MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE STORY OF
THE THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D. Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D. Campbell
Traducere şi adaptare în
Limba Română Mihaela A.R.
*
Capitolul 19
“Heal
The World”
Michael Jackson
Heal the world,
make it a better place
For you and for me
and the entire human race
|
Să vindecăm Lumea
să o facem un loc mai bun
Pentru tine şi pentru mine
şi pentru întreaga omenire
|
Proiectul imediat următor a fost noua carte a lui Michael,
intitulată Dancing The Dream (Dansând
visul) care a intrat în magazine în iunie 1992. Cartea a fost publicată de
Doubleday, care a publicat şi Moonwalk,
iar introducerea ei a fost scrisă de Elizabeth Taylor. Volumul i-a fost dedicat
lui Katherine Jackson - “Dedicat Mamei,
cu dragoste” şi din nou, nu a existat nici un fel de menţiune la adresa
tatălui.
S-a spus că Dancing The
Dream va conţine o sută de fotografii nepublicate alături de douăzeci de
poeme şi eseuri scrise de Michael, însă unele dintre imagini au mai fost
publicate şi înainte, cu alte ocazii. Unele au fost extrase din calendarul
oficial Michael Jackson 1985 şi din revistele Ebony şi People. Altele
sunt ipostaze din scurt metrajele Black
Or White şi Remember The Time sau
din prestaţia sa la aniversarea celor zece ani de MTV. Deşi Michael a oferit
câteva fotografii publicului, orice imagine nouă cu el, era întotdeauna o sursă
de delectare, iar cele incluse în cartea Dancing
The Dream, nu făceau excepţie.
Poemele şi reflecţiile incluse în volumul respectiv sunt
concentrate în mare parte, şi deloc surprinzător, pe copii, animale şi mediul
înconjurător. Poemele surprind diverse ipostaze, din păcate reale: un pescăruş
cu penajul acoperit de rezidurile deversate în mare, fauna marină întrebându-se
dacă va sfârşi în plasele braconierilor sau elefanţii care refuză să
îngenuncheze şi să moară renunţând la fildeşii lor pentru nimicurile care-i
fericesc pe oameni; toate acestea ilustrează măsura în care Michael este
îngrijorat de felul în care oamenii au ajuns să trateze animalele. În poemul Mother Earth (Mama Pământ) el cugetă la
felul în care omul a maltratat pământul ca planetă, Am tratat-o pe Mama Pământ în felul în care unii oameni îşi tratează
locuinţele închiriate. Lasă numai gunoi după ei şi trec mai departe.
În poemul dedicat lui Ryan
White, Michael scrie despre prietenul său trecut în nefiinţă şi cât de mult
a suferit din pricina ignoranţei oamenilor faţă de suferinţa sa:
Ryan White, symbol of agony and
pain
Of ignorant fear gone insane….
|
Ryan White, simbol al agoniei
şi durerii
A fricii ignorante vecină cu
nebunia….
|
Atunci când Jeanne White, mama lui Ryan, a fost invitată în
emisiunea Maury Povich Show, Michael
a sunat şi a recitat poemul dedicat lui Ryan în direct.
Mama este o dedicaţie pentru Katherine
Jackson, căreia i-a purtat întotdeauna un adânc devotament:
No matter where I go from here
You’re in my heart, my mother
dear.
|
Nu are importanţă încotro mă
voi îndrepta de-aici
Căci tu eşti în inima mea,
draga mea mamă.
|
Unele dintre poeme au
fost publicate anterior cum este Mother,
inclus şi în cartea Katherine-i, My
Family, The Jacksons. Dancing The
Dream, sub titlul The Dance şi Planeth Earth sunt incluse în booklet-ul albumului Dangerous, iar versurile pieselor Heal The World şi Will You Be
There sunt incluse în volumul de poeme şi reflecţii.
Copiii şi mediul
înconjurător sunt principalele aspecte asupra cărora se apleacă noua Fundaţie a
lui Michael, Heal The World, care va beneficia de toate încasările turneului
Dangerous. Heal the World a fost creată în slujba copiilor bolnavi, suferinzi
de foame şi abuzuri. Obiectivul lui Michael era acela de a strânge 100 de
milioane de dolari de pe urma turneului, sumă ce urma să o doneze fundaţiei.
Aceasta era cea de a doua oară când se angaja într-un turneu al cărui profit urma
să fie donat în întregime în scopuri caritabile. Cu toate că i-a plăcut enorm
să performeze, adevărata lui pasiune poate că a fost departe de scenă –
ajutorul oferit unei lumi şi unei planete bolnave şi suferinde. A avut o
compasiune nativă pentru ceilalţi. Şi-a folosit în mod constant piesele şi
concertele şi chiar discursurile de acceptare, pentru a aduce în atenţie nevoia
de a vindeca planeta.
O incursiune de 30 de minute
în turneul lui Michael a fost oferită într-un program special intitulat Michael Jackson: The Dangerous Tour,
difuzată pe 2 iulie în reţeaua Fox. În cadrul ei a fost prezentată performanţa
live a piesei Black Or White
susţinută în primul concert din 27 iunie la München / Germania, noul scurt
metraj al piesei Jam şi câteva
secvenţe din timpul turnării scurt metrajului Give In To Me al cărui invitat special a fost Slash. În aceeaşi
seară, a fost difuzat pe MTV un program special cu o durată de o oră, intitulat
Live and Dangerous, în care au fost
incluse secvenţe din spatele scenei scurt metrajului Jam şi sosirea lui Michael în Germania, precum şi câteva
performanţe live din concert.
Cu doar câteva zile
înainte de startul turneului, Slash s-a alăturat lui Michael în Germania pentru
a filma noul scurt metraj al viitorului single, Give In To Me. Acesta este o performanţă video similară cu Dirty Diana. Cele două piese împart o
savoare sexuală agresivă, singura deosebire între ele fiind aceea că dacă în Dirty Diana, agresorul este Diana, în Give In To Me, agresorul este Michael:
Don’t try
to understand me
Just
simply do the things I say
Love is a
feeling
Give it
when I want it
’Cause I’m
on fire
Quench my
desire
|
Nu încerca
să mă înţelegi
fă doar
ceea ce îţi spun
Dragostea
e un sentiment,
dă-mi-o
atunci când o vreau
căci mă
mistuie...
Potoleşte-mi
dorinţa.
|
În timp ce Michael se
afla în Europa cu turneul Dangerous, tabloidul Londonez Daily Mirror, urmând trend-ul deja adoptat de a împrăştia zvonuri
despre faptul că faţa lui Michael este un dezastru, ca urmare a presupuselor nenumărate
operaţii estetice, a scos de sub tipar o poveste referindu-se la el ca la
„Scarface” (faţa cicatrizată). Tabloidul susţinea că este o fantomă marcată de urmele operaţiilor estetice, că are o gaură în
locul nasului, un pomete mai înalt ca celălalt şi că bărbia îi atârnă în mod
ciudat. În replică la această poveste, Michael a intentat un proces de
calomnie împotriva publicaţiei respective, solicitând scuzele de rigoare şi o
despăgubire substanţială. Câteva zile mai târziu, a obţinut ordinul împotriva
celor de la Daily Mirror prin care
aceştia erau restricţionaţi până la încheierea cazului, în a publica o
fotografie, care pretindeau ei, ar dovedi că faţa lui este complet desfigurată.
Tabloidul a deschis şi el un proces împotriva lui Jackson, susţinând că
publicaţia a fost defăimată prin remarcile lui, care o acuza că publica
neadevăruri despre el şi o împiedica să probeze cu fotografii.
Încă celebrându-şi
vârsta de zece ani, în iulie 1992, MTV a întocmit un Top 10 al celor mai mari
staruri ai primilor lor zece ani. Alături de scurt metraje şi secvenţe extrase din
diverse concerte, au fost incluse şi interviuri cu primii zece aleşi, printre
care s-au numărat Madonna, Def Leppard, George Michael, Aerosmith, Janet
Jackson, U2, Guns’N’Roses, Prince şi REM. Lista s-a finalizat cu secvenţe din
turneul, fan-mania şi scurt metrajul Jam
ale lui Michael Jackson.
Tot în iulie, Billboard a anunţat că Asociaţia
Americană a Industriei de Înregistrări (RIAA) a adăugat scurt metrajele Beat It şi Billie Jean, palmaresului producătorilor din domeniul video muzical
Hall of Fame. Apoi în septembrie, Sony i-a acordat lui Michael un premiu
special pentru celebrarea celor patru albume ale sale, ale căror vânzări
depăşiseră pragul de 10 milioane de exemplare, fiecare.
Michael a primit un
premiu mai special şi de o altă natură din partea doctorului în psihologie
Wayne Dyer, care i-a dedicat cartea sa intitulată Real Magic. Doctorul Dyer, care a petrecut câteva zile la ranch-ul
lui Michael, a considerat că merită această onoare datorită angajamentului privind
pacea în lume şi ajutorul oferit copiilor. El a spus că l-a admirat pe Michael
pentru puterea cu care a rămas în picioare în faţa presiunii tabloidelor din
presă.
În septembrie, MTV a
înmânat premiile pentru clipurile-video muzicale ale anului – VMA (Video Music
Awards). În timpul emisiunii televizate, a avut loc în premieră anunţul făcut
de Michael Jackson privitor la campania Choose
or Loose (Votezi sau pierzi), proiectată pentru a-i încuraja pe tineri să
voteze. Îmbrăcat în costumul său de scenă auriu cu negru şi purtând ochelari de
soare, şi-a încurajat conaţionalii să-şi aducă aportul şi să facă diferenţa. Trăim într-o ţară în care avem şansa de a
face diferenţa. Avem şansa de a face viaţa mai bună pentru noi şi pentru copiii
noştri. Viitorul este acum. Să mergem împreună şi să ne exprimăm dreptul de a
alege. Alege sau pierzi.
În cadrul MTV-VMA, Michael
a avut două nominalizări, Black Or White
la categoria Cele mai bune efecte speciale şi In The Closet la categoria Cea mai bună peliculă cinematografică.
Nici unul dintre ele nu a câştigat. Oricum, Michael a contribuit la spectacol
cu reprezentaţia sa live a piesei Black
Or White, extrasă din concertul susţinut pe Stadionul Wembley din Londra. Aceasta
a fost o adevărată delectare pentru fani, care au avut ocazia să vadă o infimă
parte din concertele turneului Dangerous. Oricum, pe 10 octombrie 1992, a fost
difuzat pe HBO, un întreg concert. Prezentat ca singura şansă a fanilor
americani de a-l vedea pe Michael în turneul Dangerous, spectacolul a fost
intens mediatizat. S-a raportat că Michael a primit 20 de milioane de dolari
din partea HBO, pentru drepturile de difuzare ale concertului, deşi acest lucru
nu a fost niciodată confirmat de Jackson, dar a fost negat de HBO. Difuzarea
concertului (n.t. – Bucureşti / România, 1 octombrie 1992, Stadionul Lia
Manoliu, astăzi Stadionul Naţional, 70.000 de spectatori + 20.000 poliţişti) a
beneficiat de cea mai mare audienţă din istoria oricărei reţele de cablu şi a primit
Premiul Cable ACE. Concertul a fost transmis în 61 de ţări ale globului.
Fiecare detaliu al
spectacolului a fost nimic mai mult decât fascinant, începând de la intrarea în
scenă care nu a făcut nici o excepţie. Învăluit în perdeaua de fum şi printre
scânteile declanşate de elemente pirotehnice, Michael a sărit de sub scenă, aterizând
pe ea, îmbrăcat în pantaloni negri, tunică argintie şi o eşarfă aurie
traversându-i pieptul pe diagonală. Pe braţul drept purta o banderolă, iar trei
degete de la mâna dreaptă erau înfăşurate în bandă albă adezivă. A încremenit
cu pumnii încleştaţi şi a stat acolo, absolut nemişcat preţ de aproape două
minute, timp în care mulţimea devenea tot mai sălbatică. Publicul a prins să
freamăte de agitaţie în vreme ce el nici măcar nu-şi mişcase măcar un muşchi. Şi-a
îndepărtat ochelarii de aviator cu mişcări lente, i-a aruncat deoparte şi a
plonjat în prima piesă, Jam,... şi nu
s-a mai oprit timp de două ore.
Wanna Be Startin’ Somethin’ a fost următoarea piesă, iar după aceasta, Human Nature, excelent apreciată de
public, graţie prestaţiei live. Apoi, Michael şi-a completat vestimentaţia cu
un sacou alb cu dungi fine şi o fedora albă, ceea ce semnala că următoarea
piesă era Smooth Criminal. Jackson împreună
cu cei patru dansatori ai săi au asociat piesei, coregrafia executată în scurt
metrajul acesteia, inclusiv aplecarea care sfida gravitaţia. Dansatorii s-au
prăbuşit sub focul imaginar al mitralierei, iar Michael a ieşit din scenă cu mişcări lente, păşind peste trupurile
celor doborâţi, care apoi au fost trase afară de pe scenă.
Siedah Garrett l-a
însoţit pe Michael în turneul Dangerous şi a performat alături de el piesa I Just Can’t Stop Loving You, la fel de incitantă,
ca de altfel orice performanţă live a sa, comparativ cu o înregistrare. Siedah
a dispărut brusc la finalul cântecului lăsând loc minunatului She’s Out Of My Life şi fericitei fete
aleasă din audienţă pentru atât de invidioasa îmbrăţişare.
Acum vă vom oferi ceva mai demult, ceva de modă veche, a spus
Michael prezentând potpuriul Jackson Five compus din I Want You Back, The Love You
Save şi finalizând cu I’ll Be There.
Piesele prezentate ca fiind ceva de modă
veche au venit cu memorabila coregrafie a vremurilor de demult când cei
cinci fraţi Jackson au performat în spectacolul lui Ed Sullivan şi în alte
emisiuni televizate. Vocalistul Darryl Phillinessee a interpretat linia lui
Jermaine pentru piesa I’ll Be There.
La final, Michael i-a menţionat pe toţi fraţii lui: Jackie, Marlon, Tito, Jermaine, Randy şi eu vă iubim pe toţi.
Dansatorii, machiaţi şi
îmbrăcaţi acum în costume de zombie i s-au alăturat poate pentru cea mai bine
cunoscută rutină de dans, Thriller.
La finalul piesei Michael este aşezat într-un sicriu, acoperit apoi cu o pânză.
În momentul în care pânza este ridicată, sicriul dispăruse cu tot cu „conţinut”.
Michael reapare câteva secunde mai târziu la mijlocul scenei în ceea ce am
învăţat să denumim vestimentaţia Billie
Jean, punând în scenă momente magice doar cu o pălărie neagră şi o mănuşa
albă şi oferind publicului moonwalk din plin, piruete şi figura lui pe vârful
picioarelor... a fost un spectacol plin de inspiraţie ca întotdeauna.
Piesa Working Day And Night a venit cu o altă
schimbare de ţinută – pantaloni albaştri şi o jachetă militară aurie şi s-a
finalizat cu un alt număr de iluzionism. Michael a dispărut doar pentru a se
ivi câteva secunde mai târziu în partea opusă a scenei, pe o platformă aeriană care
a început să pivoteze deasupra scenei şi a audienţei. Îmbrăcat în pantaloni
negri şi jacheta roşie cu multe fermoare Michael ataca ritmurile piesei Beat It. Un ventilator bătea în părul
lui şi în ceea ce părea a fi o pelerină prinsă în jurul umerilor săi. Atât
piesa Beat It cât şi cea din turneul
următor, Earth Song debutează cu
Michael plimbat deasupra audienţei pe platforma pivotantă.
Apoi, şi-a schimbat
jacheta roşie cu o cămaşă albă pentru piesa Will
You Be There. Îngerul a apărut de deasupra şi a fost coborât pe scenă,
îmbrăţişându-l pe Michael cu aripile sale la finalul cântecului. În câteva
concerte ale turneului Dangerous, următoarea piesă a fost The Way You Make Me Feel. Din unele motive, după primele opt
concerte, această piesă a fost eliminată din listă, apoi a fost repusă în
drepturi pentru concertele din Japonia. De asemenea, piesa Bad a fost prezentată tot în primele opt concerte ale turneului.
A urmat piesa Dangerous pentru care Michael şi
dansatorii săi au purtat costume şi cravate negre şi cămăşi albe, aducând
foarte bine cu gangsterii - Smooth Criminal-i. În coregrafie chiar au fost
incluse câteva mişcări din rutina Smooth
Criminal, ce vor fi păstrate şi ulterior, în diverse spectacole TV din
Statele Unite.
Ceva din numărul următor
i-a dictat lui Michael să nu-şi mai strângă părul în coada de cal obişnuită şi
cu un tonus excelent, a antrenat audienţa în Black Or White. Apoi, grupurile de copii i s-au alăturat pe scenă
pentru piesa Heal The World,
înconjurând un glob pământesc uriaş, care se ridica din centrul scenei.
Spectacolele s-au
finalizat cu interpretarea vibrantă a piesei Man In The Mirror, cu influenţe gospel – reminiscenţe ale
prestaţiei sale de la Grammy 1988 – care l-a făcut să cadă în genunchi de
câteva ori. Pentru marele final, a îmbrăcat un costum spaţial cu propulsor, cu
ajutorul căruia a ieşit din scenă, zburând peste capetele audienţei. Această
cascadorie a implicat o schimbare de poziţii isteaţă, în care Michael, după ce
a îmbrăcat costumul spaţial şi şi-a pus casca, a schimbat locul cu un cascador
adevărat. Acesta a fost cel care a survolat audienţa, în vreme ce Michael părăsea
probabil stadionul.
Turneul Dangerous nu a
venit niciodată în Statele Unite, desfăşurându-se doar în Europa, Asia, America
de Sud şi Mexico. Turneul s-a desfăşurat în faţa a 3,5 milioane de oameni pe
parcursul a 67 de concerte. A fost creat de Michael Jackson şi Kenny Ortega,
pus în scenă şi regizat de Kenny Ortega, iar directorul său muzical a fost Greg
Phillinganes. Trupa a fost compusă din Ricky Lawson la baterie, Don Boyette la
chitară bass, Jennifer Batten la chitară, David William la chitară ritmică şi
Brad Buxer la keyboards. Background-ul vocal a fost susţinut de Kevin Dorsey,
Siedah Garrett, Dorian Holley şi Daryl Phinnesse. Trupa de dansatori ai
turneului Dangerous a fost compusă din Randy Allaire, Michelle Berube, Eddie
Garcia, Jamie King, LaVelle Smith, Taco Falcon şi Yoko Sumida. Jamie King a
fost ales ulterior ca regizor al Turneului Mondial Michael Jackson IMMORTAL. David Copperfield a fost creatorul
momentelor de iluzionism. Un mare fan al magiei, Michael adesea a incorporat
numere de iluzionism în spectacolele sale live.
Mini-seria The Jacksons: An American Dream (Familia Jackson: Visul American)a fost
difuzată în intervalul 15 - 18 noiembrie 1992 pe canalul ABC. Seria cu o durată totală de cinci
ore urmăreşte şirul evenimentelor până la turneul Victory şi statutul de star
al lui Michael. Startul filmărilor a fost programat iniţial pentru vara lui
1990, dar a fost amânat. Katherine Jackson a servit ca şi co-scenarist iar
Jermaine Jackson şi Suzanne de Passe ca şi co-producători. A existat foarte
mult interes faţă de câţiva dintre nepoţii Jackson care să-şi portretizeze
părinţii. La începutul lui 1992, a început căutarea naţională pentru 26 de
tineri care să fie distribuiţi în rolurile celor cinci fraţi la trei vârste
diferite. Rapoartele vremii spuneau că Michael ar fi sugerat un actor pentru
rolul său, care putea cânta şi dansa şi era alb. S-a dovedit a fi doar o altă
poveste falsă. În primăvara lui 1992, distribuţia era completă iar producţia a
început la Pittsburg care a substituit
oraşul Gary din Indiana. Jermaine Jr. l-a portretizat pe tatăl său ca
adolescent şi trei actori, Jason Weaver, Alex Burrall şi Wylie Draper, l-au
portretizat pe Michael la vârste diferite. Fiecare dintre cei trei actori au
primit aprobarea lui Michael. Lawrence Hillton Jacobs şi Sweathog Freddie
Washington din Welcome Back Kotter,
au fost distribuiţi în rolul lui Joseph Jackson, iar Katherine Jackson a fost
portretizată de Angela Basset. Holly Robinson, cunoscut din filmul 21 Jump Street (O adresă de pomină), a
fost distribuită în rolul Dianei Ross, iar în cel al lui Berry Gordy, Billie
Lee Williams. Vanessa Williams a reuşit o remarcabilă asemănare cu executivul
de la Motown, Suzanne de Passe.
Deşi nu a fost chiar
acea variantă pre-spălată la care te-ai fi aşteptat, filmul a strălucit în
unele aspecte în timp ce altele au fost complet ignorate. De exemplu a
înfăţişat stricteţea lui Joe faţă de copiii lui deşi conform declaraţiilor
membrilor familiei el ar fi fost mult mai abuziv. S-au făcut puţine menţiuni la
adresa infidelităţilor lui Joe, prezentând doar una dintre ele descoperită de
Katherine, cu toate că au fost câteva. Acţiunea legală intentată după plecarea
Jackson-ilor de la Motown la CBS Records nu a fost deloc menţionată. De
asemenea s-a omis întreaga controversă cauzată de planing-ul defectuos al
turneului Victory şi vehemenţa cu care Michael a refuzat să ia parte la acest
turneu.
Mai sunt şi o mulţime de
erori. O scenă din 1959 în care îl vedem pe Joseph Jackson muncind la
turnătoria din Gary / Indiana, este urmată de cea în care Katherine se află la
spital gândindu-se la numele pe care să i-l dea noului născut, acesta fiind
Michael. De fapt, Michael s-a născut un an mai devreme, în 1958. Mai târziu, îl
vedem pe Michael muncind în studio, înregistrând piesa Human Nature, în 1983, când de fapt, albumul Thriller, care conţine piesa respectivă, a fost lansat în 1982. Iar
albumul Off The Wall nu a fost
menţionat deloc.
În ciuda erorilor şi a
omisiunilor evidente, The Jacksons: An
American Dream, a fost o re-povestire surprinzător de sinceră a poveştii
familiei Jackson. Concursurile de talente şi mai apoi apariţiile TV ale trupei
Jackson Five au fost re-create aproape perfect, copiind costumele şi în mod
special mişcările şi gesturile lui Michael. Wylie Draper a făcut o treabă
excelentă în re-crearea memorabilului moment Motown 25, când Michael a
performat Billie Jean, deşi Draper ar
mai fi avut ceva de lucru la sincronizarea vocală.
Mini-seria a acumulat
cea mai înaltă cotă de rating din acea săptămână, ajutând postul TV ABC să
preia supremaţia lunii noiembrie, pentru prima dată în 11 ani. The Jacksons: An American Dream a fost
urmărit de o treime din telespectatori, circa 22 de milioane de deţinători de
aparate TV, în special pentru ultimile două părţi ale sale. Filmul a fost
programat să fie lansat pe casetă video în februarie 1993.
Motown a lansat un album soundtrack, programat să coincidă cu
mini-seria The
Jacksons: An American Dream. Albumul nu a înregistrat acelaşi succes ca filmul, atingând locul 137 în
topul albumelor pop şi ratând intrarea în topul R&B. Un re-mix al piesei Who’s Lovin’ You a lui Smokey Robinson a fost ales ca primul extras
pe single dar nu a intrat niciodată în topul pop singles şi a atins
locul 48 în topul R&B singles. În ultima clipă s-a decis ca acesta să fie inclus şi în film,
punând la dispoziţia actorilor doar 24 de ore pentru a-l învăţa şi pentru a-şi
însuşi coregrafia. Coregraful trupei Jackson Five pentru această mini-serie a
fost asociatul lui Michael Jackson, Michael Peters.
Pentru promovarea
mini-seriei şi a celorlalte programe ale sale, ABC a inclus o linie din piesa ABC în spoturile sale publicitare.
Michael putea fi auzit cântând în fundal C’mon,
C’mon, let me tell you what’s its all about (Haide, lăsaţi-mă să vă spun despre
ce este vorba). Mai târziu, reţeaua a inclus piesa Jam în spoturile sale publicitare.
Un alt proiect al familiei Jackson care a fost programat pentru
luna august 1992, a fost primul din cele zece Evenimente Principale ale
Jackson-ilor la Mall of America de lângă Minneapolis / Minnesota. Atracţia avea
să includă un muzeu în care a fost expusă replica locuinţei lor din Gary /
Indiana, video clipuri şi imagini cu ei performând, inclusiv la concursurile de
talente.
(The
Jacksons: American Dream Part 1) 25 de părţi
Fundaţiile Heal The World şi AmeriCares s-au unit în proiectul de
întrajutorare a oraşului Sarajevo, capitala Bosniei, unde milioane de civili
sufereau de foame, ca urmare a războiului dintre bosniacii croaţi şi sârbi.
Michael a participat la conferinţa de presă ţinută la Aeroportul Internaţional
John F. Kennedy pe 24 noiembrie 1992:
Misiunea Fundaţiei Heal The
World, misiunea mea este de a vindeca. Pur şi simplu. Pentru a vindeca lumea
trebuie să începem prin a ne vindeca copiii. Astăzi am adus daruri copiilor
afectaţi de războiul din Sarajevo. În 1992, Sarajevo a devenit simbolul atâtor
tragedii care pot fi evitate în lume: prejudecăţile şi ura etnică, distrugerea
mediului, distrugerea familiilor şi a viitorului unei întregi comunităţi……..
Un avion AmeriCares a fost încărcat cu 42,5 tone de ajutoare
medicale, pături, haine groase şi încălţăminte.
Cel de-al cincilea extras pe single de pe albumul Dangerous a fost piesa Heal The World, una din piesele favorite
ale lui Michael. Spre deosebire de cele anterioare, scurt metrajul acestuia nu
s-a bucurat de atâta publicitate din partea reţelei Fox. Mesajul cântecului
venea cu o compilaţie de secvenţe cu copii bolnavi şi nevoiaşi, inclusiv cu
aceia pe care Michael i-a vizitat şi i-a ajutat.
Deşi Michael a prezentat piesa în câteva programe speciale
televizate şi în concerte, evoluţia sa în clasamentele pop şi R&B a fost
una dezamăgitoare. Heal The World a atins
locul 27 în topul pop şi locul 62 în topul R&B, dar s-a descurcat mai bine
în clasamentul adult contemporan, unde a urcat până pe locul 9. De asemenea, a
avut un succes mai mare în topurile Europene, unde a devenit rapid hit de Top
5, atingând poziţia 2 în cele mai multe ţări. Piesa Heal The World promovează un mesaj pozitiv deşi nu este cea mai
puternică piesă de pe album sau imnul de cea mai puternică inspiraţie a lui
Michael. Earth Song, Man In The Mirror
şi Cry sunt toate cu mult mai bune.
Pe 9 decembrie, Billboard a
înmânat premiile muzicale ale anului 1992. Premiile s-au acordat în funcţie de
vânzări şi de cotele de difuzare, aceiaşi factori în funcţie de care se
realizau şi clasamentele săptămânale ale publicaţiei. Aşadar, câştigătorii
puteau fi uşor prevăzuţi de cei care consultau frecvent aceste clasamente. Michael
Jackson se afla printre artiştii de top nominalizaţi la categoria Artistul de
top pop singles, care în final a ajuns la trupa Boyz II Men şi la categoria
Artistul numărul 1 R&B, care a ajuns la Jodeci. Oricum, Michael nu s-a dus
acasă cu mâinile goale. În 1992 premiul Billboard
pentru Artistul Anului pentru Single-ul numărul 1 mondial şi Albumul
numărul 1 mondial au aparţinut aceluiaşi artist. Single-ul numărul 1 în lume a
fost Black Or White, iar Albumul
numărul 1 în lume a fost Dangerous.
Înainte de a fi înmânate premiile, a fost prezentat un scurt
video-tribut pentru Michael Jackson, ca recunoaştere la nivel mondial a succesul
piesei Black Or White şi al albumului
Dangerous, precum şi sărbătorirea a
zece ani de la lansarea celui mai bine vândut album din istorie, Thriller. Premiul i-a fost prezentat lui
Michael, care la acel moment se afla în turneu, de către Phil Collins, într-o
înregistrare video: Michael, în numele a
milioanelor tale de fani de pretutindeni din lume, mă aflu aici pentru a-ţi
prezenta Premiul Billboard pentru Albumul numărul 1 în lume, ‘Dangerous’ şi
pentru Single-ul numărul 1 în lume, ‘Black Or White’. Michael, îmbrăcat în
cămaşă roşie şi purtând o pălărie neagră, a acceptat premiul elegant ca de
obicei:
Sunt onorat pentru recunoaşterea acordată
de ‘Billboard’, considerată a fi biblia industriei show-biz-ului. Nimic altceva
nu m-ar fi oprit să lipsesc de la această ocazie specială, cu excepţia
Fundaţiei Heal The World şi a turneului pe care m-am angajat să-l fac în numele
ei. Un sincer mulţumesc revistei ‘Billboard’, copiilor şi fanilor mei.
Susţinerea voastră de-a lungul anilor a fost o inspiraţie pentru mine. Vă
mulţumesc foarte mult.
Apoi, Phil Collins i-a oferit lui Michael, cel de-al doilea
premiu:
Pentru celebrarea celor 10 ani
împliniţi de albumul ‘Thriller’ şi în semn de recunoaştere că în ultimii zece
ani practic ne-ai depăşit pe toţi, ca artistul numărul 1 cel mai bine vândut în
lume, suntem foarte bucuroşi să-ţi oferim Premiul Billboard Special.
Michael a acceptat premiul prezentându-şi numărul următor:
Sunt foarte impresionat de acest
gest dar mai important, de faptul că după o decadă, vă reamintiţi de albumul
‘Thriller’. Vă iubesc pe toţi. Iar acum, în absenţa mea, iată o reprezentaţie
specială a piesei ‘Black Or White’.
Apoi a fost prezentată prestaţia sa live pe piesa mai sus
amintită, înregistrată la Londra şi editată, aceeaşi prestaţie prezentată de
altfel şi la Premiile MTV – Music Video, din septembrie.
HBO şi-a sărbătorit împlinirea a 2 decenii de viaţă, în decembrie
1992, difuzând un program special cu o serie de evenimente prezentate de
canalul de cablu în ultimii 20 de ani. Printre acestea a fost inclusă şi
performanţa live a lui Michael pe piesa Beat
It din concertul Dangerous susţinut la Bucureşti / România şi care a fost
difuzat de HBO cu două luni mai devreme. De atunci, turneul Dangerous a fost
numit de americani unul din evenimentele anului 1992 care trebuia înregistrat
(s-a dovedit că şi-au dat seama cum să-şi seteze propriile aparate video!). Turneul
Dangerous a fost enumerat printre cele mai mari evenimente ale anului, respectiv
Jocurile Olimpice, campania prezidenţială, revoltele din Los Angeles, ultima
apariţie a lui Johnny Carlson la emisiunea Tonight
Show şi cea a lui Dan Quayle în episoadele serialului Murphy Brown.
Pe 26 decembrie 1992, Michael a oferit performanţa live
înregistrată a piesei Heal The World,
în teleton-ul UNCF al lui Low Rawls. Aceasta a fost extrasă dintr-unul din
concertele turneului Dangerous şi combinată cu secvenţe de pe parcursul vizitei
sale în Africa.
Pentru Michael, noul an a început cu evoluţii şi mai înalte în
clasamente dar şi cu încercarea de a se debarasa de imaginea sa de timid.
Finalul de an însă, l-a târât într-un scandal pe care nu şi l-ar fi putut
imagina niciodată.
Dangerous
Diary
(va urma)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu