vineri, 2 noiembrie 2012

1984 - MICHAEL! / Capitolul 6 – The Wiz


MICHAEL!
by Mark Bego
(1984)
Traducere  şi adaptare în Limba Română, Mihaela A.R.
 
 
THE WIZ
 
 
Îmi place ideea de a face ‚The Wiz’,” exclama Michael în vara lui 1977, „pentru că la el lucrează cei mai buni oameni. Atunci când lucrezi cu cei mai buni, ştii că va ieşi perfect. Sidney Lumet este regizorul. Este unul dintre cei mai buni regizori – a făcut ‚Network’ (Reţeaua), ‚Day Of The Condor’ (Ziua Condorului) – are în palmares câteva lucruri foarte bune. Quincy (Jones) semnează muzica – va fi grozavă. Şi să nu-i uităm pe Richard Pryor, Diana Ross şi Mabel King. Cum să nu iasă bine? Nu oricine poate fi actor.”, spunea Michael la acea vreme. „Eu nu am încercat niciodată s-o iau în serios, doar mă jucam, ca în spectacolele TV pe care le-am făcut. Dar în televiziune nu am avut niciodată timp să studiez cu adevărat, trebuia pur şi simplu s-o facem. Repede! Cu filmul, trebuie să repeţi şi să repeţi mereu. De aceea le ia atâta timp până fac un film. Trebuie să iasă perfect. Eu interpretez rolul Sperietorii, care cântă şi dansează – lucru pe care pot să-l fac.
Încă din 1971, Michael s-a confesat lui Michael Sherman de la Detroit Free Press, că aspiră la cariera cinematografică. „Mi-ar plăcea să fiu actor,” a spus Jackson, „să fac lucruri de genul celor pe care le face Sidney Poitier.” Iar acum are şansa să interpreteze rolul Sperietorii al cărei cap este umplut cu decupaje din ziare, sursa ideilor care îi vin pe parcursul poveştii.
Nu numai că acest film este versiunea cinematografică a marelui succes de pe Broadway, The Wiz, dar este şi cea mai scumpă producţie realizată vreodată cu actori de culoare, cu un buget ce depăşeşte suma de 30 milioane de dolari şi de asemenea, cel mai scump muzical filmat vreodată în istoria Hollywood-ului!
Alături de Michael au fost Diana Ross în rolul lui Dorothy, Ted Ross în rolul leului cel fricos, Nipsey Russel în rolul Omului de Tinichea, Mabel King în rolul vrăjitorului cel rău din vest, Richar Pryor în rolul Vrăjitorului (The Wiz) şi legendara Lena Horne în rolul Glindei, vrăjitoarea cea bună din sud.
Concepţia originală a piesei de pe Broadway – The Wiz – a apaţinut producătorului Ken Harper. În anul 1972, Harper era un fost disc-jockey de 32 de ani care avea în minte ideea că un muzical în genul Motown ar avea aceeaşi atracţie universală pe scenă ca şi varianta radiofonică. Cu ajutorul cărţii lui William Brown şi a textierului Charlie Small s-a născut The Wiz.
Următorul pas era să găsească pe cineva la fel de entuziast de proiect – suficient ca să investească o mare sumă de bani pentru a produce spectacolul. După ce a vorbit cu toţi potenţialii interesaţi, în cele din urma interesul a venit din partea Corporaţiei 20th Century Fox. Cei de la Fox şi-au arătat entuziasmul şi în schimbul drepturilor asupra filmului, drepturilor de publicare şi a celor asupra albumului, au venit la început cu 650.000$. Ca urmare, proiectul a demarat.
Harper nu a pierdut vremea şi a adunat echipele de tehnicieni şi de actori, în special pe Stephanie Mills pentru rolul lui Dorothy şi pe Geoffrey Holder (cel mai bine cunoscut pentru aportul care i-a adus premiul Clio în industria de publicitate pentru o reclamă la 7-Up intitulată Aceasta este Cola Nuts) pentru costume şi eventual ca regizor.
În cele din urmă, programul a debutat în Baltimore la Teatrul Morris A. Mechanic pe 21 octombrie 1974. În seara dinaintea premierei, repetiţiile tehnice au fost un dezastru absolut, iar Harper avea deja viziunea visului său de trei ani transformat în scrum. Teatrul avea cea mai superstiţioasă orientare şi conform tradiţiei, dacă rochia de la repetiţie era îngrozitoare, atunci şi seara premierei avea să fie la fel. Dar, contrar acestei teorii, premiera s-a bucurat de aplauze în picioare şi 4 re-chemări la rampă, în vreme ce spectacolele ulterioare şi-au atras succesul din admiraţia publicului în Detroit şi Philadelphia.
La New York, a fost altă poveste. După o săptămână de previzualizări, spectacolul s-a derulat cu costuri extinse. S-a pus în scenă, pentru 67.000$ pe săptămână, în vreme ce spectacolele anterioare au costat doar 46.000$. Sâmbătă, 5 ianuarie 1975, a fost seara de debut pe Broadway. La final, criticii au descris spectacolul ca fiind “o amestecătură”, iar recenziile aveau o tentă negativă.
Harper ştia că a compus un spectacol bun cu multe elemente excelente, dar banii se terminaseră şi dacă Fox nu îşi pierduse încrederea la momentul New York, criticii probabil, aveau să le-o ucidă. Luni, au primit răspunsul … Fox le-ar acorda fondurile necesare pentru continuarea spectacolului şi în luna următoare, dar vânzările trebuie sporite sau se termina totul. Fireşte, compania de film care a râs tot timpul pe seama băncii, atunci când criticii au măcelărit The Poseidon Adventure, era dornică să rişte din nou.
Muzicalul de pe Broadway s-a dovedit a fi cel mai mare câştigător al Premiilor Tony. Nu numai că a câştigat premiul Tony la categoria muzicalul anului, dar a continuat să fie jucat timp de aproape 4 ani. Şi atunci, ce idee excelentă pentru un film!
Prima persoană care a conceput versiunea cinematografică a piesei The Wiz a fost producătorul Rob Cohen. Primul om la care s-a gândit a fost regizorul Sideny Lumet, câştigător al multor premii. Lui Lumet i-a plăcut idea, dar şi-a dat seama că filmul ar căpăta putere numai prin directorul său muzical. Ca urmare, a decis imediat că un singur om este destinat acestei sarcini – nominalizatul la Premiile Academiei, Quincy Jones.
Sideny Lumet îşi aminteşte: “Când am vorbit prima dată cu Quincy despre acest proiect, nu era sigur că ar fi în stare să facă aşa ceva. Avea de făcut 4 albume în anul acela. Am fost uimit. Nu ştiam încotro să mă îndrept. Acest film era o combinaţie de talente desăvârşite. Proiectul era atât de uriaş încât doar o anumită persoană putea umple absenţa regizorului muzical. Cu toate că eram în dubiu, am amânat toate deciziile şi am hotărât să facem pre-înregistrările pe cel mai bun ritm pe care îl aveam şi când filmările s-au terminat, nu mi-a rămas decât să mă rog.
Lumet continuă: “Am discutat odată cu Quincy despre asta. Oricum, nu putea să stea deoparte. Nu voi şti niciodată cum a reuşit şi nici nu sunt sigur că aş vrea. Dar pe măsură ce asculţi coloana sonoră, vei recunoaşte, ca şi mine de altfel, că a făcut o treabă excelentă, a reuşit. Ce era aşa de special în chestia asta, încât numai Quincy putea s-o facă? A fost excelentul aport al lui Charlie Small, care m-a inspirat pentru versiunea cinematografică. Şi se impunea necesitatea a patru piese noi şi două balade, pe care ştiam că numai Quincy le putea scrie. Aveam nevoie de cineva capabil să înţeleagă ce urmăream, de ce o scenă avea o culoare şi alta altă culoare, cineva care să poată comunica cu coregraful, să puncteze un număr de dans şi să înţeleagă ce intenţionăm să facem cu el, cineva care să poată urmări repetiţiile Dianei sau ale lui Michael şi să ştie ce aranjament muzical se potriveşte mai bine ... cu alte cuvinte, aveam nevoie de Quincy Jones.
Conform cu Jones, “Mulţi ani, oamenii m-au întrebat: ‘Quincy, care a fost cel mai mare aport al tău?’ Răspunsul meu de acum este ‘The Wiz’. Atunci când ai nouă caractere principale care cântă, 120 de dansatori, 6 tehnicieni de sunet, 3 dirijori, 4 contractanţi, 300 de muzicieni, 105 cântăreţi, 9 orchestre, 6 dubluri, 5 editori muzicali, vorbeşti despre cifre foarte mari. Şi când te gandeşti că era să refuz! Prima dată am auzit de versiunea cinematografică de la Sidney Lumet, la o petrecere de acum  doi ani (1976), dar eram atât de prins cu angajamentele pentru înregistrări, încât nici nu am luat-o în considerare. Apoi, într-o zi, în faţa casei mele din California a parcat un Mercedes şi din el a ieşit un bărbat cu flori în mână. Era Charlie Small, care venise să-mi ceară să mă implic în acest film. Deşi am spus ‘Nu!’ şi atunci, se pare că nici Charlie şi nici Sidney nu m-au luat în seamă. Cu timpul, am învăţat că atunci când Sidney este implicat atât de mult în ceva, cel mai bine este să verifici de două ori!
Quincy continuă: “Despre Rob Cohen, producătorul nostru de 29 de ani, pot spune că este o persoană minunată pe care o iubesc şi îi mulţumesc că nu a considerat acel ‘Nu’ ca răspuns ferm. El este cel care a dat startul ecranizării acestui proiect după ce a văzut versiunea de pe Broadway, pe vremea când filma ‘Bingo Long And The Travelling All-Stars’. Rob şi-a transformat viziunea în acţiune, asigurându-şi drepturile de a face din ‘The Wiz’ un film muzical. Prima dată a semnat cu Ted Ross şi Mabel King (din distribuţia originală). Apoi, în mijlocul pregătirilor, Diana Ross a visat să fie Dorothy şi s-a întâmplat! Atunci Rob şi-a îndreptat atenţia către Richard Pryor şi Michael Jackson. A făcut o mişcare îndrăzneaţă alegându-l pe Sidney Lumet în poziţia de regizor şi astfel a început ‘The Wiz’.
Cu toate că 20th Century Fox avea prima decizie asupra filmului, drepturile s-au modificat şi ‘The Wiz’ a devenit producţie Motown sub compania Universal Pictures. Drepturile de înregistrare s-au împărţit între Motown şi MCA, cei din urmă deţinând şi drepturile de distribuţie.
Cea mai mare parte din film s-a turnat la studiourile Astoria din Queens. Quincy îşi aminteşte: “Repetiţiile au început în iulie 1977 la Hotelul St. George din Brooklyn. În vreme ce Sidney lucra pe scenariu cu actorii într-o cameră micuţă, Louis Johnson lucra cu 120 de dansatori şi 40 de foto-modele de top new-yorkeze, în sala principală. Toţi erau de culoare. Ce privelişte! Ce început! Ce mai distribuţie! Ce diversitate de stiluri! De la Lena Horne la Diana Ross, Richard Pryor, Ted Ross, Michael Jackson (care tocmai împlinise 19 ani.). Fiecare artist avea propriul stil de lucru!”, exclamă Jones. Şi astfel a început cea dintîi colaborare între Quincy Jones şi Michael Jackson.
Actorii erau încântaţi de rolurile fanteziste pe care trebuia să le portretizeze. Fiecare dintre ei studiase cu atenţie originalul din 1902 – Vrăjitorul din Oz al lui L. Frank Baum.
Michael Jackson spunea la acea vreme despre personajul său: “Sunt propriul meu prizonier, exact ca toate personajele din ‘The Wiz’. Mi-e teamă să-mi pun la bătaie potenţialul. Mă bazez mai mult pe hârtiile din care sunt făcut decât pe propriul creier.
Acest Leu este un şoarece de bibliotecă.”, spune Ted Ross despre personajul său. “A fost alungat din junglă şi singurul lucru la care se pricepe este să stea pe piedestal.”, explicând că treaba Leului cel Laş era să stea în chip de statuie într-o bibliotecă publică din New York.
Nipsey Russell, în rolul Omului de tinichea, este cunoscut ca o personalitate în televiziune dar care foarte rar a fost văzut pe marele ecran. La acea vreme, el declara: “’The Wiz’ este şansa care a venit târziu! Dar îmi voi aduce şi eu aportul, pentru că altfel nu se poate. Am lucrat din greu şi ştiu că mă pricep să cânt, să dansez şi să spun glume.
Cel mai controversat artist din distribuţia principală a fost Diana Ross. Cu toate că imaginea tuturor despre Dorothy contura o fată foarte tânără, o adolescentă din Kansas, Diana nu a găsit nici o menţiune în carte referitoare la vârsta ei. “În privinţa asta, nu este nimic precizat.”, explică ea. “În acest fel, fiecare cititor îşi formează propria imagine. Am ştiut de atunci că visul meu se poate transforma în realitate. Dorothy era în subconştientul meu. Prima mea călătorie în Oz a fost cu Judy (Garland). Era propria mea poveste. Eram o fetiţă care se temea să plece de acasă ca apoi să descopăr puterea de care aveam nevoie.
Pentru a echilibra diferenţa de vărstă evidentă, scenariul a fost rescris, aşa că Dorothy a devenit o profesoară de 24 de ani. Diana Ross avea 34 de ani la acea vreme.

The Wiz - On the set
 
Pentru Michael Jackson, proiectul a reprezentat îndeplinirea unei ambiţii “de-o viaţă”. “Să fac ‘The Wiz’ a fost o experienţă incredibilă. Am iubit filmul dintotdeauna şi îmi doream demult să fac ceva în această direcţie. În plus, am fost îndrăgostit de ‘Sperietoare’. Am văzut piesa de şase ori.
Înainte să înceapă filmările, Michael a tras o reală sperietură în privinţa sănătăţii fizice, după cum spune chiar el. “Am avut un atac când eram pe plajă, de 4 iulie. Nu mai puteam respira. A trebuit să fiu dus la spital de urgenţă. Doctorul a spus că era pneumotorax[1]; bule de aer în plămâni care se acumulează şi nu mai poţi respira. Doctorul a spus că cel mai frecvent apare la persoanele slabe. A mai spus că aveam şi un pic de pleurezie. Asta mi-a amintit că lui Buddy Ebsen, care ar fi trebuit să fie ‘Omul de tinichea’ în piesa originală ‘Vrăjitorul din Oz’, i s-a făcut rău şi s-a prăbuşit înainte de a începe.
La acea vreme, Michael era foarte slab, ceea ce nu i-a sporit rezistenţa prea mult. Cântărea doar 52 kg. “Mâncam toată pâinea de pe masă numai ca să mai pun ceva pe mine. Am încercat, dar nu s-a întâmplat nimic.” Dar ca un adevărat co-echipier ce era, s-a prezentat pe platou la timp, iar filmările au decurs conform programului.
Când au început filmările, Michael habar nu avea de câtă muncă este nevoie pentru a face un film. “Am stat câte patru ore zilnic, timp de cinci luni, numai pentru a fi machiat, dar a meritat fiecare minut. Omule, era îngrozitor. După ce terminam ziua de filmare, plecam de pe platou cu urme de machiaj pe piele, iar ochii îmi erau roşii şi inflamaţi. Afară erau fanii care se uitau la mine şi spuneau ‘Hey, tipul ăla se droghează, ia priviţi ce e-n stare să-şi facă!’ Încercam să le explic că nu m-am atins niciodată de droguri şi că era din cauza machiajului, dar nu cred că mă credeau. Uneori plecam acasă în costumul personajului meu iar oamenii spuneau ‘ne daţi or nu ne daţi!’. Asta îmi plăcea!
Mai sunt şi alte întâmplări de care îşi aminteşte Michael. “Am lucrat foarte mult afară. Era foarte frig; cel mai mare frig din New York. La World Trade Center erau 600 de dansatori, toţi îmbrăcaţi în costume asemănătoare celor de înot. Şi era atât de frig, încât o parte dintre ei şi-au dat demisia.
Michael admite: “Îi datorez mult Dianei Ross. Ea a fost ‘mama’ mea pe platoul de filmare. Vorbesc serios. Întotdeauna era acolo, să mă ajute … să-mi dea un sfat. Eram foarte apropiaţi. Trebuie să spun că o iubesc, a fost extraordinară. În fiecare dimineaţă venea în camera mea şi mă întreba dacă sunt OK sau dacă am nevoie de ceva.
Cel mai amuzant lucru, a fost scena de pe acoperiş. Diana trebuia să leşine iar eu trebuia să o prind. Dar era prea grea. Suflam de nu mai puteam încercând să continui dialogul, în timp ce încercam din nou şi din nou să o ridic, până când am reuşit. Nu toate scenele au fost amuzante. De exemplu cea în care Vrăjitorul se uita după noi. I-au făcut ochii atât de strălucitori, încât atunci când Diana s-a uitat în ei, i-au ars retinele. Nu a mai putut vedea vreo două zile!” În acele zile, din pricina afecţiunilor retinei, Diana nu a mai putut suporta flash-urile.
Michael a muncit din greu şi şi-a făcut mulţi prieteni în timpul filmărilor. Regizorul Sidney Lumet spunea despre Michael că este “cel mai talentat tânăr de la Jimmy Dean încoace, un actor excelent, un dansator fenomenal, unul dintre cele mai rare talente cu care mi-a fost dat să lucrez vreodată! Şi nu exagerez cu nimic!” Quincy Jones spunea: “Michael este o maşină în adevăratul sens. Deţine echilibrul între înţelepciunea unui om de 60 de ani şi entuziasmul unui copil.
Michael continuă despre experienţa sa: “M-am distrat grozav. A fost una din cele mai minunate perioade pe care le-am trăit. Am învăţat foarte multe. A fost o experienţă grozavă. Textul a fost greu, greu cu adevărat. Multă lume priveşte filmul ca pe o poveste pentru copii, dar nu este chiar aşa. Se referă la soartă, la credinţă şi curaj, iar atunci când vii în contact cu astfel de lucruri, te înfrunţi cu ceea ce a făcut din unii oameni, marii regi ai lumii. Curaj, credinţă şi suflet – astea sunt lucruri grele. Iar eu m-am simţit extraordinar!
La finele analizei, Michael a fost foarte mândru de munca pe care a depus-o. “Mă bucur de ceea ce am făcut. Sunt o parte dintr-un întreg şi da, cred că a ieşit bine. Este minunat să ştii ca ceea ce ai făcut, ceva din care ai făcut parte, va rămâne viu ani şi ani. S-ar putea să vă mire, dar piesa mea favorită din acest proiect nu este interpretată de mine. Este cea interpretată de Diana şi Lena Horne şi se numeşte ‘Believe In Yourself (Crede în tine)’. Şi este favorita mea, graţie mesajului său. Îmi place foarte mult.
Michael a apreciat experienţa şi din punct de vedere educaţional. “Am învăţat foarte multe de la Sideny Lumet. Am vorbit despre tot. Ştie atât de multe. I-am pus multe întrebări despre toate filmele lui – ‘Serpico’, ‘Dog Day Afternoon’, ‘Twelve Angry Men’. Sidney este într-adevăr bun. Uneori, atunci când ceva din ceea ce făceam nu era credibil, mă opream şi spuneam ‘Hai să o luăm de la capăt!’, iar Sidney spunea ‘Nu, a fost teribil!’
Cu aşa o echipă şi distribuţie, din care făcea parte Lena Horne, Diana Ross, Richard Pryor, Quincy Jones, Nipsey Russell şi Michael Jackson, The Wiz promitea să fie una dintre cele mai tari experienţe cinematografice imortalizate vreodată pe peliculă. Şi pentru cireaşa de pe tort, Quincy a format un grup de muzicieni incredibil, din care făceau parte Bob James, Grady Tate, Ralph MacDonald, Eric Gale, Richard Tee şi Steve Gadd. Pentru părţile corale el i-a adunat pe Roberta Flack, Cissy Houston, Luther Vandross, Ray Simpson de la Village People şi pe Ullanda McCullough. Pentru coloana sonoră adiţională şi versuri a pus în scenă talentele lui Nick Ashford şi Valerie Simpson.


 Cu toate acestea, cum de nu a fost unul dintre cele mai mari succese din istoria filmului? Simplu, pentru că a fost supra-estimat. A fost atât de încărcat şi de aglomerat, încât spiritul şi bucuria poveştii au fost îngropate de vii. Estimat a fi unul dintre cele mai mari dezastre ale Crăciunului din 1978, filmul The Wiz, a fost un eveniment de divertisment lipsit în totalitate de strălucirea pe care a avut-o versiunea de scenă. John Skow de la revista Time a realizat revizia filmului în numărul din 30 octombrie 1978, sub titlul “Nicăieri sub curcubeu”. Andrew Sarris de la The Village Voice şi-a intitulat critica “Ding Dong, Vrăjitorul a murit.” Criticii din toată ţara au catalogat filmul ca unul sufocat în propria generozitate. Deşi vânzările de bilete au înregistrat sume respectabile, filmul nu s-a încadrat în categoria acelora pe care publicul să-şi dorească să-l revadă de multe ori.
În ciuda criticilor, The Wiz a însemnat un pas important pentru Michael. El a primit critici favorabile şi a fost introdus publicului cinefil. Prestaţia sa a fost una profesională şi credibilă şi şi-a dovedit sieşi că poate fi profitabil ca star de cinema.
Şi mai semnificativ a fost faptul că acest proiect a lansat pe piaţă primul album produs de Quincy Jones, din care făcea parte şi Michael. Acesta a fost începutul unei colaborări din care vor ieşi mai târziu albumele Off The Wall şi Thriller! A fost un proiect care a făcut din numele Michael Jackson mai mult decât un “alt” artist, ci şi un actor recunoscut!
   Conform celor spuse de Michael, filmul i-a ridicat statutul în comunitatea de la Hollywood, în particular cu Tatum O’Neal şi cu tatăl ei, Ryan O’Neal. “Tatum este cea mai bună prietenă a mea. Ţinem mereu legătura şi vorbim despre lucrurile pe care le facem. S-a bucurat foarte tare pentru mine atunci când am fost distribuit în ‘The Wiz’. Şi ea m-a ajutat cu sfaturi despre cum să trec prin toate astea. Ea şi tatăl ei au fost minunaţi cu mine.
Michael îşi aminteşte cu mândrie: “Acesta a fost primul meu rol adevărat. Am mai avut roluri şi înainte, dar erau pentru genul de concert, ca de exemplu ‘Save The Children’. Acum însă a fost prima dată când am interpretat un rol, sunt altcineva, nu eu însumi…. A fost unul din visele care mi s-au împlinit!
Două din piesele pe care Michael le-a interpretat în film au fost alese ca single-uri. Primul Ease On Down The Road este singurul duet înregistrat la acea dată cu Michael şi prietena sa apropiată Diana Ross. A atins locul 17 în topul Soul Billboard în octombrie 1978. Cel de-al doilea single a fost solo-ul lui Michael You Can’t Win (Part I), care a atins locul 42 în ianuarie 1979.

Lui Dorothy i s-a împlinit cea mai arzătoare dorinţă, aceea de a-şi auzi tocurile papucilor de rubin. Dacă Michael a reuşit să facă la fel, ce şi-ar putea dori mai mult? “Mi-aş dori să fac lumea mai frumoasă prin divertisment, aducând oamenilor bucurie în suflet. Este minunat să vezi oamenii zâmbind sau râzând sau plângând de bucurie. Muzică, pace, iubire, asta îmi doresc să le aduc!”, exclamă Michael.
(va urma)


[1] Pătrundere a aerului în cavitatea pleurală, datorită perforării plămânului sau a peretelui toracic.(DEX)
 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
;