vineri, 26 aprilie 2013

Capitolul 5 - “Don’t Stop ‘Till You Get Enough”



MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE STORY OF THE THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D. Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D. Campbell

Traducere si adaptare Mihaela A.R.

*

Capitolul 5
“Don’t Stop ‘Till You Get Enough”
Michael Jackson

Keep on with the force, don’t stop    Continuă cu forţă, nu te opri 
Don’t stop ‘till you get enough        Nu te opri până nu capeţi totul
 

În 1982, Michael a lansat un număr de câteva noi proiecte. A compus şi produs o piesă pentru Diana Ross, intitulată Muscles; a realizat naraţiunea pentru un album pentru copii, E.T.: The Extra-Terrestrial; şi şi-a lansat cel de-al doilea album solo cu Epic Records, Thriller.
Se afla în avion, întorcându-se din Anglia la Los Angeles, după ce a lucrat cu Paul McCartney la piesa The Girl Is Mine, când în mintea lui s-a conturat o melodie pe care a considerat-o perfectă pentru Diana Ross. A fost intitulată Muscles după numele şarpelui său boa constrictor. Michael a compus piesa în semn de recunoştinţă pentru tot ceea ce a făcut Diana pentru el. A fost un mulţumesc foarte mare, dat fiind că Muscles a devenit succes de Top 10 şi a primit nominalizarea la Grammy.
Steven Spielberg, producătorul şi regizorul filmului de un succes fantastic E.T.: The Extra-Terrestrial şi Quincy Jones sunt autorii unui album înregistrat pentru copii în care este povestită aventura lui E.T.. Pentru naraţiunea acestui album a fost ales Michael. În timpul înregistrării, a intrat atât de adânc în miezul poveştii, încât de emoţie, i-au dat lacrimile la scena în care a povestit moartea personajului extraterestru. Steven Spielberg şi Quincy Jones au hotărât să lase înregistrarea aşa. Să mai încerce încă o dată, nu ar fi diminuat cu nimic emoţiile lui Michael. Quincy învăţase acest lucru de la sesiunile de înregistrări pentru piesa She’s Out Of My Life.
ET: The Extra-Terrestrial a fost lansat în noiembrie 1982 de MCA Records. CBS Records, compania la care înregistra Michael, a cerut 2 milioane de dolari într-un proces intentat companiei MCA Records, pentru că a lansat albumul înainte de Crăciun. Înţelegerea între cele două companii stipula că MCA nu va lansa albumul E.T. înainte de Crăciun, pentru a nu afecta vânzările celui mai nou album solo lansat de Michael cu Epic, Thriller. Litigiile s-au stins la Curtea Supremă de instanţă din New York, prin interzicerea vânzărilor extrasului pe single Someone In The Dark. Doar câteva copii promoţionale ale acestui single au apucat să fie distribuite la posturile de radio, înainte să fie declarat interzis. Astăzi, aceste exemplare promoţionale ale piesei Someone In The Dark, sunt piese de colecţie pentru fanii lui Jackson.
Câţiva dintre cei care au contribuit la realizarea albumului E.T. au lucrat şi cu Michael pentru proiectele sale solo. Muzica pentru Someone In The Dark a fost compusă de Rod Temperton. Freddy DeMann şi Ron Weisner, managerii lui Michael şi ai trupei The Jacksons, au fost coordonatori de producţie, iar inginerul de sunet a fost Bruce Swedien. Quincy Jones a fost unul dintre autorii poveştii. Dick Zimmerman l-a fotografiat pe Michael pentru coperta albumului şi a unui poster inclus. Tot el a fost cel care l-a fotografiat şi pentru coperta albumului Thriller.


Spre sfârşitul anului 1982, Michael a demolat casa familiei din Encino şi a reconstruit-o pentru mama sa. Pentru Katherine a fost o perioadă grea. Cu doar un an înainte, îi intentase proces de divorţ lui Joseph pentru infidelităţile sale. În final şi-a retras cererea de divorţ, dar s-au separat, Joe preluând reşedinţa din Las Vegas, iar Katherine continuând să locuiască în cea din Encino / California.
Michael a contribuit din plin la proiectul casei refăcută în stil Tudor. Avea absolut tot ce avea nevoie şi vroia să contruiască o casă în care să-şi creeze propria lui lume şi care să-i dea tot mai puţine motive de a o părăsi. Avea propria camera cu jocuri mecanice şi video, un cinematograf cu 35 de locuri şi un magazin de dulciuri, plin cu bomboane, alune, o fântână de îngheţată, o maşină de popcorn şi o varietate impresionantă de batoane de ciocolată – toate oferite gratuit oricărui musafir. Camera trofeelor găzduia multe din premiile lui, iar cea a amintirilor avea pereţii acoperiţi cu fotografii de familie şi găzduia o mulţime de suveniruri. Pe lângă acestea, mai existau un studio de înregistrare şi unul de dans.
În măsura în care părea că Michael încearcă să se izoleze de restul lumii, noul său album şi clipurile video aveau să marcheze în curând începutul unei lumi reînnoite şi fascinant de intensă a ceea ce vom numi „Michael-mania”.
În cartea sa, In The Studio With Michael Jackson (În studio cu MJ), Bruce Swedien descrie etica, perfecţionismul şi profesionalismul lui Michael:
Michael Jackson este cel mai profesionist şi cel mai înzestrat artist cu care am lucrat vreodată! Şi am lucrat cu cei mai buni din industria muzicală. Michael este un favorit internaţional autentic şi aşa a fost dintotdeauna! Fără nici un dubiu este un supravieţuitor. Şi un suflet delicat. Este mult prea politicos. Lucrând cu el, de fiecare dată l-am auzit folosind cuvintele „te rog” sau „mulţumesc” sau „eşti binevenit”, într-o industrie în care astfel du curtoazii sunt de obicei neuzuale....
Este artistul suprem. Niciodată nu am lucrat cu cineva mai dedicat muncii, artei lui ca Michael. De exemplu, atunci când înregistrăm partea vocală a unei piese, Michael îşi încălzeşte vocea cu antrenorul său Seth Riggs. Face vocalize cel puţin o oră înainte să se instaleze în faţa microfonului. Şi când spun acest lucru, nu mă refer că s-a întâmplat o singură dată. Asta se întâmplă de fiecare dată când înregistrăm linia vocală! Pentru mine, asta înseamnă dedicaţie adevărată. Unul dintre cele mai fascinante lucruri despre Michael Jackson este pasiunea fără margini pe care o nutreşte pentru muzică. Entuziasmul său de a lua un proiect de la capăt este ca al nimănui altcuiva, dintre cei cu care am lucrat.
Pentru înregistrarea albumului Thriller, Michael a adunat o echipă de muzicieni talentaţi şi de calitate, cu care a lucrat pentru a-i aduce la un nivel mai înalt, pentru a crea sunetul care nu s-a mai auzit niciodată. Mulţi dintre cei care şi-au petrecut timpul în studio cu Michael Jackson, au fost de părere că a fost cea mai creativă perioadă din carierele lor şi au experimentat o nouă înţelegere a ceea ce înseamnă un artist, muzician şi cântăreţ.
Albumul Thriller a fost lansat pe 1 decembrie 1982 şi a fost un boom instantaneu, înregistrând un milion de exemplare vândute înainte de sfârşitul anului. Până în noiembrie 1983, s-au vândut trei milioane de copii şi a fost cel mai căutat produs cu ocazia Crăciunului. Conform celor implicaţi în realizarea albumului, asta trebuia să fie o surpriză ţinând seama cum s-au simţit atunci când l-au finalizat. Compania de înregistrări a organizat o petrecere de audiţie, cu câţiva membri ai echipei A, la care au participat Michael, Quincy Jones şi Bruce Swedien. Michael o fost realmente oripilat când a ascultat albumul şi a decretat că nu poate fi lansat. .... Mi-am pus sufletul, sângele, sudoarea şi lacrimile în ‚Thriller’, dar am lucrat şi la ‚E.T.’ în acelaşi timp, la albumul ‚E.T.’. iar asta a însemnat foarte mult stres. Şi atunci când am mixat [prima dată] albumul ‚Thriller’, suna ca un rahat. Quincy Jones a propus să li se mai dea timp pentru remixarea pieselor, ocupându-se de câte una pe zi. Este pariul cel mai sigur pentru un rezultat satisfăcător.
După selecţia pieselor ce urmau să fie incluse pe album, Quincy a sugerat eliminarea celor mai slabe şi înlocuirea lor. Michael avea o piesă la care lucrase dar încă nu era finalizată pentru a i-o prezenta lui Quincy. Quincy a insistat iar Michael s-a înduplecat să-i fredoneze un pic din ceea ce avea să fie Beat It.
Prima extrasă pe single de pe Thriller a fost piesa The Girl is Mine, un duet realizat împreună cu Paul McCartney. Lupta dintre Paul şi Michael pentru afecţiunea aceleiaşi fete a ajuns pe locul 2 în Top Hot 100 Billboard şi pe locul 1 in top black singles, detronându-l pe Marvin Gaye şi al său Sexual Healing. S-a întâmplat pentru prima dată când un Beatles a intrat pe primul loc în clasamentele black. Şi asta din pricina difuzării limitate sau a refuzului unor posturi de radio de a transmite piese cu astfel de mesaje romantice.
Cel de-al doilea extras pe single, a devenit una dintre cele două piese number one de pe Thriller. Cu Billie Jean, Michael Jackson a devenit primul performer din lume care a penetrat topurile pop singles şi R&B, a albumelor pop şi black, direct pe locul 1 simultan. Săptămâna 15 martie 1983, era cea de a şaptea în care Billie Jean se afla tot pe locul 1 în top pop singles, iar Thriller a atins poziţia de frunte în ambele topuri, pop şi black album. „Billie Jean” îl acuză pe Michael de paternitate, în timp ce el neagă vehement:

Billie Jean is not my lover                  Billie Jean nu este iubita mea 
She’s just a girl                                   Este doar o fată 
Who claims I am the one                   care susţine că eu sunt acela 
But the kid is not my son                  Dar copilul nu este fiul meu

Ei bine au început să circule câteva poveşti despre cine ar putea fi Billie Jean. Una dintre ele spune că titlul pe care i l-a dat Michael iniţial a fost Not My Lover şi reprezenta răspunsul său la acuzaţiile de paternitate cu care îl hăituia o femeie. Este mai degrabă ca o reacţie la multe alte astfel de pretenţii de care s-au lovit el şi fraţii lui de-a lungul anilor.
A fost realizat şi clipul video asociat piesei Billie Jean, difuzat mai apoi pe noul canal tv de muzică, MTV. Clipul regizat de Steve Barron, ni-l înfăţişează pe Michael urmărit de un detectiv, care oricum, nu reuşeşte să-l prindă niciodată. Nici măcar filmul fotografic nu poate fi impresionat de tânărul enigmatic, care se îndreaptă în paşi de dans spre hotelul în care se află Billie Jean, în timp ce fiecare dală pe care calcă, prinde a se lumina la atingerea lui. În cele câteva secvenţe de dans, Michael face dovada unor abilităţi de mişcare excelente. Iniţial, regizorul Steve Barron şi-a imaginat acest scurt metraj fără nici o secvenţă de dans, dar Michael a cerut includerea unui astfel de segment. O mişcare bună din partea lui Barron.
Billie Jean este de departe recunoscută ca o capodoperă şi în mod constant a fost cotată printre cele mai bune înregistrări. În 2011 revista Time a clasat Billie Jean printre primele 100 cele mai extraordinare piese pop din istoria muzicii. Scurt metrajul asociat este şi el cotat în mod constant printre cele mai bune clipuri video din toate timpurile.
Pentru noul album şi scurt metrajele sale, Michael a adoptat  o nouă imagine, mult diferită de cea prezentată pe coperta albumului Off The Wall şi clipurile aferente acestuia. Acum are părul uşor încreţit şi şi-a remodelat nasul încă o dată. De asemenea, a adoptat un nou stil vestimentar. În clipul Billie Jean, poartă un costum negru de piele, o cămaşă roz şi papion. De acum înainte, orice purta Michael era copiat şi însuşit de la elevii de şcoală primară până la campusurile universitare, excepţie făcând Liceul Bound Brook din New Jersey, unde afişarea cu o singură mănuşă albă a fost interzisă. În replică, elevii au început să protesteze vehement.
Pe coperta albumului Thriller, Michael poartă un costum alb asortat cu o cămaşă neagră. În interiorul coperţii îl găsim în poziţie întinsă cu un pui de tigru pe genunchi, pe care l-a adus special pentru şedinţa foto. În timp ce îl pregătea pentru şedinţa respectivă, make-up artista Karen Faye i-a arătat că şi ea purta în acea zi lenjerie intimă, cu imprimeu tigrat. Peste ani, ea îşi aminteşte că atunci, Michael a fost foarte stânjenit. Cu toate acestea, ea a fost prima întrebată dacă vrea să lucreze pentru el.
Dacă Billie Jean a fost unul dintre cele mai populare şi mai de succes clipuri video, CBS Records a întâmpinat unele dificultăţi pentru difuzarea lui în reţeaua MTV, pe a cărei listă figurau cu precădere trupele rock ale albilor. Walter Yetnikoff, preşedintele CBS, a ameninţat că va retrage toate clipurile video ale artiştilor companiei dacă MTV refuză difuzarea mai multor artişti de culoare. Deşi Billie Jean nu a fost primul clip video al unui artist de culoare difuzat la MTV, a fost cel care a rupt barierele impuse de postul tv. Michael Jackson a depăşit graniţele rasiale devenind artistul care a adunat prin muzică toate rasele umane de toate vârstele.
Un alt aspect interesant legat de Billy Jean este felul în care a fost înregistrat. Pentru a obţine sunetul exact pe care îl doreau Quincy şi Michael, linia instrumentală a fost înregistrată de mai multe ori până ce sunetul obţinut a fost cel perfect şi care i-a satisfăcut pe cei doi. Michael a spus că a lucrat singur la linia de bass timp de trei săptămâni până a adus-o în forma în care a vrut. Apoi, a venit momentul în care a fost adăugată partitura vocală. Pe lângă cea principală, el a susţinut întregul fundal vocal, toate fiind unite într-o singură piesă.

Behind The Scenes - Billie Jean (Michael Jackson))

Cel de-al treilea extras pe single din albumul Thriller şi cel de-al doilea number one a fost Beat It. Beat It este singura piesă hard rock de pe album, pentru care excepţionalul solo de chitară a fost susţinut de Eddie Van Halen. Contribuţia lui, pentru care nu a primit nici un ban, i-a adus lui Michael şi muzicii lui o întreagă nouă audienţă: tinerii albi, fani ai genului hard rock. De acelaşi efect s-a bucurat şi trupa Van Halen din partea publicului lui Michael, care i-a adus ultimul album, 1984, în clasamentul black album! Beat It a atins locul 14 în clasamentul Mainstream Rock. Ulterior cei da la Van Halen au glumit spunând că poate într-o zi, fac un barter pentru câteva lecţii de dans.
De obicei, o companie de înregistrări aşteaptă până ce o piesă atinge cel mai înalt loc în clasamente şi apoi începe să coboare, înainte de a lansa un nou single extras de pe acelaşi album. Este o părere generală că lansarea unui single prematur, îl va ucide pe anteriorul. În timp ce Billie Jean era încă numărul unu în clasamentul single, a fost lansat şi Beat It ca următorul single, graţie planului excepţional al celui care pe atunci era „guru” departamentului de promovare de la Epic Records, Frank Dileo. Câteva săptămâni mai târziu, Beat It şi Billie Jean erau amândouă în Top 5, primul ocupând poziţia fruntaşă, al doilea, locul 5. De fapt, doar o singură săptămână a separat cele două piese de locul 1. Când Billie Jean a început să coboare după 7 săptămâni, Beat It a devenit number one o săptămână mai târziu, anume în săptămâna 30 aprilie 1983, unde a stat trei săptămâni. Come On Eileen, piesa trupei Dexy’s Midnight Runners’ a fost cea care a separat cele două single-uri de locul 1, timp de o săptămână. Aceasta a fost cea mai scurtă perioadă de timp între piesele devenite number one ale aceluiaşi artist, de la Beatles-i, care şi-au înlocuit o piesă number one cu alta, în 1964 – She Loves You a fost doborâtă de Can’t Buy Your Love. De asemenea, Beat It a fost şi cel de-al treilea single de pe albumul Thriller care a atins locul 1 şi în clasamentul black.
În Beat It, Michael îşi exprimă viziunea de unire a oamenilor, violenţa nefiind o soluţie:

You better run,                                  Mai bine fugi,
you better do what you can              mai bine ai face ce poţi
Don't wanna see no blood,                Căci nu vrei să vezi sânge,
don't be a macho man                       nu vrei să fii un macho
You wanna be tough,                         Dacă vrei să fii tare,
better do what you can                     mai bine ai face ce poţi

Scurt metrajul asociat piesei Beat It a fost regizat de Bob Giraldi, iar coregrafia a fost realizată de Michael Peters, coregraful piesei de succes de pe Broadway, Dreamgirls. Peters apare şi el în clipul video în postura liderului uneia dintre bande. La turnarea clipului, s-a apelat la membrii unei adevărate bande din Los Angeles, care au dansat alături de profesionişti, pentru a face ca scena să arate cât mai autentică.
În debutul scurt-metrajului ne sunt prezentaţi membrii a două bande rivale, care apar de pe străzi, din săli de biliard şi chiar din gurile de canalizare, pentru a se înfrunta între ei într-un depozit părăsit. Michael apare la timp pentru a preveni o eventuală baie de sânge. În locul bătăii, el reuşeşte să convingă bandele rivale să i se alăture în dans. Beat It aduce în prim plan câteva dintre cele mai bune mişcări de dans ale sale şi a devenit un scurt-metraj clasic.
La scurt timp după ce Beat It a escaladat clasamentele, un tip pe numele său Weird Al Yankovic, a înregistrat o piesă şi un clip video, parodiind versiunea originală. Versiunea lui Weird Al se intitulează Eat It şi este o prelucrare comică a versurilor lui Michael:

Eat a banana                          Mănâncă o banană 
Eat a whole bunch                 Mănâncă un ciorchine întreg 
It doesn’t matter                    Nu contează 
What you had for lunch        ce ai la masa de prânz 
Just eat it!                               Doar mănâncă!

Scurt metrajul pentru Eat It este în aceeaşi măsură de hilar. Weird Al este îmbrăcat în pantaloni negri scurtaţi deasupra gleznei, poartă o jachetă roşie cu multe fermoare, exact ca Michael în clipul său şi îi imită mişcările într-o manieră haotică şi stângace. Pe Michael l-a amuzat parodia şi i-a dat permisiunea lui Yankovic pentru a-i utiliza muzica piesei Beat It.
După Beat It a venit rândul piesei Wanna Be Startin’ Somethin’ să fie lansată ca extras pe single. A atins locul 5 în ambele topuri, pop şi black singles, fără să i se asocieze vreun scurt metraj. Piesa subliniază antipatia lui Michael faţă de felul cum sunt fabricate din nimic, zvonurile şi minciunile. În versurile piesei, se auto-descrie ca fiind hrana altora:

I took my baby to the doctor                         Mi-am dus iubita la medic
With a fever, but nothing he found               Avea febră, dar nu i-a găsit nimic
By the time this hit the street                       În acest timp, vestea s-a împrăştiat
They said she had a breakdown                    Au spus că a suferit o cădere nervoasă
Someone’s always tryin’                               Tot timpul e cineva care încearcă
to start my baby cryin’,                                 să îmi facă iubita să plângă
talkin’, squealin’, lyin’                                     vorbind, bârfind, minţind
Sayin’ you just                                               E de-ajuns doar,
wanna be startin’ sometihin’                       să vrei să faci ceva

Următoarele două single-uri extrase de pe Thriller au ajuns amândouă în Top 10. Human Nature a atins locul 7, iar P.Y.T. (Pretty Young Thing) locul 10 în top pop singles. În topul black singles au ajuns până pe locurile 27, respectiv 46. Nici una dintre cele două piese nu are un scurt metraj asociat.
Cel de-al şaptelea extras pe single, lansat la începutul lui 1984, a fost chiar piesa care dă numele albumului. Trăsătura aparte a piesei Thriller este acel sunet straniu al uşilor care scârţâie şi vocea profanatoare a vedetei de filme horror, Vincent Price. Thriller a debutat în Top Hot 100 Billboard pe locul 20, având cel mai înalt debut realizat vreodată de un extras pe single. În cea de a doua săptămână a urcat în Top 10 şi a ajuns pe locul 4, iar în top black singles pe locul 3. Piesa nu numai că a avut un scurt metraj de promovare, dar a devenit bunicul tuturor video clipurilor muzicale.
 

(va urma)

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
;