care telespectatorii
puteau câştiga copii ale cărţii cu autograful lui Michael.
Coregraful Jeffrey
Daniel, care a realizat coregrafia scurt metrajului Bad, a declarat dezamăgit, că el nu a fost menţionat în Moonwalk. Michael scrie că repeta paşii
de moonwalk cu mult înainte de a-i executa pentru prima dată în public, la Motown 25. Ceea ce nu a dezvăluit a fost
faptul că Daniel a fost cel care i-a arătat prima dată pasul, deşi nu a fost
niciodată menţionat pentru acest lucru aşa cum s-a întâmplat cu alţii. De
atunci, Daniel a mai lucrat şi la scurt metrajul unui alt Jackson. Este vorba
de piesa LaToyei, You’re Gonna Get Rocked,
pentru video clipul căreia, Daniel a realizat coregrafia.
Printre mulţi a existat
îndoiala că Michael însuşi ar fi scris cartea şi că ar fi avut un scriitor
fantomă care să-i completeze proiectul în locul lui. Cel dintâi manuscris a
fost pus laolaltă de Robert Hillburn, dar a fost refuzat de Doubleday pentru că
era lipsit de detalii siropoase. A urmat Stephen Davis care s-a asociat
proiectului pentru a-l ajuta pe Michael să pună cartea cap la cap. Michael a
editat drastic versiunea lui Davis, pentru că din punctul lui de vedere, de
data aceasta era mult prea siropoasă. A sfârşit prin a scrie Moonwalk cu ajutorul lui Shaye
Ayreheart, deşi mai târziu s-a spus că aceasta şi-ar fi dat demisia, căci
Michael a adus un şarpe lângă ea pentru a-i vedea reacţia.
După lansarea
autobiografiei Moonwalk, a circulat
zvonul că Michael ar mai scrie o altă carte, în care avea să dezvăluie mai
multe despre relaţia cu tatăl său. S-a mai spus că această a doua carte ar
putea fi publicată după moartea lui Joe Jackson. Ceea ce, desigur, nu se va
întâmpla niciodată.
În schimb, cea care avea
să-şi dezvăluie adevăratele sentimentele cât de curând, a fost LaToya, într-o
carte scrisă de ea despre clanul Jackson şi intitulată: LaToya: Growing Up in the Jackson Family (LaToya: Crescând în Familia Jackson).
În presă s-a spus că acest volum ar fi fost conceput de Jack Gordon, managerul
LaToyei, el fiind şi motivul pentru care Michael şi ceilalţi membri ai familiei
nu ar fi dorit ca această carte să fie publicată. Gordon a pretins că Michael
i-ar fi oferit 12 milioane de dolari LaToyei pentru a nu publica respectiva carte.
Pentru că nu ar fi reuşit, ar fi vrut să cumpere compania de publicare, Putnam,
oferind 84 de milioane de dolari. Gordon a declarat mai departe că avocatul lui
Michael, John Branca, a ameninţat cu deschiderea unui proces împotriva
companiei dacă lucrarea va conţine orice referire legată de faptul că Michael
ar fi fost molestat din punct de vedere sexual în copilărie. De fapt, primul ei
manuscris a fost returnat de compania de publicare pentru că era lipsit, la
fel, de material siropos. Iar acele încercări ale lui Michael de a preîntâmpina
publicarea cărţii nu au fost niciodată confirmate de el sau de John Branca. În
schimb, alte surse au declarat că sugestia de a o plăti pe LaToya pentru a nu
publica manuscrisul, i-a fost făcută lui Michael chiar de Gordon însuşi, însă
el ar fi refuzat spunând că nu ar fi şantajat de propria soră. Lăsând la o
parte faptul că în copia avansată a manuscrisului nu se face nici o menţionare
a faptului că Michael ar fi fost molestat sexual, declaraţiile lui Gordon nu au
fost decât un efort abject de promovare a mult aşteptatei cărţi. LaToya a găsit
o nouă companie de publicare şi în cele din urmă, cartea a fost lansată în
toamna lui 1991. Joe şi Katherine au programat, apoi au anulat, o conferinţă de
presă pentru a răspunde acuzaţiilor aduse în cartea fiicei lor. S-a spus că au
decis să nu-i defăimeze cartea cu replica lor.
LaToya şi-a mai supărat
familia şi în februarie 1990 când a anunţat că intenţionează să-şi vândă partea
de 25% pe care o deţinea cu Michael din proprietatea din Hayvenhurst, Encino.
Publicarea cărţii sale
coincide cu cea de a doua apariţie a sa în revista Playboy, ediţia din noiembrie 1991. Decizia LaToyei de a poza nud
pentru revista Playboy şi acuzaţiile
pe care le-a adus în cartea sa, despre care ceilalţi membri ai familiei reclamă
că sunt false, au înstrăinat-o de părinţi, fraţi şi surori. Multă vreme nu a
mai purtat o conversaţie, nici măcar telefonică cu mama ei, aşa cum obişnuia.
Jermaine s-a pronunţat public împotriva ei şi conform presei, Michael şi-ar fi
schimbat numărul de telefon, refuzând să mai primească vreun apel din partea
surorii lui. Ea a declarat că motivele pentru care a pozat nud în revista cu
pricina, au fost acelea de a-şi afirma independenţa. Dacă acele fotografii i-au
consolidat sau nu în vreo măsură independenţa, cu certitudine ele au pus capăt
speculaţiilor că ea şi Michael ar fi aceeaşi persoană! Câţiva ani mai târziu,
LaToya a dezvăluit într-o altă carte a sa, Starting
Over (De la început), că acele decizii
au fost luate în mod exclusiv de către Jack Gordon în timpul unei
perioade îndelungate, în care ea s-a aflat sub controlul lui total, îndurând
ani buni de abuz fizic şi emoţional. A fost silită să intre în proiecte cu care
nu a fost de acord şi pe care le-a considerat dezagreabile. Gordon a murit în aprilie
2005.
După ce a stat o scurtă
perioadă de timp în New York, LaToya s-a mutat la Londra. De aici a plecat în
Franţa, unde în primăvara lui 1992 a început să dea câte opt reprezentaţii pe
săptămână la Moulin Rouge în Paris. După câţiva ani în care nu i-a mai vorbit
surorii sale, Jermaine a stat la unul din spectacolele ei, puţin după actul
introductiv în care ea spunea Să lăsăm
trecutul în spatele nostru. Apoi s-a zvonit că Michael ar fi cumpărat toate
cele 1000 de locuri ale teatrului pentru a putea participa la una din
reprezentaţiile LaToyei. Fals, evident.
Tot la acea vreme,
LaToya, care s-a convertit la iudaism pentru a se căsători cu managerul său
Jack Gordon, a decis că religia catolică era adevărata ei chemare. Pentru a
face această schimbare, ea i-a scris Papei Ioan Paul al II-lea personal,
solicitând o audienţă Marelui Pontif.
Imediat după publicarea
cărţii Moonwalk în aprilie 1988, Sean
Lennon şi Dave Winfield au găzduit o ediţie specială a emisiunii Friday Night Videos, ca tribut adus lui
Michael Jackson. Programul, care niciodată
până atunci nu mai fusese dedicat unui singur artist, a fost alcătuit în
întregime numai din scurt metrajele lui Michael. A fost difuzat şi clipul-video
devenit atât de rar, Rock With You,
ultimul său scurt metraj Dirty Diana
precum şi versiunea de 14 minute a piesei Thriller.
Printre celelalte scurt metraje au fost incluse, de acum clasicul Billie Jean şi Beat It şi pentru prima dată prezentat la Friday Night Videos, a fost clipul-video Man In The Mirror. Programul s-a încheiat cu The Way You Make Me Feel.
În Grand Rapids /
Michigan, un artist pe nume Mark Heckman a realizat un panou al onoarei, în
opinia lui, dedicat primilor patru „cei mai cool tipi”. Cei patru erau: el
însuşi, candidatul la preşedinţie George Bush, David Letterman şi Michael
Jackson. Cei patru au fost aleşi de Heckman din lista originală a primilor 20
de personalităţi enumerate pentru abilităţile lor de a rezista şi de a depăşi
criticile. Chiar îi admir pe aceşti tipi.
Au fost atât de criticaţi, dar au rămas la fel de cool pentru că pot.
Dacă Heckman l-a onorat
pe Michael în felul său, alţii aveau în minte viziuni total diferite. Doi
oameni din Gary / Indiana, pe numele lor Reynaud Jones şi Robert Smith, care au
avut ocazia de a-l cunoaşte pe Michael în copilărie şi un al treilea din
Chicago, pe numele său Clifford Rubin, au cheltuit 400 de milioane de dolari
într-un proces împotriva lui Michael, pretinzând că Michael Jackson şi Lionel
Richie le-au furat piesa We Are The World.
Au mers chiar mai departe, susţinând că Michael le-a furat şi piesele Thriller şi The Girl Is Mine. În proces a fost menţionat şi Quincy Jones. Aceşti
indivizi ar fi trebuit să-şi facă mai bine temele înainte de a porni un proces
atât de scandalos. Dacă ar fi făcut-o, ar fi descoperit că Rod Temperton a fost
cel care le-a „furat” Thriller-ul şi
nu Michael Jackson. După doar trei ore de deliberări, juriul federal a decis că
autorii pieselor erau Rod Temperton, Michael Jackson şi Lionel Richie.
Pe 26 august 1988, MTV a
difuzat un alt program special despre Michael Jackson, intitulat Another Part Of Me. Patrick T. Kelly,
Frank Dileo şi Michael Jackson au fost producătorii executivi ai emisiunii care
a inclus interviuri cu câţiva dintre oamenii conectaţi cu turneul Bad. Alături
de Frank Dileo, au mai fost intervievaţi managerul turneului John Draper,
electricianul John Champion, managerul de producţie Bennie Collins şi inginerul
de lumini Merle McClean, care a explicat efectele speciale pentru Billie Jean. B.J., unul dintre şoferii
de trailer a obosit numărând camioanele şi echipamentul necesar desfăşurării
concertelor. Membri trupei, Jennifer Batten şi Greg Phillinganes şi vocalista
Sheryl Crow au fost şi ei intervievaţi.
În câteva secvenţe îl
vedem pe Michael în timpul repetiţiilor de la Roma, exersându-şi mişcările îmbrăcat
cu o canadiană îmblănită şi purtând ochelari de soare. Într-o alta, îl vedem stând
pe scările scenei şi ascultând o voce nevăzută, probabil cea a lui Greg
Phillinganes, cântând She’s Out Of My
Life într-un stil Vegas, grav - Sheeeeeeeee’s
ooooooooooooout of my liiiiiiife. Michael zâmbeşte, îşi ţine microfonul
între genunchi, iar la final bate din palme şi râde de-a binelea.
Sunt prezentate şi
câteva fragmente din concerte, ale pieselor Working
Day And Night, Dirty Diana, Man In The Mirror, I Just Can’t Stop Loving You şi
scurte şi rare secvenţe din piesele The
Way You Make Me Feel, Heatbreak Hotel şi Bad. De asemenea, este inclus aproape tot potpuriul Motown.
Programul se sfârşeşte cu video clipul Another
Part Of Me.
Pe 7 septembrie, MTV a
decernat premiile sale dedicate video clipurilor muzicale - VMA. Michael a avut
două nominalizări. Michael Jackson şi Vincent Patterson au fost nominalizaţi
pentru Cea mai bună coregrafie cu The Way
You Make Me Feel şi Michael Jackson, Gregg Burge şi Jeffrey Daniel au fost
nominalizaţi la aceeaşi categorie cu Bad.
Premiul a ajuns la Barry Lather pentru coregrafia video-clipului Pleasure Principle al lui Janet.
Premiul MTV Video
Vanguard este oferit în fiecare an pentru cariera şi realizările în domeniul
video ale unui artist. Deţinătorul premiului în 1987, Peter Gabriel, i-a oferit
premiul destinatarului din 1988, Michael Jackson. După un montaj de secvenţe
surprinse din scurt metrajele lui Michael, premiul i-a fost prezentat via
satelit la Londra, chiar înainte de spectacolul pe care îl avea aici. Când i-a
oferit premiul, Gabriel a glumit: Sper cu
sinceritate că acest premiu va salva de obsucitate acest artist şi îi va netezi
drumul popularităţii şi bogăţiei, iar mie îmi va oferi marea plăcere de a-i
înmâna Premiul Video Vanguard lui Michael Jackson. Pe un timbr vocal soft,
dar surprinzător de grav, Michael a acceptat trofeul spunând doar: Mulţumesc. Mulţumesc foarte mult. În
1991, acest premiu a fost redenumit Michael
Jackson Video Vanguard Award.
După acest „lung”
discurs de acceptare, a fost prezentată o casetă specială cu un fragment live
extras din turneul Bad, pe piesa Bad, în
care Michael executa noua sa versiune de moonwalk, alunecând în lateral şi nu
în spate. Fascinant ca întodeauna, noul său pas părea imposibil de executat,
iar felul în care îi alunecau picioarele pe podea, măturând scena de la un
capăt la altul, amintea parcă de tehnica de animaţie a filmelor, în care
următorul desen diferă uşor de precedentul, iar când le rasfoieşti îţi dă
senzaţia că personajul se mişcă. Incursiunea în cariera video a lui Michael,
acceptarea premiului şi performanţa sa, au fost fără nici un dubiu singurele
momente de atracţie ale întregului spectacol lipsit de strălucire.
La 17 ani de când
Jackson Five au fost portretizaţi într-o serie de desen animat, Michael a
apărut din nou într-un astfel de film. El şi-a împrumutat din nou piesa Beat It pentru a fi folosită într-unul
din episoadele filmului The Flinstone
Kids difuzat în septembrie 1988. În acest episod, pe atunci copiii Fred,
Barney, Wilma şi Betty se angajează în tot felul de activităţi pentru a câştiga
destui bani pentru biletele la concertul lui Michael Jack-stone. În cele din
urmă reuşesc şi merg la concert pentru a-l vedea pe Michael Jackstone cântând
noile versuri ale piesei Beat It, al
cărei mesaj se pronunţa împotriva drogurilor:
They told
the girl Au
întrebat fata:
Why don’t
you step over here De
ce nu vii aici?
You wanna be
cool Dacă
vrei să fii cool
Take look in
here priveşte
aici
They wanna
do drugs Vor
să ia droguri
And they’re
words are really clear Iar
vorbele lor sunt foarte clare
So beat it! Aşa
că înfruntă tentaţia!
You don’t
need it! Nu
ai nevoie de aşa ceva!
(Say no!) (Spune
NU!)
You don’t
need friends Nu
ai nevoie de prieteni
Doing things
that are wrong care
fac lucruri greşite
There’s lots
of kids like you Există
o mulţime de copii ca tine
Who are cool
and strong care
sunt grozavi şi puternici
It might be
kinda tough Poate
fi greu uneori
But you can
move along dar
poţi merge mai departe
So beat it! Aşa
că înfruntă tentaţia!
And say it
ain’t fair şi
spune, nu e corect
Don’t mean
it! nu
le vrei!
Don’t mean
it! nu
ai nevoie de ele!
Just say no
to drugs Spune
nu drogurilor!
Defeat it! Înfruntă
tentaţia!
Have a life
that’s happy Fă-ţi
o viaţă fericită,
A future
that’s bright un
viitor strălucit
You make it
happen poţi
face asta
Drugs are
wrong Drogurile nu sunt bune
And you’re
right iar
tu ai dreptate
Just beat
it! Înfruntă
tentaţia!
Just beat
it! Înfruntă
tentaţia!
Say no Spune
nu
And defeat
it! Şi
înfruntă tentaţia!
Now Moms and
Dads Acum,
mame şi taţi
You ought to
listen to me fiţi
atenţi la mine
To be a kid
today să
fii copil în ziua de astăzi
It ain’t
easy nu
este tocmai uşor
Just make
your home and family Aveţi
grijă ca familia şi casa
A loving
place to be să
fie un loc plăcut
So beat it! Deci
înfruntaţi tentaţia!
Send it
riding a wave! Transmite-ţi
asta tuturor!
În episodul de desen
animat respectiv, Michael Cel din Epoca de Piatră poartă o singură mănuşă şi
ochelari de soare. Execută moonwalk-ul pe scenă şi chiar îşi aşează mâna între
picioare atunci când dansează! LaToya a contribuit şi ea la această apariţie
specială cu linia piesei Just Say No
de pe albumul său, LaToya.
Michael-mania a
continuat cu Maratonul Michael Jackson
deschis la MTV. Pe 19 septembrie, întregul program prime-time a cuprins numai
emisiuni cu şi despre Michael Jackson. From
Motown To Your Town a fost urmat de Another
Part Of Me. Maratonul s-a finalizat cu Making
Michael Jackson’s Thriller.
Atunci când nu-l poţi
avea pe Michael Jackson într-un talk-show, următorul lucru pe care îl poţi face
este acela de a-l invita pe Bubbles. Bubbles a avut o altă apariţie televizată
la emisiunea Dick Clark Presents-Live!.
El a venit cu un bilet semnat de Michael, în care acesta a scris:
Dragă Dick,
I-am dat liber lui Bubbles în seara asta, aşa că poate veni la spectacolul
tău.
Cu sinceritate,
Michael Jackson
Antrenorul lui Bubbles,
Bob Dunn, a fost şi el prezent şi i-a cerut să execute propriul lui moonwalk.
Bubbles a mai avut şi alte apariţii publice, inclusiv la strângerea de fonduri
din New York, pentru prevenirea abuzurilor asupra copiilor.
Numărul din 19 noiembrie
1988 al revistei Billboard a
sărbătorit cea de-a 101 aniversare a CBC Records. Pe lângă câteva anunţuri şi
felicitări, ediţia a inserat şi o secţiune specială dedicată companiei. Unul
dintre mesajele de felicitare venea din partea celui mai bine vândut artist al
companiei. Pe pagina respectivă a fost inserată o imagine cu Michael însoţită
de cuvintele:
The joy of
music.... Bucuria
muzicii...
to inspire
the young care inspiră
tineri
and the
old.... şi
bătrâni....
To make the
world pentru a face lumea
a better
place un loc mai
bun.
Felicitări,
Michael Jackson
O parte din articolul
larg dedicat istoriei CBS Records care se referea la subsidiara sa Epic, a
debutat cu următoarele cuvinte:
.... orice prezentare a EPA (n.t. Epic
Portrait Associated) trebuie să înceapă cu acest performer
universal cunoscut. Pare sigur să prezici că recordul de 33 milioane [sic!] de
exemplare vândute din albumul ‘Thriller’ nu va mai fi standardul acestui secol;
în schimb singurul artist capabil să dărâme şi acest record se pare că este
doar Michael Jackson însuşi.
Emisiunea Friday Night
Videos a încheiat anul cu o a doua ediţie specială dedicată în întregime
lui Michael Jackson. Găzduit de Ahamd Rashad, acest tribut a inclus versiunea editată
a noului scurt-metraj Smooth Criminal
şi o incursiune în scurt-metrajul Leave
Me Alone, ambele incluse pe viitoarea casetă video a filmului Moonwalker. În rest, emisiunea a inclus
scurt metrajele piselor Beat It, Man In
The Mirror, Thriller, Billie Jean,
Dirty Diana şi Rock With You.
În timpul anului 1988, Michael a apărut pe coperţile a peste 100
de reviste. Cu acest al doilea val al Michael-maniei Motown a lansat şi mai
multe materiale ale Jackson-ilor. Prin Silver
Eagle Records, Motown a lansat un set de trei discuri cu hit-uri aparţinând
lui Michael Jackson şi trupei Jackson Five. Materiale nelansate niciodată până
atunci au fost incluse printre cele mai de succes piese ale trupei Jackson
Five.
Colecţia a fost vândută prin intermediul reclamelor de
televiziune. Deşi albumul conţine înregistrări ale lui Michael şi ale trupei
Jackson Five de la începuturile lor cu Motown, în reclame apărea un Michael
matur cântând şi dansând pe vechile piese. Sau cel puţin, asta au încercat să
arate. Se vedea foarte clar, că persoana din reclame nu era nici pe departe
Michael Jackson. Impersonatorul apare doar pentru câteva secunde şi numai în
scene întunecate. Această persoană este chiar mai “plinuţă” ca Michael şi nu
seamănă deloc cu el. În loc să se folosească de o imagine a lui Michael din
anii petrecuţi la Motown, folosesc acelaşi impersonator şi pentru coperta
albumului. Fotografia este la fel de întunecată, iar capul personajului este
înclinat spre spate, aşa încât să nu i se poată distinge chipul. Cu toate acestea
este evident că nu este Michael Jackson.
La două săptămâni după lansarea albumului Bad, Michael pornea la drum cu primul său turneu solo. Dacă nu ar
fi mers, probabil că ar fi ales alternativa unei cariere de creator de jucării.
El le-a oferit o idee în acest sens celor de la compania de jucării Mattel, un
fel de jucărie “transformer”. I-a plăcut vizita sa la fabrica respectivă şi mai
ales întâlnirea cu creatorii de jucării. A
fost interesat să se întâlnească cu designer-ii şi să vadă cum lucrează. De
data aceasta rolurile au fost total inversate; aceştia erau adevărate staruri
în ochii lui. Oricum, ideea lui a fost respinsă. Ei bine, poate că acest
turneu va compensa totul până la urmă.
(va urma)
2 comentarii:
MULTUMESC, pentru tot efortul depus!
MULTUMESC, PENTRU TOT CE FACI PT. MICHAEL! :)
FELICITARI! Eva
Eva, si eu iti multumesc pentru timpul acordat acestui blog. Despre Michael s-au scris si probabil se vor mai scrie multe, foarte multe lucruri, fie bune, fie rele. Dincolo de acestea insa, ramane perceptia noastra ...
Trimiteți un comentariu