MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE
STORY OF THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D.
Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D.
Campbell
Traducere si
adaptare Mihaela A.R.
*
Capitolul 11
“Bad”
Michael Jackson
Well they say
the sky’s the limit
And to me
that’s really true
But my friend
you have seen nothin’
Just wait ‘till
I get through
|
Ei bine, ei
spun că cerul este limita
Iar pentru
mine, acest lucru este foarte adevărat
Dar prietene,
încă nu ai văzut nimic
Aşteaptă doar până îţi arăt eu cum stau lucrurile
|
Iniţial,
următorul album după Thriller a fost
programat să fie lansat în primăvara lui 1986. Însă a avut parte de multe
amânări, aşa că data lansării a fost împinsă în mijlocul verii. Apoi în toamnă.
Apoi s-a anunţat că albumul va fi lansat înainte de Crăciun sau la începutul
lui 1987. Crăciunul a venit şi a trecut, dar fără nici un album nou din partea
lui Michael Jackson. 1 mai 1987 a fost următoarea dată alocată, cu un an
întârziere faţă de data iniţială. Dar nici atunci nu a fost lansat. Motivele
acestor amânări au fost destul de variate. Unele surse au speculat varianta că
Michael ar aştepta ca Janet să-şi lanseze albumul Control înainte de al său, aşa încât să nu împiedice succesul
surorii sale. Alţii au pus pe tapet motive de natură mai mult egoistă, anume că
Michael ar vrea să fie singurul Jackson din clasamente. Au fost şi alţii însă,
care au luat în calcul presiunea cu care, îşi imaginau ei, se confrunta Michael
pentru a atinge cotele albumului Thriller.
Aceştia erau de părere că Michael nu şi-a lansat încă albumul, pentru că a
solicitat ca piesele să fie re-înregistrate de câteva ori fără să fie adusă
vreo modificare de editare versiunii finale.
Motivele
mult mai realiste ale acestor întârzieri, se datorau nu numai perfecţionismului
implacabil al lui Michael dar şi a cantităţii mari de timp pe care a folosit-o
pentru a finaliza alte proiecte. În noiembrie 1986, Michael şi-a luat liber de
la sesiunile de înregistrări pentru a filma scurt-metrajul primei piese de pe
noul album, Bad. Apoi şi-a luat altă
pauză în februarie anul următor pentru a filma scurt metrajul piesei Smooth Criminal.
Oricare
ar fi fost motivele acestor întârzieri, cu certitudine nu se datorau lipsei de
material. Michael a compus peste 60 de piese din care le-a ales pe cele incluse
pe noul album. Spre deosebire de albumele anterioare, acesta cuprinde mult mai
multe piese compuse de el. Albumul Off
The Wall include trei piese compuse de Michael, iar Thriller, patru. Cum propriile compoziţii au devenit şi cele mai
mari hit-uri de pe aceste albume, se pare că Michael a căpătat tot mai multă
încredere în talentul său de compozitor. Drept urmare, 8 din 10 piese ale
noului album sunt compoziţii proprii, iar pentru o parte dintre acestea a
compus partitura pentru percuţie, chitară şi keyboard. Cele mai multe dintre
piese au fost create în studioul său propriu inclusiv cover-ul Beatles-ilor, Come Together, una dintre piesele sale
favorite din palamaresul trupei britanice
Atunci
când înregistra, Michael închidea luminile în studio şi aproape de fiecare dată
dansa. În Studioul audio D din Westlake, Los Angeles acolo unde a fost
înregistrat albumul, a fost amplasată o scenă din lemn. Inginerul de sunet
Bruce Swedien i-a montat microfoane la picioare pentru a capta sunetul din
timpul dansului. Dansa chiar şi în timpul orelor de antrenament vocal. Seth
Riggs, antrenorul său, a încercat să-l convingă să nu-şi mai consume atât de
mult energia, dar Michael a insistat să-l lase să danseze şi în timpul
exerciţiilor vocale.
Cei
cu care a lucrat Michael în studio au povestit despre incredibilul său talent.
Keybordist-ul Steve Porcaro, care şi-a adus aportul instrumental la realizarea
albumului, a spus: Michael are nişte idei
puternic definite despre melodicitate şi poate veni cu lucruri la care eu nu
m-aş fi gândit nici într-un milion de ani. Quincy Jones a adăugat: Un lucru chiar mai important decât acela de
a cânta la un instrument şi pe care Michael îl are, este conceptul de culoare
al muzicii, ritmul, sunetul percuţiei şi instrumentele muzicale secundare. Le
aude în cap şi este capabil să le redea linia.
Pe
13 iulie 1987, 25 de persoane din staful executiv al CBS şi reprezentanţii
celor mai mari lanţuri de distribuţie din ţară au fost invitaţi la o petrecere
găzduită la reşedinţa din Encino. Aceştia au fost trataţi cu o pre-audiţie a
albumului şi cu vizionarea scurt-metrajul Bad.
Michael, îmbrăcat în ţinuta de pe coperta albumului, a fost acompaniat de
LaToya şi de Bubbles. Ei au stat cu Frank Dileo, John Branca, preşedintele
Grupului CBS, Walter Yetnikoff şi cu preşedintele CBS Records, Al Teller. Cina
a fost pregătită de un şef celebru, Wolfgang Puck iar printre bunătăţi,
oaspeţii au servit somon grill şi cotlete de viţel, stropite la final cu
şampanie Crystal. După cină, Michael a făcut fotografii cu invitaţii săi.
La
acest moment, Michael avea o relaţie foarte strânsă cu Yetnikoff. Biroul din
New York al directorului executiv al CBS Records a fost cândva descris de
revista Rolling Stone astfel:
Fotografii ale artiştilor
CBS ca Mick Jagger şi Barbra Streisand decorează peretele de deasupra unui
sistem audio stereo imens. Peretele din spatele biroului preşedintelui este
practic un altar dedicat de companie celui mai bine vândut artist al său,
Michael Jackson: sunt o mulţime de discuri de platină acordate albumului
‘Thriller’, o scrisoare de mulţumire din partea lui Jackson adresată lui
Yetnikoff şi o mulţime de fotografii ale artistului.
În
iulie 1987, în sfârşit a fost lansat primul extras pe single, I Just Can’t Stop Loving You, un duet cu
Siedah Garrett. Aceasta a fost prima piesă gustată de public a ceea ce urma să
vină odată cu noul album. Un post de radio new-york-ez a sărit peste data
lansării single-ului şi l-a difuzat cu două zile mai devreme, pricopsindu-se cu
o acţiune în instanţă. În condiţiile în care a lipsit clipul-video de
promovare, piesa a juns pe locul 1 în ambele topuri, pop şi black singles. În
săptămâna 19 septembrie 1987, I Just
Can’t Stop Loving You a fost cel mai mare hit al verii, detronând La Bamba al celor de la Los Lobos din
Top Hot 100 Billboard. S-a menţinut pe locul 1 timp de o săptămână.
În
Spania a fost lansată o ediţie specială pe 12 inch a single-ului cu traducerea
realizată de Ruben Blades. Faţa B a discului conţine versiunea în limba engleză
a piesei. Pentru că a fost lansat în ediţie limitată, astăzi, acest single este
considerat piesă de colecţie pentru fanii Michael Jackson. La repetiţiile
pentru turneul This Is It, Michael cântă primul vers al piesei în limba
spaniolă.
I Just Can’t Stop Loving
You a
fost programat ca prim extras pe single al albumului, încă din faza de început
şi a fost pregătit a fi un duet între Michael şi o artistă ce urma să fie
stabilită ulterior. În acest sens, a fost întrebată Barbra Streisand, dar ea a
refuzat pentru că nu i-a plăcut piesa. De asemenea, Whitney Houston a fost
întrebată şi ea, dar a trebuit să renunţe la proiect din pricina agendei sale.
Între timp, Quincy Jones a venit cu o altă piesă pentru album, Man In The Mirror, compusă de Glen
Ballard şi Siedah Garrett. Siedah Garrett l-a întâlnit pe Michael în studio,
atunci când a înregistrat background-ul vocal pentru Man In The Mirror. El a fost impresionat de vocea ei şi a decis să
facă duetul împreună cu ea. De fapt, vocile lor se armonizau atât de bine încât
uneori era dificil să faci diferenţa între ele.
Piesa
debutează cu un monolog susţinut de Michael, inclus pe variantele de album şi
CD, dar exclus de pe variantele pentru casetă audio şi radio. Autorii monologului
sunt Michael şi Quincy Jones:
I
just want to lay next to you for a while
you
look so beautiful tonight
Your
eyes are so lovely
Your
mouth is so sweet
A
lot of people misunderstand me
That’s
because they don’t know me at all
I
just want to touch you
And
hold you
God
I need you
I
love you so much
|
Vreau
doar să stau lângă tine o vreme
eşti
minunată în seara asta
Ochii
tăi sunt atât de frumoşi
Buzele
atât de dulci
Mulţi
oameni nu mă înţeleg
Din
pricină că nu mă cunosc deloc
Vreau
doar să te ating
Şi
să te ţin în braţe
Doamne,
am nevoie de tine
Te
iubesc atât de mult
|
Siedah i-a spus unui intervievator că în timpul sesiunilor de înregistrări, Michael era pus numai pe şotii. Atunci când Siedah încerca să fie foarte serioasă şi să-şi pună amprenta emoţională pe linia ei, Michael se schimonosea la ea, arunca cu stafide şi cu alune spre ea, făcând-o să râdă.
Pe
31 august 1987, mult anticipatul album a intrat în cele din urmă în magazinele
de specialitate, iar numele său era Bad.
În aceeaşi seară CBS a difuzat o emisiune de televiziune specială intitulată Michael Jackson: The Magic Returns (MJ:
Magia revine). Cele 30 de minute difuzate cuprind diverse ipostaze
surprinse pe parcursul carierei lui Michael: secvenţe filmate în 1963 în timpul
repetiţiilor de acasă din Gary şi din timpul audiţiei din 1968 de la Motown,
secvenţe din timpul emisiunii Ed Sullivan
Show dar şi din turneul Victory. Pe lângă clipurile-video Don’t Stop ‘Till You Get Enough şi Rock With You au fost incluse şi cele
văzute de toată lumea, Billie Jean, Beat
It şi Thriller, precum şi
performanţa de la Motown 25. Secvenţe
din reclamele comerciale Pepsi, ceremonia decernării premiilor Grammy, vizita
lui Michael la Casa Albă şi video clipul We
Are The World, au încheiat scurta retrospectivă a carierei lui. Programul
s-a încheiat cu premiera scurt metrajului extins la 17 minute a piesei Bad. De asemenea, este inclusă şi o
scurtă reclamă la noul spot comercial Pepsi care se finalizează cu The Magic Continues…. Şi chiar aşa s-a
întâmplat.
Premiered
on CBS on August 31, 1987
"Michael
Jackson: The Magic Returns(1)
Premiered
on CBS on August 31, 1987
"Michael
Jackson: The Magic Returns(3)
30%
dintre cei aproximativ 85 de milioane de utilizatori TV din Statele Unite au
comutat canalul pentru a urmări ultimul video-clip al lui Michael Jackson,
ridicând cota emisiunii pe locul 6 între cele mai urmărite din acea săptămână.
Producătorii executivi ai acestei emisiuni au fost Michael Jackson şi Frank
Dileo.
Scurt-metrajul
Bad a fost filmat în Brooklyn, New
York la staţia de metrou Hoyt Schermerhorn şi a consumat şase săptămâni pentru
a fi realizat. Autoritatea metropolitană de tranzit din New York a fost plătită
cu 100.000$ cât timp staţia respectivă a fost închisă pentru filmări.
Insistenţa lui Michael de a re-filma scenele până ce acestea aveau să fie
perfecte a sporit costul scurt-metrajului, dar, desigur a meritat.
Povestea
acestui film, scrisă de Richard Price, s-a bazat pe un eveniment real. Edmund
Perry studia la o şcoală privată. Era un student bun şi plănuia să urmeze un
colegiu. În timpul vacanţei de iarnă s-a întors acasă, în Harlem, unde a fost
împuşcat mortal de vechii prieteni, din pricină că nu mai împărtăşea aceleaşi
vederi şi opţiuni cu ei.
În
film, Michael interpretează rolul lui Daryl, un puşti dintr-un ghetto care
urmează o şcoală privată, departe de prietenii săi. Daryl se întoarce acasă şi
descoperă că nu mai are aceleaşi obiective ca vechii lui prieteni, care îi
testează loialitatea de bandă cerându-i să jefuiască un bătrân. Daryl nu este
în stare de aşa ceva şi îl ajută pe om să scape. Prietenii lui îşi dau seama că
Daryl s-a schimbat şi îl exclud din bandă. Nu
mai eşti de-al nostru pentru totdeauna, s-a terminat, nu mai eşti rău!
Daryl ripostează ţipând: Dacă nu eşti
rău, eşti un nimic! Eşti un NIMIC! Nu-i aşa? Dacă până atunci scenele au
fost filmate în alb şi negru, brusc filmul devine color şi în locul jeans-ilor
şi hanoracului, Michael este îmbrăcat acum din cap până în picioare în negru,
cizmele îi sunt ornate cu catarame, la fel partea laterală a pantalonilor,
mânecile jachetei şi poartă mănuşi cu un singur deget. În ciuda apariţiei,
personajul lui nu este deloc unul criminal. Cu o pocnitură a degetelor,
Michael/Daryl şi trupa lui de dansatori care apar în mod miraculos din fundal,
cântă şi dansează unind în cele din urmă, cele două tabere adverse. Prin
performanţa sa, Michael/Daryl îşi convinge prietenii că el este într-adevăr
rău, foarte, foarte rău.
Coregrafia
Bad a fost realizată de Gregg Burge,
Jeffrey Daniel şi Michael Jackson. Martin Scorsese a fost ales pentru scaunul
de regizor al scurt metrajului la sugestia lui Frank Dileo şi a fost opţiunea
finală, peste prima alegere a lui Michael, Steven Spielberg. Pe afişul din staţia
de metrou pe care scrie WANTED (căutat) este poza lui Scorsese. Mama lui Daryl,
a cărei voce este auzită citind biletul pe care acesta îl găseşte atunci când
ajunge acasă, este Roberta Flack. Producătorii executivi ai scurt metrajului
sunt Michael Jackson, Frank Dileo şi Harry Ufland, iar calitatea de producători
le-a revenit lui Quincy Jones şi Barbarei DeFina, soţia lui Scorsese.
Odată
cu noul album vine şi o nouă imagine a lui Michael. Nu mai poartă tunici
militare şi nici o singură mănuşă. Acum este văzut în postură de tip dur,
îmbrăcat tot în negru cu jachete bătute cu ţinte şi insigne, 46 în total, iar
părul i-a crescut şi este mult mai lung. Şi a mai intervenit o singură
schimbare recentă; Michael şi-a făcut o gropiţă în bărbie.
Imaginea
care apare pe coperta albumului Bad
este cea de a doua alegere. Prima fotografie era un plan apropiat al chipului
său, peste care s-a aplicat o dantelă neagră. O secvenţă rapidă a acestei
fotografii a fost prezentată în emisiunea tv specială Michael Jackson: The Magic Returns. Fotografia este inclusă şi
într-o carte dedicată celebrităţilor realizată de Greg Gorman şi în cea de a
doua carte scrisă de Michael, Dancing The
Dream.
Walter
Yetnikoff a fost cel care a obiectat faţă de utilizarea imaginii respective pentru
coperta albumului. Sam Emerson, fotograful personal al lui Michael, i-a făcut o
fotografie în timpul unei pauze la filmările scurt metrajului Bad şi aceea a fost folosită pentru
coperta albumului.
În
interiorul albumului, a fost inserată o altă fotografie făcută de Sam Emerson,
aceasta înfăţişând siluetele lui Michael şi Frank Dileo stând faţă în faţă.
Michael este înalt şi suplu, poartă o pălărie iar părul îl are strâns la spate
într-o coadă de cal. Silueta lui Frank este scundă, rotundă şi evident, cu
nelipsitul trabuc. Fotografia este însoţită de următoarele cuvinte: O altă echipă grozavă. Frank M. Dileo
Management.
Accesoriile
negre pline de catarame purtate de Michael în scurt-metrajul Bad, au devenit obiecte fashion de
ultimă oră. S-a comercializat o felicitare cu pisoiul Garfield costumat în ţinuta “Bad”; o imagine a lui Mickey Mouse în
aceeaşi ţinută, desenată de Michael, a fost inserată într-o carte cu poze
dedicată lui Mickey Mouse. Vestimentaţia “Bad” purtată de Michael a fost
licitată pentru suma de 30.000$.
Odată
cu lansarea noului album, au apărut şi mai multe obiecte comerciale marca
Michael Jackson: afişe, brelocuri, discuri cu imagini, calendare, puzzle, căni,
chiar şi hârtie de ambalaj sau umeraşe pentru haine. Unicul şi cel mai scump
articol pentru colecţionari era o figură uriaşă din ceramică a lui Michael,
realizată de Jeff Koons. Sculpura depăşeşte dimensiunile reale ale originalului
şi îl înfăţişează pe Michael şi pe Bubbles stând pe un câmp cu flori. La fel de
mare era şi preţul ei, 250.000$.
Michael
Jackson se afla şi printre păpuşile celebre din filmul D.C. Follies un spectacol de comedie care parodia celebrităţile şi
politicienii. O altă păpuşă Michael se află şi printre cele care apar în video
clipul trupei Genesis, Land Of Confusion.
Impersonatorii
Michael Jackson au început să umple pământul din nou. Cel mai notabil era un
tânăr din Los Angeles, E. Casanova. Acesta şi-a creat singur look-ul reuşind să
se apropie cel mai bine de înfăţişarea lui Michael. I-a copiat ţinutele, stilul
părului şi machiajul, dar şi mai impresionante sunt abilităţile lui Casanova de
a copia mişcările lui Michael. Casanova performează în vestimentaţia completă
după cea a lui Michael, într-un club de noapte din Las Vegas. El susţine că
asemănarea sa cu Jackson este lucrarea Mamei Naturi şi nu este vorba despre o
operaţie plastică, spre deosebire de Valentino Johnson, un alt impersonator,
care a cheltuit 40.000$ pe operaţii plastice pentru a arăta ca Michael Jackson.
Albumul
Bad a fost o lovitură instantanee.
Revista Rolling Stone a realizat o
recenzie strălucitoare albumului, declarând că Michael dovedeşte că poate depăşi neconvenţionalul oricând. Un alt critic a
concluzionat: Noutatea“Rea”(Bad) este că
Michael Jackson nu a sunat niciodată mai bine ca acum. Imediat după
lansarea albumului, dilerii au declarat că din primele zile de vânzări, albumul
a depăşit cele mai mari aşteptări ale lor. După cea de a treia zi de la
lansare, Epic a declarat că s-au vândut o jumătate de milion de exemplare ale
albumului. Precomenzile pentru Bad se
ridicau la 2,25 milioane, ceea ce reprezenta cea mai mare cerere din istoria
CBS Records.
Bad a intrat în topul pop
Billboard al albumelor pe locul 1 şi a stat acolo şase săptămâni. În topul
black album a debutat pe locul 3, iar în topul britanic al albumelor, pe locul
1. Coincidenţă sau nu, Bad a ţinut
albumul Hysteria al trupei Def
Leppard departe de locul suprem, exact cum a făcut Thriller cu albumul Pyromania,
tot al celor de la Def Leppard. Bad
şi-a petrecut primele 38 de săptămâni de la lansare în Top 5 Billboard,
depăşind recordul de 26 de săptămâni atins de Eagles cu albumul Hotel California.
Michael
a devenit al cincilea artist care a debutat pe locul 1 în clasamentele pop ale
albumelor. La mijlocul anilor ’70, doi artişti au reuşit performanţa lui: Elton
John care a debutat pe locul 1 cu Captain
Fantastic And The Brown Dirt Cowboy urmat apoi de Rock Of The Westies în 1975. Songs
In The Key Of Life al lui Stevie Wonder a debutat pe locul 1 în octombrie
1976. Cel de-al cincilea album al lui Bruce Springsteen Bruce Springsteen And The E Street Band Live / 1975-1985 a debutat
tot pe locul 1 în 1985. Albumul Whitney
al lui Whitney Houston a debutat pe locul 1 cu numai trei luni înainte ca Bad să facă acelaşi lucru în septembrie
1987.
Cel
de-al doilea extras pe single de pe albumul Bad
a fost chiar piesa care dă titlul albumului. Iniţial s-a dorit a fi un duet cu
Prince, care a refuzat invitaţia, motivând că oricum va fi un hit şi fără el. A
avut dreptate. Bad a devenit cel
de-al doilea single numărul 1 în săptămâna 24 octombrie 1987 şi a stat în Top
Hot 100 două săptămâni. De asemenea, a ocupat locul 1 în topul black singles.
Versiunea extinsă a scurt metrajului Bad
a fost difuzată de MTV timp de săptămâni întregi, anunţându-i-se zilnic ora de
difuzare. Ulterior, s-a trecut la difuzarea versiunii editate.
Colors, un film despre bande şi
violenţa acestora, a rulat în cinematografe în acelaţi timp în care Michael se
afla în vârful topurilor cu Bad.
Mulţi s-au temut că viaţa reală a bandelor din Los Angeles surprinsă în film,
ar putea promova violenţa. Artistul rap şi fost membru al unei bande din L.A.,
Ice T a devenit ţinta criticilor pentru piesa lui, care dă şi titlul filmului.
Ice T a răspuns criticilor aduse la adresa lui spunând că Michael Jackson a
fost cel care a dat primul startul, arătând că bandele sunt cool şi macho în
video clipurile sale Beat It şi Bad şi că Jackson are mult mai multă
influenţă ca el. În mod evident, Ice T nu a înţeles deloc mesajele scurt
metrajelor Beat It şi Bad. Ambele sunt în fapt, declaraţii
împotriva bandelor şi violenţei. Bob Giraldi, regizorul scurt metrajului Beat It, a declarat revistei Record:
Întreaga frumuseţe a scurt
metrajului ‘Beat It’ stă în felul cum arată că statutul acesta macho este un
rahat. Eu am văzut împăcare, asta vine prin intermediul acestei creaturi magice
pe nume Michael Jackson. Desigur, dacă cineva, vreodată, are curiozitatea de
a-l analiza cum se cuvine, va vedea că filmul este anti-violenţă şi nu
pro-violenţă.
După
lansarea albumului Bad, Michael a dat
şi primul său interviu după aproape cinci ani. A ales un interviu televizat
distribuit de reţeaua Ebony/Jet Showcase
şi a stat de vorbă cu unul din gazdele programului, Darryl Dennard. După o
scurtă retrospectivă a carierei lui Michael şi a albumului Bad, Dennard a întrebat:
DD: Michael, cum te simţi acum
după lansarea acestui album?
MJ: Reînoit,
într-un fel. Deşi a durat atât, a fost şi mult de muncă. Majoritatea oamenilor
nu văd decât rezultatul.
DD: Cât a durat până să ajungi la finalul
acestui proces?
MJ: Nu-mi
amintesc. Niciodată nu contorizez orele de muncă. Fiecare piesă este diferită.
Uneori se întâmplă repede, alteori foarte încet. Nimeni nu poate spune măcar ce
înseamnă procesul creativ. Iar eu aproape că nu am nimic de-a face cu asta.
Este creat în spaţiu, este lucrarea Divinităţii, nu a mea.
DD: Poate că în procesul
creaţiei se poate vorbi de o atingere spirituală, dar ideea video a clipului
‘Bad’ a fost cu sigurnaţă o lucrare pur umană.
MJ: Există
o poveste adevărată pe care am citit-o în ziarul ‘Time’ sau ‘Newsweek’. Puştiul
ăsta care merge la o şcoală bună din ţară, nu contează unde, şi care provine
din ghetto-uri, încearcă să facă ceva cu viaţa lui, încât este dispus să
renunţe şi la vechii prieteni. Şi când se întoarce acasă în vacanţa de
primăvară sau de Ziua Recunoştinţei, amicii lui devin invidioşi şi atât de
geloşi pe el, încât îl ucid. Dar povestea scurt metrajului nu are acelaşi
final.
DD: Hit-ul
numărul 1 al lui Michael ‘I Just Can’t Stop Loving You’ a penetrat clasamentele
înainte ca albumul să fie lansat. Versurile romantice ale piesei sunt
evidenţiate de acel intro sexy.
MJ: [Michael
chicoteşte] Stăteam în pat când mi-a venit ideea. Eram întins în pat, cu pătura
pe mine şi toate cele când am făcut toată acea introducere, pe întuneric.
DD: Iar
versurile spun ‘Oamenii nu mă înţeleg…’
MJ: Spun
‘Mulţi oameni nu mă înţeleg, Şi asta se întâmplă pentru că nu mă cunosc deloc.’
Cred că acest lucru este adevărat. Oamenii cred o mulţime de poveşti nebuneşti
pe care le citesc, unele sunt adevărate, altele nu.
DD: Te doare
când citeşti astfel de poveşti?
MJ: Uneori.
Dar face parte din muncă.
DD: Şi nu-ţi
vine câteodată să răspunzi cumva şi să spui ‘Hey, acest lucru nu este
adevărat’?
MJ: Ba
da, de multe ori, dar de ce să stârnesc şi mai multă atenţie asupra unui lucru?
DD: Albumul
‘Bad’ este cel mai ambiţios act artistic al lui Michael de până acum. A
încercat câteva stiluri de muzică diferite pe ritmuri ceva mai rapide de heavy
metal şi rock and roll.
MJ: Îmi
place ‘Dirty Diana’. Este una dintre piesele mele favorite pentru că reprezintă
povestea de viaţă a unei groupie. Nu-mi place să pronunţ cuvântul ‘groupie’,
dar despre asta este vorba. Şi este un lucru pe care l-am experimentat şi mulţi
dintre cei care se maturizează din mers au păţit-o. Ca şi mine. Nici măcar
nu-mi amintesc când NU am performat.
DD: Simţi de
parcă ai pierdut foarte mult, în acele momente de care nici nu-ţi poţi aminti?
MJ: Sigur, dar am şi câştigat foarte mult. Foarte
mulţi oameni nu au ieşit niciodată mai departe de oraşul lor pentru a vedea şi
alte locuri minunate. O mulţime de copii citesc despre lucruri pe care eu am
avut ocazia să le văd peste tot în lumea asta. Pentru acest lucru, sunt
bucuros. De fapt, niciodată nu poţi avea totul.
DD: Ce simţi
atunci când pleci să concertezi undeva şi sunt zeci de mii de oameni care
aleargă după tine numai pentru a te vedea?
MJ: Este un sentiment plăcut, în special când îi
vezi zâmbind. Eu îmi iubesc fanii, iar sentimentul ăsta este foarte plăcut.
Simt mulţumire. Serios. Nu iau nimic din toate acestea de parcă mi s-ar cuveni.
DD: Dintre
toate piesele de pe acest album, cred că cel care îmi place cel mai mult este
‘Man In The Mirror’.
MJ: Da,
este şi filozofia mea, dacă vrei să faci lumea un loc mai bun, uită-te la tine
şi începe schimbarea cu tine. Eu nu sunt niciodată satisfăcut pe deplin.
Întotdeauna cred că lumea ar putea fi un loc mai bun. Sper ca eu să reuşeşc
acest lucru prin muzica mea, să aduc fericire, bucurie şi pace în vieţile
oamenilor.
(pentru întregul interviu accesaţi eticheta
Următorul
extras pe single de pe albumul Bad a
fost The Way You Make Me Feel. A
devenit cel de-al treilea single numărul 1 de pe acelaşi album, înlocuindu-l pe
cel al lui George Harrison, Got My Mind
Set On You, din topul pop singles în săptămâna 23 ianuarie 1988, unde a
stat timp de o săptămână. Piesa a petrecut 4 săptămâni în topul black singles. The Way You Make Me Feel a devenit cel
de-al 7-lea single numărul unu al lui Michael, lansat în anii ’80. Acest lucru
a eliminat conexiunea tripartită stabilită între el, Madonna şi Whitney
Houston, pentru cele mai multe hit-uri number one lansate în anii ’80. Michael
Jackson era acum, cel mai de succes artist solo al decadei.
Premiera
scurt metrajului The Way You Make Me Feel
a avut loc la MTV pe 31 octombrie 1987. Povestea, îl prezintă pe Michael
curtând o fată care îl ignoră continuu. Până la urmă fata e a lui şi în finalul
poveştii cei doi se îmbrăţişează, spre marea dezamăgire a fanilor care aşteptau
cu sufletul la gură un sărut. Oricum, îmbrăţişarea a fost suficientă pentru
Michael, care a vrut să lase restul pe seama imaginaţiei telespectatorilor.
Când a fost filmată această scenă de final, Michael a cerut tuturor acelora
care nu aveau nimic de-a face cu procesul de filmare să părăsească platoul.
Scurt
metrajul a fost regizat de Joe Pytka iar coregrafia de Michael Jackson şi Vince
Patterson. LaToya apare şi ea pentru a doua oară într-un scurt metraj al
fratelui său.
Vestimentaţia
lui Michael este simplă, asemănătoare băieţilor de cartier: pantaloni negri,
scurtaţi deasupra gleznei, cămaşă albastră şi un tricou alb pe dedesubt. O
eşarfă albă este legată în jurul taliei sale, despre care s-a spus că era în
onoarea lui Fred Astaire, care, într-unul din filmele sale a purtat o cravată
legată în jurul taliei.
Partenera
sa pentru acest scurt metraj a fost Tatiana Thumbtzen. Atunci când i-a fost
propus rolul, Tatianei i s-a spus că este vorbe despre video-clipul unui
“artist misterios”, cineva de statutul lui Michael Jackson sau Prince. Când a
venit la audiţii, pe platou se auzea piesa Beat
It, aşa că abia atunci şi-a dat seama că scurt metrajul era al lui Michael
Jackson. La audiţia iniţială s-au prezentat câteva sute de fete şi doar patru
au fost chemate a doua oară. Tatiana l-a întâlnit pe Michael la această a doua
audiţie. Ca invitată a emisiunii Hour
Magazine, ea a dezvăluit câteva din amintirile legate de turnarea scurt
metrajului respectiv:
Momentul în care am spart
gheaţa amândoi, a fost atunci când mi-am prins piciorul în tapiţeria maşinii. Michael
şi-a pus mâna pe piciorul meu încercând să mă ajute iar eu am crezut că mor. Mă
gândeam ‘Dumnezeule, mă atinge!’ Eu eram atât de entuziastă iar regizorul, Joe
Pytka striga ‘Continuaţi, continuaţi!’, aşa că mi-am smuls piciorul şi am
aterizat afară din maşină direct în fund. Mă făcusem ca sfecla la faţă, Michael
a izbucnit în râs, eu am ţipat, apoi am început să râd şi eu, pentru că era o
scenă de-a dreptul amuzantă. După ce m-am adunat de pe jos, el m-a şters de
praf. A fost grozav!
Gazda
sa, Gary Collins, a întrebat-o ce avea Michael atât de special, încât a
înmuiat-o ca pe o gelatină, iar ea a răspuns: Nu ştiu, ceva magic. Chiar aşa este. Michael are o putere pe care
efectiv o ‘simţi’ atunci când este în aceeaşi cameră cu tine. Când Collins
a întrebat-o dacă Michael era “neobişnuit”, Tatiana a replicat categoric şi
fără nici o ezitare: NU!, absolut deloc.
Este foarte normal. Este cea mai frumoasă persoană pe care am întâlnit-o
vreodată şi mi-ar place să fie mai mulţi ca el. Serios. Întrebată dacă ea
şi Michael şi-au dat întâlnire, ea a zâmbit timid, şi-a plecat ochii şi a
răspuns: Suntem prieteni. Peste
câţiva ani, a recunoscut că au avut o relaţie de aproape un an.
De
atunci, Tatiana a putut fi văzută în reclamele pentru parfumul Impulse şi în una televizată pentru
vinuri. De asemenea, a mai apărut în serialul TV, A Different World.
Albumul
Bad a încheiat anul 1987 ca cel mai
bine vândut album al anului, deşi trecuseră doar trei luni din perioada sa de
eligibilitate. Bad s-a clasat pe
primul loc în clasamentele albumelor din 25 de ţări: Argentina, Australia,
Belgia, Brazilia, Canada, Danemarca, Anglia, Franţa, Germania, Grecia, Olanda,
Hong Kong, Israel, Italia, Japonia, Noua Zeelandă, Norvegia, Spania, Suedia,
Elveţia şi Statele Unite. Până la această dată (n.t. 2012), s-au vândut 35 de
milioane de exemplare din albumul Bad.
Finalul
anului 1987 a venit cu multe premii şi onoruri. Michael a fost premiat de
Industria Fonografică Britanică (BRIT) cu premiul pentru Cel mai bun artist
solo internaţional al anului 1987. (Premiile “BRIT” reprezintă echivalentul
premiilor Grammy, în Marea Britanie.) Michael a acceptat acest premiu via
satelit din Los Angeles. În Suedia, cel mai mare ziar Aftonbladet a efectual un sondaj în urma căruia Michael Jackson a
fost declarat Cel mai bun artist vocal al anului 1987.
Michael
a dat startul anului 1988 cu şi mai multe noutăţi. I s-au cerut 150 de milioane
de dolari într-un proces de paternitate intentat de Lavon Powlis, care îşi
spunea Billie Jean Jackson. Powlis susţinea că Michael este tatăl celor trei
copii ai săi şi chiar se vehicula că cel puţin unul dintre aceşti copii a fost
conceput în afara casei din Encino, într-un Rolls Royce albastru după ce el ar
fi invitat-o în Los Angeles şi şi-au dat întâlnire în maşina lui. Powlis
susţinea că acea întâlnire ar fi avut loc în mai 1975. La acea vreme însă,
Michael avea doar 16 ani. Deşi Powlis a pierdut procesul, ea a continuat să-l
hărţuiască. A fost emis un ordin de restricţie pe numele ei, prin care nu avea
voie să se apropie la mai puţin de 100 de metri de casa din Encino. Ordinul a
fost violat, iar Powlis a fost condamnată în ianuarie 1989 la doi ani şi
jumătate de închisoare. Iar Michael Jackson nu a fost singura celebritate
despre care Powlis a susţinut că este tatăl copiilor ei.
Şi
nu este singurul Jackson pe post de ţintă a vânătorilor. În iunie 1992, a fost
arestat un bărbat care o hărţuia pe Janet şi care susţinea că ar fi soţul ei.
Mai târziu s-a descoperit că i-a scris lui Janet peste 40 de scrisori
ameninţând-o pe ea, pe prietenul ei, pe Michael şi pe Preşedintele Bush. Din
acel moment cazul a fost preluat de către procurorii federali, iar acuzaţiile
anterioare de încălcare a intimităţii şi de hărţuire au fost suspendate.
În
iarna Jocurilor Olimpice din 1988, de la Calgary / Canada, interesul
internaţional pentru Michael Jackson a fost încă o dată ilustrat. La ceremonia
de închidere a Jocurilor Olimpice, patinatoarea germană medaliată cu aur,
Katarina Witt a îmbrăcat jacheta neagră de piele şi mănuşile cu un singur deget
din ţinuta “Bad”. Performanţa ei chiar a inclus o versiune a moonwalk-ului,
executată pe gheaţă. În 2012 la Jocurile Olimpice de la Londra echipa de înot
sincron a Rusiei a adus un tribut Regelui Muzicii Pop.
În
iulie 1989, Franţa a celebrat 200 de ani. Ca parte a festivităţilor aniversare,
a fost desfăşurată o paradă cu reprezentanţi din mai multe ţări. S-a folosit o
maşină de zăpadă pentru a ilustra iernile din Rusia şi un dispozitiv de ploaie
pentru a reprezenta Scoţia. Reprezentarea Statelor Unite a constat într-un
număr susţinut de trupa A&M Marching Band din Florida, care l-a imitat pe
Michael Jackson.
Bad a obţinut cvadruplu
platină în Canada în doar câteva săptămâni. În ediţia de sfârşit de an a
revistei Billboard, Bad a fost numit cel mai aşteptat album
al anului. Acest succes instantaneu al albumului, trebuie să fi fost un mare
dar pentru Michael, fiind lansat la doar două zile după aniversarea celor 29 de
ani ai săi. Cu toate că nu şi-a celebrat ziua de naştere, nu înseamnă că nu a
primit şi daruri. Quincy Jones i-a oferit un obiect de argint şi un player
compact disc.
În
Statele Unite, clasamentele Billboard
ale finalului de an, îl numeau pe Michael Jackson cel de-al 9-lea Artist
Internaţional de Top Hot al anului 1987. Locul 8 era deţinut de Janet Jackson.
În
ianuarie 1988, MTV a difuzat un program special dedicat lui Michael, intitulat From Motown To Your Town. Filmul este o
retrospectivă a carierei lui Michael de la Jackson Five până la prima etapă a
turneului Bad susţinut în Japonia şi Australia. Secvenţele cu Jackon Five
performând I Want You Back sunt
combinate cu cele în care Michael performează aceeaşi piesă în turneul Bad. S-a
realizat şi o incursiune în spatele scenei cu trupa de instrumentişti,
dansatori şi interpreţii care suţin background-ul vocal, cu Frank Dileo şi
Michael adunându-şi co-echipierii pentru rugăciunea de dinaintea spectacolului.
Filmul ni-l prezintă pe Michael traversând Japonia, China şi Hong Kong,
secvenţe din vizitele sale la diverse şcoli şi miile de fani aşteptându-l pe
fiecare aeroport, la hotel sau stadion. La City Hall din Osaka / Japonia, unde
i s-a oferit cheia oraşului, Michael a fost însoţit de Bubbles. Acesta a stat lângă el, bătând cu
mâinile în masă în faţa tuturor. În mijlocul unei dezlănţuiri de blitz-uri,
Michael a sorbit dintr-o ceaşcă de ceai, după care i-a dat şi lui Bubbles o
înghiţitură.
Filmul
a inserat şi o secvenţă scurtă cu Fred Astaire dansând într-un costum negru şi
cu pălărie, alături de un clip al lui Michael îmbrăcat în costum alb şi
pălărie, performând un segment de dans similar dintr-un spectacol TV al
Jackson-ilor din 1976. Programul se încheie cu piesa Shake Your Body (Down To The Ground) prezentată în Japonia şi
următoarele cuvinte: Michael Jackson;
dacă nu s-a făcut ceva vreodată, el este cel care va face acel lucru.
În
acea lună, au fost incluşi cei mai noi membri în Rock & Roll Hall Of Fame.
Printre aceia care au fost onoraţi la această a treia ediţie anuală a
ceremoniei a fost şi fondatorul Motown, Berry Gordy. În discursul său de
acceptare, Gordy a citit o telegramă de felicitare pe care a primit-o de la
fostul său Motowner: Felicitări! Meriţi
din plin. Eşti tatăl celei mai fine muzici. Întotdeauna cu dragoste, fiul tău,
Michael Jackson.
Cel
de-al patrulea extras pe single de pe albumul Bad a fost una din piesele compuse de altcineva. Man In The Mirror, compus de Siedah
Garrett şi Glen Ballard, este o piesă al cărei mesaj puternic subliniază că
orice schimbare începe cu tine însuţi:
I’m starting with the man
in the mirror
I’m asking him to change
his ways
And no message could get
any clearer
If you wanna make the
world
a better place
Take a look at yourself
and
Make a change
|
Voi începe cu omul din
oglindă
Lui îi voi cere să-şi
schimbe atitudinea
Şi nici un alt mesaj nu
poate fi mai clar
Dacă vrei să faci lumea
un loc mai bun
Uită-te la tine însuţi
şi fă schimbarea
|
Scurt
metrajul pentru piesa Man In The Mirror
exteriorizează şi mai mult mesajul ei, cu un montaj de secvenţe care
înfăţişează situaţii triste şi nefericite ale unor oameni care au făcut
eforturi pentru a schimba şi a face lumea un loc mai bun. Secvenţele cu copii
subnutriţi şi oameni fără adăpost alternează cu cele ale acelora care au
contribuit pentru a-i ajuta pe cei dintâi. Bob Geldoff, organizatorul grupului
de întrajutorare a victimelor foametei - Band Aid and Live Aid; Willie Nelson,
organizatorul grupului de întrajutorare al fermierilor - Farm Aid, au fost
incluşi alături de Ghandi, Maica Theresa, Dr. Martin Luther King, Episcopul
Tutu şi Preşedintele Reagan împreună cu liderul sovietic Mihail Gorbachov. Sunt
incluse evenimnte triste ca asasinările lui Martin Luther King, John F. Kennedy
şi respectiv John Lennon dar şi o ocazie de bucurie oferită de salvarea
Jessicai McClure din Midland / Texas. Există doar o singură secvenţă scurtă cu
Michael în acest scurt metraj, în care el se află între o mulţime de copii,
toţi purtând caschete galbene. Michael îşi ridică braţele făcând semnul păcii.
Conceptul
scurt metrajului i-a aparţinut lui Michael. El a declarat revistei Jet: S-a
întâmplat în Hong Kong. L-am sunt pe Frank (Dileo) şi i-am spus ce vreau să
fac. Am vrut să apară Martin Luther King, Mahatma Ghandi, Kennedy şi scenele cu
copiii subnutriţi. Michael a mai adăugat că staf-ul său a fost de mare ajutor în asamblarea tuturor acestor
imagini, dar au făcut-o conform viziunii mele. Am vrut să ajung la sufletul
oamenilor. [Scurt metrajul] te determină să faci ceva, ceva care este foarte
important dacă te gândeşti mai profund.
Câţiva
critici au avut destul nerv pentru a-l critica pe Michael pentru viziunea Man In The Mirror, acuzându-l de
exploatarea oamenilor sărmani prezentaţi în scurt metraj, în interesul propriu,
acela de a-şi vinde albumul şi de a face bani. Piesa are un mesaj puternic
pozitiv, iar imaginile care o însoţesc nu fac decât să întărească mesajul
respectiv, având exact efectul pe care şi l-a dorit Michael, acela de a atinge
sufletele oamenilor. Michael a realizat două obiective cu această piesă şi
video-clipul său: i-a motivat pe ceilalţi să facă schimbări în bine iar el a
donat toate câştigurile obţinute din drepturile de publicare ale single-ului
către Tabăra Ronald McDonald for Good Times, o tabără pentru copiii bolnavi de
cancer. Acest imn este una din piesele cu care Michael se identifică cel mai
puternic.
În
săptămâna 26 martie 1988, pe locul 1 în Top Hot 100 Billboard, se afla Man In The Mirror. Acesta a ridicat
numărul extraselor pe single de pe albumul Bad
la 4, toate debutând pe locul 1. Man In
The Mirror a stat pe locul 1 timp de 2 săptămâni. Michael a devenit primul
artist din istorie care a avut 4 extrase pe single de pe acelaşi album, toate
pe locul 1. Man In The Mirror era şi cel de-al patrulea extras pe single ajuns
pe locul 1 şi în topul black singles. Aceste 4 hit-uri solo ca şi primele 4
hituri number one ale trupei Jackson Five, îi conferă lui Michael poziţia de
singurul artist din istorie cu 4 single-uri consecutive, toate pe locul 1 de pe
acelaşi album, atât ca artist solo cât şi ca membru al unei trupe.
Cu
Man In The Mirror, în vârful
clasamentelor, Michael devine şi primul artist cu primele 4 extrase pe single
în Top 10 de pe 3 albume consecutive. Patru single-uri de pe Off The Wall au ajuns în Top 10, 7
single-uri de pe Thriller au ajuns în
Top 10 şi alte 4 de pe Bad, au ajuns
în vârful clasamentelor.
Pentru
a marca acest eveniment, CBS Records l-a felicitat pe Michael în revista Billboard. Insertul a fost publicat pe
pagina opusă celei pe care s-a inserat clasamentul Top Hot 100 şi a fost
însoţit de o fotografie color al lui Michael şi următoarele cuvinte:
NICIOADATĂ NU A FOST ATÂT
DE “RĂU” CA ACUM!
PÂNĂ ASTĂZI, NICI UN ARTIST
DIN ISTORIE NU A MAI AVUT
PATRU SINGLE-URI PE LOCUL
1, EXTRASE DE PE ACELAŞI ALBUM.
MICHAEL JACKSON E SINGURUL
… DIN NOU.
“MAN IN THE MIRROR”
CEL DE-AL PATRULEA HIT
NUMĂRUL 1 CONSECUTIV DE PE ALBUMUL “BAD”.
FELICITĂRI MICHAEL.
DIN PARTEA TUTUROR CELOR DE
LA EPIC RECORDS
ŞI A DIVIZIEI DE VÂNZĂRI
CBS RECORDS.
În
aceeaşi ediţie a revistei Billboard,
Michael a fost numit Cel mai de succes compozitor al anului. A compus 3 piese,
toate ajunse pe locul 1: I Just Can’t
Stop Loving You, Bad şi The Way You
Make Me Feel.
Scurt
metrajul pentru cel de-al cincilea extras pe single de pe albumul Bad a avut premiera la MTV pe 14 aprilie
1988. Dirty Diana a fost filmat în
Long Beach / California iar Michael a susţinut pentru prima dată o perfomanţă
live pentru filmările la un scurt metraj. A purtat pantalonii negrii cu
catarame din vestimentaţia “Bad” o cămaşă albă şi un tricou alb pe dedesubt.
Avea câteva centuri negre în jurul taliei iar pe mâini, mănuşile negre cu un
singur deget, pe care le-a purtat şi în scurt metrajul piesei Bad. Vârfurile a trei degete de la mâna
dreaptă erau înfăşurate cu bandă adezivă albă. Alături de el în acest scurt
metraj apare şi Steve Stevens la chitară, care a susţinut şi partea
instrumentală pentru înregistrare. Stevens este bine cunoscutul colaborator al
lui Billy Idol. Scurt metrajul se deschide cu Stevens îmbrăcat tot în negru cu
părul lung, negru şi tapat serios.
În
timpul prestaţiei lui Michael, apare o pereche de picioare lungi “acoperite” de
o fustă ultra-scurtă, care se îndreaptă încet pe tocurile foarte înalte, de la
o maşină la o alta. La finalul piesei sale despre o fată dispusă să fie orice pentru tine dacă o faci vedetă,
el părăseşte scena şi se îndreaptă spre maşină. Deschizând portiera, o
descoperă pe “Diana” aşteptându-l în propria lui maşină.
Picioarele
“Dianei” aparţin modelului Lisa Dean. Ea a fost aleasă dintre alte 100 de fete,
care au participat la audiţiile înregistrate. Când Michael a revăzut filmul, a
ales prima pereche de picioare care i-a apărut pe ecran, iar Lisa Dean a
devenit astfel “Dirty Diana”. Dacă picioarele îi aparţin Lisei Dean, în scurta
secvenţă de la final se dovedeşte că “Diana” este de fapt LaToya.
În
iunie 1988, vânzările albumului Bad
au depăşit 6 milioane de exemplare. Desigur, acest lucru a însemnat un alt “cel
dintâi” pentru Michael, care devenea astfel, singurul artist cu 3 albume
consecutive ale căror vânzări depăşiseră 6 milioane de exemplare în Statele
Unite. Bad s-a vândut foarte bine
chiar şi în China, unde era destul de dificilă lansarea unui album. În primele
sale câteva săptămâni, Bad a depăşit
250.000 de copii, ceea ce era un lucru fenomenal luând în considerare piaţa
destul de limitată în domeniul înregistrărilor muzicale din China.
Locul
1 în topul pop american din săptămâna 2 iulie 1988, era ocupat de Dirty Diana. Michael şi-a doborât
propriul record stabilit cu doar câteva săptâmâni în urmă cu Man In The Mirror. Acest lucru, i-a
conferit statutul de primul artist din istorie cu 5 single-uri consecutive pe
locul 1 extrase de pe acelaşi album. Încă o dată, Epic l-a felicitat pe Michael
cu o pagină dedicată în revista Billboard.
O fotografie color însoţea următoarele cuvinte:
NIMENI NU A FOST ATÂT DE
RĂU VREODATĂ
Un singur artist în istorie
are
5 single-uri pe locul 1
extrase de pe acelaşi
album.
FELICITĂRI
MICHAEL.
Dirty Diana a stat o săptămână în
vârful topului pop singles şi a atins locul 5 în topul black singles. Michael a
devenit primul artist cu mai mult de 5 hituri în Top 10 de pe 2 albume
consecutive. Thriller a generat 7 iar
Dirty Diana era cel de-al cincilea în
Top 10 de pe Bad.
Dirty Diana a fost cel de-al nouălea
single pe locul 1 din anii ’80 şi cel de-al cincisprezecelea single pe locul 1
din cariera lui Michael. Doar 6 artişti au avut mai multe: cei 4 Fabuloşi
(Beatles), Regele Rock’n’Roll-ului şi Diana Ross. Paul McCartney este campionul
tuturor timpurilor cu 29 de single-uri pe locul 1 în cariera sa, George
Harrison are 23, cu unul mai mult ca John Lennon şi Ringo Starr, fiecare având
câte 22. Elvis Presley şi Diana Ross au fiecare câte 18 hituri pe locul 1.
Un
alt extras pe single, şi al lui Michael, ajuns în Top Hot 100 Billboard este Get It, un duet cu Stevie Wonder, inclus
pe albumul lui Wonder, Characters. Get It nu s-a bucurat de o largă
difuzare pe posturile de radio pop şi a atins doar locul 80 în clasamentul mai
sus amintit. În schimb, a avut parte de mult mai multă difuzare din partea
posturilor de radio de culoare şi a atins locul 4 în topul black singles.
Calificativele primite în clasamentul pop nu îl indică ca pe o piesă de
calitate. Are un tempo ridicat pe schimbul vocal dintre Michael şi Stevie cu
care eventual, unul dintre ei poate înmuia inima fetei după care tânjesc
amândoi. În fapt, este un duet mult mai bun decât Just Good Friends de pe albumul Bad.
Din punct de vedere vocal, au fost înregistraţi amândoi, separat. Stevie Wonder
şi-a înregistrat linia lui în State, apoi i-a trimis banda lui Michael, care se
afla în Japonia cu turneul Bad, pentru a-şi înregistra linia lui. Michael a mai
înregistrat o piesă cu Stevie Wonder - A
Pretty Face, care nu a fost inclusă pe albumul niciunuia, iar până la
această dată, nu a fost încă lansată.
Pe
30 iulie 1988, Michael a avut parte de o nouă emisiune TV specială. Michael Jackson: Around The World a fost
un program de 90 de minute care a inclus secvenţe de pe parcursul turneului
Bad, având evident, aprobarea finală a lui Michael. Deşi secvenţele din concert
au fost impresionante, n-au făcut decât să ofere telespectatorului o mică parte
a plăcerii de a-l vedea performând live. Extrasele cu el şi trupa lui,
cântăreţi şi dansatori performând Working
Day And Night au relevat doar o viziune infimă a producţiei elaborate. Mai
sunt inserate secvenţe din I Just Can’t
Stop Loving You, Human Nature, Beat It şi din piesele clasice ale trupei
Jackson Five, I Want You Back şi The Love You Save.
Membrii
trupei lui Michael vorbesc cu entuziasm despre spectacolul de pe Stadionul
Wembley din Londra. Frank Dileo adaugă: Să
performeze pe Wembley este unul dintre cele mai mari privilegii pe care le
poate primi un artist. Reprezintă simbolul artistului însuşi, indiferent dacă
poate sau nu să ţină spectacolul cu casa închisă. Desigur, Michael a stabilit
un nou record. Toate cele 7 spectacole ale sale de pe Wembley s-au ţinut cu
casele închise. Nu poţi obţine mai mult de atât.
Programul
cuprinde şi premiera ultimului clip-video al lui Michael, Another Part Of Me. Filmat pe Stadionul Wembley din Londra pe 15
iulie 1988, clipul aduce în prim plan prestaţia piesei din timpul turneului
Bad. Alternarea frecventă a cadrelor amprentează manevrele fanteziste pe care
le face Michael în timpul piesei.
Michael Jackson: Around The World a
fost emisiunea care a atins cea mai înaltă cotă de rating din istorie pentru
ora la care a fost difuzat: 23:30. A primit 8,7 puncte de rating, ceea ce
echivalează cu 27% din audienţa tv. Ulterior, emisiunea a fost re-denumită Michael Jackson: Fans Around The World
şi a fost redifuzată pe MTV de câteva ori. O versiune editată de 60 de minute a
fost prezentată şi în reţeaua de televiziune Black Entertainment, în aprilie
1989. BET (Black Entertainment Television) l-a premiat pe Michael în semn de
recunoaştere a turneului său de succes în timp ce acesta îşi încheia turneul în
Los Angeles.
(Michael Jackson - BAD Tour - MTV Special On Tour
Another Part Of Me a
atins locul 11 în Top Hot 100 Billboard. Acest lucru a rupt lanţul celor 17
hiturilor de vârf pentru Michael. Single-ul a ajuns oricum pe locul 1 în top
black single, fiind cel de-al cincilea extras de pe albumul Bad care a atins această poziţie. Dar a
stabilit recordul pentru cele mai multe single-uri extrase de pe acelaşi album
care au atins locul 1 în clasamentul black singles. Michael a egalat-o pe
Janet, al cărei album Control, a
generat tot 5 extrase pe single ajunse pe locul 1 în top black. Another Part Of Me a fost cel de-al
nouălea single pe locul 1 în topul black, din cariera lui, transformându-l în
primul artist cu cele mai multe single-uri pe locul 1 în acest top. Locul 2 era
deţinut tot de un Jackson, dar acesta nu avea nici o legătură cu Michael.
Freddie Jackson era cel care deţinea 8 single-uri pe locul 1 în top black
singles.
Premiera video a
celui de-al şaptelea extras pe single de pe albumul Bad, a avut loc pe 13 octombrie 1988 pe MTV. Varianta Smooth Criminal editată a fost realizată după varianta Smooth Criminal, ce urma să fie
prezentată în viitorul său film, Moonwalker.
Michael poartă un
costum alb cu dungi fine, cămaşă albastră, cravată albă şi bretele, jambiere şi
pălărie albă. Pe braţul drept poartă o banderolă albastră şi vârfurile a trei
degete de pe mâna dreaptă sunt din nou înfăşurate cu bandă adezivă albă.
Vestimentaţia şi accesoriile ei, l-au ajutat să intre în pielea personajului
său desprins din lumea gangsterilor şi să susţină una din cele mai
impresionante reprezentaţii coregrafice. Piesa ne povesteşte despre uciderea
lui Annie iar pentru secţiunea de intro, s-a folosit un amplificator pentru
înregistrarea bătăilor inimii lui Michael. Smooth
Criminal devine cel de-al şaselea single de Top 10 extras de pe albumul Bad, atingând poziţia 7 în clasamentul
pop şi locul 2 în black singles. Doar două albume au avut şase sau mai multe
extrase pe single în top singles, Born In
The USA al lui Bruce Springsteen şi Thriller-ul
lui Michael Jackson. De atunci, doar Janet a reuşit să-i surclaseze pe Michael
şi pe Bruce, cu albumul ei Janet
Jackson’s Rhythm Nation 1814, devenit primul album care a generat 7 extrase
în Top 5.
Coregrafia pentru Smooth Criminal a fost concepută de
Michael Jackson şi Vincent Paterson, care a mai lucrat cu Michael pentru scurt
metrajul The Way You Make Me Feel
alături de Jeffrey Daniel. Una dintre cele mai grozave mişcări pe care le-a
executat Michael împreună cu trupa sa de dansatori, a fost aplecarea la un
unghi de 45°. Pentru scurt metrajul respectiv s-au folosit cabluri şi s-a
apelat la efectele speciale pentru realizarea acestei mişcări. Ulterior a fost
executată live, în concerte - fără cabluri, ci doar cu pantofi fixaţi de podea.
Şi nimeni nu a căzut. Pentru a-i ajuta pe dansatori să înfrunte gravitaţia, au
fost realizaţi pantofi speciali, aşa
numiţii pantofi anti-gravitaţie realizaţi de Michael Jackson. Pentru aceştia, i
s-a acordat patentul cu numărul 5.255.452 în 1993, pentru „Metoda şi mijloacele
de a crea iluzia anti-gravitaţie”, cunoscuţi şi sub numele Pantofii „Smooth
Criminal”! Patentul a expirat în anul 2005 după ce taxa guvernamentală a rămas
neplătită.
În noiembrie,
Michael a fost premiat cu American Black Achievement Award. Revista Ebony l-a clasat pe Michael Jackson
printre primii 20 de oameni ai anului 1989.
La finele anului
1988, în timp ce turneul Bad se încheia în Japonia, a fost realizată o serie de
clasamente muzicale, în care albumul Bad,
extrasele sale pe single şi scurt metrajele lui Michael erau cât se poate de
bine poziţionate. Cele luate în considerare în această carte sunt clasamentele
realizate de revista Rolling Stone,
clasamentul video MTV Top 100 pe anul 1988 şi revista Billboard. La sfârşitul anului, în clasamentul celor mai bune
albume, Rolling Stone a cotat albumul
Bad pe locul 7.
Michael a fost
artistul cu cele mai multe clipuri-video în clasamentul MTV Top 100 din 1988.
Toate cele 5 scurt metraje lansate pe parcursul anului au intrat în Top 100. Another Part Of Me s-a plasat pe locul
cel mai de jos, actualul lansat, Smooth
Criminal, care a intrat în numărătoarea inversă săptămânală a terminat anul
pe locul 60, The Way You Make Me Feel
a ocupat locul 36, iar locul 19 i-a revenit scurt metrajului Dirty Diana. Cel mai înalt loc l-a atins
scurt metrajul Man In The Mirror,
ocupând poziţia 5. O altă emisiune specială MTV a fost difuzată la finele
anului, 1988 All Stars, care a inclus
performanţa video a piesei Another Part
Of Me.
Michael
a avut cel mai mare impact în clasamentele Billboard de sfârşit de an, ocupând
20 de categorii din clasamente cel puţin o dată:
Top Pop Artist
|
locul 4 Michael Jackson
|
Top Black Artist
|
locul 1 Michael Jackson
|
Top Pop Album
|
locul 5 Bad
|
Top Pop Album Artist
|
locul 3 Michael Jackson
|
Top Pop Singles
|
locul 21 Man In The mirror
|
|
locul 61 Dirty Diana
|
Top Pop Album Artist-Male
|
locul 2 Michael Jackson
|
Top Pop Singles Artist
Male
|
locul 2 Michael Jackson
|
Top Pop Singles Producer
|
locul 3 Quincy Jones
|
Top Hot Crossover Singles
|
locul 18 Man In The Mirror
|
|
locul 20 The Way You Make Me Feel
|
Top Hot Crossover Artist
|
locul 2 Michael Jackson
|
Top Black Singles
|
locul 36 Man In The Mirror
|
|
locul 58 Another Part Of Me
|
|
locul 77 Get It
|
|
locul 98 Dirty Diana
|
Top Black Singles Artist
|
locul 1 Michael Jackson
|
Top Black Album
|
locul 2 Bad
|
Top Black Album Artist
|
locul 2 Michael Jackson
|
Top Dance Sales Artist
|
locul 8 Michael Jackson
|
Top Dance Club Play
Single
|
locul 19 The Way You Make Me Feel
|
Top Dance Club Play
Artist
|
locul 9 Michael Jackson
|
Top Adult Contemporary
Artists
|
locul 19 Michael Jackson
|
Top Compact Disks
|
locul 9 Bad
|
Top Pop Singles Publisher
|
locul 24 MIJAC, BMI
|
Top Black Singles
Publisher
|
locul 21 MIJAC, BMI
|
Michael
nu a fost prezent numai în topurile din Statele Unite. Un sondaj efectuat în
Anglia a arătat că membri Familiei Regale erau personalităţile cele mai
populare ale naţiunii. Dar s-a observat
că alegerea numărul 1 a tutror celor sub vârsta de 25 de ani care au răspuns
sondajului, a fost Michael Jackson.
Albumul
Bad a încheiat anul 1988, la fel ca
în 1987, în poziţia de cel mai bine vândut album al anului. De asemenea, Bad a fost şi cel mai bine vândut album
în Anglia.
La
începutul lui 1989, pe măsură ce decada anilor ’80 se apropia de final, un
editorialist de la publicaţia comercială Adweek
se întreba cine ar putea fi amintit ca superstarul decadei, “figura definitorie
a epocii noastre”, Ronald Reagan sau Michael Jackson?
O
altă listă pe care a fost prezent Michael la sfârşitul anului 1988 a fost
clasamentul celor mai bine plătitiţi entertaineri, clasament realizat de
revista Forbes. Michael l-a lăsat cu
mult în urmă pe Bill Cosby, cel mai bine plătit în anul precedent, cu 5
milioane de dolari şi s-a clasat pe primul loc al clasamentului cu un câştig
estimat pe anii 1987 şi 1988 la 97 de milioane de dolari. Forbes a estimat că în anul 1987 Michael a câştigat 37 milioane de
dolari, iar în 1988, restul de 60 de milioane, provenite din vânzările
albumului Bad şi a extraselor pe single care au precedat
turneul Bad, din vânzările autobiografiei Moonwalk,
a veniturilor din spotul comercial Pepsi şi din drepturile de publicare.
Revista a estimat că venitul de pe urma turneului Bad s-a ridicat la 40
milioane de dolari. Drepturile de publicare din vânzarea albumului, dacă ar fi
să presupunem aceeaşi rată ca în cazul albumului Thriller, s-ar ridica la 32 milioane de dolari, din moment ce Bad s-a vândut în 16 milioane de
exemplare până la sfârşitul anului. Revista Rolling
Stone estimează că ar fi câştigat alte 5 milioane de dolari ca proprietar
al drepturilor de publicare ale catalogului ATV. Dacă tragem linie, se constată
că nu e rău deloc!
Pe
lista Forbes a anului precedent,
Michael a fost cotat pe locul 9 cu un câştig estimat la 43 milioane de dolari.
Nici acest lucru nu este rău, pentru un artist care nu a lansat nici un album
nou, extrase pe single sau turnee pentru o perioadă întreagă de doi ani.
Albumul Bad a fost lansat cu 4 luni
înainte de finalul anului 1987, iar clasamentul a fost realizat în decembrie.
Deocamdată,
drumul îi era presărat cu mai multe premii şi era pe cale so ofere una dintre
cele mai memorabile performanţe ale sale televizate, de la cea susţinută la Motown 25.
(pentru
o altă ipostază a lui Steve Stevenson
împreună
cu Billy Idol, aruncaţi o privire aici:)
(BISpeed, te rog consider-o ca pe o
dedicaţie!)
(va urma)
2 comentarii:
Iti multumesc pentru aceasta surpriza placuta! :* M-a bucurat foarte tare faptul ca ai introdus si "To Be A Lover", care este unul dintre videoclipurile mele preferate :x
Daca Billy Idol ar fi avut un proiect impreuna cu Michael Jackson, cred ca ar fi avut un mare succes.
Multumesc :*
:*
Trimiteți un comentariu