MICHAEL JACKSON
THE COMPLETE STORY OF
THE THE KING OF POP
9 noiembrie 2012
by Lisa D. Campbell
&
MICHAEL JACKSON
THE KING OF POP
martie 1993
by Lisa D. Campbell
Traducere si adaptare
Mihaela A.R.
*
Capitolul 6
“Thriller”
Rod Temperton
‘Cause this is thriller, thriller night Pentru că este un thriller,
noaptea groazei
And no one’s gonna save you Şi nimeni nu te va salva
From the beast about to strike De
fiara, gata să atace
Pentru acest al şaptelea
şi ultimul single extras de pe albumul Thriller,
Michael a creat cel mai elaborat scurt-metraj al vremii. Costurile de producţie
s-au ridicat la 1 milion de dolari, fiind cel mai scump clip video realizat
vreodată. Dacă ar fi să facem o comparaţie, cele mai multe producţii video de
la acea vreme, aveau un buget cuprins între 30 şi 40 de mii de dolari. Totodată,
a fost şi cel mai lung, având o durată de 13 minute, iar difuzarea lui pe
posturile de televiziune debuta cu declaraţia de exonerare de răspunderi şi se
încheia cu lista participanţilor.
După ce a vizionat
filmul An American Werewolf In London (Un
vârcolac american la Londra- 1981), Michael a hotărât că îl vrea pe John Landis, în scaunul regizorului.
Rick Baker, care a realizat machiajul pentru An American Werewolf In London, a fost ales să realizeze machiajul
şi pentru Thriller, transformând-l pe
Michael într-un adevărat vârcolac. Partenera lui Michael a fost Ola Ray. La
început, Michael nu prea s-a simţit în largul său, la gândul că va avea
compania unei ex-Playboy, dar Landis l-a convins că este o alegere bună. În
final cei doi au au dezvoltat o relaţie minunată.
Povestea a fost scrisă
de John Landis şi de Michael Jackson. Pentru început, Michael se transformă
într-un vârcolac în faţa camerei, ca mai apoi să ajungă un zombie care se
alătură tovarăşilor săi din cimitir într-un număr de dans destinat a fi imitat
şi reprodus de-a lungul timpului. Michael este îmbrăcat în roşu, pentru a ieşi
în evidenţă din bezna cimitirului. Jacheta sa roşie cu un mare „V” negru pe
spate, a fost proiectată de Deborah Nadoolman Landis, soţia regizorului şi a
devenit ultima nebunie în materie de modă.
Lansarea Thriller-ului în cinematografe a fost una
limitată. La premieră, scurt metrajul a primit ovaţii în picioare însoţite de
cererea de a mai fi difuzat încă o dată. Aşa că, a fost rulat din nou. La
difuzarea lui pe MTV, reţeaua de televiziune a sesizat o creştere a ratingului de
la 6 la 8 ori.
Scurt-metrajul Thriller a fost lansat şi pe casetă
video însoţit de un documentar realizat în spatele scenei, despre cum a fost
realizat filmul, la ideea strălucită a avocatului lui Michael, John Branca,
care încerca să acopere uriaşele costuri de producţie. The Making Of Michael Jackson’s Thriller, a fost produs de John
Landis, George Fosley Jr., şi Michael Jackson, iar regia a fost semnată de Jerry
Kramer. Pe casetă este inclusă şi o secvenţă în care Michael şi John Landis
discută despre cum le-au venit ideile pentru scurt-metraj şi cum a încercat fiecare
să le pună în practică. Make-up artistul Rick Baker arată cum l-a transformat
gradual pe Michael în vârcolac. Iniţial i-a aplicat o peliculă de ipsos pe
toată faţa pentru a crea un mulaj. Apoi a modelat mai multe instanţe ale
chipului său ce urma a se metamorfoza. Costumele şi machiajul pentru grupul de
zombi ne arată măsurile laborioase luate pentru a sublinia fiecare detaliu şi
pentru a-i aduce cât mai aproape de realitate.
Documentarul mai
cuprinde şi câteva secvenţe din cariera deja lungă a lui Michael, prezentând
prestaţia trupei Jackson Five în spectacolul lui Ed Sullivan, respectiv piesa Who’s Loving You şi scurt metrajul Triumph, produs de Michael pentru piesa Can You Feel It. De asemenea, au fost
incluse secvenţe majore din scurt-metrajul Beat
It şi prestaţia lui Michael pe Billie Jean la emisiunea specială Motown
25.
Cele mai amuzante
secvenţe din acest documentar sunt repetiţiile numărului de dans cu Jackson, Michael
Peters şi Ola Ray. Deşi Peters a lucrat cu Michael, la scurt-metrajul Beat It, era tot mai impresionat de
talentul lui în timp ce elaborau coregrafia Thriller-ului.
Michael este de-a dreptul uluitor pentru mine, pentru că lucrează cu aceşti
oameni care de-o viaţă numai asta fac. Mă refer la faptul că ei au studiat
pentru a atinge acest nivel al muncii lor, iar el vine la studio şi întră pur
şi simplu pe ritm. Pur şi simplu. I-am arătat paşii unei secvenţe şi el i-a
făcut imediat. E fascinant pentru că avem aici aceşti oameni care au cheltuit
mii de dolari pentru pregătirea lor, au studiat toată viaţa pentru a ajunge
dansatori, iar puştiul ăsta întră în sală, tu îi spui‚ acesta este ritmul –
da-dat-da-dat’ - şi el îl face. Este extraordinar să-l urmăreşti pentru că are
un dar înnăscut. Este un adevărat dansator în sufletul lui.
Alte scene surprind
glumele ocazionale din pauzele de la filmări. John Landis îl ridică pe Michael
şi îl aşează pe umărul lui, strigând echipei: Să-mi daţi de ştire când aveţi nevoie de Jackson! Apoi îl întoarce cu capul în jos în timpul
repetiţiilor cu Ola. Un alt moment amuzant ni-l arată pe Michael aruncând (sau zdrobind)
ceva în capul lui Landis. Caseta se încheie cu dezvăluirea regizorului că: Michael Jackson este extrem de sensibil la
gâdilat. El îi scoate pantoful din picior şi îl gâdilă în talpă, într-o
secvenţă în care Michael poartă în locul şosetelor albe, unele argyl. Landis şi
Jackson stau în scaunele de regizori având numele fiecăruia inscripţionat pe
spate, doar că fiecare stătea în scaunul celuilalt.
Ola Ray a fost rugată să
o ia uşor cu partenerul ei şi a făcut tot ce a putut pentru a încuraja o idilă,
dar avansurile ei au rămas fără ecou.
Acest documentar a fost
realizat pentru a contrabalansa costurile de producţie ale scurt-metrajului Thriller, finanţat din surse proprii, de
către Michael. The Making Of Michael
Jackson’s Thriller s-a vândut într-un milion de exemplare, ceea ce a făcut
din el cel mai bine vândut documentar. A stat 8 săptămâni pe locul 1 în topul
vânzărilor video Billboard, caseta a
fost cotată cea de a treia cel mai bine vândută dintre toate genurile anului
1984 şi a fost cea de a zecea cea mai închiriată, în acelaşi an.
Demonicul single aproape
că era să nu vadă lumina presei. Intitulat iniţial Starlight, piesa avea o linie melodică similară dar versurile erau
diferite. Deşi Starlight era apoape
complet înregistrată, compozitorul Rod Temperton a rescris-o şi a venit cu un
cântec complet nou, intitulat Thriller.
Lansarea scurt metrajului aproape a fost ştearsă din buget de însuşi Michael,
ca urmare a plângerilor primite din partea bătrânilor Martori Jehovişti care au
obiectat faţă de apariţia zombilor. Landis a fost nevoit să ascundă
literalmente rolele de film până le-a venit ideea să adauge precizarea din
intro-ul scurt-metrajului.
În timp ce fiecare din
cele şapte single-uri extrase de pe Thriller
au provocat adevărate uragane, spulberând clasamentele single, albumul a procedat
în mod similar în topurile albumelor. Analizând toate aceste „premiere”,
alături de simple cifre rezultate din vânzări, succesul albumului Thriller este cu adevărat uluitor.
Albumul a stat 80 de săptămâni în Top 10. Toate cele 52 de săptămâni ale anului
1983 le-a petrecut în Top 10 pop album, dintre care 37 pe locul 1. Nici un alt
album lansat de un artist solo, nu a reuşit să stea atât de mult timp într-un
top. A fost şi primul album din istorie
care a început şi a sfârşit anul pe locul 1. În martie 1983, Thriller a atins locul maxim în topul
albumelor din Marea Britanie şi era încă numărul 1 în cel din S.U.A., marcând
pentru prima dată un artist care a stat pe locul 1 în ambele ţări în acelaşi
timp. Înregistrând un asemenea succes fără precedent, este puţin probabil ca
recorul lui să mai fie vreodată atins de vreun alt artist. Ulterior, revista Billboard a declarat: Din pricina declinului înregistrat în
domeniul vânzărilor de albume, a creşterii descărcărilor digitale şi în lipsa
celui care să-i calce pe urme lui Jackson, este puţin probabil că un alt album
va domina vreodată posturile de radio, domeniul video sau conştiinţa colectivă
aşa cum a făcut-o ‚Thriller’. Michael Jackson a reuşit să dărâme barierele impuse
de rasă, vârstă şi clasă, din orice colţ al acestei lumi.
Până la această dată (n.t.
2012), Thriller s-a vândut în peste 110
milioane de exemplare, devenind cel mai bine vândut album din istoria muzicii.
Iar acest lucru este cu adevărat impresionant. Vânzările unui singur milion de
exemplare pentru a fi certificat cu platină, constituie piatra de încercare
pentru orice album. Thriller s-a
vândut în peste un milion de exemplare numai în Los Angeles în 1983. La un moment
dat, se vindeau câte un milion de exemplare la fiecare 4 zile! Ediţia din 4
august 2010 a revistei Word a efectuat
o statistică a celor mai bine vândute albume la nivel global. Cel de-al doilea
cel mai bine vândut album era Back In
Black al trupei AC/DC, cu 49 de milioane de exemplare. (Albumul Greatest Hits al celor de la Eagle care
s-a luptat pentru cucerirea topului, s-a clasat pe locul 6 cu un total de 42 de
milioane de exemplare vândute.) Ediţia notează: Dar în frunte se află ‚Thriler’-ul lui Michael Jackson ...de-a lungul
şi de-a latul acestei lumi, ’Thriller’ a rămas încă cel mai bine vândut album
care ne-a fost dat să-l vedem şi auzim vreodată.
În recapitularea de
sfârşit de an 1983, Billboard l-a
numit pe Michael Jackson artistul de top pop, black şi dance/disco. Thriller a fost cotat albumul numărul 1
al anului în clasamentele pop şi black. Billie
Jean şi Beat It au împărţit
acelaşi loc 1 în topul dance singles al anului. Billie Jean s-a clasat pe locul 2 în ambele clasamente pop şi black
singles. The Girl Is Mine s-a clasat
pe locul 6 în topul black şi pe locul 9 în top adult single contemporan.
Thriller a ţinut din nou clasamentul albumelor şi în 1984 şi s-a clasat pe locul 2
în top black album al anului. Michael Jackson era pe locul 2 în topul
artiştilor pop şi pe locul 6 în topul artiştilor de culoare. Say Say Say a urcat până pe locul 3 în
top pop singles în 1984.
Statele Unite şi Anglia
nu erau singurele ţări în care s-a instaurat Michael-mania. Michael a primit
titluri şi premii din partea multor altor ţări. În Japonia, Thriller a fost numit albumul anului
1983, iar Michael, Cel mai bun artist şi Cea mai bună voce masculină. În
Australia, Thriller a fost Cel mai
bun album şi Cel mai bun single al anului. Michael a fost numit Cel mai bun
artist al anului în Italia, deţine Recordul anului în Grecia şi albumul anului
în Olanda. Thriller a fost numit Cel
mai important album străin al anului în Spania, iar în Brazilia, Michael a fost
Artistul internaţional al anului, doar ca să enumerăm câteva!
Thriller nu a stabilit doar un nou record de vânzări, dar a schimbat şi percepţia
oamenilor faţă de industria muzicală. A demonstrat că de pe un singur album pot
fi extrase mai mult de un singur single. Thriller
a generat 7 extrase pe single, toate intrate în Top 10, furnizând cel mai bun
pachet de hit-uri al său. Albumele anterioare au oferit între 1 şi 3 extrase pe
single, toate celelalte fiind considerate piese pentru faţa B a discului sau de
umplutură. Thriller a demonstrat că
un album poate conţine în întregime numai piese de succes. Cele două melodii
care nu au fost extrase pe single, au fost Lady
In My Life şi Baby Be Mine, care
puteau fi uşor adăugate şirului de hit-uri de Top 10. Pe albumul Thriller nu există nimic „de umplutură”,
fiecare dintre piese fiind de aur pur.
Scurt-metrajele
realizate pentru piesele albumului au influenţat şi au ajutat în egală măsură
la schimbarea de peisaj în industria video muzicală. Billie Jean şi celelalte clipuri video nu au fost numai populare,
ele au ridicat ştacheta producţiilor video, impunând noi standarde în acest
domeniu şi au ajutat la creşterea popularităţii tânărului MTV. Unii văd în
contribuţiile lui Michael chiar mai mult de atât. În cartea sa Man in the Music: The Creative Life and Work
of Michael Jackson (n.t. 2011), Joseph
Vogel a folosit un citat al criticului cultural Hampton Stevens, spunând: Înţelepciunea convenţională atât de des
repetată – că video-clipurile lui Jackson au făcut MTV-ul şi „au schimbat
industria muzicală” reprezintă doar jumătăţi de adevăr. Poate sună mai bine
dacă spunem că industria muzicală s-a umflat pentru a cuprinde talentul lui
Jackson şi s-a coşcovit din nou în absenţa lui. Clipurile video nu contau
înainte de Michael şi au încetat să mai conteze, aproape cu precizie de ceas
elveţian, în momentul când el s-a oprit din producţia acestei munci minunate.
Unul din factorii care
au contribuit la succesul fenomenal al albumului Thriller a fost şi apariţia lui Michael la emisiunea specială
pentru televiziune, prin care se celebrau cei 25 de ani ai companiei Motown
Records. Motown 25: Yesterday, Today and
Forever a fost difuzată pe 16 mai 1983 şi a adunat cei mai mari artişi
Motown, alături de reuniunea celor mai mari trupe ale companiei. Cei mai mari performeri
s-au adunat cu toţii, să aducă un tribut companiei Motown şi celui care a
pornit totul, Berry Gordy.
Desigur, Jackson Five au
performat cele mai de succes piese ale lor de pe vremea când se aflau la
Motown. Apoi, fraţii Jackson s-au retras, lăsându-i scena lui Michael, care
avea să creeze un moment istoric în cariera sa şi a muzicii, oferind ceea ce
avea să taie respiraţia tuturor, fenomenalul Billie Jean. Ulterior, Michael i-a oferit jacheta neagră – despre
care se spune că a împrumutat-o din dulapul mamei sale - lui Sammy Davis Jr.
care i-a admirat-o foarte tare. Această apariţie a cimentat ceea ce avea să
devină una din semnăturile de marcă ale lui Michael – şosetele albe
strălucitoare. Însă a fost mai mult decât o tactică, a fost un truc vizual
pentru a accentua dansul şi a atrage atenţia privitorilor asupra execuţiei acelor
mişcări uimitoare.
Pe parcursul acestei
performanţe, Michael a uluit pentru prima dată America, cu o altă semnătură de
marcă a sa, noul pas de dans, moonwalk. Chiar şi fraţii lui, urmărindu-l din
culise, au fost surprinşi de mişcările fratelui lor. Aluneca înapoi deşi părea
că merge înainte, a executat o piruetă ameţitor de rapidă, apoi a îngheţat preţ
de o secundă pe vârfurile picioarelor. Publicul s-a ridicat în picioare
ovaţionându-l la finalul prestaţiei sale. Aceasta este considerată nu numai un
moment pivotant în cariera lui Michael, dar şi în cultura pop, surclasând
debutul Beatles-ilor la emisiunea Ed
Sullivan Show şi apariţia lui Elvis Presley în acelaşi program. Din
copilărie, Michael a studiat şi a absorbit tot ce a putut de la idolii şi mentorii
săi: Gene Kelly şi Fred Astaire, Sammy Davis Jr. şi în mod special James Brown.
Dar el a combinat toate aceste segmente cu propriul său talent de a crea ... magie. Nimeni nu s-a mişcat ca
Michael Jackson şi nimeni n-o va face vreodată.
Cu o singură apariţie pe
micile ecrane, Michael a reuşit să adune o întreagă nouă audienţă, iar
vânzările albumului Thriller au
intrat din nou pe orbită. Programul special Motown a fost urmărit de circa 47
milioane de telespectatori. Aceia care nu i-au auzit muzica pe posturile de
radio sau nu i-au urmărit clipurile video difuzate pe MTV au devenit noii fani
ai lui Michael Jackson şi au umplut magazinele de profil pentru a cumpăra
albumul Thriller.
Un număr al revistei Rolling Stone a dedicat un articol
retrospectiv industriei muzicale a anilor ’80, examinînd impactul pe care l-au
avut prestaţia lui Michael în emisiunea Motown
25 şi albumul Thriller. Vânzările
în domeniu în prima decadă au fost notabil de scăzute datorită, în parte
situaţiei precare a economiei dar şi popularităţii excesive pe care au
cunoscut-o jocurile video ca alternativă a divertismentului. Articolul
consideră prestaţia lui Michael pe piesa Billie
Jean ca fiind una electrizantă, care a revigorat industria muzicală,
readucând cumpărătorii înapoi în magazinele de profil, de unde au plecat
fiecare cu un exemplar al albumului Thriller
şi adesea, cu încă unul sau două pe lângă acesta, redând industriei muzicale
impulsul de care avea atâta nevoie. Thriller
a fost considerat de criticii anilor ’80 re-modelatorul standardelor
succesului.
Luând în considerare
impactul extraordinar pe care a avut-o prestaţia lui Michael în emisiunea Motown 25, pare destul de ironică
reticenţa iniţială pe care a manifestat-o faţă de această apariţie. Deşi a vrut
cu adevărat să ia parte la tributul adus companiei şi lui Berry Gordy,
perspectiva de a apărea la televizor nu l-a încântat absolut deloc. Michael a
fost de acord să performeze în această emisiune specială alături de fraţii lui,
numai după ce i s-a permis să performeze Billie
Jean, singura piesă non-Motown interpretată pe parcursul întregului
spectacol.
După ce şi-a dat acordul
în cele din urmă, Michael a stat ore lungi la repetiţii, alături de fraţii săi,
pentru potpuriul alcătuit din piesele de succes marca Motown, astfel încât lui
nu i-a mai rămas decât seara de dinaintea spectacolului pentru a repeta Billie Jean. Michael povesteşte în Moonwalk că a intrat în bucătărie în
seara premergătoare emisiunii televizate, cu pălăria de spion pe care o
solicitase şi a dat drumul piesei la volum tare. Atunci şi acolo, şi-a creat
rutina, hotărând că va executa acel pas de moonwalk pentru prima dată în faţa
publicului, într-o emisiune televizată. Prestaţia sa strălucitoare i-a adus
nominalizarea la premiul Emmy. Michael nu a câştigat premiul care a ajuns la
Leontyne Price, dar emisiunea specială Motown a primit premiul Emmy pentru
Merite muzicale deosebite. Deşi nominalizările la diverse premii şi în mod
special câştigarea lor era un lucru foarte important pentru Michael, cea mai
mare onoare pe care a avut-o cu acel prilej a fost telefonul primit în
dimineaţa următoare de la unul din idolii săi: Fred Astaire, care l-a lăudat
pentru prestaţia lui. Emisiunea Motown
25: Yesterday, Today and Forever a fost lansată ulterior şi pe casetă
video, fiind cotată de Billboard pe
locul 2 în Topul Video al Casetelor de muzică, al anului 1986.
Nouă ani mai târziu programul
a fost redifuzat, iar revista Entertainment
Weekly a vorbit despre perfomanţa lui Michael la Motown 25 ca despre cel mai măreţ moment de divertisment al
secolului XX:
... un tânăr delicat cu o voce sugrumată de emoţie, cu o mănuşă albă şi cu pantofi
vrăjiţi, a luat microfonul şi a început să scrie următorul capitol în istoria
muzicii americane. În momentul în care Michael Jackson a atacat piesa ‚Billie
Jean’ – cântând, gemând, învârtindu-se şi în final tăind răsuflarea publicului
cu moonwalk-ul său – industria muzicală trebuia să se descotorosească de
reperele sale învechite.
Desigur, Billy Jean a fost unul dintre multele
piese de succes ale lui Michael pe parcursul anului 1983, dar nu toate
extrasele sale pe single din timpul acelui an au provenit de pe albumul Thriller. Cel de-al şaptelea single al
său care a ajuns în top 10 în 1983 a fost Say,
Say, Say. Cu această poziţie, Michael a dărâmat toate recordurile
anterioare deţinute de Elvis Presley şi de Beatles-i, pentru cele mai multe
single-uri în Top 10 într-un singur an. Piesa a devenit number one în Top Hot
100 în săptămâna 10 decembrie 1983 şi a stat acolo şase săptămâni. În top black
singles a ajuns până pe locul 2. Duetul cu Paul McCartney este inclus şi pe
albumul lui McCartney, Pipes of Peace.
Albumul acestuia mai include un alt duet cu Michael, anume The Man. În interiorul coperţii, printre alte fotografii a
celorlalţi colaboratori, a fost inclusă şi una cu Michael.
Paul McCartney a luat
avionul spre California pentru a filma Say,
Say, Say împreună cu Michael, deoarece programul acestuia nu-i permitea să
zboare în Anglia. Scurt metrajul a fost filmat în Santa Ynez Valley, la circa
160 km la nord de Los Angeles. Paul şi Michael erau doi asociaţi care vindeau o
poţiune miraculoasă ce oferea garantat
puterea unui taur furios. Paul poza în vânzător, iar Michael, pretinzând a
fi un cumpărător, încearcă poţiunea şi îl provoacă pe cel mai puternic om – care
făcea şi el parte din stratagemă – la o competiţie de wrestling. Michael
câştigă iar mulţimea adunată aleargă să cumpere sticluţele cu poţiune magică. Mack şi Jack pretindeau că adunau toţi
banii pentru un orfelinat. Schimbându-şi job-ul din vânzători în actori de
vodevil, susţin un spectacol într-un local, unde Michael pune ochii pe o
frumoasă fată de companie, personificată de sora lui, LaToya. Soţia lui Paul
McCartney, Linda, apare şi ea în acest scurt-metraj, ca membră a echipei de
scamatori. Michael s-a îndrăgostit pe loc de locaţia în care s-au desfăşurat
filmările, Ranch-ul Sycamore Valley din Los Olivos / California. Aşa că, a pus
ochii pe el, pregătit să şi-l facă viitoarea lui casă.
1983 nu a fost numai
anul succeselor pentru Michael. A fost şi anul în care contractul său cu
compania Weisner/DeMann Entertainment a expirat. Câteva luni mai târziu, expira
şi contractul de management cu tatăl său. Nici unul dintre acestea nu a mai
fost reînnoit. Michael şi-a concediat tatăl. Şi cu toate că nu a fost niciodată
apropiat de el, Michael explică în Moonwalk
că nu a fost decât o decizie de afaceri şi că el şi tatăl său se aflau în lumi
diferite atunci când venea vorba de creativitate. Probabil că Joe venea cu idei
pe care Michael le respingea în totalitate, pentru că nu le considera benefice
pentru el. Asta a condus la o bătălie publică extrem de rară între Joe Jackson
şi Michael, şi între Joe şi Weisner şi DeMann. Numărul din 25 iunie 1983 al revistei
Billboard l-a citat pe Joe Jackson spunând
despre Weisner/DeMann Entertainment:
Au fost notificaţi şi contractul lor nu va mai fi reînnoit. În ceea ce
priveşte îngrijorarea mea, s-a terminat. Nu vor mai beneficia de nici un alt
contract iar băieţii mei nu vor mai semna nimic cu ei... Sunt o mulţime de
oameni care îi suflă lui Michael în ureche şi se ştiu ei cine sunt. Nu-i
interesează decât banii... De Weisner şi DeMann am avut nevoie la vremea aceea pentru
că aveam nevoie de sprijin din partea albilor, pentru a negocia cu structurile
corporatiste de la CBS.
Michael a răspuns
remarcilor tatălui său în acelaşi număr al revistei Billboard:
Nu ştiu ce l-a determinat să vorbească aşa. Auzindu-l vorbind astfel mi s-a
întors stomacul pe dos. Habar n-am de unde le-a scos. (...) Se întâmplă ca eu
să fiu orb la culorile astea.
Ron Weisner şi Freddy
DeMann au dat şi ei replica:
Problema pare să fie mai mult cu tatăl lor decât cu altcineva ... nu avem
nici un fel de problemă cu Michael sau cu fraţii Jackson ... Nu credem ca Joe
să aibă relaţii cordiale cu cineva a cărui piele nu este neagră.
Mai târziu, Joe Jackson
a fost concediat şi de ceilalţi doi copii ai săi. La vârsta de 19 ani, Janet
şi-a schimbat managerii chiar înainte de a înregistra albumul Control, primul său album multi-platină.
Şi mai târziu, în primăvara lui 1988, Joe a fost înlocuit cu Jack Gordon în
poziţia de manager al carierei LaToyei. Din nou s-a făcut schimb de cuvinte în
presă între Joe şi înlocuitorul său. Joe a făcut o remarcă de genul Eu i-am făcut (despre copii), iar ei (străinii)
mi-i iau .... Gordon ăsta e un vagabond. La rândul lui, Gordon a replicat: Îl iubesc pe Joe ca pe-o otravă. Mai
târziu, în septembrie 1989, LaToya s-a căsătorit cu Gordon, deşi a negat acest
lucru în faţa presei.
Până ce Michael şi-a
selectat un nou manager, avocatul său personal, John Branca, l-a ajutat să-şi
conducă afacerile. Michael a avut şi şi-a menţinut întodeauna un nivel de
control extraordinar asupra afacerilor sale, decizional şi amănunţit. Îşi
cunoştea fiecare detaliu al contractelor sale şi cu toate că erau consultaţi
avocaţi, manageri şi contabili profesionişti, toate deciziile erau luate de
Michael însuşi. John Branca a declarat revistei Billboard:
Geniul abilităţilor sale artisitice vorbeşte de la sine. Perspicacitatea
afacerilor sale nu este atât de evidentă, pentru că acestea se desfăşoară în
spatele uşilor închise. Dar este la fel de genial în a-şi manevra cariera
aidoma cum îşi înregistrează şi muzica.
Preşedintele CBS
Records, Walter Yetnikoff a vorbit şi el despre simţul afaceristic al lui
Michael în numărul din 21 iulie 1984 al revistei Billboard, număr care include o largă secţiune dedicată lui Michael
Jackson:
A făcut câteva observaţii legate de anumite aspecte de promovare, ceea ce îl
indică a fi pe deplin calificat să conducă o companie de înregistrări dacă
şi-ar dori acest lucru. A adunat o echipă teribilă de consilieri, cu toate că
deciziile finale le ia tot el. Nu este acel gen de artist care reacţionează
orbeşte la tot ce i se spune. Ştie foarte bine încotro vrea să meargă şi ce
anume vrea să facă. Dar mai are şi un dar de a face lucrurile să se întâmple.
Şi-a atins obiectivele de atâtea ori, încât am ajuns să cred că dacă Michael
vrea să se întâmple ceva, atunci se va întâmpla.
Un an mai târziu, în
1984, Michael a semnat cu un nou manager. L-a ales pe Frank Dileo, care pe
atunci era vicepreşedintele diviziei de promovare la Epic Records. Dileo a fost
responsabil în cea mai mare parte de promovarea de care a avut parte albumul Thriller. Înainte de a face această
mişcare, Michael a discutat alegerea sa cu Walter Yetnikoff şi abia după ce a
primit acceptul lui, l-a angajat pe Dileo, eliberându-l de contractul cu Epic
Records.
Dacă cea mai mare parte
a anului 1983, Michael s-a bucurat de succesele sale înregistrate unul după
celălalt, 1984 l-a petrecut adunând trofeele unul după altul. Cu siguranţă Thriller i-a dat senzaţia lui Michael,
că albumul Off The Wall a fost
ignorat la vremea sa.
(va
urma)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu