MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE STORY OF
THE THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D. Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D. Campbell
Traducere si adaptare
Mihaela A.R.
*
Capitolul 8
„Rock With You”
Rod Temperton
Girl, close your eyes Iubito,
închide ochii
Let the rhythm get into you Lasă ritmul să te cuprindă
Don’t try to fight it Nu
încerca să te împotriveşti
There ain’t nothing that you can do Căci nu mai
poţi face nimic
Live
at UNICEF Gala 1980 (low quality)
Conferinţa de presă ţinută la restaurantul Tavern on the Green din
New York în noiembrie 1983, anunţa planurile Jackson-ilor pentru un turneu
grandios. Gazda conferinţei a fost promoter-ul turneului, Don King. Fraţii
Jackson, purtând toţi ochelari de soare, au stat cuminţi la masă în timp ce
King nu a tăcut aproape nici o clipă. Michael nu a vorbit decât pentru a-şi
prezenta părinţii şi surorile care se aflau în audienţă. Până la urmă, era o
conferinţă de presă şi ultimul lucru pe care ar fi vrut să-l facă, era să
răspundă la o mulţime de întrebări! Turneul urma să se numească Victory,
promova noul album al Jackson-ilor cu acelaşi titlu şi era sponsorizat de
Pepsi.
Albumul Victory a fost
lansat pe 2 iulie 1984, fiind de multă vreme aşteptat şi anticipând vânzări
explozive. Victory a fost primul
album al Jackson-ilor certificat de două ori cu platină. În ciuda acestui fapt,
a fost o dezamăgire pentru public, majoritatea pieselor fiind compuse, produse
şi interpretate de fiecare dintre fraţi, individual. Faptul că nu au mai urmat
formatul anterior, în care liderii vocali erau Michael şi Jermaine, a slăbit în
mod dramatic impactul albumului. Victory
pare a fi o lucrare lipsită de minunatele piese de dans care au făcut atât de
grozave albumele anterioare ale Jackson-ilor. Chiar şi ambalarea albumului
părea că a fost făcută pe fugă, căci toate titlurile pieselor sunt
inscripţionate pe copertă într-o altă ordine decât cea în care au fost înregistrate.
David Smithy, un fan de 14 ani al lui Michael, şi-a dorit foarte mult
să-şi întâlnească idolul. Dorinţa i-a fost îndeplinită de Societatea Brass
Ring, care a îndeplinit dorinţele mai multor copii bolnavi în faze terminale.
El a fost invitat la locuinţa din Encino unde a luat prânzul împreună cu
Michael, a vizitat animalele, l-a bătut pe Michael la jocurile video şi au
urmărit un film în cinematograful privat. Michael i-a dat lui David jacheta lui
roşie cu care a filmat scurt-metrajul Beat
It şi mănuşa neagră pe care a purtat-o la decernarea premiilor AMA. Şapte
luni mai târziu, David Smithy a murit de fibroză chistică. Albumul Victory este dedicat de către fraţi,
mamei lor, Katherine Jackson, lui Marvin Gaye, Teddy Pendegrass şi lui David
Smithy. De asemenea, David este inclus în lunga listă a celor cărora se
adresează mulţumiri, ataşată coperţii interioare a albumului Bad.
Cele mai bune oferte ale
albumului Victory sunt primele două
extrase pe single. State Of Shock,
lansat pe 13 iunie, a fost compus de Michael Jackson şi Randy Hansen şi îi are
în postură de lideri vocali pe Michael şi pe Mick Jagger. Nu a fost realizat nici un video clip, dar nici nu
era nevoie de aşa ceva pentru a promova piesa. Anticipările pentru orice
noutate venită din partea lui Michael Jackson au dat naştere unei promovări atât
de febrile, încât postul de radio K-IQQ din Los Angeles, a difuzat noul single
22 de ore continuu. Duetul Jackson/Jagger a urcat până pe locul 3 în Top Hot
100.
De fapt, duetul se dorea
a fi realizat cu liderul vocal al trupei Queen, Freddie Mercury, dar acesta nu
a avut timp să se prezinte la înregistrări. Se presupune că Michael a
înregistrat trei alte piese cu Mercury, care nu au fost însă lansate niciodată.
Cel de-al doilea single
lansat de pe albumul Victory a fost Torture, singura piesă care îi reuneşte
vocal pe Michael şi pe Jermaine. Chiar dacă nu este pe măsura extraselor de pe
albumele Destiny sau Triumph, Torture se detaşează clar de celelalte selecţii alese pentru acest
album. Torture a ajuns până pe locul
17 în Top Hot 100 Billboard.
Pentru acest single a
fost realizat şi un scurt-metraj, doar că din el lipsesc chiar vocaliştii
principali! Nu apar decât Jackie, Tito, Marlon şi Randy. Cei şase fraţi se
aflau la New York pentru clipul video, în momentul în care între ei s-a produs
o neînţelegere, care i-a determinat pe Michael şi pe Jermaine să refuze
participarea la filmări. Michael a plecat la Disney World, lăsându-i pe
ceilalţi să termine fără el. Cu toate că el nu apare deloc în video-clip, sunt
destule referiri la persoana lui. Schelete care execută moonwalk-ul de-a latul
ecranului, un prim plan al unei mâini ce poartă o mănuşă şi o figură de ceară a
lui Michael, împrumutată de la un muzeu, sunt substitutele folosite în câteva
cadre cu toţi cei şase fraţi. Coregrafia a fost realizată de Laker, cea care
poartă numele real de Paula Abdul.
Cel de-al treilea single
extras de pe Victory a fost
contribuţia adusă de Marlon acestui album, respectiv piesa Body. Cu toate că fundalul vocal este susţinut de ceilalţi fraţi
Jackson, se pare că nu a fost suficient pentru a transforma piesa într-una de
dans. Body a atins locul 47 în Top
Hot 100.
În clipul video al
acestei piese nu apar nici Michael şi nici Jermaine, deşi scenariul său trezeşte
o mare speranţă că cel dintâi va apărea până la urmă. În povestea filmuleţului Body se fac audiţii pentru dansatori.
Fiecare Jackson ajunge la studio unul câte unul. Marlon este cel care ajunge
primul, conducând o motocicletă. În urma lui conducând o maşină, este Tito.
Randy este următorul şi îşi face apariţia la volanul unui Jeep. Jackie ajunge
ceva mai târziu, grăbindu-se spre uşile studioului. Brusc, apare o mulţime de
fani adunaţi afară în timp ce aterizează un elicopter. Toţi privitorii se
aşteaptă să fie Michael, dar rămân dezamăgiţi să-i vadă pe ceilalţi debarcând,
îmbrăcaţi în costume de scenă, gata să filmeze ultima lor performanţă cu
dansatorii selectaţi. Celălalt aport al
lui Michael la albumul Victory, respectiv
piesa Be Not Always, nu a fost
niciodată lansată ca extras pe single.
Michael nu a vrut să
facă turneul Victory. Nu a fost de părere că ar fi o alegere deşteaptă
potrivită succesului de care s-a bucurat albumul său Thriller. El vroia să se concentreze pe o altă dragoste a sa,
filmele. A fost însă convins să se alăture fraţilor lui în acest turneu, de
către părinţii lui şi în mod special de mama lui, pe care o adora. Se vehicula
că unii dintre fraţii lui ar avea probleme financiare şi aveau nevoie de
veniturile generate de un turneu. Avându-l pe Michael cu ei, acest lucru ar fi
sporit enorm potenţialul de câştig. Un alt motiv pentru care Michael s-a
alăturat totuşi fraţilor săi, era pasiunea lui de a performa.
Chiar de la bun început,
turneul Victory a beneficiat în aceeaşi măsură atât de anticipare şi entuziasm
cât şi de critici amare şi controverse. Pentru că Michael nu a asociat şi un
turneu albumului său, Thriller,
turneul Victory reprezenta pentru fanii săi, prima ocazie de a-l vedea
performând live uriaşele succese de pe acest album. Criticile la adresa
turneului au apărut din pricina managemantului defectuos şi a slabei
organizări. Michael nu a fost de acord cu conducerea turneului, respectiv cu
promoterul său, Don King, care nu se afla pe lista preferinţelor sale. Drept
urmare, i-a adresat o scrisoare acestuia informându-l că nu are absolut nici o
autoritate de a vorbi sau de a face afaceri în numele său. Astfel King NU avea
voie să:
.... comunice cu nimeni în numele lui
Michael Jackson fără permisiunea acestuia;
.... toţi banii plătiţi lui Michael
Jackson pentru participarea la acest turneu vor fi colectaţi de reprezentanţii
personali ai lui Michael Jackson şi nu de Don King;
.... abordeze nici un promoter, sponsor
sau altă persoană în numele lui Michael Jackson;
.... angajeze vreun personal sau promoter
local, să rezerve vreo arenă, sală etc. în numele lui Michael Jackson. În acest
sens, NU VA FACE NIMIC fără acordul personal al lui Michael Jackson.
La scurt timp după aceasta, King a fost concediat din
postul de promoter şi înlocuit cu Chuck Sullivan. King a rămas la conducerea
turneului dar nu mai avea nici o autoritate. Întregul turneu a fost marcat de
schimbări constante în management. Un alt promoter, Frank Russo, nu a stat mai
mult de trei săptămâni.
Preţul biletelor, stabilit la 28$ plus 2$ taxa de
manipulare, era unul din primele aspecte intrate sub focul presei şi al
fanilor, toţi pretinzând că Michael era lacom şi vroia să câştige cât mai mulţi
bani cu putinţă de pe urma turneului. Paradoxal, numai Michael era menţionat în
aceste acuzaţii şi nici unul dintre fraţii sau părinţii lui, nici unul dintre managerii
şi promoterii turneului. Ceea ce nu ştiau aceşti fani şi marea majoritate a
presei, care nici măcar nu s-a deranjat să verifice ceea ce făcea public, era
faptul că Michael s-a luptat vehement pentru a menţine preţul biletelor scăzut,
aşa încât să nu depăşească 20$, preţul curent alocat biletelor de concerte. Dar
atâta vreme cât nu avea decât un singur drept de vot, pe lângă fraţii, părinţii
şi promoterii, care veneau şi ei cu câte unul la masa managerială, Michael era
în minoritate. S-a oferit chiar, să performeze gratuit pe toată perioada
desfăşurării turneului, pentru a fi micşorat preţul biletelor. Din nou însă, a
fost în minoritate iar preţul biletului s-a votat la valoarea de 30$. Problema
era că numai Michael încasa critica, de parcă toată lumea uitase că turneul era
al Jackson-ilor şi nu numai al lui Michael.
Următorul aspect intrat sub tirul presei şi al fanilor, a
fost sistemul de vânzare al biletelor. Acestea erau vândute prin comandă
poştală şi numai în loturi de câte patru bucăţi. S-a pus în aplicare şi un
sistem de loterie, pentru extragerea comenzilor câştigătoare ce aveau să fie
onorate primele şi în cazul în care cererea ar fi fost mai mare ca oferta. În
privinţa numărului de bilete solicitat, trebuia să comanzi din start patru
bucăţi, la preţul total de 120$, fără a avea măcar garanţia că le vei şi primi.
Dacă comenzile depăşeau numărul de bilete disponibil, puteai foarte bine sfârşi
cu buzele umflate după ce ai expediat cei 120$. Aceşti bani erau reţinuţi
pentru o lungă perioadă de timp înainte de a fi returnaţi, în buzunarele
promoterilor, ca aceştia să-şi recupereze investiţiile făcute pe termen scurt.
În ceea ce priveşte solicitarea biletelor, era nevoie de
un cupon de comandă care se găsea în ziarele locale. De exemplu pentru primul
oraş aflat pe harta turneului – Kansas City, ziarul local, Kansas City Times a scos un tiraj cu 20.000 de bucăţi mai mare
decât de obicei, pentru a ieşi în întâmpinarea cererii estimate. Încă o dată
Michael şi numai Michael, a fost în mod nejustificat, ţinta unei avalanşe de
critici împotriva sistemului de comandă al biletelor.
Michael s-a decis să corecteze situaţia după ce în ziarul
local din Dallas a fost inserată o scrisoare deschisă, din partea unei tinere
admiratoare, Ladonna Jones, care spunea că sistemul de distribuţie al biletelor
era total neloial iar ea nu putea să strângă 120$, conform acestuia. Atunci,
Michael a pus capăt acestui sistem de comandă prin poştă, care s-a sfârşit după
concertele susţinute în primele trei oraşe aflate pe harta turneului.
Într-un interviu din 1985, Michael a vorbit deschis
despre problemele turneului Victory şi cum s-a simţit în postură de unică ţintă
a tuturor criticilor:
Niciodată nu am vrut să lucrez cu toţi
acei oameni pe care i-am avut în managementul turneului Victory, dar a fost un
lucru care s-a supus la vot. A fost nedrept faţă de mine, pentru că de fiecare
dată eram în minoritate. Şi niciodată nu mi-a plăcut să fac lucrurile aşa.
Întotdeauna mi-a plăcut să lucrez cu oameni de categoria A+, consideraţi
excelenţi în domeniul lor. Întotdeauna am încercat să fac lucrurile să fie de
primă clasă. Să lucrez cu cei mai buni. Dar a fost o altă poveste cu familia.
Iar faptul că a fost cel mai mare turneu de până atunci, şi succesul meu care
devenise copleşitor, a fost ca şi cum abia aşteptau cu toţii să arunce cu
pietre.... Faţă de controversata loterie folosită
iniţial pentru vânzarea biletelor, Michael a spus: Asta nu a fost ideea mea. Nimic din treaba asta nu are de-a face cu mine.
Am fost în minoritate. Să fim serioşi, comandă prin poştă ... Nu am fost de
acord cu aşa ceva, nu am vrut nici ca preţul biletelor să fie cel care a fost
... este adevărat că producţia a fost atât de mare încât trebuia să se
auto-finanţeze, dar chiar şi aşa... Şi este dureros mai ales când este vorba
despre familia ta.
În timp ce toate aceste probleme au continuat să afecteze
managementul şi organizarea turneului, Michael şi fraţii lui munceau din greu
pentru spectacolele ce urmau. Repetiţiile au început în februarie şi durau câte
cinci ore pe zi, şase zile pe săptămână. Pe măsură ce seara deschiderii era tot
mai aproape, repetiţiile au început să se întindă pe parcursul a 18 ore zilnic,
acoperind fiecare detaliu al spectacolului care trebuia să fie - aşa cum ar
spune Michael – perfect. Chiar
înainte de startul turneului, Jackson-ii repetau în Birmingham / Alabama. În
ciuda eforturilor făcute de municipalitate, acolo nu a fost programat nici un
concert.
Pe lângă repetiţii, fraţii lucrau şi în spatele scenei
pentru a aduce turneul în lumina reflectoarelor. Tito şi Randy s-au ocupat de
alegerea trupei de instrumentişti. Davis Williams şi Gregg Wright au fost
selectaţi în postul de chitarişti. Pat Leonard şi Jai Winding au fost aleşi pentru
keyboards împreună cu Rory Kaplan, care a făcut parte şi din trupa de
instrumentişti a turneului Bad.
Jonathan „Sugarfoot” Moffett a fost angajat ca baterist. Moffett a fost alături
de Jackson-i chiar şi înainte de turneul din 1981. Jackie, Marlon şi Michael au
lucrat la coregrafie. Concertele turneului Victory au fost create şi proiectate
de Michael, care şi-a depăşit atribuţiile ca designer. A fost angajat un
specialist de scenă pentru a-l ajuta să-şi pună ideile în practică, dar
conceptul îi aparţine în totalitate. Michael a mai contribuit şi la proiectarea
luminilor pentru dispozitivul robotic al spectacolului şi de asemenea, a
participat la proiectarea costumelor speciale cu Ted Shell. Secvenţa de
deschidere a spectacolului a fost compusă de Michael Jai Winding şi Pat Leonard
şi a fost produsă de Michael şi de Jai Winding.
Bill Whitten a proiectat costumele de scenă ale
Jackson-ilor, iar soţia lui Tito, Enid, a creat costumele instrumentiştilor.
Costumele purtate de cei şase fraţi au fost evaluate la 500.000$. Jacheta
neagră purtată de Michael pentru piesele Billie
Jean şi Shake Your Body (Down To The Ground),
acoperită toată cu paiete, cântărea în jur de 18 kg (40 pounds!?!).
În luna mai, fraţii şi-au luat o pauză din timpul
repetiţiilor pentru a participa la petrecerea aniversară a mamei lor. I-au
dăruit un Rolls Royce din partea lor, deşi ziarele au comentat mai târziu că de
fapt, darul era numai din partea lui Michael.
Între timp, oraşele din lungul şi din latul ţării nutreau
speranţa de a găzdui turneul Victory. Drept urmare, multe dintre municipalităţi
au încercat să-şi îmbunătăţească stadioanele pentru a fi alese. Ziarul local
din Boston, The Boston Herald, a
inserat cupoane pentru fani în scopul de a le solicita Jackson-ilor să
performeze şi în oraşul lor. La redacţia ziarului au fost expediate mii de
cupoane care au fost trimise apoi celor şase fraţi. În Iowa, Universitatea de
Ştiinţă şi Tehnologie a făcut o petiţie şi a adunat semnături pentru a fi
încluşi pe harta turneului. Guvernatorul statului Iowa, chiar l-a contactat pe
promoterul Don King pentru a-i aduce pe Jackson-i acolo. Primarul oraşului Detroit,
Coleman Young a încercat să-i atragă pe Arena Joe Louis din oraşul său. Însă
cele mai mari şi mai impresionante eforturi pentru a-i atrage pe Jackson-i au
venit din partea oraşului lor natal, Gary / Indiana. Primarul din Gary a făcut
publice câteva scrisori din partea elevilor de şcoală, care implorau la unison:
„Vă rugăm, întoarceţi-vă!”. Oraşul a sponsorizat chiar şi un eveniment numit Michael Jackson vine acasă, iniţiind un
concurs între cei care semănau cel mai bine cu Michael.
În ziua de dinaintea serii de deschidere a turneului,
Michael a ţinut o conferinţă de presă pentru a anunţa schimbările făcute în
sistemul de distribuire al biletelor. De asemenea, a mai făcut un alt anunţ important:
Mâine vom începe turneul şi vreau să vă
vorbesc despre ceva care mă îngrijorează foarte tare. Am muncit cu toţii foarte
mult pentru a face ca acest spectacol să fie cel mai bun. Dar ştim că sunt o
mulţime de copii care au întâmpinat greutăţi pentru a obţine bilete. Zilele
trecute am primit o scrisoare de la o fată din Texas, pe nume Ladonna Jones. A
muncit să-şi adune banii pentru bilet, dar din pricina sistemului adoptat
pentru acest turneu, este nevoită să cumpere patru bilete, lucru care îi este
imposibil. Ca urmare, îi cer promoter-ului nostru să găsească un alt mod de
distribuire a biletelor – unul care să nu mai impună o comandă de 120$.
Au mai existat de asemenea, o serie de
discuţii despre faptul că promoter-ul reţine banii pe biletele care nu s-au
distribuit. Ca urmare, i-am cerut să închidă sistemul de comandă prin poştă cât
de repede posibil aşa încât nimeni să nu mai plătească fără să-şi obţină şi
biletul.
În final, dar cel mai important, vreau
să vă mai fac un anunţ. Vreau să ştiţi că atunci când mi-am dat acordul pentru
acest turneu, am decis să donez tot profitul care îmi revine, acelora care au
nevoie de ajutor.
Trei asociaţii de caritate au beneficiat de extraordinara
generozitate a lui Michael: Fundaţia United Negro College, care a folosit
contribuţia lui Michael pentru înfiinţarea bursei de şcolarizare Michael
Jackson; Tabăra Good Times, o tabără pentru copiii afectaţi de boli incurabile
şi Fundaţia T.J. Martell care se ocupa cu cercetările în domeniul cancerului şi
leucemiei. Astăzi, interesul pentru bursa de şcolarizare acordată de Fundaţia
United Negro College a crescut foarte mult printre studenţi. În cadrul taberei
Good Times, organizaţia Ronald McDonald House a construit Lacul Jackson unde
copiii bolnavi de cancer se pot juca şi pescui. Se află încă în uz şi este
foarte popular printre copii.
Pe 6 iulie 1984, toate problemele de planificare şi de
management s-au spulberat în faţa unui public de 45.000 de fani care au umplut
Stadionul Arrowhead din Kansas City. Seara deschiderii turneului Victory a fost
una dintre cele serile de concerte ţinute cu casa închisă şi a fost inclusă în
toate programele de ştiri majore din acea seară. Programul de ştiri Nightline al postului de televiziune
ABC, chiar a difuzat două piese live din concert – Human Nature şi Off The Wall.
Jackie a apărut şi el în spectacol dar nu se putea alătura fraţilor săi în
turneu, din pricina recentei operaţii la genunchi. Biograful J. Randy
Taraborrelli a dezvăluit că Jackie şi-a rupt un picior chiar înainte de turneu,
ca urmare a unei vizite de „curtoazie” a soţiei sale, Enid. Enid a descoperit
că Jackie are o aventură amoroasă cu coregrafa Paula Abdul. Conform poveştii,
Enid i-a urmărit la cinematograf, s-a confruntat cu ei, a sărit în maşină şi a
dat peste Jackie, rupându-i piciorul.
Jongleurul Chriss Bliss a deschis fiecare seară de
concert a turneului Victory. În numărul său, Bliss prezenta jonglerii cu mingii
din sticlă pe ritm de muzică pop. Ca un exemplu al problemelor manageriale ale
turneului, aflaţi că Bliss a fost ales pentru actul introductiv cu doar două
zile înainte de data primului concert.
În cea dintâi seară, după ceea ce părea a fi finalul
numărului lui Chriss Bliss, intensitatea luminilor a fost redusă şi creaturi
uriaşe au început să traverseze scena. La centrul scenei se afla un bolovan de
piatră cu o sabie înfiptă în el. Şi-au făcut apariţia cinci cavaleri în armură
şi fiecare dintre ei a încercat să smulgă sabia din piatră. Primii patru au
eşuat. Ultimul dintre ei a reuşit şi a proclamat: Să se adune toată lumea să vadă regatul! Apoi şi-a scos casca
pentru a-l dezvălui pe Randy Jackson. După ce Randy a salvat lumea de creaturile
uriaşe, de sub scenă au început să se ridice încet scările. Cei cinci fraţi
le-au coborât la unison, atacând ritmul piesei Wanna Be Startin’ Somethin’. Toţi purtau ochelari de soare. Michael
se afla în mijloc şi purta pantaloni în dungi alb-negre, o tunică albă cu o
eşarfă roşie prinsă pe diagonala pieptului, şosete albe strălucitoare şi
mocasini negri, iar pe o mână avea mănuşa albă.
Piesele sale solo au fost mixate cu hit-urile Jackson-ilor.
Things I Do For You a fost poziţionat
între Wanna Be Startin’ Somethin’ şi Off The Wall. A urmat Human Nature, după care Heartbreak Hotel. După ce a prăbuşit
stadionul cu She’s Out Of My Life,
prezentat cu tot cu lacrimile din final, a părăsit scena pentru solo-ul lui
Jermaine. Iniţial, a fost pusă în scenă un soi de neînţelegere între Michael şi
Jermaine asupra următoarei prestaţii, finalizându-se cu Michael care părăsea
scena. După câteva concerte, s-a renunţat la acest scenariu, căci fanii şi-au
dat seama că Michael avea să plece de pe scenă pentru a-şi trage sufletul în
timpul prestaţiei fratelui său. Jermaine a prestat piesele Let’s Get Serious şi Dynamite,
apoi Michael i se alătura pentru duetul Tell
Me I’m Not Dreamin’.
Concertul a continuat cu hiturile mai vechi ale
Jackson-ilor, I Want You Back, The Love
You Save şi I’ll Be There. După
acest potpuriu Jackson Five a urmat Rock
With You apoi Lovely One. Apoi
Michael s-a schimbat într-o solapetă roşie strălucitoare pentru piesa Working Day And Night, la finalul căreia
Randy îl urmăreşte pe scenă, Michael cade la pământ şi este capturat de o
creatură uriaşă şi strălucitoare asemănătoare unui păianjen. Trupul îi este acoperit
cu o mantie şi ridicat pe un piedestal. Când Randy ridica mantia de pe el,
Michael dispăruse. Câteva secunde mai târziu, reapărea căţărat pe o platformă suspendată,
îmbrăcat în pantaloni negri şi cu jacheta roşie cu multe fermoare, în timp ce
începeau primele acorduri din Beat It.
Valul de ţipete s-a amplificat şi mai tare în rândurile audienţei în clipa când
a fost recunoscută coregrafia scurt metrajului.
După Beat It a
urmat Billie Jean pentru care Michael
a recreat performanţa sa de neuitat din spectacolul Motown 25. Moonwalk-ul său
din timpul piesei, a generat cele mai tari ţipete în acea seară. După ultimul
vers al piesei, Billie Jean is not my
lover, Michael şi-a aruncat pălăria în mulţime spre deliciul celui care a
reuşit să o şi prindă. Pe eticheta din interiorul fiecărei pălării, se putea
citi Fabricată în mod special pentru
Michael Jackson de Maddest Hatter/100% lână naturală. Concertele se
închideau cu piesa Shake Your Body (Down
To The Ground). Nu a fost susţinut nici un bis. Turneul a culminat şi s-a
încheiat totodată la Los Angeles, unde pe Sadionul Dodger s-au ţinut şase
concerte. În timpul numărului final, Shake
Your Body, mulţimea a avut parte din abundenţă de faimosul moonwalk şi de
executantul lui, proiectat pe un ecran uriaş. Atunci, Michael a anunţat că
acesta era ultimul şi cel din urmă turneu
al lor, în timp ce Janet şi LaToya s-au alăturat fraţilor lor pe scenă,
pentru ultimul salut.
Absenţa evidentă din spectacol a piesei Thriller nu a fost trecută cu vederea.
Bătrânii Jehovişti erau de părere că piesa era o ofensă adusă religiei lor şi
promova credinţa în ocultism. Deşi Michael a inclus la începutul
scurt-metrajului precizarea că filmul nu
susţine sub nici o formă credinţa în ocultism, Martorii tot mai obiectau la
adresa lui. Ca urmare, Michael a decis să nu includă piesa pe lista
reprezentaţiilor din turneul Victory, tocmai pentru a le face pe plac
bătrânilor bisericii. De asemenea, la fel de evidentă a fost şi absenţa unei
piese de pe albumul Victory. Părea
destul de ciudat ca turneul intitulat „Victory”, după numele ultimului lor
album, să nu conţină nici măcar o piesă de pe acesta. Deşi s-a tot spus că mai
târziu vor fi adăugate mai multe piese, nici una de pe albumul Victory nu a fost vreodată performată în
turneul cu acelaşi nume.
Fiecare oprire pe harta turneului Victory, aducea cu sine
şi câteva amintiri de vânzare. Sub marca Jackson-ilor, existau nasturi,
bandane, tricouri şi programele turneului disponibile alături de tricouri şi
ochelari de soare numai sub marca Michael Jackson.
Dacă turneul Victory a fost poate bântuit de probleme
manageriale, organizatorice şi de planificare, în aceeaşi măsură concertele în
sine au fost spectaculoase. Efectele speciale, luminile şi în mod special
coregrafia şi interpretarea au fost la superlativ. Chiar şi scena era
impresionantă. Cântărea 375 tone, era înaltă cât un bloc cu cinci etaje, lată
de 50 de metri şi cu o adâncime de 30 de metri. S-au folosit 7 computere,
câteva lifturi şi a necesitat 22 de operatori. S-au montat 120 de boxe şi 2.200
de spoturi de lumini. Tot acest echipament era transportat în 22 de trailere. De
fapt, existau două scene; când pe una se desfăşura spectacolul, cealaltă era
montată în următorul oraş.
Doi şefi bucătari au călătorit cu turneul Victory. Cy
Kosis era cel care le furniza mâncarea
fraţilor Jackson. Mani Khalsa a călătorit ca bucătarul personal al lui
Michael. După fiecare perfomanţă, Michael mânca pepene roşu pentru a înlocui
cantitatea de apă pierdută în timpul spectacolului. Se spune că pierdea între 2
şi 4,5 kg după fiecare sesiune de concerte. Pe lângă fructe şi legume, favorita
lui Michael era mâncarea mexicană, în mod special enchilada cu brânză.
Mare parte din concertele turneului Victory s-au
desfăşurat liniştit, fără incidente. Totuşi, concertele din Knoxville,
Tennessee, erau cât pe ce să fie anulate din pricina ameninţărilor cu moartea
adresate direct lui Michael. Universitatea din Tennessee şi redacţia ziarului
local din Knoxville, Sentinel, au
primit aceste ameninţări prin poştă. Promoterii turneului au vrut să anuleze
cele trei concerte, dar Michael a insistat ca ele să fie susţinute aşa cum au
fost plănuite; îi displăcea enorm să-şi dezamăgească fanii. Drept urmare,
concertele au avut loc conform programării, dar sub un sistem de securitate
sporit. Publicul a fost scanat cu detectoare de metale, iar genţile, borsetele
sau alt fel de bagaje, au fost fizic scotocite. În timpul spectacolelor avioanele
şi elicopterele au survolat Stadionul Heyland. Din fericire, nu a avut loc nici
un incident.
Când Jackson-ii au sosit la aeroportul din Dallas pentru
concertele de acolo, au rămas blocaţi în aeroport pentru că limuzina lor nu a
mai apărut. Drept urmare, au călătorit într-un microbuz cu Robert King,
directorul de întreţinere al Muse Air. La concertul din 14 iulie din Dallas,
Eddie Van Halen s-a alăturat Jackson-ilor pe scenă pentru a performa solo-ul
său de chitară pentru piesa Beat It.
Un alt superstar pe care l-a întâlnit Michael în timpul
turneului a fost Elton John. Amândoi se aflau în Denver pentru a susţine
concerte. Michael a încercat una din hainele ornate cu aur ale lui Elton şi l-a
întrebat dacă era unul din accesoriul său de scenă. Elton a replicat că era o
haină care făcea parte din garderoba zilnică!
Când turneul Victory a ajuns în Detroit, Michael a filmat
câteva cadre pentru arhiva personală împreună cu Departamentul de Poliţie din
Detroit. Îmbrăcat în pantaloni bleumarin şi tunică asemănătoare şi purtând
ochelari de soare şi o singură mănuşă, secvenţele filmate îl înfăţişează pe
Michael alergând cu un grup mare de poliţişti în spatele lui. Filmările au fost
incluse mai târziu într-un video clip realizat din secvenţe live pentru piesa Billie Jean. De-a lungul anilor, a mai
filmat ipostaze ca aceasta.
La New York, Jackson-ii au locuit la Hotel Helmsley
Palace. Unul din liftierii hotelului i-a oferit lui Michael una din uniformele
sale, după ce s-a bucurat de admiraţia acestuia.
Între concerte, foarte multe ore erau petrecute între
pereţii camerei de hotel, acesta fiind unul din lucrurile dezagreate de Michael
în timpul turneelor. În mod inevitabil, fanii aflau unde locuiesc, făcând
imposibilă plecarea lor din hotel, dar în mod special pentru Michael. Niciodată
satisfăcut de perfomanţele sale, Michael se uita la casetele înregistrate pe
parcursul turneului făcând reglaje fine prestaţiilor sale. Căra după el un
podium de dans portabil pe care repeta retuşându-şi mişcările şi aducând
fiecare detaliu la perfect. De câteva ori a reuşit să se furişeze afară din
hotel şi să participe la întrunirile Martorilor lui Jehova, iar în Kansas City
a reuşit să iasă în oraş pentru a vedea filmul Ghostbusters (Vânătorii de fantome). Dar cel mai adesea, era
nerăbdător să înceapă următorul concert. Iubea să fie pe scenă. Frank Dileo a
spus la acea vreme: Michael este foarte
fericit atunci când se află pe scenă. În fiecare seară înainte de spectacol,
este primul îmbrăcat şi gata de atac.
Pe parcursul turneului, au mai fost o serie de premii
care aşteptau să fie acceptate. Michael şi Tito au primit un premiu din partea
Organizaţiei NAACP[1],
Medalia Dr. H. Claude Hudson ediţia 1984. De asemenea, au primit Medalia
Olimpică Premiul Prieteniei ediţia 1984 în numele întregii familii Jackson.
În perioada liberă, Michael şi-a petrecut timpul
într-unul din locurile sale favorite, la Disney World. Hotelul Royal Plaza din
lanţul Disney, a redenumit unul din apartamentele sale „Michael Jackson Suite”.
Michael şi-a expus cele opt premii Grammy acolo, protejate de vitrine de
sticlă.
Fraţii Jackson erau încă în turneu atunci când au aflat
că Janet s-a căsătorit cu James DeBarge. Ei s-au căsătorit pe 7 septembrie 1984
în Grand Rapids / Michigan. Nimeni din familia Jackson nu a aprticipat la
ceremonie. Această noutate l-a lovit pe Michael extrem de tare. Întotdeauna a
fost foarte apropiat de Janet, pe care o poreclise Dunk diminutivul de la
Donkey (Încăpăţânata), iar acest lucru l-a făcut să simtă de parcă ar fi
pierdut unul dintre cei mai buni prieteni ai lui. Cuplul a divorţat patru luni
mai târziu.
Cu albumul Thriller
care a doborât toate recordurile de vânzări şi cu turneul Victory care a
beneficiat de o audienţă fără precedent, un potop de produse marca Michael
Jackson au invadat piaţa. Erau o mulţime de cărţi publicate despre Michael şi
familia Jackson, tricouri Michael Jackson, nasturi, postere, agende, brelocuri,
puzzle, record-playere portabile, abţibilduri, stickere, ceasuri şi desigur,
mănuşi albe fără pereche. De asemenea replicile jachetelor lui Michael erau foarte
populare. Jachetele roşii cu multe fermoare asemeni celei pe care a purtat-o în
scurt-metrajul piesei Beat It şi a
celei în roşu şi negru purtată în scurt-metrajul piesei Thriller, erau cele mai bine vândute pe lângă replicile jachetei de
piele purtată în spotul comercial pentru Pepsi şi la repetiţiile de dans din
secvenţele documentarului The Making Of
Michael Jackson Thriller.
Pe piaţă au mai fost lansate şi patru păpuşi Michael
Jackson, autorizate de el. Acestea prezentau patru ipostaze diferite ale
artistului, purtând se presupune „accesorii de scenă autentice”, din
scurt-metrajele Beat It şi Thriller şi cele purtate la ceremoniile
decernării premiilor AMA şi Grammy. Varianta „Grammy” a păpuşii lansate pe
piaţă era îmbrăcată cu o tunică albastră şi cu pantaloni aurii. E dificil de
spus pe ce post de televiziune a văzut creatorul aceste obiecte de
îmbrăcăminte, dar Michael nu a purtat niciodată pantaloni aurii la premiile
Grammy. Păpuşile erau de mărimea prea cunoscutelor Barbie şi fiecare era dotată
cu câte un microfon, o mănuşă şi o pereche de ochelari de soare minusculă.
Pentru anul 1985, urma să fie publicat calendarul oficial Michael Jackson.
Dacă unele dintre aceste produse Michael Jackson au fost
autorizate de Michael, exista şi o mare cantitate de acest fel, care deşi
purtau numele lui erau prohibite. În 1984, Michael a intentat un proces la New
York pentru a preveni vânzarea pe mai departe de astfel de produse
neautorizate. Produsele oficiale Michael Jackson purtau de obicei numele uneia
dintre companiile sale, MJJ Productions Inc., Triumph Merchandising Inc.,
Triumph International Inc., Ultimate Productions, Optimum Productions, TTC
Touring, Peacock Productions, The Jacksons Entertainment Inc. sau EMMC –
Entertainers Merchandise Management Corp.
În această perioadă, „Michael-mania” era, ca să o spunem
până la urmă, o mare afacere de publicitate. În primele opt luni din 1984,
Michael a apărut pe coperţile a peste 170 de reviste. Time, Newsweek, Ebony, Life, Rolling Stone şi câteva numere din People, toate l-au avut pe Michael Jackson
pe coperţile lor de-a lungul anului. Time
a încălcat politica instaurată de multă vreme conform căreia nu mai publica
imagini cu persoane pe copertă fără a avea şi un interviu la interior.
Portretul lui Michael, care apare pe ediţia din 19 martie 1984 a revistei Time a fost pictat de Andy Warhol. Nu
există nici un interviu cu Michael care să acompanieze articolul inserat, deşi
autorul acestuia Denise Worrell, a stat de vorbă cu Joseph şi Katherine
Jackson, iar pe Michael l-a întâlnit accidental. În timp ce îi prezenta casa,
Joseph i-a arătat camera LaToyei şi cea a lui Janet. Apoi, Joe a bătut la uşa
camerei din capătul holului şi a deschis uşa. Michael împreună cu un prieten se
uitau la televizor. Michael s-a ridicat pentru a o saluta pe Worrell, iar ea a
dat mâna cu el şi cu amicul lui. Aceasta a fost extensia întâlnirii ei cu
Michael.
Pe lângă ştirile legate de turneu şi de muzica lui Michael,
tabloidele din presă, transformate subit în inamicul lui principal, l-au
îngropat în poveşti ridicole, acuzându-l că ar fi gay, că şi-a făcut o mulţime
de operaţii estetice şi că ar lua hormoni pentru a-şi menţine vocea înaltă.
După ce toate aceste minciuni au persistat ceva vreme, fără a primi nici o
replică din partea lui Michael, în cele din urmă el s-a decis să răspundă
acuzaţiilor cu o declaraţie de presă, prin intermediul managerului său, Frank
Dileo:
De ceva timp, m-am tot gândit dacă sau
nu, ar trebui să reacţionez la neadevărurile care se spun despre mine. M-am
hotărât să fac această declaraţie ca urmare a nedreptăţii acestor acuzaţii şi a
implicaţiilor acestora asupra celor apropiaţi mie, care suferă enorm din
pricina lor.
Mă simt foarte norocos să fiu
binecuvântat cu recunoaşterea eforturilor mele. Această recunoaştere aduce cu
ea şi responsabilitatea faţă de toţi admiratorii din această lume. Performerii
ar trebui întotdeauna să aibă rolul de model, să servească drept exemplu pentru
tineri. Mă întristează faptul că mulţi cred cu tărie noua rafală de afirmaţii
false făcute la adresa mea:
Nu! Nu am luat niciodată hormoni pentru
a-mi menţine vocea înaltă!
Nu! Nu mi-am făcut niciodată operaţie
estetică la ochi!
Da! În viitor plănuiesc să mă
căsătoresc şi să-mi întemeiez o familie.
Orice altă declaraţie care contravine
cu prezenta, este falsă.
La cererea mea, avocaţii mei vor
deschide acţiuni de urmărire penală tuturor celor care se vor face vinovaţi de
încălcarea legii.
Aşa cum s-a observat demult, iubesc
copiii. Cu toţii ştim că aceştia pot fi uşor influenţabili şi prin urmare
sensibili la astfel de poveşti. Eu sunt unul dintre aceia deja răniţi de aceste
calomnii. Dar aş dori ca pe lângă admiraţia lor, să le menţin şi respectul.
La finalul turneului Victory, după ce s-a tras linie, s-au
încasat 90 de milioane de dolari şi s-a înregistrat un public de peste 3
milioane de fani, stabilindu-se un nou record de audienţă. Oricum, acest record
a avut viaţă scurtă, fiind doborât de Boss-ul, Bruce Springsteen şi al său
turneu Born In The USA. Dar recordul
stabilit de turneul Victory pentru cele mai multe concerte consecutive ţinute
cu casa închisă a rămas în picioare şi astăzi. Performanţele spectaculoase ale
lui Michael şi ale fraţilor lui, au umbrit toată controversa şi problemele de
management care au împresurat turneul, iar preţul de 30$ pentru un bilet a meritat
din plin. Mark Bego, autorul cărţii On
The Road With Michael (La drum cu Michael), care a dedicat această carte
exclusiv turneului Victory, a fost cu adevărat impresionat de Michael:
Pe parcursul acestor doi ani de Michael
Jackson-manie intensă, pot spune cu onestitate că nu am nimic altceva decât
admiraţie pentru talentul, creativitatea şi energia sa neobosită. În aceste
pagini simt că mi-am adus şi eu tributul meu de stimă superstarului numărul unu
al decadei şi a celei mai de succes personalităţi din istoria
show-business-ului. Ca jurnalist, am prezentat adesea multe dintre gafele,
controversele şi aspectele negative incontestabile ale turneului Victory.
Problemele apărute de pe urma planificării defectuoase a turneului nu au
alterat în nici un fel respectul şi admiraţia mea pentru Michael Jackson.
Respectul meu pentru el, nu numai că a rămas intact, dar chiar s-a amplificat.
Oricine care donează 100% profitul său de pe urma muncii sale către o cauză
nobilă, are într-adevăr o inimă de aur, în cazul lui Michael Jackson, pe măsura
succeselor sale înegistrate.
După concluziile trase asupra turneului Victory a venit
vremea ca Michael să continue ceea ce a început înaintea turneului, să adune
premii şi să primească onoruri. Pe 30 noiembrie 1984, Camera de Comerţ de la
Hollywood, l-a onorat pe Michael cu cea de a 1793-a stea plasată pe celebrul
bulevard Hollywood Walk Of Fame. La cererea lui Michael, steaua a fost plasată
chiar în faţa Teatrului Chinezesc, pe Bulevardul Hollywood. La ceremonie s-au
adunat peste 5000 de fani, cea mai mare mulţime care a participat vreoadată la un
astfel de eveniment. Michael a luat parte la dezvelirea stelei doar pentru 3
minute, apoi a fost sfătuit de gărzile de securitate să părăsească zona, căci
mulţimea nu mai putea fi controlată.
Turiştii, vizitatorii care trec pe Walk Of Fame din Hollywood,
poate că au observat o altă stea dedicată lui Michael Jackson. Această cea de a
doua stea este de fapt, pentru un alt Michael Jackson, prezentatorul unui post
de radio. Acesta a intrat în radio-difuziune înainte ca Michael Jackson din
Gary, să înceapă a cânta. Prezentatorul este înregistrat la uniunea atiştilor
sub numele de Michael Jackson. Pentru evitarea înregistrării a două persoane cu
acelaşi nume, artistul Michael Jackson, a fost înregistrat cu numele Michael J.
Jackson.
În anul 1984, Kim Fields, tânăra actriţă care a
portretizat-o pe Tootie în serialul de televiziune The Facts Of Life (Fapte de viaţă), a înregistrat un single despre
Michael, intitulat Dear Michael. Kim
era bună prietenă cu Janet şi a avut ocazia de a-l întâlni şi pe Michael.
Personajul interpretat de Kim în serial, era un mare fan al lui Jackson.
Jermaine a avut şi el o apariţie într-unul din episoadele seriei.
În noiembrie 1984, revista People a publicat primul său număr dedicat în întregime unei
persoane, Michael Jackson. Dacă nu a reuşit să obţină un interviu cu Michael, a
obţinut însă cu mama lui, cu Tito şi cu Randy. Michael şi-a oferit doar sugestiile
şi chiar a ajutat la pregătirea unei fotografii care să apară în numărul
respectiv şi care îl înfăţişa în faţa mesei de machiaj din cabina sa din
culisele turneului Victory. Pe lângă accesoriile de machiaj, pe masă se mai
aflau câteva obiecte ale sale, o cravată roşie, o centură, câteva ace
ornamentale, ochelarii, mănuşa şi două poze – una cu cei şapte pitici iar
cealaltă cu comicii lui favoriţi, Three Stooges.
Ediţia People Extra
a inclus şi fotografii ale starurilor care au participat la concertele
Jackson-ilor şi care s-au întâlnit cu Michael în timpul turneului. Bruce
Springsteen, Sugar Ray Leonard, Sean Lennon, Brooke Shields, Larry Hagman,
Primarul New York-ului Ed Koch şi Elton John au apărut cu toţii în acel număr
special. Ca să nu rămână mai prejos, revista Ebony l-a numit pe Michael Jackson unul dintre cei 100 cei mai
influenţi americani de culoare ai anului 1984.
La finele lui 1984 şi începutul lui 1985, Michael domina
din nou ceremoniile de premiere. Pentru American Video Awards, Michael a primit
24 de nominalizări la 8 categorii. Piesa I Love LA al lui Randy Newman a fost
singurul video-clip non Michael Jackson nominalizat pentru Cel mai bun
video-clip pop alături de Beat It, Billie
Jean, Thriller şi Say, Say, Say. Beat It şi Billie Jean au fost ambele nominalizate la categoriile Cel mai bun
video-clip soul şi Cel mai bine editat video clip. Beat It, Billie Jean şi Thriller
au fost toate nominalizate la categoria Cea mai bună coregrafie, regie şi
design de lumini. Beat It, Billie Jean,
Thriller şi Say, Say,Say au fost
toate nominalizate pentru Cea mai bună creaţie. Michael Jackson a fost
nominalizat pentru Cea mai bună performanţă masculină pentru piesele Beat It, Billie Jean şi Thriller.
A câştigat 4 premii din cele 8 categorii.
Premiile MTV Music Video Awards au inclus 6 nominalizări
pentru Thriller la categoriile Cel
mai bun video-clip al anului, Cel mai bun video-clip masculin, Cel mai bun
concept video, Cea mai bună performanţă, Cea mai bună coregrafie şi Premiul „Favoritul
telespectatorilor”. Thriller a fost
ales câştigătorul ultimelor trei categorii. Michael a mai fost onorat cu
Premiul Aurul Negru (Black Gold Awards) şi a continuat cu Premiul „Favoritul
telespectatorilor” pentru Cel mai versatil entertainer. Michael nu a participat
la decernarea nici unuia dintre aceste premii.
Michael Jackson 1st Annual Black Gold Award 1984 Part 1
Michael Jackson 1st Annual Black Gold Award 1984 Part
2
Toate acestea au culminat cu 8 premii oferite de
publicaţia Cashbox. Michael a primit
titulaturile de Artistul (masculin) numărul 1, Artistul de top singles,
Artistul de top black şi Artistul de top black singles. Piesa Billie Jean a fost catalogată piesa de
Top pop singles şi top black singles, iar albumul Thriller a fost catalogat albumul de Top pop şi Top black album.
Aceste premii erau doar o fracţiune a recunoaşterii de
care s-au bucurat scurt-metrajele lui Michael. La sfârşitul lui 1984, Top 10
video Billboard a realizat un
clasament al video-clipurilor anului. Nu a surprins pe nimeni, faptul că
Michael a dominat topul. De fapt, cele patru scurt-metraje ale sale s-au aflat
în fruntea topului, de pe locul 1 la 4. Duetul său cu Paul McCartney, Say, Say, Say s-a plasat pe locul 4, Billie Jean pe 3, Thriller pe 2 iar Beat It
pe locul 1. Acestea au continuat să ţină clasamentele timp de încă doi ani de
la lansarea lor. În 1985 Billie Jean a
fost al şaselea video-clip favorit al anului, iar Beat It şi Thriller au
rămas pe primele două locuri, numai că au inversat poziţiile, Thriller a trecut pe locul 1 iar Beat It pe locul 2.
Pe lângă atâtea premii şi onoruri, au existat şi
probleme. Un tip pe nume Fred Sanford a declarat că a compus o piesă intitulată
Please Love Me Now, pe care CBS
Records ar fi furat-o de la el. Sanford susţinea că piesa lui a fost
înregistrată mai târziu de Michael sub noul titlu, The Girl Is Mine. Pe 6 decembrie 1984, Michael a depus mărturie la
Curtea de Justiţie din Chicago, argumentând că ideea piesei i-a aparţinut lui
Quincy Jones, iar compoziţia lui însuşi. Juraţii au pledat în favoarea CBS
Records.
Tot la acea vreme, Michael a trebuit să răspundă unor acuzaţii
conform cărora ar fi furat schiţele care apar pe interiorul coperţii albumului Thriller. Un artist l-a acuzat pe
Michael că i-ar fi utilizat schiţele respective, fără a avea permisiunea lui.
Autorul schiţelor cu pricina era însă chiar Michael. Una din schiţe îl
înfăţişează pe el şi pe Paul McCartney trăgând o fată de mâini, reprezentând
piesa The Girl Is Mine, iar cealaltă
îl înfăţişează pe Michael stând în primul rând al unui cinematograf şi urmărind
un film în care monstrul iese de pe ecran şi se încolăceşte în jurul lui şi al
iubitei sale, reprezentând piesa Thriller.
În martie 1985, Michael a călătorit la Londra pentru a
asista la dezvelirea statuii sale de ceară de la Muzeul Madama Tussaud. Strada
era plină de circa 8000 de fani, fiecare încercând să surprindă o cât de mică
părticică din Michael în timp ce intra în clădire. Drumul de la maşină la
intrarea muzeului era străjuit de şiruri de poliţişti, care i-au facilitat
intrarea în muzeu asigurându-l în faţa mulţimii masive. Statuia de ceară era
îmbrăcată asemeni lui în concertele turneului Victory, în pantaloni negri, cu
tunică strălucitoare, o singură mănuşă şi ochelari de soare. Michael a stat
lângă statuia de ceară cercetând-o, în timp ce o mulţime de blitz-uri se
aprindeau unul după altul. Întocându-se la maşină, Michael s-a urcat pe capotă
pentru a le face cu mâna fanilor săi. A coborât însă repede şi a intrat imediat
în maşină, aşezându-se lângă Frank Dileo, evitând riscul de a fi înconjurat de
mulţime. Unii dintre fani l-au urmărit până la hotel şi au aşteptat afară toată
noaptea. Erau trataţi cu câte o fluturare ocazională a mâinii înmănuşate care
se ivea de după draperii, pentru a saluta mulţimea. O altă statuie de ceară a
fost adăugată colecţiei muzeului în vara lui 1990. Această versiune, îl copiază
în ţinuta sa din concertele turneului Bad, respectiv pantaloni negri şi jacheta
cu insigne şi catarame. De-a lungul anilor, muzeul a continuat să ţină pasul cu
imaginea lui Michael. După anunţul concertelor This Is It de la O2 Arena din
Londra, artiştii au început să lucreze la cel de-al 13-lea model de ceară după
Michael Jackson.
Una din cele două înregistrări realizate în 1985 a fost
piesa Eaten Alive a Dianei Ross. În
timpul vizitei sale făcută lui Barry Gibb în Florida, Michael a lucrat alături
de Barry şi Maurice Gibb la compoziţia şi producerea piesei care dă şi numele
albumului Dianei Ross, Eaten Alive.
Michael asigură fundalul vocal al piesei. Pe coperta de pe spatele albumului,
Michael a scris o notă pentru Diana: Eşti
într-adevăr supremă şi mă simt bine să fiu din nou cu tine. Te iubesc, Michael
1998. O săgeată şi acel „1998” urmează semnăturii sale, ceea ce se întâmplă
în mod frecvent.
Cealaltă piesă a fost înregistrată pe 28 ianuarie 1985 şi
pe lângă contribuţia lui Michael, încă 44 de artişti au muncit pentru ceea ce
s-a numit USA for Africa.
(va urma)
[1] National
Association for the Advancement of Colored People - Asociaţia Naţională pentru
Progresul Oamenilor de Culoare – Organizaţie ce reprezintă drepturile civile
ale afro-americanilor, fondată în 1909 în Statele Unite
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu