vineri, 21 septembrie 2012

1983 - MICHAEL JACKSON STORY / Capitolul 6 - Off The Wall

MICHAEL JACKSON STORY
A Magical Mystery Journey into the Heart of a Superstar
autor Nelson George
(1983)
Traducere  şi adaptare în Limba Română, Mihaela A.R.
 
  
OFF THE WALL
 
 
Albumul solo nu l-am făcut în decursul timpului. Mai curând, a fost ca şi cum am fost împins de o forţă – serios! Şi totul s-a legat minunat.
Michael Jackson, 1979

            Prin 1980, era cât se poate de clar că ceva mergea rău în industria muzicală. De vină era poate Star Wars (Războiul stelelor) sau jocurile video; sau poate declinul economic. După genurile disco, punk şi new-wave, s-au mai ridicat câţiva eroi. Dar cu certitudine, înregistrările erau vândute din ce în ce mai puţin.
            În acest vid a păşit Michael Jackson. A crescut şi s-a dezvoltat ca entertainer şi muzician de mulţi ani – dar perioada de succes a fost în trecut, cu Jackson 5 şi nu ca performer solo. Cel mai recent album al trupei, Destiny, s-a vândut într-un milion de exemplare. Aşa că, atunci când cel dintîi album solo al lui Michael – Off The Wall – s-a vândut în 7 milioane de exemplare, se părea că America şi-a găsit un nou superstar.
            Off The Wall a spart industria de înregistrări muzicale cu patru single-uri de top 10: câştigătoare ale premiului Grammy – Don’t Stop ’Till You Get Enough, Rock With You, Off The Wall şi She’s Out Of my Life. Un album plin de prospeţime şi numere dansante, melodii vibrante prin excelenţă şi versuri accesibile – esenţa genului pop. Pur şi simplu, Michael a reuşit să-şi creeze propriul său stil, distinct de cel al trupei The Jacksons.
            Pe parcursul drumului se pare că a primit ajutorul stelar. La scrierea pieselor au contribuit Stevie Wonder, echipa lui Carole Bayer Sager şi David Foster, precum şi Paul McCartney. Piesa fostului Beatles, Girlfriend, a venit într-un mod neaşteptat pentru Michael. La o petrecere găzduită de Paul şi soţia sa Linda, Michael îşi aminteşte că tocmai intra pe uşă când „ea mi-a spus că au un cântec pentru mine. Au început sa-l cânte chiar acolo, în acel moment.
            Însă cântecul său favorit de pe acest album a fost scris de un necunoscut pe nume Tom Bahler. Este vorba despre balada She’s Out Of My Life. Producătorul Quincy Jones îşi aminteşte că în timpul fiecărei înregistrări „de câte ori ajungeam la final, Michael plângea. I-am spus ‚Ne vom vedea peste două săptămâni şi îl vom face încă o dată. Poate nu te va mai face să plângi atât de mult.’ Am revenit peste două săptămâni, iar el avea din nou lacrimi în ochi.... aşa că le-am lăsat acolo, pe înregistrare.
            Off The Wall a marcat de asemenea, colaborarea de lungă durată dintre Michael Jackson şi Quincy Jones. S-a dovedit a fi un mariaj între talent şi experienţă. Keyboard-istul şi aranjorul Greg Phillinganes a observat: „Ideile lor pur şi simplu se întrepătrundeau între ele. Vezi tu, Michael nu este ca cei mai mulţi cântăreţi care trec pe-aici pentru prestaţie vocală. Michael se implică în tot albumul. Practic, ‚Q’ este doar un superviser care conduce totul fără a conduce de fapt nimic. Glazura pe care o aduce tortului poate varia între o piesă bună şi una foarte bună.
            Dar în centrul tuturor acestor lucruri se afla tânărul muzician dedicat care căuta perfecţiunea şi originalitatea. Să cauţi prospeţimea unui sunet nou poate fi ceva obsesiv. Michael petrecea ore întregi, zilnic în studioul din casa din Encino, scriind, înregistrând şi experimentând. „Îşi face temele, repetă şi munceşte din greu acasă. Cei mai mulţi cântăreţi vor să facă totul în studio. Sunt leneşi.”, comenta Quincy Jones. Adesea Michael angaja muzicieni care să vină la el acasă şi să lucreze cu el – de aici provin şi ideile care, eventual, se transformă în succese. Jones spune: „Atunci când îi vine o idee, o întoarce pe toate feţele ... E drum lung de la o idee la execuţie. Toţi vor să ajungă în rai şi nimeni să nu moară.
            De când fraţii săi s-au mutat din casă, Michael a scris foarte mult singur şi aşa cum a dovedit-o cu Off The Wall, şi-a dezvoltat personajul muzical separat. „Încerc s-o fac (să scriu) în felul meu.”, i-a spus el lui Vernon Gibbs. „Să copiez piesa alcuiva, m-ar face să mă simt vinovat şi de doi bani. Ar trebui .... Să scriu versuri îmi ia foarte mult timp, dar să compun melodii, asta îmi place. Asta fac tot timpul. Cel mai mult le compun la tobe şi la pian, deşi mi-ar place să pot cânta bine la chitară.


             Dincolo de ritmul febril al înregistrărilor, lui Michael i s-a oferit prilejul de a reflecta asupra vieţii şi artei atunci când a vizitat platoul de filmare al lung-metrajului On Golden Pond[1] (Pe heleşteul auriu). Acolo, pe lacul idilic din New Hampshire, şi-a împărtăşit ideile cu Jane Fonda, Katherine Hepburn şi Henry Fonda. A stat în cabină cu Jane Fonda, cu care s-a împrietenit în urmă cu un an la o petrecere în Hollywood. Michael îşi aminteşte: „Am stat de vorbă pur şi simplu şi am discutat despre orice. A fost cel mai mare prilej de educaţie pentru mine – am învăţat amândoi unul de la celălalt, întrecându-ne. Vorbeam despre tot felul de lucruri, despre politicieni, filozofi, rasism, Vietnam, actorie, tot felul de lucruri. A fost magic.” Michael a înregistrat aproape toate acele conversaţii – un mod de a păstra experienţe valoroase şi recunoscute pe care şi le-a refuzat cândva din pricina celebrităţii.
            În timpul acestor vizite, Michael şi tatăl lui Jane s-au apropiat foarte mult. Tânărul star pop şi vărstnicul actor au descoperit, fiecare în celălalt, acelaşi spirit. Jane comenta: „Tata era la fel de timid în viaţa de zi ci zi şi se simţea realmente mult mai confortabil în spatele măştilor personajelor pe care le interpreta. Se putea elibera de el însuşi atunci când era altcineva. Michael seamănă foarte mult cu el. Într-un fel, Michael îmi aminteşte de experienţele triste ale vieţii. Este o persoană extrem de fragilă. Şi cred că pe măsură ce înaintezi în vârstă, este tot mai greu să stabileşti legături cu oamenii, ceea ce este mult mai îngrijorător decât faptul că îmbătrâneşti.
            Katherine Hepburn, o mare actriţă şi o persoană solitară, a fost la fel de încântată de vulnerabilitatea lui Michael şi a devenit profesoara - neoficială - de actorie, a tânărului talent dramatic. În anul 1981, Michael i-a făcut o vizită în apartamentul său din estul Manhattan-ului şi a fost onorat să atingă câteva din lucrurile personale ale lui Spencer Tracy. În septembrie 1981, ea i-a întors favorul într-un mod care a surprins publicul. Pentru prima dată în viaţa ei, Katherine Hepburn a participat la un concert rock, stând într-o parte a scenei de la Madison Square Garden şi urmărindu-l pe Michael şi pe fraţii săi performând.
            Turneul din 1981 a fost cel mai de succes din cariera trupei The Jacksons. De pe urma lui au câştigat 5,5 milioane de dolari şi au încântat audienţele din 36 de oraşe cu un mix uluitor de coregrafii, efecte speciale, trucuri de magie şi o muzică revigorantă. Fiecare prestaţie era deschisă de tânărul Randy, refăcut în mod miraculos după un accident auto devastator. Acesta îşi făcea intrarea în armură medievală conducând trupa spre centrul scenei. Să fi trecut vreo zece ani de când familia Jackson nu mai apăruse pe scenă şi mare parte din actul lor artistic se schimbase mult de atunci. Acum scena era mult mai elaborată şi exista un spaţiu de explorare proiectat de Michael. Exista un spaţiu în care „acum îi vedeţi, acum nu”, iluzie creată de magicianul Doug Henning. Acestea erau trucurile înaltei tehnologii ale anilor ’80.
            Iar centrul tutor acestor acţiuni nu era altul decât Michael. Acum, la 23 de ani, era mai înalt, mai rafinat şi un performer mult mai bine definit. Încă se mai vedeau urmele Dianei Ross în felul cum păşea zgomotos pe scenă şi în felul în care primea aplauzele din partea audienţei. Cu paşi de dans noi şi elaboraţi, Michael emana o vitalitate care în mod evident rivaliza chiar cu cea a idolului său, James Brown. Iar carisma sa, nu numai că era plăcută, dar depăşise graniţele aşteptărilor.
Pe lângă faptul că toate concertele turneului din 1981 au generat critici entuziaste, două spectacole la hotelul Omni din Atlanta s-au ţinut special la cererea lui Michael. Dezvoltarea  pe care a cunoscut-o sudul oraşului a adus cu sine şi o serie de crime nerezolvate în rândul copiilor de culoare, care au şocat naţiunea. La cererea lui Michael, mare parte din veniturile trupei, obţinute în urma acestor două concerte – în jur de 250.000$ - au fost alocate familiilor sărace din Atlanta. Crimele l-au marcat profund, cu atât mai mult cu cât se identifica intens cu copiii. Prin modul lor de a gândi, adulţii manifestau tendinţa de a subestima capacitatea de înţelegere a copiilor. „Sunt mai mult decât nişte copii.”, spunea el. „Simt că sunt cu toţii nişte mici genii şi că au un secret numai al lor, un secret pe care nu-l pot exprima în cuvinte ... Şi am sentimentul că îl pierd pe măsură ce cresc şi devin adulţi.
Admirându-le onestitatea, el observă: „Dacă unui copil nu-i place de tine, ţi-o spune direct, adulţii însă se prefac, se folosesc de maniere false. Mi-aş dori ca lumea să fie plină de copii.” În anul 1977 Michael a preconizat  că îşi va duce la îndeplinire menirea, spunând că pentru următorii 10 ani, plănuieşte să aibă 20 de copii ai lui şi adoptaţi. Până atunci însă, când este tensionat sau îngrijorat, îşi vizitează unul dintre fraţi şi se joacă cu copiii acestuia pentru a scăpa de presiunea condiţiei de adult.
Finalul turneului din 1981, ar fi trebuit să fie un prilej de bucurie şi satisfacţie pentru Michael şi fraţii săi. Au primit critici excelente, au avut profituri substanţiale, publicul larg îi iubea şi au ajutat oameni la nevoie. Dar cu câteva grade, realizările lor erau umbrite de zvonurile conform cărora Michael ar părăsi The Jacksons la finalul turneului. Titlurile de prima pagină puneau gaz pe foc:
THE JACKSONS: SALUTUL DE ADIO - MICHAEL PĂRĂSEŞTE THE JACKSONS?
JACKSON-ii SE DESPART.
Era foarte adevărat că Michael avea cariera sa proprie. Off The Wall era numărul 1 în topuri. Avea proprii lui avocaţi şi contabili. Foarte abil, el şi-a conştientizat propria sa afacere. Odată, în timul unei negocieri contractuale, l-a surprins pe Quincy Jones în timp ce cota ratele de redevenţă plătite pe toate înregistrările sale din lumea întreagă. „Nu ştiam că te pricepi la aşa ceva, Smelly.”, i-a spus Jones.
În plus, Michael este foarte atent la felul în care era prezentat publicului şi în presă. „Apariţia Michael Jackson” distinctivă – o imagine separată de identitatea trupei – este rezultatul unei atenţii asidue asupra detaliilor. S-a întâmplat ca o poză de neacceptat să fie dată publicităţii. Michael – într-unul din rarele sale momente în care îşi exterioriza emoţiile – a vrut să ştie cine se făcea vinovat de acest lucru.
De fapt, au apărut schimbări semnificative în imaginea vizuală a lui Michael după lansarea albumului Off The Wall – schimbări care puteau fi rezultatul unei operaţii estetice. Tânărul cu caracteristici specifice rasei de culoare, apărea acum cremuit, aproape cu trăsături europene, nasul său era fin conturat, iar conturul ochilor săi era mai evident şi păreau mai alungiţi ca înainte. Ca rezultat final, semăna izbitor cu Diana Ross.


Dar oricât de matur ar fi fost – ca performer şi ca om de afaceri – familia nu putea îndura. Cu certitudine, nu era vorba despre lipsa de implicare a trupei în albumul Triumph din 1980. Pe acest album apare în mare parte, munca mult mai inovatoare şi mai aventuroasă a lui Michael.
Poate că cea mai notabilă piesă de pe acest album este Heatbreak Hotel, un cântec despre un capăt de drum unde întâlneşti doar rău, infidelitate, chipuri care se holbează, lacrimi dar şi strălucirea inocenţei. Deşi povestea nu este foarte clară, se pare că în urmă cu 10 ani protagonistul ei a fost atras la acest hotel şi surprins într-o postură compromiţătoare. Iubita lui a fost trimisă acolo de aceleaşi forţe ale răului şi, de parcă totul ar fi fost plănuit dinainte, „ea a crezut că am înşelat-o cu altcineva (she thought that I had cheated for another love)”. Revenind în acel loc, întâlnim un alt suflet rătăcit, cel al unui bărbat care a fost „aici şi a lăcrimat, timp de 50 de ani (here in tears for fifteen years)”. Se pare că Michael îşi dezvăluie latura întunecată a viziunii sale. Sporind impactul trist, Michael umple întreaga piesă cu drama macabră a unei poveşti de Edgar Allan Poe[2]. Aranjamentul debutează într-un şir trist ce cuprinde un preludiu de stagnare ritmică, după care piesa explodează în tobe şi cornuri cu ţipătul LaToyei Jackson îngropat undeva în mixaj. Efectele sonore abundă, de la ritmul tobelor care sună ca un foc de tun şi râsete maniace la sunetul respiraţiei lui Michael.
Can You Feel It este o piesă într-o viziune şi inspiraţie optimiste, pe care Michael a scris-o împreună cu Jackie şi pentru care a fost creată versiunea video de lungă durată. Trupa a creat-o în maniera pieselor de demult; oricum versiunea video a fost prima în care Michael şi-a pus amprenta creativă. El a conceput o piesă de opt minute, intitulată Triumful (The Triumph), ilustrutându-i pe Jackson-i ca pe nişte uriaşi, figuri divine suspendate deasupra Pământului, capabili să revitalizeze o masă de oameni cu lumina aurie presărată din vârful degetelor. Unii critici au găsit destul de naiva concepţia video, în ideea ca muzica trupei The Jacksons era suficient de puternică să inspire frăţia universală, fără a mai fii nevoie şi de această imagine.
Unele dintre secvenţele video par să fie desprinse din învăţăturile Martorilor lui Jehova. Conform credinţei acestora că dincolo de moarte începe o altă viaţă, în aceste secvenţe Pământul este repopulat şi transformat într-un paradis veşnic. Şi într-adevăr, la final, apare un păun – simbolul personal al lui Michael despre dragostea universală – înainte de reînvierea populaţiei.
Dar, dacă publicul a văzut un performer tânăr şi dinamic – exuberant şi confident pe scenă – în particular, Michael era un tânăr foarte timid şi retras. Desigur că manifesta curiozitate vis-a-vis de lumea pe care o experimentase în mod indirect datorită celebrităţii sale timpurii. O persoană care a venit să cunoască personajul din spatele scenei, a fost Joyce McRae, fostă membră a staff-ului companiei Joe Jackson Productions. Ea a avut prima conversaţie cu Michael în 1976. Era atât de persistent cu întrebările lui – despre orice. Ceea ce nu ştia Joyce la acea vreme era cum ar putea caracteriza relaţia lor, acel „tip de interviu”. „Era jenant pentru că nu aş fi putut nicioadată să mă sustrag sau să-l mint ... M-a întrebat cum te simţi atunci când eşti singurul copil (în familie). M-a întrebat cum este să fii căsătorit şi dacă este dureros atunci când divorţezi. M-a întrebat dacă am plâns atunci când am divorţat. Vroia să ştie cum este să-ţi doreşti mai mulţi copii. Toate aceste lucruri erau atât de intime .... iar el, parcă ar fi încercat să pătrundă înauntru şi să înveţe mai mult despre oameni. Era de-a dreptul fascinat de conceptul de a fi singurul copil.
Au ajuns să se cunoască reciproc în timpul pauzelor dintre repetiţii sau în spatele scenei în timpul concertelor. Ori de câte ori se ivea ocazia, stăteau de vorbă. Conversaţiile erau private, „nu în faţa celorlalţi”, îşi aminteşte ea. „De obicei vorbeam până ce intra în cameră bodyguard-ul său, Bill Bray. Şi de fiecare dată, Michael spunea ‚Bray, vreau să stau de vorbă. Te rog, lasă-mă mai mult.’ Ca un copil care cerea permisiunea părinţilor săi să treacă peste ora de culcare.
Una din amintirile sale favorite este cea a întâlnirii lor pe aeroportul din Los Angeles. „Le-am văzut limuzina şi l-am recunoscut pe şofer – Bert Morgan. Stăteam acolo şi discutam cu Bert când s-au apropiat Michael şi Bray. Am stat toţi de vorbă, iar eu speram să se ofere voluntar şi să mă lase şi pe mine la locuinţa mea din Encino. Dar dacă nu a făcut-o, am spus ‚Trebuie să prind autobuzul spre staţia de taxiuri.’ Ei s-au înghesuit în limuzină. Eu le-am făcut cu mâna iar ei mare hărmălaie. Apoi, dintr-o dată, brusc am auzit pe cineva ţipând, ‚Joyce!, Joyce!’ şi un braţ agitându-se din maşină. Următorul lucru – nici Bray, nici şoferul – Michael alerga de la limuzină spre mine, traversând traficul pe diagonală. ‚Am atâtea bagaje...’ spuneam eu, iar el continua să spună ‚Dă-mi-le mie, le iau eu!’. A insistat, trăgând căruciorul prin faţa maşinilor şi dirijând traficul ca un poliţist! Acesta este adevăratul Michael Jackson. Când s-a dezmeticit, eu stăteam tot acolo, urmărindu-l. Nu l-a interesat unde vroiam să merg, ci pur şi simplu să se asigure că ajung acolo în siguranţă.


~ Sfârşit ~
 
Mulţumiri cititorilor,
Mihaela
 

[1] On Golden Pond (1981), cu Katherine Hepburn şi  Henry Fonda
[2] (n. 19 ianuarie 1809, Boston/Massachusetts - d. 7 octombrie 1849, Baltimore/Maryland), scriitor american, poet, romancier, nuvelist și critic literar, creator al genului de scurte povestiri și precursor al literaturii moderne de ficţiune știinţifico-fantastică.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
;