MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE STORY OF
THE THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D. Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D. Campbell
Traducere si adaptare
Mihaela A.R.
*
Capitolul 5
“Don’t Stop ‘Till You Get Enough”
Michael Jackson
Don’t stop ‘till you
get enough Nu te opri până nu
capeţi totul
În 1982, Michael a lansat un număr de câteva noi proiecte. A
compus şi produs o piesă pentru Diana Ross, intitulată Muscles; a realizat naraţiunea pentru un album pentru copii, E.T.: The Extra-Terrestrial; şi şi-a
lansat cel de-al doilea album solo cu Epic Records, Thriller.
Se afla în avion,
întorcându-se din Anglia la Los Angeles, după ce a lucrat cu Paul McCartney la
piesa The Girl Is Mine, când în
mintea lui s-a conturat o melodie pe care a considerat-o perfectă pentru Diana
Ross. A fost intitulată Muscles după
numele şarpelui său boa constrictor. Michael a compus piesa în semn de
recunoştinţă pentru tot ceea ce a făcut Diana pentru el. A fost un mulţumesc
foarte mare, dat fiind că Muscles a
devenit succes de Top 10 şi a primit nominalizarea la Grammy.
Steven Spielberg,
producătorul şi regizorul filmului de un succes fantastic E.T.: The Extra-Terrestrial şi Quincy Jones sunt autorii unui album
înregistrat pentru copii în care este povestită aventura lui E.T.. Pentru
naraţiunea acestui album a fost ales Michael. În timpul înregistrării, a intrat
atât de adânc în miezul poveştii, încât de emoţie, i-au dat lacrimile la scena
în care a povestit moartea personajului extraterestru. Steven Spielberg şi
Quincy Jones au hotărât să lase înregistrarea aşa. Să mai încerce încă o dată,
nu ar fi diminuat cu nimic emoţiile lui Michael. Quincy învăţase acest lucru de
la sesiunile de înregistrări pentru piesa She’s
Out Of My Life.
ET: The Extra-Terrestrial a fost lansat în noiembrie 1982 de MCA
Records. CBS Records, compania la care înregistra Michael, a cerut 2 milioane
de dolari într-un proces intentat companiei MCA Records, pentru că a lansat
albumul înainte de Crăciun. Înţelegerea între cele două companii stipula că MCA
nu va lansa albumul E.T. înainte de
Crăciun, pentru a nu afecta vânzările celui mai nou album solo lansat de
Michael cu Epic, Thriller. Litigiile
s-au stins la Curtea Supremă de instanţă din New York, prin interzicerea
vânzărilor extrasului pe single Someone
In The Dark. Doar câteva copii promoţionale ale acestui single au apucat să
fie distribuite la posturile de radio, înainte să fie declarat interzis. Astăzi,
aceste exemplare promoţionale ale piesei Someone
In The Dark, sunt piese de colecţie pentru fanii lui Jackson.
Câţiva dintre cei care
au contribuit la realizarea albumului E.T. au lucrat şi cu Michael pentru
proiectele sale solo. Muzica pentru Someone
In The Dark a fost compusă de Rod Temperton. Freddy DeMann şi Ron Weisner,
managerii lui Michael şi ai trupei The Jacksons, au fost coordonatori de producţie,
iar inginerul de sunet a fost Bruce Swedien. Quincy Jones a fost unul dintre
autorii poveştii. Dick Zimmerman l-a fotografiat pe Michael pentru coperta
albumului şi a unui poster inclus. Tot el a fost cel care l-a fotografiat şi
pentru coperta albumului Thriller.
Spre sfârşitul anului
1982, Michael a demolat casa familiei din Encino şi a reconstruit-o pentru mama
sa. Pentru Katherine a fost o perioadă grea. Cu doar un an înainte, îi
intentase proces de divorţ lui Joseph pentru infidelităţile sale. În final şi-a retras cererea de divorţ, dar s-au separat,
Joe preluând reşedinţa din Las Vegas, iar Katherine continuând să locuiască în
cea din Encino / California.
Michael a contribuit din
plin la proiectul casei refăcută în stil Tudor. Avea absolut tot ce avea nevoie
şi vroia să contruiască o casă în care să-şi creeze propria lui lume şi care
să-i dea tot mai puţine motive de a o părăsi. Avea propria camera cu jocuri
mecanice şi video, un cinematograf cu 35 de locuri şi un magazin de dulciuri, plin
cu bomboane, alune, o fântână de îngheţată, o maşină de popcorn şi o varietate
impresionantă de batoane de ciocolată – toate oferite gratuit oricărui musafir. Camera trofeelor găzduia multe din premiile lui, iar cea a amintirilor avea
pereţii acoperiţi cu fotografii de familie şi găzduia o mulţime de suveniruri.
Pe lângă acestea, mai existau un studio de înregistrare şi unul de dans.
În măsura în care părea
că Michael încearcă să se izoleze de restul lumii, noul său album şi clipurile
video aveau să marcheze în curând începutul unei lumi reînnoite şi fascinant de
intensă a ceea ce vom numi „Michael-mania”.
În cartea sa, In The Studio With Michael Jackson (În
studio cu MJ), Bruce Swedien descrie etica, perfecţionismul şi
profesionalismul lui Michael:
Michael Jackson este cel mai profesionist şi cel mai înzestrat artist cu
care am lucrat vreodată! Şi am lucrat cu cei mai buni din industria muzicală.
Michael este un favorit internaţional autentic şi aşa a fost dintotdeauna! Fără
nici un dubiu este un supravieţuitor. Şi un suflet delicat. Este mult prea
politicos. Lucrând cu el, de fiecare dată l-am auzit folosind cuvintele „te
rog” sau „mulţumesc” sau „eşti binevenit”, într-o industrie în care astfel du
curtoazii sunt de obicei neuzuale....
Este artistul suprem. Niciodată nu am lucrat cu cineva mai dedicat muncii,
artei lui ca Michael. De exemplu, atunci când înregistrăm partea vocală a unei
piese, Michael îşi încălzeşte vocea cu antrenorul său Seth Riggs. Face vocalize
cel puţin o oră înainte să se instaleze în faţa microfonului. Şi când spun
acest lucru, nu mă refer că s-a întâmplat o singură dată. Asta se întâmplă de
fiecare dată când înregistrăm linia vocală! Pentru mine, asta înseamnă
dedicaţie adevărată. Unul dintre cele mai fascinante lucruri despre Michael
Jackson este pasiunea fără margini pe care o nutreşte pentru muzică.
Entuziasmul său de a lua un proiect de la capăt este ca al nimănui altcuiva,
dintre cei cu care am lucrat.
Pentru înregistrarea
albumului Thriller, Michael a adunat
o echipă de muzicieni talentaţi şi de calitate, cu care a lucrat pentru a-i
aduce la un nivel mai înalt, pentru a crea sunetul
care nu s-a mai auzit niciodată. Mulţi dintre cei care şi-au petrecut
timpul în studio cu Michael Jackson, au fost de părere că a fost cea mai
creativă perioadă din carierele lor şi au experimentat o nouă înţelegere a ceea
ce înseamnă un artist, muzician şi cântăreţ.
Albumul Thriller a fost lansat pe 1 decembrie
1982 şi a fost un boom instantaneu, înregistrând un milion de exemplare vândute
înainte de sfârşitul anului. Până în noiembrie 1983, s-au vândut trei milioane
de copii şi a fost cel mai căutat produs cu ocazia Crăciunului. Conform celor
implicaţi în realizarea albumului, asta trebuia să fie o surpriză ţinând seama
cum s-au simţit atunci când l-au finalizat. Compania de înregistrări a
organizat o petrecere de audiţie, cu câţiva membri ai echipei A, la care au
participat Michael, Quincy Jones şi Bruce Swedien. Michael o fost realmente oripilat
când a ascultat albumul şi a decretat că nu poate fi lansat. .... Mi-am pus sufletul, sângele, sudoarea
şi lacrimile în ‚Thriller’, dar am lucrat şi la ‚E.T.’ în acelaşi timp, la
albumul ‚E.T.’. iar asta a însemnat foarte mult stres. Şi atunci când am mixat
[prima dată] albumul ‚Thriller’, suna ca un rahat. Quincy Jones a propus să
li se mai dea timp pentru remixarea pieselor, ocupându-se de câte una pe zi.
Este pariul cel mai sigur pentru un rezultat satisfăcător.
După selecţia pieselor
ce urmau să fie incluse pe album, Quincy a sugerat eliminarea celor mai slabe
şi înlocuirea lor. Michael avea o piesă la care lucrase dar încă nu era
finalizată pentru a i-o prezenta lui Quincy. Quincy a insistat iar Michael s-a
înduplecat să-i fredoneze un pic din ceea ce avea să fie Beat It.
Prima extrasă pe single
de pe Thriller a fost piesa The Girl is Mine, un duet realizat împreună
cu Paul McCartney. Lupta dintre Paul şi Michael pentru afecţiunea aceleiaşi
fete a ajuns pe locul 2 în Top Hot 100 Billboard
şi pe locul 1 in top black singles, detronându-l pe Marvin Gaye şi al său Sexual Healing. S-a întâmplat pentru
prima dată când un Beatles a intrat pe primul loc în clasamentele black. Şi
asta din pricina difuzării limitate sau a refuzului unor posturi de radio de a
transmite piese cu astfel de mesaje romantice.
Cel de-al doilea extras
pe single, a devenit una dintre cele două piese number one de pe Thriller. Cu Billie Jean, Michael Jackson a devenit primul performer din lume
care a penetrat topurile pop singles şi R&B, a albumelor pop şi black,
direct pe locul 1 simultan. Săptămâna 15 martie 1983, era cea de a şaptea în
care Billie Jean se afla tot pe locul
1 în top pop singles, iar Thriller a
atins poziţia de frunte în ambele topuri, pop şi black album. „Billie Jean” îl acuză pe Michael de
paternitate, în timp ce el neagă vehement:
She’s just a girl Este
doar o fată
Who claims I am the one care
susţine că eu sunt acela
But the kid is not my son Dar
copilul nu este fiul meu
Ei bine au început să
circule câteva poveşti despre cine ar putea fi Billie Jean. Una dintre ele spune că titlul pe care i l-a dat
Michael iniţial a fost Not My Lover
şi reprezenta răspunsul său la acuzaţiile de paternitate cu care îl hăituia o
femeie. Este mai degrabă ca o reacţie la multe alte astfel de pretenţii de care
s-au lovit el şi fraţii lui de-a lungul anilor.
A fost realizat şi clipul
video asociat piesei Billie Jean,
difuzat mai apoi pe noul canal tv de muzică, MTV. Clipul regizat de Steve
Barron, ni-l înfăţişează pe Michael urmărit de un detectiv, care oricum, nu
reuşeşte să-l prindă niciodată. Nici măcar filmul fotografic nu poate fi
impresionat de tânărul enigmatic, care se îndreaptă în paşi de dans spre
hotelul în care se află Billie Jean, în timp ce fiecare dală pe care calcă,
prinde a se lumina la atingerea lui. În cele câteva secvenţe de dans, Michael face
dovada unor abilităţi de mişcare excelente. Iniţial, regizorul
Steve Barron şi-a imaginat acest scurt metraj fără nici o secvenţă de dans, dar
Michael a cerut includerea unui astfel de segment. O mişcare bună din partea
lui Barron.
Billie Jean este de departe recunoscută ca o capodoperă şi în mod
constant a fost cotată printre cele mai bune înregistrări. În 2011 revista Time a clasat Billie Jean printre primele 100 cele mai extraordinare piese pop
din istoria muzicii. Scurt metrajul asociat este şi el cotat în mod constant
printre cele mai bune clipuri video din toate timpurile.
Pentru noul album şi
scurt metrajele sale, Michael a adoptat o nouă imagine, mult diferită de cea
prezentată pe coperta albumului Off The
Wall şi clipurile aferente acestuia. Acum are părul uşor încreţit şi şi-a
remodelat nasul încă o dată. De asemenea, a adoptat un nou stil vestimentar. În
clipul Billie Jean, poartă un costum
negru de piele, o cămaşă roz şi papion. De acum înainte, orice purta Michael
era copiat şi însuşit de la elevii de şcoală primară până la campusurile
universitare, excepţie făcând Liceul Bound Brook din New Jersey, unde afişarea
cu o singură mănuşă albă a fost interzisă. În replică, elevii au început să
protesteze vehement.
Pe coperta albumului Thriller, Michael poartă un costum alb
asortat cu o cămaşă neagră. În interiorul coperţii îl găsim în poziţie întinsă
cu un pui de tigru pe genunchi, pe care l-a adus special pentru şedinţa foto.
În timp ce îl pregătea pentru şedinţa respectivă, make-up artista Karen Faye
i-a arătat că şi ea purta în acea zi lenjerie intimă, cu imprimeu tigrat. Peste
ani, ea îşi aminteşte că atunci, Michael a fost foarte stânjenit. Cu toate
acestea, ea a fost prima întrebată dacă vrea să lucreze pentru el.
Dacă Billie Jean a fost unul dintre cele mai
populare şi mai de succes clipuri video, CBS Records a întâmpinat unele
dificultăţi pentru difuzarea lui în reţeaua MTV, pe a cărei listă figurau cu
precădere trupele rock ale albilor. Walter Yetnikoff, preşedintele CBS, a
ameninţat că va retrage toate clipurile video ale artiştilor companiei dacă MTV
refuză difuzarea mai multor artişti de culoare. Deşi Billie Jean nu a fost primul clip video al unui artist de culoare
difuzat la MTV, a fost cel care a rupt barierele impuse de postul tv. Michael
Jackson a depăşit graniţele rasiale devenind artistul care a adunat prin muzică
toate rasele umane de toate vârstele.
Un alt aspect interesant
legat de Billy Jean este felul în
care a fost înregistrat. Pentru a obţine sunetul exact pe care îl doreau Quincy
şi Michael, linia instrumentală a fost înregistrată de mai multe ori până ce
sunetul obţinut a fost cel perfect şi care i-a satisfăcut pe cei doi. Michael a
spus că a lucrat singur la linia de bass timp de trei săptămâni până a adus-o
în forma în care a vrut. Apoi, a venit momentul în care a fost adăugată partitura
vocală. Pe lângă cea principală, el a susţinut întregul fundal vocal, toate
fiind unite într-o singură piesă.
Behind
The Scenes - Billie Jean (Michael Jackson))
Cel de-al treilea extras
pe single din albumul Thriller şi cel
de-al doilea number one a fost Beat It.
Beat It este singura piesă hard rock
de pe album, pentru care excepţionalul solo de chitară a fost susţinut de Eddie
Van Halen. Contribuţia lui, pentru care nu a primit nici un ban, i-a adus lui
Michael şi muzicii lui o întreagă nouă audienţă: tinerii albi, fani ai genului
hard rock. De acelaşi efect s-a bucurat şi trupa Van Halen din partea
publicului lui Michael, care i-a adus ultimul album, 1984, în clasamentul black album! Beat It a atins locul 14 în clasamentul Mainstream Rock. Ulterior cei
da la Van Halen au glumit spunând că poate într-o zi, fac un barter pentru
câteva lecţii de dans.
De obicei, o companie de
înregistrări aşteaptă până ce o piesă atinge cel mai înalt loc în clasamente şi
apoi începe să coboare, înainte de a lansa un nou single extras de pe acelaşi
album. Este o părere generală că lansarea unui single prematur, îl va ucide pe
anteriorul. În timp ce Billie Jean
era încă numărul unu în clasamentul single, a fost lansat şi Beat It ca următorul single, graţie
planului excepţional al celui care pe atunci era „guru” departamentului de
promovare de la Epic Records, Frank Dileo. Câteva săptămâni mai târziu, Beat It şi Billie Jean erau amândouă în Top 5, primul ocupând poziţia
fruntaşă, al doilea, locul 5. De fapt, doar o singură săptămână a separat cele
două piese de locul 1. Când Billie Jean
a început să coboare după 7 săptămâni, Beat
It a devenit number one o săptămână mai târziu, anume în săptămâna 30
aprilie 1983, unde a stat trei săptămâni. Come
On Eileen, piesa trupei Dexy’s Midnight Runners’ a fost cea care a separat
cele două single-uri de locul 1, timp de o săptămână. Aceasta a fost cea mai
scurtă perioadă de timp între piesele devenite number one ale aceluiaşi artist,
de la Beatles-i, care şi-au înlocuit o piesă number one cu alta, în 1964 – She Loves You a fost doborâtă de Can’t Buy Your Love. De asemenea, Beat It a fost şi cel de-al treilea
single de pe albumul Thriller care a
atins locul 1 şi în clasamentul black.
În Beat It, Michael îşi exprimă viziunea de unire a oamenilor,
violenţa nefiind o soluţie:
You better
run, Mai
bine fugi,
you better
do what you can mai bine ai
face ce poţi
Don't wanna
see no blood, Căci nu vrei
să vezi sânge,
don't be a
macho man nu vrei să
fii un macho
You wanna be
tough, Dacă
vrei să fii tare,
better do
what you can mai bine
ai face ce poţi
Scurt metrajul asociat
piesei Beat It a fost regizat de Bob
Giraldi, iar coregrafia a fost realizată de Michael Peters, coregraful piesei
de succes de pe Broadway, Dreamgirls.
Peters apare şi el în clipul video în postura liderului uneia dintre bande. La
turnarea clipului, s-a apelat la membrii unei adevărate bande din Los Angeles,
care au dansat alături de profesionişti, pentru a face ca scena să arate cât
mai autentică.
În debutul
scurt-metrajului ne sunt prezentaţi membrii a două bande rivale, care apar de pe
străzi, din săli de biliard şi chiar din gurile de canalizare, pentru a se
înfrunta între ei într-un depozit părăsit. Michael apare la timp pentru a
preveni o eventuală baie de sânge. În locul bătăii, el reuşeşte să convingă
bandele rivale să i se alăture în dans. Beat
It aduce în prim plan câteva dintre cele mai bune mişcări de dans ale sale
şi a devenit un scurt-metraj clasic.
La scurt timp după ce Beat It a escaladat clasamentele, un tip
pe numele său Weird Al Yankovic, a înregistrat o piesă şi un clip video,
parodiind versiunea originală. Versiunea lui Weird Al se intitulează Eat It şi este o prelucrare comică a
versurilor lui Michael:
Eat a whole bunch Mănâncă
un ciorchine întreg
It doesn’t matter Nu
contează
What you had for lunch ce ai la
masa de prânz
Just eat it! Doar
mănâncă!
Scurt metrajul pentru Eat It este în aceeaşi măsură de hilar.
Weird Al este îmbrăcat în pantaloni negri scurtaţi deasupra gleznei, poartă o
jachetă roşie cu multe fermoare, exact ca Michael în clipul său şi îi imită
mişcările într-o manieră haotică şi stângace. Pe Michael l-a amuzat parodia şi
i-a dat permisiunea lui Yankovic pentru a-i utiliza muzica piesei Beat It.
După Beat It a venit rândul piesei Wanna Be Startin’ Somethin’ să fie
lansată ca extras pe single. A atins locul 5 în ambele topuri, pop şi black
singles, fără să i se asocieze vreun scurt metraj. Piesa subliniază antipatia
lui Michael faţă de felul cum sunt fabricate din nimic, zvonurile şi
minciunile. În versurile piesei, se auto-descrie ca fiind hrana altora:
I took my
baby to the doctor Mi-am
dus iubita la medic
With a
fever, but nothing he found Avea
febră, dar nu i-a găsit nimic
By the time
this hit the street În
acest timp, vestea s-a împrăştiat
They said
she had a breakdown Au
spus că a suferit o cădere nervoasă
Someone’s
always tryin’ Tot
timpul e cineva care încearcă
to start my
baby cryin’, să
îmi facă iubita să plângă
talkin’,
squealin’, lyin’ vorbind,
bârfind, minţind
Sayin’ you
just E
de-ajuns doar,
wanna be
startin’ sometihin’ să
vrei să faci ceva
Următoarele două
single-uri extrase de pe Thriller au
ajuns amândouă în Top 10. Human Nature
a atins locul 7, iar P.Y.T. (Pretty Young
Thing) locul 10 în top pop singles. În topul black singles au ajuns până pe
locurile 27, respectiv 46. Nici una dintre cele două piese nu are un scurt
metraj asociat.
Cel de-al şaptelea
extras pe single, lansat la începutul lui 1984, a fost chiar piesa care dă
numele albumului. Trăsătura aparte a piesei Thriller
este acel sunet straniu al uşilor care scârţâie şi vocea profanatoare a
vedetei de filme horror, Vincent Price. Thriller
a debutat în Top Hot 100 Billboard pe
locul 20, având cel mai înalt debut realizat vreodată de un extras pe single.
În cea de a doua săptămână a urcat în Top 10 şi a ajuns pe locul 4, iar în top
black singles pe locul 3. Piesa nu numai că a avut un scurt metraj de promovare,
dar a devenit bunicul tuturor video clipurilor muzicale.
(va urma)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu