vineri, 8 martie 2013

1984 - ON THE ROAD WITH MICHAEL! / Capitolul 11 – În spatele concertelor de la Buffalo... şi Philadelphia


On The Road With Michael!
by Mark Bego
(1984)
Traducere  şi adaptare în Limba Română, Mihaela A.R.


Capitolul 11
ÎN SPATELE CONCERTELOR DE LA BUFFALO... ŞI PHILADELPHIA


Să fi fost o contra-reacţie a lui Michael Jackson sau graba de a plănui turneul în ultimul moment? Sau poate anunţul fals conform căruia ar avea loc şi cel de-al treilea concert în acea săptămână? Oricare ar fi fost motivul, miercuri 22 august, rămăsesră aproximativ 38.000 de bilete nevândute pentru cele două concerte din week-end programate în Buffalo/New York.
Boicotez concertul Jackson-ilor”, mi-a declarat un intervievator radio din Philadelphia, „pentru că, în opinia mea, publicul a fost manipulat”. Aşa cum a punctat şi Buffalo News, „De acum înainte, ori te îmbolnăveşti de-a dreptul de atâta Michael Jackson, ori mori să–l auzi mai mult. Cale de mijloc, se pare că nu există.
Concertele din Buffalo au fost anunţate numai cu o săptămâna înainte de a avea loc, iar depresia economică a oraşului a fost întoarsă pe dos în mod clar. În vreme ce la spectacolul de sâmbătă seara încă mai erau o mulţime de bilete nevândute, o mulţime de fani campaseră de peste 25 de ore în faţa caselor de bilete pentru a-şi cumpăra locul dorit. Pentru a completa toată această nebunie, orice limuzină din zonă a fost închiriată. Companiile locale de închiriat maşini transportau câţiva clienţi pe oră.
Ceea ce s-a întâmplat a fost în mod evident un caz al marii maşinării de afaceri a zilelor noastre, care a lezat cariera lui Michael Jackson. Deşi Michael era perceput ca cel mai înalt talent creativ, oamenii răspundeau tot negativ faţă de modul în care a fost organizat şi plănuit turneul.
Era evident că în curând, Michael şi fraţii lui aveau să managerieze mai bine relaţiile cu publicul. Din Buffalo mai departe, în fiecare oraş pe care l-au vizitat, a avut loc câte un pelerinaj la spitalele de copii, fie că a fost vorba de Marlon, Tito şi/sau Randy. Corporaţia de Management a Stadioanelor a distribuit bilete în spirit caritabil în fiecare din oraşe, în medie 400 de bucăţi pe fiecare spectacol. La fel şi Pepsi-Cola, a fost foarte activ în donarea de bilete în spirit caritabil.
Din acest moment al turneului, deşi Michael a refuzat să vorbească oricărui membru al presei, eram convins că încet dar sigur se vor găsi subiecte de bârfă. Ori de câte ori se întâmpla ceva legat de Jackson, exista mereu cineva care să-mi dea un telefon. O mulţime de oameni conectaţi cu turneul mă luau deoparte şi îmi relatau diverse episoade şi informaţii, unele de-a dreptul fascinante.
Iată aici un exemplu: de multe ori în timpul turneului, am observat un anumit domn prezent în avioane, la concerte şi cu atribuţii legate de Jackson. Atunci când m-am interesat la una din sursele mele cine este, am fost informat că persoana în cauză era un fel de liant cu comunităţile de culoare. Când am întrebat ce făcea mai exact, sursa mea m-a informat că practic, „Domnul X” nu face nimic, dar a ameninţat că va crea probleme de natură rasială, aşa că i s-a permis să participe la întregul turneu, gratuit. În cele din urmă mi-am dat seama cât de complicate erau toate lucrurile din interiorul şi din spatele acestui turneu.
Duminică seara, la ora 21:50, mi se părea că Stadionul Rich din Buffalo era chiar plin, deşi se putea uşor observa că mai erau câteva locuri neocupate în zonele cele mai de sus. Era o seară chiar friguroasă. Audienţa însă a fost entuziasmată de orice mişcare a lui Michael. Jongleorul Chris Bliss, nu s-a descurcat prea bine. De fapt, mulţimea l-a tratat cu o puternică rundă de huiduieli cât timp a stat pe scenă. Cu excepţia lui M.J., pentru ei toţi, ceilalţi nu însemnau nimic.
În mijlocul piesei She’s Out Of My Life, cineva din audienţă i-a aruncat lui Michael, pe scenă, un buchet de trandafiri roşii. El a îngenuncheat, a ridicat florile în timp ce a continuat să cânte, apoi le-a aruncat înapoi în mulţime. Pe parcursul concertelor de la Buffalo calitatea sunetului a fost foarte bună şi fiecare instrument s-a auzit excelent.
Stând acolo pe Rich Stadium în acea seară şi urmărind reacţia publicului la noua piesă a lui Jermaine Dynamite, mi-am dat seama ce greşeală uriaşă au făcut Jackson-ii să nu interpreteze nici măcar o melodie de pe ultimul lor album Victory. Mă aşteptam să adauge ceva din el în spectacolele lor, dar nu s-a întâmplat deloc. Aceasta era săptămâna în care albumul Victory a început să alunece în topurile de vânzări americane. Şi părea ciudat că nici măcar Torture nu s-a bucurat niciodată de o prezentare live.
Felul în care s-a realizat set-up-ul scenei pe Rich Stadium a condus la o capacitate de 48.200 locuri vandabile. În seara de sâmbătă audienţa a totalizat un număr de 47.000 bilete vândute, iar în cea de duminică, această cifră a fost depăşită. Nici unul dintre spectacole nu s-a ţinut cu casa închisă, iar biletele au fost valabile până la începerea concertelor. „Considerăm că un public de peste 47.000 este unul excelent, deci suntem mulţumiţi de Buffalo.”, a spus Chuck Sullivan, care a adăugat: „Suvenirurile s-au vândut excepţional. Din ceea ce am auzit, vânzările din Buffalo sunt cele mai bune de până acum!” Faptul că spectacolele nu s-au vândut în întregime a constituit o problemă majoră, dar, din nou a fost foarte ciudat că cererea nu a fost mai mare, mai cu seamă că Sullivan se pregătea să adauge şi ziua de vineri în program. Interesul pentru spectacol părea că se mai domolise.


CAUZE NOBILE

Cu toată publicitatea negativă generată de unele aspecte ale turneului, Jackson-ii înclinau balanţa în mod progresiv făcând tot mai publice gesturile de caritate în fiecare din oraşele vizitate.
Duminică, 26 august, am fost prezent la Spitalul de copii din Buffalo, unde Marlon Jackson a donat un frigider pentru etajul de joacă al instituţiei, în numele Jackson-ilor şi al Pepsi-Cola. Apropo’, frigiderul era umplut cu pahare de la Pepsi, special gravate în memoria trupei.
Prezentarea a fost programată pentru ora 13:00. Pe la 13:05, holul principal al spitalului s-a umplut de tinerii pacienţi, de oamenii de ordine îmbrăcaţi în uniforme verzi, de doctorii cu stetoscoapele atârnate de gât şi copii de toate vârstele înarmaţi cu cele necesare pentru autografe şi purtând outfit-urile Jackson-ilor. Erau unii care se căţărau peste ceilalţi pentru a surprinde un pic din fratele superstarului.
Era deja 13:30, când un Chevrolet bej cu interior de pluş albastru a parcat în faţa spitalului. Din el a ieşit Marlon, îmbrăcat într-un costum gri închis lucios şi cu ochelari cu lentile ca oglinda. Întregul alai de bodyguards-i, cameramani TV, reporteri şi fotografi au blocat trei lifturi iar noi am fost nevoiţi să alergăm până la etajul 7. Mulţimea de fani din hol a fost ţinută pe loc de gărzile de securitate şi nu i s-a permis să urce la etajul superior.
Când am ajuns la sala de joacă de la etajul 7, scena se putea caracteriza printr-un singur cuvânt: haos. Oamenii se împingeau şi îşi croiau drum cu forţa pentru un unghi cât mai bun de filmat. Unul dintre cameramanii TV m-a lovit atât de tare peste mână încât mi-a scăpat recorder-ul pe jos. Următorul lucru pe care îl ştiu este că am fost ţintuit cu spatele de un joc electronic de hockey. Copiilor le ieşiseră branulele şi au fost împinşi şi bruscaţi de cameramanii avari de unghiuri perfecte. În mijlocul acestei nebunii, Marlon calm şi detaşat, dădea autografe, semnând amabil pe mulajele de ghips care se întindeau înaintea lui. A făcut o mulţime de poze cu copii mici în braţe. Unul dintre puşti, pe numele său Matthew, se uita îngrozit cum Marlon îl ţinea în braţe în vreme ce erau loviţi de miile de waţi ai flash-urilor aparatelor foto.
În vreme ce toată lumea din jurul lui cânta „Love, Marlon Jackson”, acesta nu şi-a scos niciodată, nici măcar o clipă ochelarii de pe nas. Parcă era orb în faţa confuziei de care era înconjurat. Cu plânsetele unor copii mici şi comportamentul agresiv al fotografilor care împingeau şi îşi făceau loc cu forţa, scena era una de circ. După ce a prezentat frigiderul umplut cu Pepsi, Marlon a plecat să viziteze pacienţii de la terapie intensivă. M-am cutremurat gândindu-mă la cum ar fi arătat scena dacă în locul lui Marlon ar fi fost Michael însuşi. După ce a împărţit 100 de tricouri cu Jackson-ii, Marlon a intrat în Casa Ronald McDonalds, care adăposteşte familiile copiilor bolnavi ce trebuie trataţi în spital. Aici a dat şi mai multe autografe.
Revenind la spectacolul din acea seară, deşi era cam frig, publicul a fost fără doar şi poate fierbinte. O fetiţă care stătea lângă mine, plângea efectiv după ce s-a terminat She’s Out Of My Life. Balada i-a trezit sentimente şi lacrimi de necontrolat. „Ce s-a întâmplat? Ce s-a întâmplat?”, o întreba tatăl său pe un ton îngrijorat. „Îl iubesc pe Michael!”, plângea fata în agonie şi extaz la vederea înmănuşatului care performa în faţa ochilor ei.
Incluzând Buffalo şi New York în primele două luni ale turneului Victory, s-a vândut un total de 1,1 milioane de bilete, ceea ce a stabilit un nou record de casă. În 1982, trupa rock Styx, a mai depăşit cifra de un milion de bilete vândute, dar au avut nevoie de şapte luni pentru acest lucru. Jackson-ii au depăşit un milion numai în lunile iulie şi august! Iar turneul încă nu se terminase. Urma luna septembrie cu trei concerte  în Philadelphia/Pennsylvania.


A 26-A ANIVERSARE A LUI MICHAEL

Miercuri, 29 august 1984, Michael Jackson împlinea 26 de ani. Ca martor al lui Jehova, Michael nu a făcut nimic special pentru a marca evenimentul. Se pare că membrii acestei religii, nu serbează zilele de naştere şi nici Crăciunul. Nici tortul şi nici urările formale nu au marcat vreunul din concertele Victory – cu excepţia bannerelor pe care le-am văzut în audienţa din Detroit şi Buffalo şi pe care scria „La Mulţi Ani, Michael!”.
Vorbind despre Martorii lui Jehova, în plus faţă de faptul că unii membrii ai bisericii au fost consternaţi de videoclipul Thriller şi de atitudinea de pe scenă a superstarului, mai exista o sectă a Martorilor lui Jehova care credea că Jackson este de fapt, Arhanghelul Mihail întors pe pământ!

PHILADELPHIA/PENNSYLVANIA

Miercuri, 22 august, s-a anunţat că turneul Jackson-ilor se va desfăşura la Philadelphia în week-end-ul dedicat Zilei Muncii – pe 1, 2 şi 3 septembrie. Iniţial concertele din Philadelphia fuseseră planificate pentru zilele de 5 şi 6 octombrie, dar cum confuzia trebuia să meargă mai departe, a intervenit această schimbare în ultimele minute, iar biletele s-au pus în vânzare pe 23 august. Cu o asemenea planificare, nici unul dintre cele trei concerte nu s-a ţinut cu casa închisă. Şi în ciuda biletelor încă disponibile, Corporaţia de Management a Stadioanelor nu a cumpărat nici măcar un singur inch de spaţiu pentru publicitate sau pentru a distribui biletele gratuit. Ca în toate oraşele aflate pe harta turneului, s-au bazat lipsiţi de înţelepciune, pe libera circulaţie a cuvântului în privinţa venirii lui Michael. Drept urmare, au rămas multe bilete nevândute şi la Buffalo şi la Denver, iar eventualitatea celei de a treia seri de spectacol nu a fost atinsă niciodată din pricina slabelor vânzări.
Când am ajuns eu în oraş - exact la timp pentru emisiunea TV AM Philadelphia – prima întrebare care mi-a fost adresată în direct a fost „Se vorbeşte că îl vor aduce pe Mick Jagger în program, din cauză că nu se vând biletele. Ştii ceva despre acest aspect?” A trebuit să-l citez pe Jagger, dintr-un articol acordat ediţiei din 13 septembrie a revistei Rolling Stone, care spunea: „Oricine crede că aş călători 3000 de mile pentru a interpreta un cântec de cinci minute, nu este în toate minţile.” Mick se afla în Anglia în acel moment şi nu avea nici o intenţie de a traversa Atlanticul pentru a înfrumuseţa concertul altcuiva – nici măcar cel al lui Michael Jackson.
Stadionul JFK din Philadelphia are 58 de ani şi arată destul de obosit. Tribunele tari, furnizoare de dureri de spate, pe care trebuia să stea majoritatea publicului, erau făcute din fibră de sticlă. Publicistul Jackson-ilor, Neil Friedman râdea de faptul că „stadionul ăsta îmi aminteşte de ceva similar din America de Sud, unde erau ţinuţi prizonierii politici!
Concertele de pe Stadionul JFK au reprezentat „Woodstock-ul” turneului – fără balcoane, fără trepte, doar o mare de 60.000 de chipuri care înconjurau scena. Fie că stăteai în tribunele în pantă, fie pe scaunele de pe teren, locurile erau extrem de departe de scenă.
Spectacolul de sâmbătă seara i-a atras deopotrivă pe Bruce Springsteen şi Sly Stone şi a avut una dintre cele mai mari audienţe. Sunetul a fost clar şi la o calitate foarte bună, dar mare parte a audienţei a fost nevoită să urmărească imaginile pe ecranul de proiecţie. Atunci când oamenii şi-au înălţat mîinile în aer pentru piesa I’ll Be There, chiar aveai ce vedea – 120.000 de braţe unduindu-se în ritmul hipnotic impus de Michael. Publicul a interacţionat foarte bine - a aplaudat şi a ovaţionat în timpul piesei Rock With You, iar în momentul finalului fals după Lovely One, a început să scandeze „Mai vrem! Mai vrem!” Acel moment a fost adesea marcat de o tăcere stupefiantă. Totul a fost excepţional şi a mers perfect, în acea seară de sâmbătă.
Duminică, 2 septembrie, Andy Hernandez (cunoscut şi sub numele de Coati Mundi) de la trupa rock KidCreole and The Coconuts a venit în vizită în Philladelphia şi vroia să prindă spectacolul. În acea seară din nu se ştie ce motiv, mulţi dintre cei aflaţi în apropierea scenei, au aruncat buchete de flori pentru Michael. În mijlocul piesei She’s Out Of my Life, Michael s-a trezit cu un buchet de trandafiri roşii lovindu-i picioarele.
Când l-am întrebat pe Andy ce părere are despre spectacol, am discutat şi de faptul că acesta avea să fie ultimul turneu al lui Michael alături de fraţii lui şi care putea fi semnificaţia acestui fapt. Andy mi-a spus: „Ca un performer care este convins de necesitatea injecţiei cu energie în doză maximă a unui spectacol, pot aprecia mai mult ca cei mai mulţi, ce înseamnă a face un spectacol marca Michael Jackson. Dicţionarul ar trebui să conţină un alt cuvânt care să însemne ‚măreţ, superb, profesional, energic, divertisment’, iar acel cuvânt ar trebui să fie ‚michaeljackson’. În ceea ce priveşte trupa The Jacksons în general, apreciez eforturile lor de a se dezvolta ca performeri. Tito are un anume stil de a manevra chitara, dar încearcă. Randy este cel mai bun muzician şi ar trebui să fie un star pe cont propriu. Jermaine dă multă greutate ca interpret la bass şi are o voce bună. Marlon este un dansator bun şi are o atitudine teatrală excelentă. Personal, aş vrea să-l văd pe Michael Jackson continuînd să performeze cu fraţii lui decât singur pe scenă.


SCURT METRAJUL „TORTURE”

Luni, 3 septembrie la ora 19:00, de Ziua Muncii, scurt-metrajul piesei Torture şi-a făcut debutul pe canalul de muzică MTV. Adevăratul şoc a fost acela că nici Michael, nici Jermaine nu au avut nimic de-a face cu acest video-clip şi nici măcar nu apar în el, cu toate că amândoi susţin linia vocală principală a acestei piese!
Aranjamentul acestui scurt-metraj parcă este desprins dintr-un film s.f.. Jackie Jackson este atacat de un grup de fete sumar îmbrăcate, asemeni unor păienjeni. Tito, Randy şi Marlon dansează în timp ce sunt urmăriţi de femei exotice venite din spaţiu. Coregrafia include şi cinci schelete umane dansând break-dance în stilul Jackson 5. Nu există dubiu că deşi camera ni-i prezintă pe cinci dintre fraţii Jackson (cu excepţia lui Jermaine), ceea ce vedem noi este o figură de ceară a lui Michael pozând alături de ceilalţi patru fraţi. Celălalt truc folosit pentru a sugera imaginea lui Michael constă în două cadre de final, a mănuşii cu paiete care prinde capătul unui bici. Cu excepţia statuii de ceară şi a mănuşii de pe o mână, Michael nu este nicăieri de găsit. Aproape că ne dă impresia că Michael le-ar spune fraţilor săi: „Cânt în piesa voastră – dar faceţi-vă singuri video-clipul.


Am încercat să ajung la câţiva dintre oamenii de la Epic Records pentru a afla care era povestea acestui video-clip, dar au refuzat cu toţii să comenteze. Când l-am sunat pe reprezentantul lui Jermaine, Kenneth Reynolds de la Arista Records, acesta mi-a spus că a fost informat că Jermaine şi Michael urmau să apară în acest video-clip, dar ulterior a primit un telefon de la Jermaine care se afla în Los Angeles. În acest timp Randy, Tito, Marlon şi Jackie se aflau în New York, unde filmau Torture. După cum am aflat, în acea săptămână Michael era plecat la Disney World. Oricum, nimeni nu vroia sau nu putea să-mi explice de ce în acest video-clip apar doar patru dintre cei şase Jackson-i.


ZILE PLOIOASE

Luni, 3 septembrie, a început să plouă pe la 5:30 după-amiaza. Ploaia s-a transformat rapid dintr-una torenţială în grindină. S-a potolit doar pentru două ore, însă pe la ora 20:00, a început din nou să se rupă cerul. În jur de ora 9:00, intram şi eu în parcarea Stadionului JFK, iar ploaia continua să cadă constant.
Era o mulţime de oameni aşteptând să intre pe stadion, dar toate porţile erau închise. Alţi mii de oameni încercau să-şi menţină hainele uscate în zona închisă dintre porţile externe şi cele interne ale stadionului. Am întrebat un gardian ce se întâmplă şi aşa am aflat că încă nu se ştia dacă concertul va fi amânat sau nu. Era cât se poate de clar că mulţimea era pregătită să stea afară în ploaie şi dispusă să se ude până la piele – orice numai să-l vadă pe Michael Jackson.
Pe la 21:34 după ceasul meu, s-a anunţat că spectacolul a fost anulat definitv. „Nu există concert în ploaie!”, a strigat un gardian la mine când l-am întrebat în ce bază legală este anulat spectacolul. Când porţile s-au deschis, câţiva fani foarte dezamăgiţi s-au revărsat nervoşi afară de pe stadion. Copii plângând şi părinţi nervoşi, acestea au fost toate atracţiile din acea seară. Părea o nebunie ca o seară ploioasă să anuleze concertul. Oare promoterii concertelor se aşteptau ca în cinci luni de turneu pe arene aflate în aer liber, să nu plouă nici măcar o dată? Mama Natură nu face pauză pentru concertul nimănui - nici măcar pentru cel al lui Michael Jackson. Scena trebuia să fie demontată şi reasamblată la 2.700 km depărtare, în Denver/Colorado, până vineri seara, aşadar nu exista nici o cale de reprogramare a concertului din Philadelphia pentru seara următoare.
Unul din oamenii care au aşteptat în ploaie şi s-a udat până la piele alături de noi, ceilalţi, era Senatorul Pennsylvaniei, James Lloyd. Conform celor spuse de el, „Ar fi trebuit să vezi dezamăgirea pe chipurile acestor copii atunci când au aflat că spectacolul nu va fi reprogramat. Este un turneu de multimilioane de dolari şi totuşi nu l-au organizat destul de bine, în aşa fel încât publicul să fie protejat şi să ţină seama şi de eventualitatea unui timp ploios.” Această stare de lucruri l-a determinat pe Senatorul Lloyd să introducă o moţiune în senat prin care cerea ca toate concertele desfăşurate în aer liber să se ţină şi pe timp ploios, fără să fie anulate.
În ciuda dezamăgirii lor, nici unul dintre fani nu l-a învinovăţit de ceva pe Michael Jackson. De fapt, înmănuşatul nu s-a întrebat niciodată de ce nu a părăsit hotelul în acea seară. Era evident că trebuia făcut ceva pentru a atenua sentimentele negative ale celor peste 50.000 de fani adunaţi în Philadelphia de Ziua Muncii, care cereau „bătaie”. O mulţime de oameni au venit din afara oraşului pentru a-şi vedea eroul executându-şi faimosul moonwalk şi toţi erau uzi la picioare.
A doua zi, conferinţa de presă programată pentru ora 14:00, nu avusese loc nici la ora 17:00. Trebuia să se anunţe cum va decurge recuperarea banilor de către păgubiţi sau, dacă era cazul, când va avea loc o reprogramare a concertului. Până la urmă, a mai fost adăugat un week-end în Philadelphia, în zilele de 28 şi 29 septembrie. Însă pentru aceia care nu mai puteau veni în Philadelphia la sfârşitul lui septembrie, nu se restituia nimic. Şi vorbim aici de un tratament dur şi nedrept faţă de cei din afara oraşului!

„FIERBINŢEALA” SA

Pe coperta cotidianului Philadelphia Daily News din 4 septembrie 1984, era un imens portret al lui Michael cântând în concert, iar titlul asociat era simplu „His Hotness”. Termenul era unul chiar potrivit, pentru că în acel moment, magazinele de peste tot din ţară, se pregăteau să comercilizeze „Calendarul Oficial Michael Jackson” pentru anul 1985. Printre multe fotografii cu el, era şi una în care Michael stătea pe un tron purtând o coroană strălucitoare şi încărcată de bijuterii. Înălţimea Sa, Michael Joseph Jackson, Prinţul Încoronat al Muzicii Pop, era acum oficial poreclit „Fierbinţeala Sa”!


(va urma)



[1] Actor american (2 octombrie 1928 – 30 iunie 1993)
[2] Pasaj care asigura conexiunea între două  subiecte, momente sau mişcări

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
;