On The Road With
Michael!
by Mark Bego
(1984)
Traducere
şi adaptare în Limba Română, Mihaela A.R.
Capitolul 7
MICHAEL JACKSON LA CASA ALBĂ
Luni, 14 mai 1984, într-un cadru măreţ şi o ceremonie fără precedent, preşedintele
Statelor Unite şi doamna Reagan, i-au urat bun venit la Casa Albă unui oaspete
special. Nu, nu a fost vorba despre vizita vreunei figuri regale sau a vreunui
monarh, deşi în domeniul său era cu siguranţă prinţul încoronat – al muzicii
pop. Acolo, pe peluza de sud a Casei Albe era Michael Jackson, îmbrăcat cu
tunica sa albastră strălucitoare, purtând o singură mănuşă albă şi evident
semnătura sa – perechea de ochelari cu lentile negre. Acolo, primea Premiul
Prezidenţial de Siguranţă în Comunicare pentru că şi-a pus la dispoziţia
serviciului public piesa Beat It pentru
o reclamă de avertizare asupra pericolelor de a conduce sub influenţa
băuturilor alcoolice.
De la fenomenala sa ascensiune la tronul necontestat al
celui mai popular entertainer din lume, Michael nu a mai fost văzut în public
prea des. Şi iată-l acum brusc, în mijlocul unui program aglomerat. Sosind la
New York cu câteva zile inainte de vizita la Washington D.C., Michael a poposit
într-un studio de înregistrare pentru a susţine linia vocală în duetul său
revoluţionar cu Mick Jagger – State Of
Shock – primul single înscris pe albumul Victory.
Dacă duminică, 13 mai, ziarele din toată ţara inseraseră
deja fotografii cu Michael şi Shirley McLaine în cabina ei de la Gershwin
Theatre, unde avea loc revenirea ei pe Broadway, luni, Michael se îndrepta deja
spre capitală.
Ideea de a folosi Beat
It pentru un spot tv de 30 secunde şi unul pentru radio a venit de la
Secretarul Ministrului de Transporturi, Elizabeth Dole. După luni de negocieri,
s-a încheiat un acord cu Michael Jackson. Spotul a fost produs de Consiliul de
Publicitate şi difuzat ca anunţ de interes public. A fost planul lui Dole de a
avea spoturi difuzate la date importante ale anului – în perioadele în care
tinerii participau la baluri sau la petreceri, fără îndoială acompaniaţi de
unul sau mai mulţi consumatori de alcool.
Anunţul apariţiei lui Michael a mobilizat o întreagă
cohortă de jurnalişti (mulţi dintre ei purtând câte o mănuşă albă!) pe lângă
gardul înalt, de fier care înconjoară peluza Casei Albe. Şi fireşte, sute de
fani s-au adunat pentru a-l vedea pe starul decadei. În timp ce Prima Doamnă
Nancy Reagan şi Elizabeth Dole priveau, Preşedintele Reagan, îi înmâna premiul
lui Michael, însoţindu-l de un discurs spiritual:
„Ei bine, nu este
palpitant? (Well, isn’t this a thriller?) N-am mai văzut atâta lume de când am
fost în China! Să mă gândesc, aţi venit cu toţii să mă vedeţi pe mine! Nu? Ei
bine, ştiu de ce vă aflaţi aici – pentru a-l vedea pe cel mai talentat, cel mai
popular şi cel mai îndrăgit dintre superstarurile muzicii din lume.
La acest nivel al carierei sale, când
se pare că a realizat absolut tot ceea ce şi-ar fi dorit un performer, Michael
Jackson îşi găseşte timp pentru a ne ajuta în lupta împotriva abuzurilor de
alcool şi droguri. Succesul tău reprezintă visul american transformat în
realitate. Datorită ţie Michael, noi putem avertiza milioane de tineri
americani asupra pericolelor aduse de consumul de alcool... Mulţumesc pentru sprijinul
tău. Multe vieţi vor fi salvate şi nimeni nu va mai pune valoarea banilor înaintea
vieţilor preţioase ale copiilor. Tinerii fiecărei familii din America vor auzi
aceste mesaje la televizor şi la radio.”
Preşedintele l-a lăudat pe Michael numindu-l „dovada a ceea ce orice om poate realiza
ducând o viaţă fără abuzuri de alcool sau consum de droguri... Tineri şi
bătrâni respectă acest lucru, iar dacă americanii nu pot înfrunta problemele
legate de consumul de alcool, noi putem, prin cuvintele lui Michael, ‚beat it’.”
Într-o notă degajată, Reagan a spus că mare parte din
membrii stuff-ului Casei Albe au vrut să-i spună lui Michael: „Te rugăm, dă-le puţin T.L.C. (tender loving
care / grijă dragoste şi duioşie) făcând analogie cu piesa P.Y.T.”
Preşedintele a adăugat făcând trimitere către o altă piesă a lui Jackson: „Ştiu că asta sună cam neconvenţional (off
the wall), dar ai înţeles ce vreau să spun.” În privinţa turneului Victory,
Preşedintele a adăugat: „Michael, am un
alt mesaj de la fanii tăi de aici. Ei spun că te vor înapoi (they want you
back) aşa că, atunci când vei începe turneul mult aşteptat, asigură-te, te rog,
că te vei opri şi aici, în capitală!”
Michael, care a stat drept în spatele ochelarilor săi
întunecaţi timp de 9 minute şi jumătate cât a durat ceremonia, a păşit în faţă,
la microfon, pentru a anunţa mândru, într-o propoziţie de 12 cuvinte: „Sunt foarte onorat; vă mulţumesc foarte mult
Domnule Preşedinte şi Doamnă Reagan.”
Pe plachetă erau înscripţionate următoarele:
PREMIU PREZIDENŢIAL
MICHAEL JACKSON
Se acordă lui Michael Jackson pentru exemplul notabil pe care îl dă
tinerilor americani şi lumii întregi. Recordurile tale istorice şi preeminenţa
ta în muzică reprezintă tributul creativităţii tale, dedicare şi o
extraordinare capacitate de muncă. Contibuţia generoasă adusă campaniei
naţionale de prevenire asupra consumului de alcool în rândurile adolescenţilor,
va salva milioane de tineri americani, care vor învăţa că „Să bei şi să conduci
poate ucide o prietenie.”
14 mai, 1984
CASA
ALBĂ
După recepţia de pe peluza sudică, Michael trebuia să se
întâlnească cu câţiva dintre copiii membrilor staff-ului de la Casa Albă, care
vroiau să-l salute. Dar când a intrat în Sala de Recepţii Diplomatice, unde
trebuia să aibă loc întâlnirea, a dat peste o mulţime de vreo 75 de adulţi afectaţi
de „staro-manie”. La vederea ei, Michael a îngheţat şi a dispărut în toaleta
bărbaţilor din biblioteca prezidenţială.
După rugăminţi şi promisiuni din partea câtorva oficiali, Michael s-a lăsat
convins să se întâlnească cu copiii şi cu părinţii acestora. În afară de acest
aspect, ceremonia s-a desfăşurat fără nici un alt incident neplăcut, iar
Michael a fost proclamat în mod oficial, comoară naţională.
JACKSON ÎL ÎNTÂLNEŞTE PE JAGGER
În săptămâna 10 iunie 1984, posturile de radio au început
să dezlănţuie pe calea undelor cea mai fierbinte şi proaspătă piesă a lui
Michael – duetul său cu Mick Jagger de la Rolling Stones. Intitulat State Of Shock, pentru mulţi dintre
fanii Jackson, părea că sunetul a fost adaptat în mod evident pentru Jagger.
Dar auzindu-l pe vibrantul rocker pe piese vocale de timbre variate, am ştiut
că State Of Shock se va vinde în
milioane de exemplare şi va fi imnul naţional al verii lui 1984. „Thriller”-ul
şi „Rolling Stone”-ul s-au întâlnit în studioul de înregistrări şi au scos un
„killer” – un hit şocant, rock şi de înaltă intensitate cu o linie bass heavy
şi un tempo contagios de trepidant. Din punct de vedere vocal, Michael şi Mick
subliniază muzica literalmente cu atitudine şi o încredere impertinentă.
PRIZONIERUL DEGHIZAT
Există tot felul de discuţii referitoare la faptul că
Michael Jackson nu poate ieşi nicăieri în public fără gărzi de corp şi chiar şi
aşa există complicaţii cauzate de faptul că imediat ce este recunoscut, nu mai
poate fi relaxat. Orice ieşire a lui s-a transformat într-o apariţie. Pentru a
atenua această problemă, Michael a achiziţionat un kit de machiaj profesional
de la Rick Baker, în valoare de 10.000$. În mijlocul lunii mai, ziarele au
publicat nişte fotografii cu Tatum O’Neal însoţită de un tânăr cu barbă
stufoasă în stil afro participând la concertul trupei Kool And The Gang la Radio City Music Hall din New York. Ia
ghiciţi! Acela era Michael!
În aprilie, un cântec intitulat Eat It aparţinând lui „Weird” Al Yankovic a lovit clasamentele
ajungând direct în Top 10. Era o prelucrare umoristică a piesei Beat It pentru mâncăcioşi. Weird Al a realizat şi video-clip-ul ataşat melodiei
sale, tot prin preluarea celui original. Ultima scenă ni-l înfăţişează pe Weird
Al lungit în pat, suferind de indigestie de la atâta mâncare. În timp ce se întinde să-şi ia apa minerală,
îi vedem ochii şi ne dăm seama că sunt identici cu ochii pe care îi avea
Michael la finalul clip-ului Thriller.
Un pamflet cu substrat foarte ascuţit şi isteţ, nu-i aşa?
În luna mai, avocaţii lui Michael Jackson au început să
facă curat printre producătorii de mărfuri neoficiale marca Michael Jackson.
Postere, nasturi, ochelari de soare şi tricouri erau cele mai vehiculate
produse contrafăcute care proliferau piaţa. Conform lui Stephen Huff, avocatul
din New York al lui Michael, Jackson „este
îngrijorat că publicul este înşelat cu marfă de calitate inferioară.” S-a
estimat că la vremea aceea, valoarea acestor mărfuri se ridica la 50 milioane
de dolari.
CEVA PUTRED PE FRONTUL VICTORY...
Primele indicii asupra disensiunilor apărute în tabăra
turneului Victory au început în februarie 1984. Atunci mi-a fost foarte clar că
erau prea mulţi şefi şi prea puţini indieni. Toţi cei implicaţi vroiau să aibe
ultimul cuvânt şi s-a ajuns la un impas supărător. Prin mijlocul lui iunie, megaturneul
care trebuia să debuteze pe 31 mai, i-a epuizat pe toţi. La ora aceea încă nu
se ştiau datele finale şi nu exista nici măcar un singur contract semnat pentru
locurile de desfăşurare.
Suspiciunile mele iniţiale, privind neîncrederea lui
Michael în Don King s-au dovedit bine întemeiate în numărul din 15 mai 1984 al
revistei Rolling Stone. Conform
înţelegerii, lui Don King îi reveneau 15% din veniturile turneului, la fel lui
Joseph şi lui Katherine Jackson, în mod egal. Conform declaraţiei făcute de
avocatul lui Michael, John Branca: „Nu
Don King a fost prima alegere a lui Michael pentru promovarea acestui turneu.
Acest turneu este important pentru Michael pentru că este important pentru
familia lui. Nu sunt sigur însă, că a fost şi prioritatea lui Michael. Poate că
ar fi preferat să facă alte lucruri. Dar
consideră că este important să participe la acest turneu, la cererea fraţilor
şi a familei sale. Iar aceştia vor foarte mult să lucreze cu Don King. Aşa că
Michael le-a spus: ‚Dacă este atât de important pentru tata şi pentru familia
mea, voi lucra cu Don King.’”
Acelaşi număr al revistei Rolling Stone vorbeşte despre o scrisoare pe care i-a adresat-o
Michael Jackson lui Don King. În ea, practic King este instruit oficial:
·
să nu
comunice cu nimeni în numele lui Michael Jackson fără permisiunea acestuia;
·
toţi
banii plătiţi lui Michael Jackson pentru participarea la acest turneu vor fi
colectaţi de reprezentanţii personali ai lui Michael Jackson şi nu de Don King;
·
Don
King nu are permisiunea de a aborda nici un promoter, sponsor sau altă persoană
în numele lui Michael Jackson;
·
Don
King nu va angaja nici un personal, nici un promoter local, nu va rezerva nici
o arenă, sală etc. în numele lui Michael Jackson. În acest sens, NU VA FACE
NIMIC fără acordul personal al lui Michael Jackson.
Comentând toate acestea, King a spus: „Cu Michael, eşti mereu numai prin tribunale.”
John Branca a declarat: „Cu excepţia
cazului în care turneul nu este condus în mod corespunzător – din punct de
vedere financiar, creativ şi toate celelalte – Michael va renunţa... Mi-am
făcut griji tot timpul. Incidentul Pepsi i-a determinat pe toţi să fie un pic
mai atenţi. Cu trupa ,The Who’ au avut loc multe revolte. Cu un turneu de o
asemenea magnitudine, ar fi bine ca totul să fie bine pus la punct, cu
profesionalism, pentru a fi siguri că se îndreaptă în direcţia scontată.”
În primele şase luni ale anului 1984 în tabăra
Jackson-ilor s-a schimbat personalul de câteva ori. În primul rând, Michael
şi-a angajat un nou manager personal, pe Frank Dileo, care, în poziţia de vicepreşedinte
de promovare la Epic Records, a jucat un rol cheie în succesul albumului Thriller. Separat de Michael, Jackson-ii
au semnat şi ei cu un nou manager, Jack Nance. Toţi aceşti oameni au lucrat
împreună cu coordonatorul turneului, Larry Larson.
În timpul primăverii, Larson a fost sunat de Michael cu
privire la aranjamentul scenic. Michael i-a spus: „Larry, am câteva idei pentru spectacol.” Larson a detaliat: „Mi-a enumerat tot sumarul anului trecut.
Mi-a explicat că a făcut video-clipuri, care au ieşit destul de bine. A
încercat să-mi arate că ar trebui să-l iau în serios.” Larsen s-a dus acasă
la Michael pentru a continua subiectul. Mai târziu el a recunoscut: „Am fost surprins. Avea o mulţime de scenarii
pe care le desenase singur.... scenarii complete cu aranjamentele scenice,
costume, ce era de făcut! A început să-mi povestească spectacolul de parcă
citea o poveste, ilustrând ceea ce spunea cu desenele pe care le făcuse. Am
fost pur şi simplu surpins! Era extraordinar!”
Între timp, pe frontul planificării concertelor, domnea
confuzia. În aprilie, se anunţa că un promoter din New England pe nume Frank
Russo ar fi coordonatorul programului împreună cu Danny O’Donovan. Perechea a
garantat Jackson-ilor cu 40 milioane de dolari că turneul va debuta pe 22
iunie. Aparent, Russo a vorbit prea devreme şi a declarat unui reporter de la Providence Journal că: „El (Don King) nu are nimic de-a face cu
actuala promovare a turneului.” King nu s-a amuzat deloc văzând acest lucru
tipărit şi a contraatacat: „Nu vreau să
lucrez cu tipul ăsta. A spus numai lucruri urâte despre mine.” În mai,
Russo a fost concediat. În ediţia din 16 mai 1984 a aceluiaşi jurnal, se putea
citi declaraţia Jackson-ilor: „Eventuala
relaţie a lui Frank Russo cu turneul Victory a fost condiţionată de abilităţile
lui de a lucra sub un contract agreat de toată echipa Jackson-ilor. Din păcate,
Frank nu a fost niciodată capabil să lucreze la un angajament de această
natură.”
În sfârşit, în iunie, Jackson-ii semnează un contract cu
Chuck Sullivan şi compania lui, Stadium Management Corporation (Corporaţia de
Administrare a Stadioanelor). Sullivan este vicepreşedinte executiv al echipei
New England Patriots din Liga Naţională de Fotbal (NFL). După spusele lui Jack
Nance, managerul Jackson-ilor: „Experienţa
celor de la Stadium Management Corporation este ideală pentru acest turneu. Chuck
Sullivan a avut de-a face frecvent cu audienţe enorme şi a lucrat în cele mai
dificile condiţii. Graţie contactelor sale prin NFL, poate conlucra cu
oficialii oraşelor din multe comunităţi americane. Turneul pe care l-au plănuit
Jackson-ii este foarte ambiţios şi plin de imaginaţie. Iar publicul, am mai
spus-o, se anunţă a fi cel mai mare pe care l-a văzut vreodată industria
entertainment-ului. Experienţa lui Sullivan în a organiza spectacole pentru
audienţe uriaşe va fi nepreţuită pentru noi.”
La acea vreme Chuck Sullivan a declarat: „În ziua de astăzi, The Jacksons sunt o
premieră muzicală de foarte mare atracţie în lume. Suntem încântaţi că putem
lucra cu ei pentru turneul Victory. Joe, Katherine, Don şi cu mine ne vom
consulta frecvent pentru toate aspectele şi detaliile legate de acest turneu.”
Până una alta, data de 10 iunie a trecut şi încă nu era
nimic definit, doar zvonurile că ar fi posibil ca turneul să înceapă pe 22
iunie în Lexington/Kentucky. Apoi, s-a zvonit că va începe pe 29 iunie în acelaşi
oraş. Mai umblau nişte zvonuri conform cărora oraşe mari ar fi fost omise de pe
itinerariu din motive de siguranţă. În cele din urmă, vineri, 15 iunie, au fost
anunţate primele trei date ale turneului Victory. În fine, Victory se aşezase
pe făgaşul său, iar eu am putut în sfârşit, să-mi fac bagajul pentru ultima
aventura a lui Michael Jackson!
(va urma)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu