MICHAEL!
(1984)
Traducere şi adaptare în Limba
Română, Mihaela A.R.
MICHAEL LANSEAZĂ OFF
THE WALL
Pentru Michael Jackson, anul 1979 a debutat cu un turneu
mondial al trupei The Jacksons. Sejurul a început în ianuarie 1979 la Bremen,
Germania şi s-a încheiat la Nairobi, Kenya/Africa. Concertele au fost susţinute
în Madrid, Amsterdam, Geneva, Londra, Brighton, Preston, Sheffield, Glasgow,
Manchester, Birmingham, Halifax, Leicester, Cardiff, Bournemouth şi Paris.
La vremea aceea, Jackie Jackson spunea: „Nici nu mă puteam gândi la un mod mai bun de
a începe anul nostru aniversar, decât întâlnindu-i pe fanii noştri din toată
lumea.”
„Oamenii speră să
revenim la Londra, unde fanii sunt incredibil de exuberanţi.”, adăuga Joe
Jackson.
Au trecut patru ani de când a fost lansat ultimul album
solo al lui Michael şi până în 1979, era tare încordat în privinţa reluării
carierei solo. „Vreau să demonstrez că o
pot face pe cont propriu,” exclamă el, „că
talentul meu nu depinde de nimeni altcineva. Această responsabilitate îmi
revine în totalitate. Şi cred că orice puşti ar simţi la fel.”
Avea reţineri în special faţă de acele balade care nu
puteau fi interpretate cu o trupă. „Piesele
pe care le-am interpretat alături de trupă sunt diferite faţă de cele pe care
le-am interpretat ca artist solo. Iubesc baladele. O piesă funky rock and roll
poate fi numărul unu pentru trei săptămâni, apoi nu mai auzi nimic despre ea.
În schimb, o baladă bună – cum sunt ‚Mona Lisa’ sau ‚Moon River’ – vor fi
veşnice. Pe albumul meu pot face lucruri pe care nu le pot face pe albumele
trupei The Jacksons. Pot include ce baladă vreau, pot face orice doresc. Pot fi
diferit şi este plăcut să poţi face şi altceva. Mă ajută să nu o iau razna prea
rău.”
Michael s-a pregătit pentru o interpretare de excepţie.
Era pe cale să dea lovitura cu cea mai mare realizare a sa de până atunci. Şi
era pentru prima dată când era singurul „dirijor” al propriului album. De când
şi-a dovedit că poate scrie şi produce piese, aşa cum a făcut-o pentru albumul Destiny alături de fraţii săi, teoretic,
putea face orice îşi dorea. Prima şi cea mai mare întrebare era cine avea să
producă acest album. Decizia îi aparţinea lui Michael. El îşi aminteşte de
dilema sa, aceea de a alege un alt producător decât el: „După ce am terminat ‚The Wiz’, l-am sunat pe Quincy Jones să-l întreb
dacă cunoaşte vreun producător pentru albumul meu. S-a gândit şi mi-a spus:
‚Să-ţi spun ceva.... de ce nu mă laşi să-l fac eu?’ Băiete! Eram atât de entuziasmat. Nici o clipă nu m-am
aşteptat ca albumul meu să fie produs de Quincy, pentru că era mereu ocupat cu
astfel de cereri. Dar am fost recunoscător pentru decizia lui!”
Quincy îşi aminteşte că a fost plăcut surprins de Michael
în timpul prestaţiei sale la ‚The Wiz’.
„Am văzut o altă latură a lui.”,
spune el. „Urmărindu-l în contextul
actoricesc, am văzut o mulţime de lucruri, care mi-au atras atenţia pe mai
multe planuri. Am văzut profunzime, niciodată doar aparentă şi
responsabilitate. Am văzut că Michael s-a maturizat.”
Următoarea etapă a fost selectarea materialului, la care
Michael şi Quincy au lucrat împreună. Unul din cele mai notabile momente din
timpul înregistrărilor, a fost cel marcat de prima colaborare a lui Michael cu
Paul McCartney. „Am fost invitat la o
petrecere la locuinţa lui McCartney.”, explică Michael. „M-a primit Linda McCartney şi după ce ne-am
salutat, mi-a spus că au scris un cântec pentru mine. Acela era ‚Girlfriend’ şi
au început să mi-l cânte chiar acolo, la intrare. Apoi mi-au dat numerele lor
de telefon din Scoţia şi din Anglia. Dar eu i-am sunat în ziua următoare, în
Bevely Hills şi ne-am întâlnit imediat pentru a discuta despre albumul ‚Off The
Wall’.”
Pentru acest album, Michael a scris trei piese: Don’t Stop ’Till You Get Enough, Working Day
And Night şi Get On The Floor (împreună
cu Louis Johnson de la The Brothers
Johnson). Stevie Wonder şi Susaye Greene – de la Supreme – au compus I Can’t
Help It, Carole Bayer Sager şi David Foster au compus It’s The Falling In Love, Tom Bahler a compus She’s Out Of My Life iar Red Temperton a scris Rock With You, Burn This Disco Out şi piesa care dă titlul
albumului Off The Wall.
Michael a fost încântat de colaborarea cu Quincy Jones şi
de rezultatul acesteia. „Am ascultat mult
timp albumul! Să lucrez cu Quincy a fost grozav. Este minunat felul lui de a se
înţelege cu oamenii. Nu este deloc individualist în studio. Cu alte cuvinte, îi
place să-i împărtăşeşti ideile pe care le ai.” Michael şi Quincy au
colaborat la producţia pieselor Don’t
Stop ’Till You Get Enough, Working Day And Night şi Get On The Floor.
Jones îşi aminteşte o experienţă mai specială cu Michael.
„Păstrasem pentru Michael piesa ‚She’s
Out Of My Life’. Michael a auzit-o şi a devenit interesat. Dar atunci când o
cânta, de fiecare dată plîngea. De fiecare dată, la final, când îl priveam, plîngea.
I-am spus ‚Ne vedem peste două săptămîni şi o facem din nou. Poate nu te va mai
emoţiona atât de tare.’ Reveneam, dar el iar începea să lăcrimeze. Aşa că am
lasat-o cum era.”
Primul single de pe acest album a fost Don’t Stop ’Till You Get Enough şi a
fost lansat în iulie 1979. A avut o ascensiune lungă deşi nu i-a luat prea mult
până să devină numărul 1 în toată ţara. A fost urmat de Rock With You, tot pe locul unu şi care a stat în fruntea topurilor
prima săptămână din ianuarie în revistele Billboard,
Record World şi Cash Box, lucru
ce i-a conferit titulatura de piesa numărul 1 a decadei anilor ’80. Iar pentru
Michael, nu era deloc un debut rău.
În aceeaşi lună, postul de televiziune ABC, în emisiunea
20/20, a proclamat trupa The Jacksons cea mai bine vândută trupă rock de la The
Beatles încoace. Michael şi The Jacksons au marcat puternic în domeniul
vânzărilor; 93 milioane de înregistrări vândute în întreaga lume. Stevie Wonder
spunea într-un fel special: „Oamenilor le
vor trebui câţiva ani şi milioane de hit-uri pop pentru a-şi da seama de ceea ce am ştiut şi am simţit eu încă de
la început. The Jacksons au fost şi continuă să fie cea mai talentată familie
din istoria show-biz-ului.”
În emisiunea specială The
American Music Awards, programată pe 18 ianuarie 1980, Michael Jackson a
concurat cu Donna Summer pentru cele mai multe premii, la trei categorii.
Michael a câştigat la categoria Soul
cu premiul pentru Artistul Favorit,
premiul pentru Albumul Favorit cu Off The Wall şi premiul pentru Single-ul Favorit cu Don’t Stop ’Till You Get Enough.
1980_The 7th American Music Awards; Michael şi Donna Summer |
Lansarea celor de al treilea şi al patrulea single – Off The Wall respectiv She’s Out Of My Life – le-a propulsat pe
amândouă în Top 10, moment istoric în lumea muzicală pentru albumul Off The Wall. A fost primul album solo
care a avut 4 piese în Top 10. Fiecare dintre cele 4 piese au fost certificate
cu aur, pentru vânzări de peste un milion de exemplare. Apoi, Michael a fost
premiat la gala premiilor Grammy pentru Don’t
Stop ’Till You Get Enough cu premiul
pentru Cea mai bună performanţă vocală
R&B masculină.
Albumul s-a vândut în 5 milioane de exemplare în Statele
Unite şi 8 milioane de exemplare în lume. În Anglia albumul a fost certificat
cu triplu-platină, în Australia a
primit de şapte ori platină, în
Canada a primit triplu-platină, iar
în Olanda a fost certificat cu aur.
De asemenea, a stat aproape 8 luni în Top 10 al revistei Billboard şi 84 de săptămâni consecutive în topurile publicaţiilor
de specialitate. Piesa Girlfriend a
fost lansată ca extras pe single în Anglia, marcând un alt record – a fost
prima dată când în această ţară au fost lansate pe single 5 piese de pe acelaşi
album. Brusc, Michael Jackson era cel mai tare artist din toată lumea!
Şi ca Jackson-mania să continue şi în anii ’80, Michael
şi The Jacksons au lansat cel de-al patrulea album cu CBS – Triumph. Din nou compus şi produs în
totalitate de ei înşişi. Conţinea 4 piese de succes: Lovely One, Heartbreak Hotel, Can You Feel It şi Walk Right Now şi a fost certificat cu platină.
Pe coperta 4 a ambelor albume – Triumph şi Destiny – apare
păunul în culori vii. Pe albumul Triumph,
Michael a scris următoarea inscripţie, explicând semnificaţia frumoasei păsări:
„De-a lungul vremii, păunul a fost onorat
şi lăudat pentru frumuseţea sa ilustră. În familia păsărilor, păunul este
singura specie care în penajul său adună toate culorile la un loc şi expune
toată această radiaţie înflăcărată doar atunci când este îndrăgostit. Noi, ca
şi păunul, încercăm să adunăm toate rasele umane la un loc, prin iubire şi prin
puterea muzicii.” Apetitul universal şi continuu al Jackson-ilor atestă
realizarea acestui obiectiv.
În 1980, Camera de Comerţ de la Hollywood, a salutat aportul
Jackson-ilor adus industriei de divertisment şi a premiat trupa oferindu-i
propria stea pe bulevardul hollywood-ian Walk Of Fame. O mulţime de peste 2000
de fani au mărşăluit pe străzi pentru acest eveniment istoric.
Pentru a capitaliza sursa de interes pentru Michael şi The
Jacksons, în intervalul 1979-1981, Motown a lansat două albume cu Michael şi
două cu Jackson Five. În 1979 a apărut albumul The Jackson Five – Boogie. Acesta
este un adevărat colector, care conţine 7 piese nelansate ale trupei şi alte
câteva deja lansate. A fost lansat de către Motown sub logo-ul Resurse Naturale, utilizat timp de doi
ani, după care s-a renunţat la el. Cele 7 piese rare de pe acest album sunt: Love’s Gone Bad; I Ain’t Gonna Eat Out My
Heart Anymore; succesul lui
Stevie Wonder I Was Made To Love Her; One
Day I’ll Marry You; Oh, I’ve Been Bless’d; Penny Arcade şi Just Because I Love You. Şi pentru a
rotunji pachetul, au fost incluse şi ABC;
Never Can Say GoodBye şi Dancing
Machine. Pe multe din piesele noi incluse pe Boogie, vocea lui Michael este mult mai crudă şi mai funky faţă de
selecţiile familiare de pe celelalte albume J-5. Love’s Gone Bad şi I Ain’t
Gonna Eat Out My Heart Anymore subliniază în mod special performanţele vocale
ale lui Michael.
În anul 1980, Motown a lansat 20 de albume pe care le-au
intitulat Seria Supertarurilor Motown
care adună toate materialele re-lansate. Mare parte din acest material este
prezentat într-un mod nou, sub formă de potpuriuri din 5 sau chiar 6 piese de
succes ale fiecărui artist, mixate de la început până la sfărşit, cu mai multe
tobe şi bass, îndreptându-se mai mult spre stilul disco. Pentru unele din
aceste mixuri, reţeta aplicată a avut succes, de exemplu în cazul Dianei Ross & The Supremes. Pentru
altele, în cazul Jackson Five / Seria
Superstarurilor Motown Volumul 12 mixajul este o combinaţie neinspirată de
piese rapide cu balade, care a condus la un dezastru total. Michael Jackson / Seria Superstarurilor
Motown Volumul 7 este un album cu piese de succes, pur şi simplu
re-lansate.
Tot în 1980, un alt membru al familiei Jackson şi-a
lansat primul album solo – LaToya Jackson. Discul său de debut s-a intitulat LaToya Jackson, este produs sub egida Polydor şi conţine două succese de top: Night Time Lover şi If You Feel The Funk. Cel din urmă a atins locul 40 în topuri, iar
cel dintîi, locul 59, deşi este cu mult mai bun. Piesa a fost scrisă de LaToya
şi de Michael şi a fost produsă şi aranjată de Michael.
În 1981, Polydor a lansat cel de-al doilea album al
LaToyei, intitulat My Special Love.
Piesa Stay The Night, un număr de
dans exotic, s-a bucurat de cea mai mare atenţie (ca extras pe single a urcat
în topuri până pe poziţia 31). Cred că piesa Camp Kuchi Kaiai a fost mai puţin previzibilă. Atunci când am
intervievat-o pe LaToya în New York, în iulie 1981, am comentat cât de mult
mi-a plăcut mie Camp Kuchi Kaiai şi
titlul ei haios. LaToya a râs şi mi-a explicat: „’Camp Kuchi Kaiai’ .... este o tabără dintr-un film cu Katherine Hepburn
şi Henry Fonda.”
„Te referi la ‚Pe
eleşteul auriu’,” am spus eu referindu-mă la filmul ce tocmai fusese
lansat.
”Ai fost în acea tabără?”, am întrebat.
„De
fapt,” a continuat ea, „Michael a
fost în tabără, el a stat timp de o lună pe platoul de filmare. Împreună cu
Jane Fonda i-a urmărit pe Katherine şi pe Henry în timpul filmărilor.... timp
de o lună. S-a întors din tabără cu o mulţime de tricouri cu ’Camp Kuchi Kaiai’.
L-am întrebat ce însemna şi mi-a spus că era o locaţie în film. Şi astfel, am
utilizat această denumire ca titlu pentru această piesă!”
În 1981 a fost lansat albumului One Day In Your Life al lui Michael
Jackson, o compilaţie de 10 balade niciodată extrase pe single. Acesta este
într-adevăr un album frumos, iar melodia care dă şi titlul albumului, a fost
lansată iniţial pe albumul său din 1975, Forever
Michael. One Day In Your Life, a
fost lansat şi ca extras pe single şi a atins poziţia 42 în topuri, dar nu a
reuşit să concureze cu single-urile lansate de Michael sub egida Epic Records.
Cinci dintre selecţiile pentru acest album au fost lansate iniţial pe albumele
trupei The Jackson Five. Cu acesta,
Michael deţine 5 albume solo originale şi 3 relansate sub egida Motown. Şi mă
refer la foarte mulţi bani încasaţi de Motown de pe urma înregistrărilor lui
Michael.
Cam din acest moment, Michael a
devenit foarte popular în cercurile de la Hollywood şi a fost apreciat de
„vechea gardă” a elitei comunităţii cinematografice. A reuşit să-şi întâlnească
şi idolul, pe Fred Astaire.
„Când
l-am întâlnit prima dată, citisem în ghidul TV că va fi invitat în emisiunea
‚The Tonight Show’ şi am alergat la studiourile NBC din L.A. Am stat împreună
de vorbă şi el mi-a spus: ‚Tu nu o ştii, dar eu ştiu deja totul despre tine!’ Obişnuia
să mă vadă cu bicicleta prin Beverly Hills!”
Michael a întâlnit-o şi pe Jane
Fonda la o petrecere de la Hollywood. În timpul filmărilor la „Pe
eleşteul auriu” din New Hampshire, ea l-a invitat pe platou.
„Pe
platoul de la ‚Pe eleşteul auriu’,” îşi aminteşte Michael, „am stat cu Jane în cabină şi vorbeam despre
orice. A fost cea mai mare educaţie pe care am primit-o – învăţam amândoi, apoi
glumeam. Discutam despre tot felul de lucruri: politicieni, filozofi, rasism,
Vietnam, actorie, tot felul de lucruri. A fost magic.”
Cel mai excepţional lucru a fost
întâlnirea şi prietenia cu Katherine Hepburn. „Am avut o relaţie minunată!”, exclamă Michael. „La început mi-a fost teamă să o întâlnesc,
pentru că Jane mi-a spus că îţi spune direct dacă nu îi place de tine ... dar
nu a făcut-o. M-am simţit onorat pentru că sunt o mulţime de oameni pe care
nu-i agrează. Dar, chiar în acea zi, m-a invitat la cină. Atunci ne-am
împrietenit. Apoi, a venit la concertul nostru – primul concert la care a fost
vreodată – la Madison Square Garden şi chiar s-a simţit foarte bine. Ne sunam
reciproc la telefon, iar ea îmi trimitea scrisori. E minunată. Am fost în casa
ei din New York unde mi-a arătat scaunul favorit al lui Spencer Tracy şi câteva
din lucrurile lui personale.”
Michael s-a împrietenit şi cu Henry
Fonda şi în câteva ocazii au stat foarte mult de vorbă şi/sau mergeau la
pescuit. Când acesta a murit, Michael a fost unul dintre cei care au fost
alături de soţia sa, Shirlee şi de copiii săi, Jane şi Peter. „În noaptea în care a murit Henry Fonda, m-am
dus la ei şi am stat cu familia. Vorbeau şi urmăreau ştirile. Deşi îşi pierduse
tatăl, Jane şi-a găsit puterea de a fi interesată de cariera mea. M-a întrebat
dacă am văzut filmul ‚Peter Pan’ şi asta m-a mişcat. Cred că se aşteptau de
mult să moară. De luni în şir, Jane îmi tot spunea cât de grea devenea fiecare
zi. Apoi, s-a întâmplat şi uneori plângeau, alteori zâmbeau.”
Deşi trecuseră 4 ani de când Jackson Five părăsiseră
Motown Records, în tot acest timp s-au aflat procese pe rol. Numărul din 19
martie 1980 al revistei Variety,
publica următorul articol:
„În ultimii 3 ani,
Motown Record Corp. a cerut o despăgubire de 20 milioane de dolari companiei
CBS Records şi trupei The Jacksons pentru încălcarea drepturilor contractuale.
În urma procesului s-a stabilit plata sumei de 600.000 de dolari, a declarat
vicepreşedintele Motown, Michael Roshkind.
Jackson-ii vor plăti companiei Motown
100.000 de dolari conform acordului de decontare. Ei au fost de acord şi cu
celelalte puncte ale acordului estimate la 500.000 de dolari. De asemenea, ca
parte din acord, Motown va deţine drepturile asupra numelui Jackson 5, numele
sub care s-au realizat înregistrările până la acea dată.
Trupa a semnat un contract cu CBS în
1975, când Motown a intentat primul proces. Curtea Superioară de Justiţie a
decis că contractul de 7 ani al trupei cu Motown a expirat, eliberându-i de
orice obligaţii.
Motown a continuat cu acuzaţiile,
modificându-le radical şi depunând o plângere pentru daune, acţiune ce se află
pe rol în acest moment. Plângerea incriminează compania CBS, trupa The Jacksons
şi Jackson/Arons Enterprises pentru încălcarea contractului, implicări
potenţial avantajoase, încălcarea drepturilor, cauzare intenţionată de
prejudicii emoţionale, precum şi încălcarea intimităţii şi a vieţii private.”
În New York Daily
News, Roshkind a fost adesea citat referindu-se la numele The Jackson Five:
„Putem face ce vrem cu el. Până la urmă,
noi am fost cei care am creat trupa, am creat numele. Sunt 40 de mii de
Jackson-i în ţara asta şi pe 5 dintre ei, nu numai că i-am făcut staruri, dar
le-am dat casă, am plătit pentru educaţia lor şi am lucrat cu ei timp de un an
de zile pentru primul lor album.” Acum înţelegeţi de ce, cei de la Motown
Records erau atât de furioşi că Michael Jackson şi cei 4 fraţi ai lui au
părăsit compania?
În 1981 Michael şi The Jacksons au pornit într-un turneu în
39 de oraşe din Statele Unite. Turneul a debutat pe 9 iulie, în Memphis,
Tennessee şi s-a încheiat cu un concert record de 4 nopţi, ţinut cu casa
închisă la Los Angeles Forum. În timpul turneului, The Jacksons au performat
pentru peste 600.000 de oameni. Pe parcursul său au fost multe evenimente speciale,
cum ar fi întâlnirea de la arena Omni din Atlanta în beneficiul Fundaţiei
Copiilor din Atlanta, care îşi propusese să rezolve crimele oribile ce
avuseseră loc acolo, la acea vreme. The Jacksons au făcut o donaţie către
fundaţie în valoare de 100.000 dolari şi au adunat pe parcursul turneului 5,5
milioane de dolari!
În timpul turneului, Michael i-a dat o declaraţie lui
Robert Hilburn de la Los Angeles Times:
„Acesta este ultimul meu turneu.”, a
spus el. „Îmi place să fiu pe scenă, dar
nu îmi plac lucrurile colaterale turneului. Nici măcar nu am vrut să fac acest
turneu. Motivul pentru care nu a fost anulat, este faptul că am vrut să adunăm
fonduri pentru copiii din Atlanta.
Cred că este important să ne maturizăm.
Am făcut asta de atâta timp, încât uneori mă simt de parcă aş avea deja 70 de
ani. Am mers în jurul lumii de două ori, am performat în faţa regilor şi
ambasadorilor. A venit timpul să mergem mai departe. Încă mai vreau să
înregistrez, dar la fel de mult vreau să fac film. Aşa vreau să-mi petrec următorii
câţiva ani.”
Atunci când The Jacksons au performat la MSG[1]
din New York, în audienţă se aflau şi foarte mulţi admiratori din rândul
starurilor. Alături de Katherine Hepburn, care era însoţită de nepoata ei,
Katherine Houghton (care a jucat alături de mătuşa sa în Ghici cine vine la cină), au mai fost prezenţi Andy Warhol, Margot
Kidder, Dan Aykroyd, Jane Fonda, Steven Spielberg, Victoria Principal, Andy
Gibb, Quincy Jones, Cher, Tatum O’Neal, Leslie Gore, Jamie Lee Curtis şi Kristy
McNichol.
Pentru
a captura evenimentul, a fost înregistrat un album de două seturi minunate
intitulat The Jacksons Live. Lansat
de Epic Records, nu numai că albumul conţine o înregistrare excelentă a
divertismentului marca The Jacksons, dar este singurul lor album „live” şi
celebrează 12 ani de înregistrări de succes. Pentru Michael, albumul adună
toate etapele carierei sale. Perioada Jackson 5 este marcată de un mixaj între I Want You Back / ABC / The Love You Save
şi o versiune excepţională a piesei I’ll
Be There. Din perioada Motown solo a fost inclusă piesa Ben. Din perioada The Jacksons la Epic
Records, au fost incluse Can You Feel It,
Shake Your Body (Down To The Ground) şi
Heartbreak Hotel. Iar de pe albumul Off
The Wall au fost incluse She’s Out Of
My Life, Working Day And Night, Rock With You şi Don’t Stop ’Till You Get Enough. Albumul este foarte bine lucrat
şi înregistrat şi ni-l prezintă pe Michael în cea mai bună formă. The Jacksons Live face o demonstraţie
excelentă de energie şi de artă, tipică fenomenalei cariere a lui Michael.
Oricum, pentru Michael Jackson ... partea cea mai bună încă nu venise ...
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu